Fitness Seller

Gezonde voeding?

Qoux

Novice
Waardering
1
Lengte
1m75
Massa
60kg
Hey allemaal.

Ik ben nu 16 jaar oud ( bijna 17 ) en ik fitness al een jaar.
IK merk echt dat het fitness een stuk fijner gaat sinds ik sinds 2 maanden overgestapt ben naar gezonde voeding, ik drink geen alcohol, ik drink alleen water, vitamine drankjes en nog eens water.

Maar de voeding gaat wat moeilijker, dus ik ben op zoek gegaan naar gezonde dingen die ik lekker vind.

Maar nu heb ik mijn twijfels over wat gezond, en wat niet gezond is,
bijvoorbeeld ik vind kaas lekker, maar ik heb geen flauw idee of dat gezond of ongezond is, ik heb het op google proberen te zoeken maar daar staan duizenden opmerkingen die allemaal iets anders zeggen, zou iemand mij hierop wijzer kunnen maken?

En hoeveel maaltijden moet ik op mijn leeftijd per dag eten?

Mvg,

Qoux

Je hebt iig de evidente zaken zoals fruit&groenten, die kunnen al zeker geen kwaad.

Koeken, snoep , chips ed zijn sowieso slecht.

En dan heb je de normale voeding, het een is al wat beter dan het andere. Zo is volkoren altijd beter dan normaal/wit. Zilvervliesrijst beter dan gewone rijst etc..

Kaas is een moeilijk geval idd, bevat nogal wat vetten maar vetten heb je uiteindelijk ook nodig. Ik zou gewoon kiezen voor een light variant. De vette kazen voegen iig niet veel toe. Verder is mayonaise een relatief goeie bron van vetten, hetzelfde geld voor noten.

Olijfolie>boter. Probeer hier zoveel mogelijk te lezen en vanalles te weten komen over voeding. Als je traint kan je ook de extra eiwitten gebruiken dus zaken zoals 500gram magere kaas voor het slapen gaan zijn hier meer regel dan uitzondering.

Het beste advies dat ik kan geven is zoveel mogelijk lezen. Knowledge = power. Letterlijk&figuurlijk.

Bovenstaande links moeten je helpen.

Nog even een paar opmerkingen:

- Laat kaas achterwege: teveel verzadigde vetten en zout.
- Handige richtlijn voor gezonde voeding: Hoe dichter bij de natuur (onbewerkt/rauw), hoe gezonder de voeding!

Gezonde voeding............. Lastig omdat inderdaad veel internetbronnen elkaar tegenspreken. En ook omdat veel relevante literatuur systematisch wordt genegeerd door nationale en internationale adviescommissies.

Wanneer ik aan gezonde voeding denk, denk ik op basis van wetenschappelijk oderzoek aan:
-Volkoren graanproducten (volkorenbrood, zilvervliesrijst)
-Noten
-Groenten (vooral groene bladgroenten) en fruit
-Olijfolie (nog niet heel erg goed onderzocht)
-Koffie
-Lage/matige consumptie van alcohol (lijkt me gezien je leeftijd nog niet echt nodig om mee te beginnen)

---------- Toegevoegd om 03:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 03:11 ----------

Bovenstaande links moeten je helpen.

Nog even een paar opmerkingen:

- Laat kaas achterwege: teveel verzadigde vetten en zout.
- Handige richtlijn voor gezonde voeding: Hoe dichter bij de natuur (onbewerkt/rauw), hoe gezonder de voeding!

Literatuuronderzoek laat zien dat kaas geen negatief effect heeft op hart- en vaatziekten of de totale levensduur.

Het idee dat verzadigd vet slecht zou zijn, is waardeloos onderbouwd. Het Voedingscentrum wil ons doen geloven dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten zou verhogen omdat verzadigd vet het zgn. "slechte" (LDL-) cholesterol verhoogt. Maar het Voedingscentrum weigert toe te geven dat verzadigd vet tegelijkertijd het zgn. "goede" (HDL-) cholesterol verhoogt.

Lees de sticky's daar staat alles wat je wil weten
succes

Terug
Naar boven