XXL Nutrition

Galen

Bezoekers in dit topic

Hoe kan de eerste reviewer nou een 8+ geven en de tweede een 1...
Of niet werkzaam binnen dit vakgebied en dus eigenlijk niet bij machte om zo'n review goed te beoordelen, of hij is wel werkzaam binnen het vakgebied en heeft er weinig kaas van gegeten (en dan wellicht boos dat wij zijn of haar crap niet hebben geciteerd). Het is ook wel knap dat je in je peer-review geen enkele zin of passage weet uit te lichten met feedback.
 
Blijkbaar zijn de ego's in het wetenschapswereldje net zo groot als in de echte wereld.
 
Blijkbaar zijn de ego's in het wetenschapswereldje net zo groot als in de echte wereld.
Absoluut. Dit is, van wat ik weet, vooral heel vel tussen onderzoeksgroepen die binnen eenzelfde niche onderzoek doen.

Bij peer-review probeer ik altijd zo constructief mogelijk te zijn en concrete aanwijzingen te geven, zelfs bij belabberde papers. Bij belabberde papers schrijf ik dan ook aan de editor dat ik ze een major revision wel zou gunnen om te kijken hoe dat uitpakt. Een paar maanden geleden kwam er zo'n paper in m'n inbox. Daar heb ik pagina's lange feedback aan gegeven omdat het best wel slecht geschreven was met de nodige riddel aan fouten, maar wel aangegeven een major revision oké te vinden. De auteurs hadden me met de revisie aangenaam verrast: ze hadden de paper flink onder handen genomen en zelfs hun initiële conclusie overboord gegooid n.a.v. de feedback.

Ik heb maar bij één paper direct een reject geadviseerd omdat het Engels dramatisch was en er geen touw aan vast te knopen was.
 
De tweede peer-review binnen. Deze is heel beknopt en simpelweg negatief. De peer-reviewer lijkt weinig kennis van zaken te hebben.

Hij klaagt dat het niets toevoegt aan de literatuur omdat er al zoveel reviews zijn. Kan ik me ergens wel een beetje in vinden: er zijn inderdaad aardig wat reviews over AAS, al hebben deze overwegend een andere insteek dan deze en zijn veruit de meeste echt van belabberde kwaliteit. Van de afgelopen jaren weet ik eigenlijk maar één review die kwalitatief goed is en die aardig wat raakvlakken heeft met deze. De peer-reviewer laat na om enkele van deze reviews op te sommen, dus het is gissen welke reviews hij dan bedoelt.

Verder klaagt hij dat wij geen vermelding doen over het verband tussen AAS-gebruik en levertumoren. Dat doen wij echter wel; we vermelden dit gelijk in de eerste paragraaf van de hepatotoxicteitsectie. Dus dit is nogal misleidend naar de editor toe.

Ook klaagt hij dat we de potentiële rol van oestrogenen op de prostaat niet bespreken. Klopt, want welke potentiële rol moet het hebben? We schrijven dat klinische studies geen effect op het prostaatvolume en (bijna) geen effect op het PSA aantonen. Moeten we dan een potentiële rol van oestrogenen op niets bespreken? Er gebeurt namelijk niet zoveel. Ik tast een beetje in het duister waar hij naar vist hiermee.

Tot slot klaagt hij dat we geen toxiciteitprofielen van de verschillende AAS geven. Dit verraadt eigenlijk dat de reviewer weinig kennis van zaken heeft en waarschijnlijk niet actief is binnen dit vakgebied. We lichten netjes uit dat 17a-gealkyleerde AAS kunnen leiden tot leverschade, een flinke verhoging van het LDL-cholesterol, en een sterke daling van het HDL-cholesterol, in vergelijking met de injecteerbare middelen. We lichten ook uit dat er verschillen lijken te zijn tussen de diverse testosteronpreparaten met het effect op het hematocriet (bij TRT-doseringen). Verder vermelden we dat nandrolon geen effect lijkt te hebben op het HDL-cholesterol, i.t.t. testosteron, maar dat dit ook heel goed zou kunnen komen door de relatief lage doseringen die worden gebruikt in klinische studies. Notabene lichten we wat verschillen uit m.b.t. het metabolisme van de diverse AAS in de inleidende sectie. Buiten deze gegevens zijn er simpelweg géén data waaruit je verschillen kan toedichten tussen de verschillende AAS. (Tenzij deze reviewer wil dat we nutteloos in-vitro- en dierexperimenteelonderzoek gaan extrapoleren naar de mens of domweg gaan speculeren.)

Notabene geeft hij een 1 voor 'quality of the content' en een 1 voor de 'interest to the general audience' en wist hij geeneen zin of passage uit de paper te citeren om een concrete opmerking op te geven.
Arrogantie gecombineerd met luiheid is waar die man last van heeft
 
De tweede peer-review binnen. Deze is heel beknopt en simpelweg negatief. De peer-reviewer lijkt weinig kennis van zaken te hebben.

Hij klaagt dat het niets toevoegt aan de literatuur omdat er al zoveel reviews zijn. Kan ik me ergens wel een beetje in vinden: er zijn inderdaad aardig wat reviews over AAS, al hebben deze overwegend een andere insteek dan deze en zijn veruit de meeste echt van belabberde kwaliteit. Van de afgelopen jaren weet ik eigenlijk maar één review die kwalitatief goed is en die aardig wat raakvlakken heeft met deze. De peer-reviewer laat na om enkele van deze reviews op te sommen, dus het is gissen welke reviews hij dan bedoelt.

Verder klaagt hij dat wij geen vermelding doen over het verband tussen AAS-gebruik en levertumoren. Dat doen wij echter wel; we vermelden dit gelijk in de eerste paragraaf van de hepatotoxicteitsectie. Dus dit is nogal misleidend naar de editor toe.

Ook klaagt hij dat we de potentiële rol van oestrogenen op de prostaat niet bespreken. Klopt, want welke potentiële rol moet het hebben? We schrijven dat klinische studies geen effect op het prostaatvolume en (bijna) geen effect op het PSA aantonen. Moeten we dan een potentiële rol van oestrogenen op niets bespreken? Er gebeurt namelijk niet zoveel. Ik tast een beetje in het duister waar hij naar vist hiermee.

Tot slot klaagt hij dat we geen toxiciteitprofielen van de verschillende AAS geven. Dit verraadt eigenlijk dat de reviewer weinig kennis van zaken heeft en waarschijnlijk niet actief is binnen dit vakgebied. We lichten netjes uit dat 17a-gealkyleerde AAS kunnen leiden tot leverschade, een flinke verhoging van het LDL-cholesterol, en een sterke daling van het HDL-cholesterol, in vergelijking met de injecteerbare middelen. We lichten ook uit dat er verschillen lijken te zijn tussen de diverse testosteronpreparaten met het effect op het hematocriet (bij TRT-doseringen). Verder vermelden we dat nandrolon geen effect lijkt te hebben op het HDL-cholesterol, i.t.t. testosteron, maar dat dit ook heel goed zou kunnen komen door de relatief lage doseringen die worden gebruikt in klinische studies. Notabene lichten we wat verschillen uit m.b.t. het metabolisme van de diverse AAS in de inleidende sectie. Buiten deze gegevens zijn er simpelweg géén data waaruit je verschillen kan toedichten tussen de verschillende AAS. (Tenzij deze reviewer wil dat we nutteloos in-vitro- en dierexperimenteelonderzoek gaan extrapoleren naar de mens of domweg gaan speculeren.)

Notabene geeft hij een 1 voor 'quality of the content' en een 1 voor de 'interest to the general audience' en wist hij geeneen zin of passage uit de paper te citeren om een concrete opmerking op te geven.
Wat een hommel
 
  • Haha
Waarderingen: BB_
Arrogantie gecombineerd met luiheid is waar die man last van heeft
Dat kan je natuurlijk alleen maar met zekerheid zeggen als je thuis bent in die materie en de draft gelezen hebt.
 

Haarlem studie meneer. Dus dacht ik deel hem ff bij de Gaal.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
De tweede peer-review binnen. Deze is heel beknopt en simpelweg negatief. De peer-reviewer lijkt weinig kennis van zaken te hebben.
En de derde binnen. Die begint met: "A very well written summary of AAS". Nou dat stemt positief. En eindigt met: "Recommend publishing without changes!"

Overall quality heeft deze een 8 (4 sterren) gegeven, toch wel een groot contrast met die andere 'expert' van de tweede peer review.
 
En de derde binnen. Die begint met: "A very well written summary of AAS". Nou dat stemt positief. En eindigt met: "Recommend publishing without changes!"

Overall quality heeft deze een 8 (4 sterren) gegeven, toch wel een groot contrast met die andere 'expert' van de tweede peer review.
Je leert het meeste van kritiek. ;)
 
Je leert het meeste van kritiek. ;)
Klopt, maar moet het wel terechte kritiek zijn en iets waar je wat mee kunt. Dat kon wel met de peer review van de eerste reviewer, maar totaal niet met die van de tweede.
 
Editor heeft de volgende stap ingezet en we mogen het manuscript reviseren. Dat is goed nieuws en betekent zoveel als dat het goedgekeurd wordt als we het goed doen.
The reviewers recommended that you make moderate amendments to your manuscript.

Verder heb ik vrij eenvoudig kunnen achterhalen wie de peer reviewers waren. Reviewer #1 en #3 zijn allebij professors met honderden papers op hun naam (en hebben ook uitvoerig gepubliceerd over geslachtshormonen). Reviewer #2, met al zijn gezeik (want concreet stond er eigenlijk geen kritiek in), is een student met 0 papers in dit vakgebied. :o

Correctie: 1 paper over hypogonadisme in een slechte journal.
 
Laatst bewerkt:
Dat ging snel, nu al reactie:
The authors have responded appropriately to the major issues that i considered. There are a few issues which i feel can be easily considered as well as some more grammatical gremlins that will make the report easier to read. Once those are done i suspect one more "read" for proper scientific English will make this a really "go to" paper for those with far less expertise than the authors.

(...)

Paar kleine wijzigingen dus nog en we zijn er denk ik.
 
Weer opnieuw ingediend en mijn reactie afgesloten met:
Finally, we have hunted down as many grammatical gremlins and clutter as we could, which has led to an additional 50+ minor changes.
 
Back
Naar boven