AndroidHealthClinic

gisteren had ik gebankdrukt. maar heb vandaag spierpijn hoort dat zo?

Na de eerste keer een spiergroep getraint te hebben is de spierpijn het grootst, vooral op de tweede dag na de training. Dit kan zelfs in die mate zijn dat je betreffende spieren bijna niet kan bewegen.

Maak je er niet druk over, en ga die spiergroep weer trainen wanneer jij denkt dat het weer kan, de tweede keer dat je de spiergroep traint zal de spierpijn een heel stuk minder zijn.

Ik vind verder spierpijn trouwens een slechte maatstaaf voor een goeie training. Het voelt lekker aan als je de volgende dag nog wat "stijf" bent, maar dat bewijst niet dat je een perfecte training hebt gehad.

daxie zei:
Dat is het inderdaad net, spierpijn is een gevoel, meer niet!

ik kan je gerust een training laten doen waar je 7 dagen krom van loopt, maar geen meter (of moet ik zeggen geen millimeter) van bij komt...

No pain no gain klinkt mooi, maar is verder complete bullshit

Vind dit echter ook wel een sterke bewering.

Ik heb ook bijna nooit spierpijn aan m'n biceps. Misschien 2 keer gehad terwijl ik deze spiergroep altijd goed train. Triceps en borst voel ik wel bijna altijd (90%). Ik weet verder ook niet waarom ik nooit biceps spierpijn voel maar het zal wel gewoon goed zijn zo.

@ gouwe: mag ik van jou even, losstaande van bodybuilding, spiertraining of whatever, een definitie van "pijn"?

Probeer eens een definitie te maken waarin het woord "zenuwstelsel" niet voorkomt...

Pijn heeft heel veel te maken met het zenuwstelsel, en is een gevoel!!! Een gevoel dat kan veroorzaakt zijn door een effectieve bron, zoals bijvoorbeeld bij een wonde, of bij idd, effectieve spierschade. OF een gevoel dat kan veroorzaakt worden door signalen die het zenuwstelsel uitgeeft naar de hersenen. Het grootste bewijs daarvan zijn pijnstillers. Pijnstillers nemen de bron van de pijn niet weg, maar zorgen ervoor dat de hersenen de signalen van het zenuwstelsel niet meer interpreteren. Je hebt geen pijn meer, het gevoel is weg, maar de bron van de pijn is er nog. En dat kan dus omgekeerd ook het geval zijn. Het zenuwstelsel kan blijven signalen uitzenden naar de hersenen om het pijngevoel te ervaren, zonder dat de bron van de pijn nog aanwezig moet zijn.
Kortom, het is een gevoel, dat KAN een indicatie zijn van spierschade, maar niet altijd.

Als je naar gepubliceerde onderzoeken hieromtrent kijkt, en enkel de recente, kan duidelijk gezien worden dat de parameters die veranderen na spiertraining, zoals IGF-niveaus en dergelijke, enerzijds gelimiteerd zijn, en anderzijds na korte tijd (in de orde van 48u, niet van 7 dagen!) terug genormaliseerd zijn.
Dit betekent in eerste instantie dat slechts een bepaald maximaal niveau van microtrauma veroorzaakt kan worden, en dat extra training enkel een belasting is voor het CZS, en niet voor de spier, maar anderzijds ook dat we helemaal geen 7 dagen hoeven te wachten om opnieuw te trainen, het is immers enkel ons CZS dat signalen geeft die wij tot nu toe geinterpreteerd hebben als het feit dat de spier nog niet hersteld zou zijn, wat dus niet correct is.

Op fysisch niveau wordt dit ook bevestigd. Analyse's op spiermateriaal, die echter nog wat omstreden zijn omdat ze eigenlijk maar 100% correct kunnen gebeuren bij een autopsie, en dus bij doden (en ik ken weinig mensen die voor een onderzoekje eerst even een paar setjes willen bankdrukken, om daarna rustig voor altijd in te slapen zodat ze je borstspier kunnen onderzoeken), waardoor onderzoek meestal op dieren gebeurde.
Dit weerlegt vroegere onderzoeken, die vertelden dat je pas kon trainen als de spierpijn verdwenen was. Deze conclusie haalden ze uit het feit dat bij een onderzoek op de spier, de spiercel nog beschadigd leek zelfs >48u. Deze conclusie lijkt echter fout, en de fout in het onderzoek bleek in de gebruikte meetmethode te liggen. Immers, de spierschade die men vaststelde, bleek niet veroorzaakt door de training, maar deoor de manier van onderzoek, namelijk door de naalden,... en andere apparatuur die ze gebruikten. Het is pas sinds enkele jaren dat men methode's ontdekt heeft waardoor men de spier kan onderzoeken zonder deze eigenlijk vooraf al te beschadigen.

Terug
Naar boven