Fitness Seller

Frustrerend

wijlam

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Vetpercentage
18%
Beste DBB' ers

Ben al weer een tijd bezig om mijn vet percentage te verlagen, dit doe ik d.m.v. een voedingen schema, en daarnaast trainingen. Ik train 6 keer in de week,3 keer hardlopen een half uur en 3 keer kracht training.

Ik ben 20 jaar en weeg op dit moment 84 kg, mijn lengte is 184 cm en mijn vet percentage zit (zegt mijn weegschaal) op dit moment op 20 %. Nu is het zo dat sinds ik ben begonnen met mijn voedingen schema de eerste week het heel goed ging, zat toen op 19% en zakte naar de 17% daarna zelfs nog richting de 16,5%. ik heb gewoon het zelfde ritme aangehouden met eten en sporten en zit dus (zoals ik al zei) nu op 20%. Dit werkt echt heel frustrerend.

Mijn vraag is daarom ook, hoe kan dit?

Voeding schema:

In de bijlagen

Bijlagen

Die weegschalen kloppen niet

Doe gewoon een 3puntsmeting om je vetpercentage te bereken is veel meer accuraat en hou het vanaf dan gewoon goed bij dan zie je je progressie beter :)

• Topic Starter Topic Starter
@ BjornG dat is eerlijk gezecht wel waar ik op hoopte, want ik was mijn motivatie echt een beetje aan het verliezen(terwijl ik in mijn ogen echt goed bezig was)

Je kan ook dagelijks op een vast moment de omtrek van je buik op 't dikste punt meten. Het zegt niet direct iets over je vetpercentage maar wél over de voortgang die je maakt over een bepaalde periode.

@ Peerebaum Is er ook nog verschil in huidplooimeters? of zijn die over het algemeen allemaal wel prima?

Kijk in de spiegel en hoe zit het met je kleding?

Ik ben nu zelf bezig vanaf januari en de spiegel laat zien dat het de goede kant opgaat. Net als mijn (vooral) broeken. Die zakken zonder riem nu van m'n kont.:D
En de meting laten ook zien dat ik iedere keer weer kleine beetjes naar beneden ga. Van 25.2% bij 103.3 kg eind januari naar 20.8% bij 97 kg afgelopen zaterdag. Ik gebruik de "juiste" kolom die bij de vetmeter zit. En dat is als 40+er wel eens frustrerend. Scheelt 5%.:eek:

@ Peerebaum Is er ook nog verschil in huidplooimeters? of zijn die over het algemeen allemaal wel prima?
Over het algemeen wel prima maar wil je het zeker weten post dan even een foto van die meter voordat je het koopt ( zoek dus eerst ff de meter die je wilt kopen op op internet ;) ) en quote mensen eens hahah dan weten ze tenminste wat je gelezen heb of een reactie op wilt ;)

Over het algemeen wel prima maar wil je het zeker weten post dan even een foto van die meter voordat je het koopt ( zoek dus eerst ff de meter die je wilt kopen op op internet ;) ) en quote mensen eens hahah dan weten ze tenminste wat je gelezen heb of een reactie op wilt ;)

Ik heb even gezocht op internet, en deze leek me wel geschikt?

http://www.bodyenfitshop.nl/vetpercentagemeter/accufitness/fattrack-ii-digital-body-fat-caliper

---------- Post toegevoegd Thu 17 May 2012 om 16:07 ----------

Kijk in de spiegel en hoe zit het met je kleding?

Ik ben nu zelf bezig vanaf januari en de spiegel laat zien dat het de goede kant opgaat. Net als mijn (vooral) broeken. Die zakken zonder riem nu van m'n kont.:D
En de meting laten ook zien dat ik iedere keer weer kleine beetjes naar beneden ga. Van 25.2% bij 103.3 kg eind januari naar 20.8% bij 97 kg afgelopen zaterdag. Ik gebruik de "juiste" kolom die bij de vetmeter zit. En dat is als 40+er wel eens frustrerend. Scheelt 5%.:eek:

Is natuurlijk ook een goede manier, ik merk inderdaad wel dat mijn riem steeds strakker moet:cool:. Maar vindt het zelf ook wel fijn om te weten hoeveel % er precies van afgaat.

---------- Post toegevoegd Thu 17 May 2012 om 16:09 ----------

Wat vinden jullie trouwens van het voeding schema? is dat wel in orde?

Je kan ook dagelijks op een vast moment de omtrek van je buik op 't dikste punt meten. Het zegt niet direct iets over je vetpercentage maar wél over de voortgang die je maakt over een bepaalde periode.

Dit heeft echt geen zin, wekelijks is beter.

---------- Post toegevoegd Thu 17 May 2012 om 16:27 ----------

Ik heb even gezocht op internet, en deze leek me wel geschikt?

http://www.bodyenfitshop.nl/vetpercentagemeter/accufitness/fattrack-ii-digital-body-fat-caliper

---------- Post toegevoegd Thu 17 May 2012 om 16:07 ----------

Is natuurlijk ook een goede manier, ik merk inderdaad wel dat mijn riem steeds strakker moet:cool:. Maar vindt het zelf ook wel fijn om te weten hoeveel % er precies van afgaat.

---------- Post toegevoegd Thu 17 May 2012 om 16:09 ----------

Wat vinden jullie trouwens van het voeding schema? is dat wel in orde?

Die is inderdaad goed maar wel duur, ik heb de goedkoopste van body & fit

Dit heeft echt geen zin, wekelijks is beter.

Wekelijks heeft juist veel minder zin, het fluctueert gigantisch namelijk afhankelijk van je voedsel de dag ervoor dus als je dagelijks meet dan kan je daar uiteindelijk een trendlijn over tekenen. Als je het wekelijks zou doen dan zijn de verschillen van dag tot dag nog steeds even groot maar dan heb je te weinig data voor een trend.

Hier een voorbeeldje bijgevoegd, overigens heb ik hier geen trendlijn getekend maar het moge duidelijk zijn dat hoewel de metingen fluctueren, er wel een trend te zien is. Het is goed te zien wanneer ik ben gaan bulken en ook dat mijn buikomtrek minder hard groeit dan mijn gewicht ten opzichte van de daling in de cut daarvoor, dus dat ik spieren aankom. Ik zit dus zo goed als op hetzelfde gewicht als helemaal in het begin van de grafiek, maar wel met ruim 3 cm minder buikomtrek.

Dit is dus mijn lazy man's vetpercentagemeting, ik heb ook een huidplooimeter maar om dat goed uit te voeren kost me meer tijd en dit geeft een hele goede indicatie.

trend.png

Laatst bewerkt:
Wekelijks heeft juist veel minder zin, het fluctueert gigantisch namelijk afhankelijk van je voedsel de dag ervoor dus als je dagelijks meet dan kan je daar uiteindelijk een trendlijn over tekenen. Als je het wekelijks zou doen dan zijn de verschillen van dag tot dag nog steeds even groot maar dan heb je te weinig data voor een trend.

Hier een voorbeeldje bijgevoegd, overigens heb ik hier geen trendlijn getekend maar het moge duidelijk zijn dat hoewel de metingen fluctueren, er wel een trend te zien is. Het is goed te zien wanneer ik ben gaan bulken en ook dat mijn buikomtrek minder hard groeit dan mijn gewicht ten opzichte van de daling in de cut daarvoor, dus dat ik spieren aankom. Ik zit dus zo goed als op hetzelfde gewicht als helemaal in het begin van de grafiek, maar wel met ruim 3 cm minder buikomtrek.

Dit is dus mijn lazy man's vetpercentagemeting, ik heb ook een huidplooimeter maar om dat goed uit te voeren kost me meer tijd en dit geeft een hele goede indicatie.

Als ik het zo eens bekijk is dit ook wel een leuke manier om wat progressie bij te houden, inderdaad ook leuk om het dan in een grafiekje te zetten!

Als ik het zo eens bekijk is dit ook wel een leuke manier om wat progressie bij te houden, inderdaad ook leuk om het dan in een grafiekje te zetten!

Karma mag altijd ;) dit komt gewoon uit Excel trouwens, best makkelijk om wat te tekenen op basis van wat kolommen met data.

Zoals al gezegd werd zijn die weegschalen echt pure b*llshit, wat betreft vetpercentage. Schuif je voet enkele centimers op en je bent ineens 2% vet kwijt. Zou leuk zijn, maar de realiteit is anders. Je kan je vetpercentage ook eens proberen meten dmv buikomtrek, nekomtrek etc, google maar eens. Het is ook niet zo erg accuraat maar dan kan je je tenminste een idee vormen.. Mijn eigen weegschaal geeft aan dat ik tussen de 20 en de 21% schommel, hoewel dmv huidplooiing ik eigelijk op 9,5% zit.. Niet echt precies dus

Terug
Naar boven