Fitness Seller

Full Body Workout

flugelisoke

Novice
Waardering
1
Lengte
1m87
Massa
90kg
Voor een beginner schijnt het beter te zijn om te starten met full body workout.

Nu is mijn vraag, is 3 keer per week full body goed?
Welke oefeningen mogen echt niet ontbreken?
Moet ik eerst met lichtere gewichten trainen of juist zwaarder?
Duurt een full body workout persé lang of kun je dat zelf indelen?

Ik heb de beschikking over:

- 2 dumbbellsets tot 40kg per set
- Kettlebell
- Bench (incline, decline, flat)
- Spinningcycle

Is het belangrijk om consequent vaste dagen aan te houden? Dat is erg lastig i.v.m. onregelmatige werktijden- en dagen.

-3 keer per week fullbody is zeker een prima idee.
-Richt je vooral op de compounds.
-Lichtere gewichten om de techniek onder de knie te krijgen.
-Hoe lang je bezig bent, ligt natuurlijk aan het aantal oefeningen en hoeveel rust je neemt.

Kijk eens naar SL5x5, of als je liever meer oefeningen hebt: ICF5x5

Succes!

Lengte van de workout heeft te maken met de hoeveelheid rust tussen de sets door. Zeker aan het begin als de gewichten niet hoog zijn hoeft dit niet lang te zijn. (1,5 min rust) later als de gewichten zwaarder worden is langer rusten gewenst (3 min) en op het moment dat je bepaalde gewichten niet meer haalt rust je nog langer (5min rust). En san duren je workouts dus ook langer.

Vaste dagen zijn niet perse nodig als je maar minimaal 1 dag rust tussen je trainingen houdt. De rest vd vragen is hierboven wel beantwoord.
De bekende full body trainingsschema's als starting strength, stronglifts 5x5 en Ice Cream fitness 5x5 gebruiken vooral barbell compounds. Dat gaat met dumbells niet werken. Er zijn wel goede full body dumbell workouts te vinden. Het is alleen wat moeilijker om daarmee elke week veilig de gewichten te verhogen en zware gewichten te gebruiken met lage reps. De kans dat het mis gaat met zware dumbell benchpress is wat groter dan als je bijvoorbeeld bankdrukt in een powerrack met safeties.

3x per week compounds is zeker goed!

De squat, deadlift, bench press en chin up mogen zeker niet ontbreken!

Ik zou een beginnen met Stronglifts 5x5 en zodra 5 setjes te zwaar worden doorgaan met Starting Strength 3x5.
Wel moet je dan een barbell aanschaffen. Een squat rek met safety pins is ook niet echt onhandig als je op hogere gewichten komt.

Deze programs zijn daadwerlijk voor beginners gemaakt, dus je begint met de meeste oefeningen met een lege stang.

Daarnaast duurt deze workout, mits je geen assistance toevoegt, in het begin maar 30 minuten. Hoe langer je in de program zit hoe langer het gaat duren, maar zal nooit langer dan 90 minuten zijn.

Tenslotte hoef je niet 'vaste' dagen aan te houden. Zolang er in ieder geval 48 uur tussen zit waarvan 16 uur slaap zit je sowieso al goed. Maar het kan ook geen kwaad om af en toe een dag later te gaan, zolang je maar niet vóór die 48 uur gaat. Dat is onmogelijk bij hoger gewicht.

Ik wil een kettlebell kopen dus ben benieuwd naar je ervaring hiermee. Alleen hiermee schijn je al een goede full body workout te kunnen doen, als je het op de juiste wijze uitvoert.

Terug
Naar boven