MuscleMeat

Geen gewichtsverlies tijdens cut, ondanks tekort

freecycle

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m98
Massa
96kg
Afgelopen week me ongeveer aan 2400 kcal per dag gehouden ( verhoudingen E/KH/V kloppen).
Echter 0,1 kg bijgekomen. ( vorige weken wel gewoon afgevallen op 2200, maar voelde me iets te slap tijdens de dag dus kcal iets omhoog gebracht)

Als ik internet mag geloven ligt mijn MBR op zon 2350; dan kan ik toch nooit aankomen op 2400?

Afgelopen week me ongeveer aan 2400 kcal per dag gehouden ( verhoudingen E/KH/V kloppen).
Echter 0,1 kg bijgekomen. ( vorige weken wel gewoon afgevallen op 2200, maar voelde me iets te slap tijdens de dag dus kcal iets omhoog gebracht)

Als ik internet mag geloven ligt mijn MBR op zon 2350; dan kan ik toch nooit aankomen op 2400?

Een BMR van 2350 en dan ga je op 2400 zitten ???
Reken je onderhoud uit en ga daar max 20% onder zitten (tekort door sporten of voeding)!.

Je BMR:
66+(13.7 x 102)+(5*198)-(6.8*22) = 2300.

Vermenigvuldig dit met je activiteitenfactor en vervolgens max 20% eraf halen voor de cut.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter

Reken je onderhoud uit en ga daar max 20% onder zitten (tekort door sporten of voeding)!.

mijn onderhoud ligt op 2850; 2850 - 20% = 2280. dat klopt dus wel in of meer hé

---------- Toegevoegd om 11:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:52 ----------

Je BMR:
66+(13.7 x 102)+(5*198)-(6.8*22) = 2300.

Vermenigvuldig dit met je activiteitenfactor en vervolgens max 20% eraf halen voor de cut.

Dat is exact de manier waarop ik het berekend heb hoor :)

ik ben student die over een week examens heeft; buiten naar de sportschool gaan 3x in de week zit ik inderdaad letterlijk de hele dag op een stoel te studeren.

Ik doe ook af en toe cardio- lopen buiten. dat kcal tekort vul ik gewoon aan. Bv: ga ik 600kcal verbranden eet ik die dag 2400+ 600.
Vind dat gemakkelijker werken dan een activiteitsfactor; aangezien de hoeveelheid cardio nogal variabel is

ik ben student die over een week examens heeft; buiten naar de sportschool gaan 3x in de week zit ik inderdaad letterlijk de hele dag op een stoel te studeren.

Ik doe ook af en toe cardio- lopen buiten. dat kcal tekort vul ik gewoon aan. Bv: ga ik 600kcal verbranden eet ik die dag 2400+ 600.
Vind dat gemakkelijker werken dan een activiteitsfactor; aangezien de hoeveelheid cardio nogal variabel is
Simpel. Meer bewegen.

Niet onder je BMR gaan.

Naja, das mooi advies, maar nu geen optie. Zelfs de sportschool 3x in de week neemt eigenlijk te veel tijd in beslag momenteel. Mijn punt was meer dat ik niet snap hoe ik in gewicht kan toenemen terwijl er nog steeds een kcal tekort is

100 gram verschil in je gewicht is een schommeling.. das 2 slokken water.

Misschien ligt dan je onderhoud gewoon lager. Het is en blijven berekeningen.
Heb je ooit met eten je onderhoud bepaald? Want zoals het er nu uitziet kunnen er 2 dingen het geval zijn.

* wat je nu eet is je echte onderhoud. Je zou nog een week zo door kunnen gaan en kijken wat je dan weegt. Een aanpassing in je eten komt vaak pas wat later tot uiting. Om je een voorbeeld te geven. Ik ging van de ene op andere dag 600 kcal meer eten. de eerste week viel ik af.. de week erna kwam ik netjes aan.

* een tweede wat kan zijn is dat je je kcal niet goed berekend. Weeg je alles af? gebruik je ook de voedingswaarden van het product wat JIJ eet. Of vul je het ergens is waar je een algemeen product pakt. Bijvoorbeeld. vleeswaren.. de ene kipfilet is de andere niet qua kcal. Je hebt ze waar 140 kcal per 100 gram in zit en ook waar maar 105 kcal per 100 gram in zit.

Misschien ligt dan je onderhoud gewoon lager. Het is en blijven berekeningen.
Heb je ooit met eten je onderhoud bepaald? Want zoals het er nu uitziet kunnen er 2 dingen het geval zijn.

* wat je nu eet is je echte onderhoud. Je zou nog een week zo door kunnen gaan en kijken wat je dan weegt. Een aanpassing in je eten komt vaak pas wat later tot uiting. Om je een voorbeeld te geven. Ik ging van de ene op andere dag 600 kcal meer eten. de eerste week viel ik af.. de week erna kwam ik netjes aan.

* een tweede wat kan zijn is dat je je kcal niet goed berekend. Weeg je alles af? gebruik je ook de voedingswaarden van het product wat JIJ eet. Of vul je het ergens is waar je een algemeen product pakt. Bijvoorbeeld. vleeswaren.. de ene kipfilet is de andere niet qua kcal. Je hebt ze waar 140 kcal per 100 gram in zit en ook waar maar 105 kcal per 100 gram in zit.

1: Ik eet momenteel slechts 50 kcal meer dan mijn BRM. Het lijkt me sterk dat mijn onderhoud slechts 50kcal boven mijn BRM ligt. Het zou dan kunnen dat mijn BRM fout is berekend, heb het echter op 2 manieren berekend; de standaard versie met gewicht en lengte. De iets accuratere manier met vetpercenage in rekening gebracht.

2: Ik maak gebruik van de app myfitnesspall, sommige producten geeft die verkeerd weer, ik controleer dus telkens of het klopt. Dit klopt dus grotendeels wel, er zijn uiteraard altijd een aantal dingen die meer een schatting zijn ( zo eet ik bv zelfgemaakt brood van een kennis en weet ik niet exact de inhoud van).

Daarom zei ik al. Misschien ligt je onderhoud gewoon veel lager.... heb je gewoon een trage stofwisseling oid.
Als de rest 100% klopt kan dat bijna het enigste zijn.
Berekeningen zijn slechts een indicatie. Zo is mijn onderhoud 1780 kcal. Maar op 2800 kcal kom ik nog niet aan.
Het blijven schattingen/gemiddeldes.

Wat wel zo is. Pas op met schatten. Een zelfgesneden plak brood kan al snel veel meer wegen dan een boterham uit een zak. Ik heb ooit ook wel zelfgemaakt brood gegeten. 1 snee was al gauw 75 gram ipv de doorsnee 35 gram waar my fitnesspall mee rekent. Stel je eet er 5 op een dag dan scheelt dat al 200 gram aan brood wat al gauw een 500 kcal is. Daarom zei ik ook. weeg je alles af?

Ik weeg inderdaad alles af hoor, die snede brood is inderdaad 50 gram. Ik weet echter niet exact hoeveel kcal ik per snede moet aangeven dus gebruik gewoon die kcal van standaard donker brood ( uiteraard toegepast op het gewicht van het brood dat ik eet). Ik veronderstel dat dit wel min of meer zal kloppen.

Het zou best kunnen dat mijn onderhoud nog lager is, echter ben bijna 2 meter, en zon 100 kg, op minder dan 2200 kcal val ik gewoon omver ( no joke). niet van de honger, maar omdat ik geen energie over houd.

Daarom zei ik al. Misschien ligt je onderhoud gewoon veel lager.... heb je gewoon een trage stofwisseling oid.
Als de rest 100% klopt kan dat bijna het enigste zijn.
Berekeningen zijn slechts een indicatie. Zo is mijn onderhoud 1780 kcal. Maar op 2800 kcal kom ik nog niet aan.
Het blijven schattingen/gemiddeldes.

Wat wel zo is. Pas op met schatten. Een zelfgesneden plak brood kan al snel veel meer wegen dan een boterham uit een zak. Ik heb ooit ook wel zelfgemaakt brood gegeten. 1 snee was al gauw 75 gram ipv de doorsnee 35 gram waar my fitnesspall mee rekent. Stel je eet er 5 op een dag dan scheelt dat al 200 gram aan brood wat al gauw een 500 kcal is. Daarom zei ik ook. weeg je alles af?

Veel waarheid in je post.

Men gaat hier op dbb er altijd maar vanuit dat onderhoud gemiddeld 3k calorieën is. Vervolgens is men helemaal verontwaardigd als er geen gram af gaat:D Het lichaam moet wel in ''survival modes'' zitten haha.

Vraag de jongens (of meiden) die <10% legitiem eens hebben gehaald hoeveel calorieën ze binnenkregen in dieet mode.

Het blijft een +/- verhaal. Krijg je teveel binnen, blijft gewicht gelijk of stijgt.

Terug
Naar boven