MuscleMeat

Frietbakkers PureKracht Log

Vind het beetje vreemd dieet, het is om af te vallen maar nog steeds zoveel KH?
En 18% van je totaal aan eiwit maar? En met die procenten kom je op 99% uit btw :D

• Topic Starter Topic Starter
Fase II is begonnen
Zie hier het nieuwe trainingsschema:
[Link niet meer beschikbaar]

Ik heb het even nagevraagt van dat dieet, het is ongeveer 3000cals. Het dieet is dus om vet te verliezen, maar het is een soort van 'standaard' dieet. Dat wil zeggen dat we tijdens de 2e bijeenkomst kijken of ik er van afval of niet (ik kan natuurlijk ook altijd mailen, en ik houd nu dagelijks een voedingslog bij), als dat niet zo is dan wordt het nog wat omlaag geschroefd om zo te kijken wat mijn 'nul-waarde' is qua Cals. We willen natuurlijk geen vet aankomen. de dieeten daarna zullen dus net genoeg zijn om spier op te bouwen, dat is trouwens nu nog niet echt van belang dat is over 4 weken pas. Nu is het doel het vergroten van de belastbaarheid van de spieren en langzaam verzwaren van de belasting. De nadruk ligt nog steeds op omvang en techniek.

Voor het eerst diagonale DB Lunges gedaan... daar moet ik zeker nog even aan wennen! :D Er zijn wel meer rare oefeningen bij gekomen zoals de SwissBall Row: [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Morgen sportmedische controle dus check morgen nog eens als je op de hoogte wil blijven!

frietbakker zei:
Ghe daarvoor moet je op je trainingsmaatje vertrouwen, maar ik train al tijden zonder... en tja, je zou in principe natuurlijk niet moeten vertrouwen op trainingsmaatje voor een goede training he!

wat is dat nou voor een zinloze opmerking? als een trainingsmaat je motiveerd goed toch. dus wat zeik je. iedereen heeft een andere manier om zich te motiveren. iemand die je helemaal verot scheld werkt er motiverd :D

Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet motiverend werkt, maar stel je traingsmaatje kan een dag niet mee trainen, heb je dan een k*t training omdat je maatje je niet kan motiveren!? Wat ik wilde zeggen is dat je zonder maatje ook in staat moet zijn om gemotiveerd genoeg te zijn om hard te kunnen trainen....

Ik denk dat je mijn post verkeerd opvat

Net mijn sportmedische keuring gehad: bloeddruk een beetje aan de hoge kant, niets ernstigs. Ook een beetje een holle rug, maar flexibel genoeg dus ook niets ergs... dus kat in het bakkie zullen we maar zeggen! :)

Hety is weer een tijd geleden, dus er is weer wat melden!

Hier weer een entry uit mijn dagboek:

En de training met Jim zit er dus op, ik was later. Openbaarvervoer! jeuh!!

Maar goed, even de belangrijkste lifts gedaan, zoals de deadlift. Ik moest mijn heupen iets hoger houden in de beginstand, de heupen moeten namelijk in 1 rechte lijn naar voren gaan, zo heb je het meeste voordeel van de mechanica, maw kan je meer kracht genereren met minder spierkracht.

Verder even alle oefeningen langsgelopen op het schema en zo een soort actieve vaag en antwoord. Ook zijn er weer wat foto's gemaakt die zouden dinsdag op de site komen, dus dan post ik hier nog een keer. Verder hebben we ook al Fase3 in de handen gedrukt gekregen maar daarover post ik wel wat meer als ik ermee bezig ben.

Nog even over het dieet. Ik heb niet meer het gevoel dat ik afval ofzo, tenminste vet% gewijs. maar we zien wel tijdens de bijeenkomst.

Dat wassie weer even voor nu.

Hier een soort verslag over afgelopen zaterdag... en zie mij eens al klaar zijn om eens grof te gaan deadliften! :)

En weer dagboektijd! Voor degene die het leuk vinden: [Link niet meer beschikbaar]

Ik vind je dieet wel zwaar bagger... Waarom beleg met zoetigheid? Waarom ontbijtkoeken en eierkoeken?? Naja, ik vind het iig niet gek dat je vet% niet daalt met dat schema. Ik snap niet dat ze je niet ff 4 weekjes deftig laten cutten zodat je op het gewenste vet% zit en vanuit daar weer kracht gaan bouwen.

Naja, ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen bro, suc6!

In ontbijtkoek en eierkoeken zitten nagenoeg geen vetten maar wel KH's die je nodig hebt om stevig te kunnen trainen. Dus vandaar het zoetbeleg, maar dat is beperkt tot stroop, honing en fruithagel. En slechts 2x maal op een dag. Bij mij zelfs 1x omdat ik in de ochtend Brinta eet.

Het is de bedoeling van het dieet om te zien waar je 'set-point' zit, dus bij hoeveel KCal je begint af te vallen. Want je wilt natuurlijk geen spieren verliezen of achteruit gaan in kracht want die moet je naderhand weer opbouwen. En aangezien we powerliften wil je dat absoluut niet. Dus even drastisch cutten zit er niet bij.

Het is onmogelijk om na 1 meeting te kunnen zeggen: 'jij moet zoveel KCals eten dan val je af, verlies je geen spier en kan je toch flink trainen.' Dus dat moet even onderzocht worden. Als je 'set-point' bekend is kan je steeds net daarboven zitten om toch spier aan te zetten zonder dat je (teveel) vet aan zet.

Bovendien heb ik nog 6 maanden om op het goede vet% te komen. Want zolang ik niet afval eet ik in zeker genoeg om spier aan te zetten.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het dan niet slim om bv zoete hagelslag als bron van KH's te nemen. Neem dan brinta of rijst of zo (wat je ook al doet).

Kijk en ik snap dat je niet te drastisch wil cutten vanwege kracht verlies. Maarja, als je je vet% wil laten zakken naar de 10% zul je toch een tijdje onder je onderhoudsniveau of setpoint moeten zitten, anders is het gewoon niet mogelijk vet te verbranden. Daarom lijkt het mij handiger om in een korte periode strikt te cutten en zo dus relatief snel je vet te verliezen en vervolgens bij dat vet% kracht te gaan bouwen. Je verliest ook echt niet zo veel (tot niets) kracht als je naar de 10% cut vanaf de 12,5%.

En je kunt toch gewoon je onderhoudsniveau/setpoint uitrekenen? Ok het zal niet 100% kloppen maar ik denk dat het stukken sneller en makkelijker is dan door middel van proberen je setpoint te zoeken. Want je ziet echt niet na 2 dagen een bepaald aantal cal aan te houden of je daar nou net wel of net geen vet mee verbrand.

Just my 2 cc...

suikers zijn idd funest wanneer je wilt cutten.

van al dat gepraat over cutten en zo krijg ik honger...

maar blijft posten frietbakker! ik ben sterk geïnteresserd hoe dit schema gaat helpen...

Rob G zei:
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het dan niet slim om bv zoete hagelslag als bron van KH's te nemen. Neem dan brinta of rijst of zo (wat je ook al doet).

Naar school en op werk eet ik nu eenmaal brood, dat is toch wel een traditie hier in nederland kan je welhaast zeggen :). Dus brinta en rijst voor tussen de middag... nee helaas. Ik kan nu eenmaal makkelijk rijst en brinta eten tussen de middag. En dat zullen wel meer mensen hebben, het doel van het project is natuurlijk ook laten zien wat je kan onder 'normale' omstandigheden. Anders zat iedereen wel aan de 3x per dag rijst dieeten... En als je zoet alleen
mag beperken tot honing, stroop, jam (ja dat mocht ook)
en vruchten hagel.. tja... je wilt toch ook weleens wat anders he. Bovendien zijn de stroop, jam en honing ongezoet dus alleen natuur eigen vruchtsuikers. Maar ik hem eens emailen met deze vraag, waarom vruchthagel wel oke is. Kom morgen maar eens kijken naar het antwoord! :P

Bovendien is het niet verstandig/haalbaar om elke dag hetzelfde te eten. Dat is ook bijna niet vol te houden voor een wat langere periode.

Rob G zei:
Kijk en ik snap dat je niet te drastisch wil cutten vanwege kracht verlies. Maarja, als je je vet% wil laten zakken naar de 10% zul je toch een tijdje onder je onderhoudsniveau of setpoint moeten zitten, anders is het gewoon niet mogelijk vet te verbranden. Daarom lijkt het mij handiger om in een korte periode strikt te cutten en zo dus relatief snel je vet te verliezen en vervolgens bij dat vet% kracht te gaan bouwen. Je verliest ook echt niet zo veel (tot niets) kracht als je naar de 10% cut vanaf de 12,5%.

Mits je het verstandig doet, als ik ineens 1000Kcal onder mijn onderhoudswaarde ga zitten wel. Dus je moet toch vrijnauwkeurig weten wat iemand energie tekort moet zijn om zo verstandig af te vallen. Want hoe korter je die periode wil maken hoe meer je onder je onhoudsnivo moet zitten, maar er is geen pijl op te trekken, sommige vallen misschien supersnel af, andere niet... en aangezien wij maar eens per 2 maanden met iedereen samenkomen is het beter om het langzaam maar zeker te doen. Als je nu elke dag of elke week persoonlijk contact had, dus elke week vet% meten etc dan zou het misschien wel kunnen.
Bovendien vereist strict cutten ook een ijzeren discipline die je niet zomaar hebt als je nog nooit gecut hebt.

Rob G zei:
En je kunt toch gewoon je onderhoudsniveau/setpoint uitrekenen? Ok het zal niet 100% kloppen maar ik denk dat het stukken sneller en makkelijker is dan door middel van proberen je setpoint te zoeken. Want je ziet echt niet na 2 dagen een bepaald aantal cal aan te houden of je daar nou net wel of net geen vet mee verbrand.

Dit is dus ook precies wat we doen, de dieetist kijkt op de 19e hoeveel vet eraf is en hoeveel gewicht ik heb verloren met het aantal KCals van dat dieet. Wat overigens niet 300Kcals zoals ik eerst dacht maar eerder rond de 2250 ligt! :) Even verrekend, maar dat was na 1.5 week weer verholpen! Die verekening kwam omdat de lijst die ik van de dieetist kreeg had al bij de voedingsmiddelen dingen meegerekend zoals bijv. bak en braadvet...

Ik heb een emailtje terug van Joris, wat betreft de vruchtenhagel:

eerst mijn email:
Hoi Joris,

ik heb even een kort vraagje, in het voedingsadvies was ik van je gehad hebt
staat dat ik mijn zoetbeleg dien te beperken tot honing, stroop, jam en
vruchtenhagel. Ik snap dat honing, jam en stroop kunnen omdat die ongezoet
(behoren) zijn en die dus alleen natuureigen vruchtensuikers bevatten. Maar
vruchtenhagel bevat toch best wel wat geraffineerde suiker dacht ik en die
suikers zijn toch niet zo goed als je probeert af te vallen? Dus ik vroeg me af
waarom vruchtenhagel wel oke is. Ik eet het geregeld maar als bijv. stroop,
honing en jam alle drie veel beter zijn kan ik me beter beperken tot die 3
niet?

Joris Hermans zei:
Beste Martijn,

Geraffineerde suikers zijn niet slechter dan natuurlijke suiker. Chemisch gezien exact dezelfde stof. Het lichaam herkent niet wanneer een glucosemolecuul afkomstig is van geraffineerde suiker of van natuurlijke suiker. Kristalsuiker is ook geraffineerde suiker!

Dus suikers zijn suikers, of ze nu natuureigen zijn of niet... dus het is waarschijnlijk mogelijk om alles te eten wat zoet is... misschien dat in chocoladehagel ook nog andere dingen zitten die niet goed zijn of liggen de verhoudingen te nadelig, zoals in chocopasta wat te vet is in verhouding met de hoeveelheid energie het oplevert.

De zoet op brood zal dus voornamelijk zijn omdat de meeste mensen toch niet zo 1,2,3 van zoet af kunnen blijven en om te zorgen voor de juiste KH's. En zoals ik al zei, het moet wel leuk blijven als je op dieet zit en je mag echt niets meer lekkers zul je het dieet niet zo goed vol kunnen houden... ik denk dat het daarom dat je nog wat zoet mag eten...

Dus het is het verstandigste om iets te eten met een lage GI... dus misschien dat stroop zo slecht nog niet is of Jam...

Hmmz, jah het valt me op dat het allemaal een stuk minder streng is dan ik had verwacht in je 1e posts. Ik dacht dat je echt gedrilled ging worden om alles r uit te halen. Ik snap je punt maar vind het toch wel een beetje raar. Als je tijdens een cuttingsdieet met zaken gaat komen als 'het moet wel leuk blijven' en zo tja, cutten is nou emaal niet het leukste wat r is. Als je gewoon de hele week strikt eet en 1 dag in de week junkt/refeed dan is het echt wel goed te doen. Zeker met de kleine hoeveelheid vet die jij kwijt wil.

Kijk, en als jij gaat dieeten en toch nog zoetigheid blijft eten (en de hoeveelheid kh's in je schema) zal het denk ik gewoon niet op schieten. Als je op 2250 cals zit met die hoeveelheid KH's zal je dus automatisch te weinig eiwit en vet eten wat weer tenkoste van je spiermassa (en dus je kracht gaat). Daarom heb ik zoiets van: als je het doet, doe het dan goed. Dan ben je sneller klaar, heb je een beter behoud van spiermassa en kracht, en kun je daarna dus ook weer beter kracht opbouwen!

Het dieet bevat dus nu ongeveer 60% KH's, 20% eiwitten en 20% vetten. Het belangrijkste bij afvallen is dat je onder je calorie behoefte gaat zitten, of die verhoudingen nu 40%, 40% en 20% zijn of zoals hier boven. Wat er meestal gebeurt bij strenge bodybuild cut dieeten is dat ze te weinig koolhydraten eten om toch nog 6 dagen en 4 dagen in de week stevig te trainen.

Bodybuilders zijn in hun cutschema's niet meer gericht op het krijgen van massa, die willen ze behouden. Wij zijn echter nog steeds gericht om toch elke training vooruit te gaan in gewicht, dus dat wordt steeds zwaarder en dus heb je wat koolhydraten nodig. Bovendien heb je per kilo lichaamsgewicht 1.5 tot 2 gram eiwit nodig. Met de 20% die ik nu dagelijks naar binnen zou moeten werken komt dat neer op 115 gram... Ik weeg ongeveer 70Kg, dus dus 1.5x70 dat is 105gr... Zou ik minimaal naar binnen moeten werken... daar zit ik dus aan. Ik zit nog in de 'clear'. Als de trainingsintensiteit wordt opgeschroefd tot de 80% van je 1RM en hoger (gaat nu tot de 75% van je 1RM) zoals over 2 weken kan het nodig zijn om meer eiwitten te eten, ligt eraan hoe efficient je lichaam is met de eiwitten die je binnenkrijgt. Dus dan kunnen die verhoudingen iets verschoven worden.

En je kan toch beter 100% van de tijd krachtopbouwen ipv van bijv. 1 maand of 2 maanden niet van de 8 maanden die we hebben. Anders heb je nog maar 6 maanden om echt kracht op te bouwen... Terwijl je nu zo in de eerste 2 fasen van het project toch ook wel wat kracht aan het opbouwen bent.

Daar heb je wel een punt bro. Ik ben iig wel benieuwd of je met dat schema je vet% kan laten dalen. Maaruh, dat zullen we snel genoeg merken he :)

Ja inderdaad... ik wil ook niet perse gelijk krijgen hoor, maar ik vind de gedachtengang die erachter zat we logisch en redelijk doordacht. Maar wat je zei over dat zoet... klopt ook wel, ik zal ook eens prodcuten in die categorie kiezen met een wat lagere GI, dus bye bye vruchtenhagel! :(

frietbakker zei:
Ja inderdaad... ik wil ook niet perse gelijk krijgen hoor, maar ik vind de gedachtengang die erachter zat we logisch en redelijk doordacht. Maar wat je zei over dat zoet... klopt ook wel, ik zal ook eens prodcuten in die categorie kiezen met een wat lagere GI, dus bye bye vruchtenhagel! :(

Ach bro, na een tijdje dieten zul ook jij gaan houden van brinta :D

Terug
Naar boven