XXL Nutrition

Frits Bolkestein wilt meer geld voor kunst en cultuur en financiert dat door...

Op basis waarvan? Ik heb een museumjaarkaart, ik bezoek concerten en ben een jaarlijkse bezoeker van Festival Classique. Moet ik dan ook naar visstickconcerten gaan? Misschien had ik gisteren ook als een debiel moeten schreeuwen?

Je snapt wel meer niet, dat is wel duidelijk. Je blijft er argumenten ingooien die ingaan op 1 van de facetten van cultuurindustrie. Het ontgaat je welke bijdrage in bredere zin die instellingen leveren aan de maatschappij.

En daarom is het maar goed dat iedereen een andere mening heeft, toch? Ik bezoek zelf een aantal concerten per jaar, verder weinig spannends. Theaters en kunst zullen aan mij geen stuiver verdienen. Kortom, mij persoonlijk kan het weinig bommen als daarop wordt bezuinigd. Ik ben het ook wel met Rob eens dat talent vanzelf boven komt drijven. Er zullen vast ontzettend veel gesubsidiëerde taferelen afspelen waar alleen een harde kern op afkomt. Moet hier subsidie aan worden gegeven? Jammer voor de echte kunst- en cultuurfreaks die geen week zonder vaag optreden of maf schilderij kunnen, maar dat is slechts een minderheid. De meeste mensen zullen er volgens mij namelijk geen traan om laten.

Discussiëren hierover heeft weinig zin. Liefhebbers van kunst en cultuur vinden het een schande, andere mensen zal het weinig verrotten.

Ik ben het in ieder geval niet eens met de stelling dat talent vanzelfsprekend komt bovendrijven.

Neem de Nederlandse voetballerij. Als klein land met relatief weinig inwoners draait Nederland al jaren mee aan de top wat deze sport betreft. Dat Nederland zo hoog mee kan draaien komt mede door de grote mogelijkheden voor beginnende sporters. Elke kern, elk dorp en elke stad heeft een programma klaar voor zijn inwoners. Van de goals op het grasveld achter de deur tot aan de trainingsvelden met begeleiding een kilometer verderop. Logischerwijs krijgt talent hier meer kans, wat uiteindelijk beloond wordt met een sterk scala aan spelers onder de Nederlandse vlag.

Dit voorbeeld schetst naar mijn idee het belang van investeren in dit soort ontwikkeling, voor cultuur is dit hetzelfde.
Wel vind ik dat er redelijk naar de bezuinigingen gekeken worden. Er zijn hogere prioriteiten waarschijnlijk. Cultureel is meer iets moois dat je moet willen bewaken voor de langere termijn.

Laatst bewerkt:
''We'' zijn niet bereid om systeembanken te laten vallen, omdat ze te groot zijn, daarom moet je ze dus opsplitsen.

Verder zijn er inderdaad miljarden ingepompt en toch zijn de bonussen weer prima. Dat komt omdat Wouter Bos niet zo slim is. Hij geeft wel geld, maar eist geen zeggenschap. Hij heeft gefaald.

Ben ik helemaal met je eens...maar dat neemt niet weg dat er dus nu wel iets mee gedaan moet worden....en dat iets is na een miljarden input geen belasting verlaging...als de rest van Nl nu keihard moet bezuinigen omdat er net 125 miljard in banken is gepompt.

Want er moet nu opeens 35 miljard bezuinigd worden...op allerlei sectoren terwijl banken en bedrijfsleven een belastingverlaging krijgen.....ben ik dan echt een van de weinigen die de gigantische lulkoek van dit kabinet niet wil slikken?

En zo beargumenteerd RobG prima de lijn van elke linkse en rechtse dictatuur in het verleden: ...alleen massa kunst en cultuur zijn de moeite waard en de rest is untartet en verdient geen subsidie...

:-)

Just saying....

En zo beargumenteerd RobG prima de lijn van elke linkse en rechtse dictatuur in het verleden: ...alleen massa kunst en cultuur zijn de moeite waard en de rest is untartet en verdient geen subsidie...

:-)

Just saying....

En dan met name de klassiek conservatief liberale invalshoek zoals ik hem regelmatig lees hier, ook postmodernistische liberalen zijn van mening dat dergelijke breekbare maar belangrijke segmenten zich niet kunnen handhaven op basis van marktwerking en sociaal-darwinistische lulkoek.

En dan met name de klassiek conservatief liberale invalshoek zoals ik hem regelmatig lees hier, ook postmodernistische liberalen zijn van mening dat dergelijke breekbare maar belangrijke segmenten zich niet kunnen handhaven op basis van marktwerking en sociaal-darwinistische lulkoek.

Talent komt vanzelf bovendrijvuuhhh!

Het klinkt inderdaad leuk als je voorbij gaat aan de andere rollen van cultuurinstellingen die eveneens geld kosten. Maar in de wereld van sommigen telt alleen het resultaat en is iedere geldkostende activiteit gewoon verspilling. Kruideniertje spelen, maar dan ook wel echt op het niveau van dubbeltjes terwijl je elders de briefjes van honderd door je vingers laat glippen.

Kern van de discussie en de bezwaren van de 'cultuurliefhebbers' is volgens mij de relatief minimale opbrengsten die de aangekondigde bezuinigen in de cultuursector met zich meebrengen ten opzichte van de in een aantal opzichten onherstelbare schade die er kan worden aangebracht. Nieuwe bibliotheken worden niet zo makkelijk weer opgebouwd als afgeschaft, bepaalde carrièremogelijkheden - breekbare structuren binnen ik noem bijvoorbeeld de klassieke muziek, orkesten (die zover ik weet internationaal hoog staan aangeschreven) zijn gemakkelijker beschadigd dan hersteld.

Laatst bewerkt:
Kern van de discussie en de bezwaren van de 'cultuurliefhebbers' is volgens mij de relatief minimale opbrengsten die de aangekondigde bezuinigen in de cultuursector met zich meebrengen ten opzichte van de in een aantal opzichten onherstelbare schade die er kan worden aangebracht. Nieuwe bibliotheken worden niet zo makkelijk weer opgebouwd als afgeschaft, bepaalde carrièremogelijkheden - breekbare structuren binnen ik noem bijvoorbeeld de klassieke muziek, orkesten (die zover ik weet internationaal hoog staan aangeschreven) zijn gemakkelijker beschadigd dan hersteld.

Klopt helemaal.
Maar vooralsnog zie ik verder geen enkele oplossingen voorbij komen.
Denk dat je moet nagaan wat prioriteiten zijn en ik ben bang dat kunst&cultuur daar niet onder vallen..

Klopt helemaal.
Denk dat je moet nagaan wat prioriteiten zijn en ik ben bang dat kunst&cultuur daar niet onder vallen..

Er zijn genoeg oplossingen alleen durfde deze regering geen echte hervormingen door te voeren. De woningmarkt valt genoeg te halen, alleen de HRA beperken levert al vele malen meer op dan bezuinigen op cultuur.

Maar ach wonen in een kast van een huis is natuurlijk een eerste levensbehoefte, dan moet je wel de rente maximaal kunnen aftrekken ook.

WW beperken wordt ook niet doorgevoerd en de VVD die toch voor een versoepeling van het ontslagrecht tornt daar ook niet aan omdat de PVV het niet wil. Ben zelf geen voorstander van een te rigoreuze herziening van het ontslagrecht maar in een economische crisis kan het wel uitkomst bieden aan bedrijven die zich niet eerst door allerlei procedures moeten worstelen voordat ze af kunnen van hun overtollige medewerkers.

Klopt helemaal.

Ik denk dat er helemaal niet was bezuinigd op deze sector zonder de PVV als gedoger van dit kabinet. Zonder de PVV was er onder meer wel bezuinigd op de sociale zekerheid (bijvoorbeeld de duur van WW) aangenomen dat CDA en VVD samen genoeg zetels hadden gehad.

Het is toch echt opmerkelijk dat we elk jaar weer bezuinigen en privatiseren...om de overheidskosten te verminderen en toch elk jaar weer MEER belasting gaan betalen omdat de overheid om de een of andere reden zijn zaakjes niet op orde krijgt. Dat terzijde...

Totale maatregelen pakket cultuur:

http://kunstklimaat.wordpress.com/2010/10/26/overzicht-bezuinigingen-op-cultuur/

Nou kan ik me voorstellen dat als je graag overal en evenredig wil bezuinigen dat je dit steunt....fijn, leuk en aardig...ik ben het dan niet met je eens, maar op zijn minst ben je consequent.

Maar PVV, VVD en CDA geven wel miljoenen uit aan het binnen halen van de Olympische spelen...bij voorbaat kansloos en de vraag is of een OS voor Nederland uberhaupt wel iets gaat opleveren...er zijn nl legio voorbeelden waarin dat niet zo is geweest voor gastlanden. [Link niet meer beschikbaar] (Kortom...blijkbaar kan dit ons dus 500 miljoen of meer belastinggeld gaan kosten. In Griekenland was dat gat 7,6 MILJARD!)

Om nog maar te zwijgen over het WK...dat eveneens gesteund wordt door de PVV en waarvan al gerapporteerd is dat de Nl bevolking omgerekend per hoofd van de bevolking €9 gaat kosten na aftrek van de baten!!! Kortom...het gaat Nl dus zo ongeveer 150 miljoen kosten.

daarbij....

PVV, VVD en CDA laten subsidies voor betaald voetbal ongemoeid.

BTW op voetbal gaat niet omhoog...

VVD, PVV en CDA laten bioscopen...voor een overgroot deel in NL onderdeel van grote winstmakende ketens...ongemoeid.

Als je op die manier naar de huidige bezuinigingen kijkt...dan kan je, ongeacht wat je politieke mening is omtrent kunst en cultuur, er niet omheen dat er hier iets raars gebeurd.

De context van de bezuinigingen is absurd te noemen. De pretext is dat iedereen moet bezuinigen...dus ook kunst en cultuur. Prima...als iedereen moet bezuinigen en er overal geld vandaan moet komen om het land van de afgrond te redden...dan is dat eerlijk, fair en rechtvaardig. Maar dat is nu juist net niet het geval.

Kunst en cultuur worden uitgezonderd...terwijl extra koste voor sport blijkbaar geheel acceptabel zijn.....en dat is bizar.....je probeert zogenaamd een gat te vullen en dan creeer je zelf nog een veel groter gat.

De zogenaamde linkse hobby wordt dus omver gehaald voor het creeeren van een rechtse hobby???

Beetje appels met peren verhaal.
[Link niet meer beschikbaar]

Ek 2000, kosten en baten!

Ja want cultuurvoorstellingen leveren natuurlijk geen economische impuls op? Die impuls is structureler dan een evenement dat je eens in de zoveel tijd mag organiseren. Als je pech hebt organiseer je niks maar heb je wel kosten gemaakt.

Om nog maar niet te spreken over het vestigingsklimaat, ook dat wordt beinvloed door een breed aanbod aan cultuur binnen een land.

Terug
Naar boven