Fitness Seller

Gewicht en vetpercentage

Bartjuh55

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
77kg
Goedemorgen!

Ik heb een vraag en ik kan het niet vinden op internet, dus ik vraag het gewoon even :-)

Ben momenteel bezig met cutten en ik wil richting de 10/12% lichaamsvet. Momenteel heb ik 15,4%.

Nou ben ik benieuwd of er van te voren in te schatten is hoeveel ik ga wegen als ik rond de 10/12% lichaamsvet uit kom. Is dat mogelijk?

Gr. Bart

Als jij geen complete mong**l bent kan je dat prima uitrekenen toch?

Een schatting doen kan idd iedereen. Maar het kan een aantal kilo's schelen door de manier waarop je je bf% wilt verlagen - hoe snel en dus wel of geen groot tekort aan voeding en evt middelen die je gebruikt.

Het is niet zo'n moeilijke berekening. Jij weegt nu 88kg met 15,4% vet dus als je wil weten hoeveel je weegt met 10% dan eerst berekenen hoeveel 15,4% van je gewicht is dan weet je je gewicht van je vet. Dus 88/100*15,4=13.55kg vet
Dus 13,55 is 15,4% en dan voor 10% is het 13,55/15,4*10=8,8 kg vet wat je dan met 10% gaat krijgen. Dus je totaal gewicht zou dan van 88-(13,55-8,8)=83.25 worden. Dit is overigens als je er vanuit gaat dat je geen vet vrije massa verliest. Maar meestal verlies je ook vet vrije massa erbij dus zul je nog iets lager komen.

Het is niet zo'n moeilijke berekening. Jij weegt nu 88kg met 15,4% vet dus als je wil weten hoeveel je weegt met 10% dan eerst berekenen hoeveel 15,4% van je gewicht is dan weet je je gewicht van je vet. Dus 88/100*15,4=13.55kg vet
Dus 13,55 is 15,4% en dan voor 10% is het 13,55/15,4*10=8,8 kg vet wat je dan met 10% gaat krijgen. Dus je totaal gewicht zou dan van 88-(13,55-8,8)=83.25 worden. Dit is overigens als je er vanuit gaat dat je geen vet vrije massa verliest. Maar meestal verlies je ook vet vrije massa erbij dus zul je nog iets lager komen.
Jij berekent 10% van z'n huidige gewicht, niet dat het veel scheelt uiteindelijk...

88 * 0.846 / 0.9 = 82.72

En verlies van vet vrije massa; spiermassa of glycogeen opslag? Als je tijdens het afvallen nog trainingsprogressie maakt zou je zelfs spiermassa moeten hebben gewonnen, wel af en toe glycogeen verlies bijvullen.

Jij berekent 10% van z'n huidige gewicht, niet dat het veel scheelt uiteindelijk...

88 * 0.846 / 0.9 = 82.72

En verlies van vet vrije massa; spiermassa of glycogeen opslag? Als je tijdens het afvallen nog trainingsprogressie maakt zou je zelfs spiermassa moeten hebben gewonnen, wel af en toe glycogeen verlies bijvullen.

Ja klopt. Zie het inderdaad. Had er ook al bij aangegeven dat je vaak nog iets meer verliest van je vet vrije massa. Maar spiermassa bij winnen tijdens cutten is wel lastig meestal. Dan moet je voeding en timing wel echt super goed in orde zijn en moet je niet te streng cutten IMO.

Kijk eens op:
http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm

Onderaan deze pagina staat een calculator waar je je huidige vetpercentage, je streefvetpercentage en je gewicht invoert. De calculator geeft dan aan hoeveel vetmassa in kg je moet verliezen. Je zult met te streng cutten ook vetvrijemassa verliezen, dus doe het rustig aan.

• Topic Starter Topic Starter
Thnx guys.

Zat me af te vragen hoe jullie bij die 88 kg kwamen, maar dat stond natuurlijk bij de beschrijving onder mn foto hehe. Klopt overigens niet meer. weeg nu 77 kg:-)

Rede waarom ik wil weten wat mijn gewicht gaat worden als ik rond de 12% vet heb, is omdat ik eigenlijk niet heel veel meer wil afvallen. Kom van bijna 97 kg af, weeg nu 77. Mijn doel is de 10/12% halen maar ik wou niet te dun gaan worden. Net even berekend maar moet dus nog +- 2 kg (15,8% was met 78.6 kg. Weeg nu 77)
Train overigens met een online coach. Waarom? Heb er zelf tot nu toe te weinig verstand van. Bevalt prima overigens!

Nadat ik de 10/12% gehaald heb, gaan we spiermassa opbouwen. Eindelijk mijn lang gekoesterde droom werkelijkheid maken!

Thnx voor jullie reacties!

Haha, geweldig Bart. Als je begint met bouwen, post je schema hier even ;) Dan kunnen we je nog verder op weg helpen. Voor nu: Succes met cutten! Vergeet je geen before/after foto's te maken?

Keep it going en zet door een lichaam bouwen kost jarenlange dicipline op veel vlakken

Vraagje.
Ik ben nieuw hier, maar zou graag willen weten hoelang je erover doet om een VP van 20% naar een VP van 10% wil krijgen.
Mijn gewicht: 88 KG
Mijn lengte: 1m 86cm.
Wat voor voedingsschema raden jullie me aan (linkje oid.)
En wat voor sets, welke cardio oefeningen moet ik gaan doen.

Alvast bedankt!

Vraagje.
Ik ben nieuw hier, maar zou graag willen weten hoelang je erover doet om een VP van 20% naar een VP van 10% wil krijgen.
Mijn gewicht: 88 KG
Mijn lengte: 1m 86cm.
Wat voor voedingsschema raden jullie me aan (linkje oid.)
En wat voor sets, welke cardio oefeningen moet ik gaan doen.

Alvast bedankt!

Zal ik ook de fysieke arbeid voor je leveren? Kan jij lekker op de bank zitten

\
Nee dankje :), maar bedankt voor je feedback...
Elk lichaam is verschillend dus voor iedereen heb je een ander voedingsschema nodig. Als je een eigen voedingsschema wil, zul je ZELF moeite moeten doen. In mijn handtekening (hieronder) staat een link naar een topic die je veel basisinformatie omtrent je vraag kan vinden.

Succes. Vragen? Open een eigen topic met je voedingsschema.

Tom er zit een gat in je broek.

Terug
Naar boven