Om mijn verhaal wat beter uit te leggen.
Een maat van mij heeft aan de hand van berichten zoals wat er hier zoal ten ronde gaat Epistane niet bepaald serieus genomen. Hij heeft dus geen PCT middelen bij de hand gehouden.
Na zijn cycletje dat 4 weken duurde van: 30-40-40-50. Heeft hij dus gyno ontwikkelt. En dan gyno waarbij je echt voelt dat er daadwerkelijk schijven onder ze tepel zitten en de tepel wat rond en vrouwelijk doet overkomen.
Al de verhalen hier dat Epistane zonder PCT te doen is, waren voor mij toen afgelopen.
Om mijn verhaal wat duidelijker te schetsen. Epistane biedt een anti-oestrogene werking naast zijn androgene(en anabolische) activiteit. Epistane blokkeert dus oestrogenen als Estradiol op de receptor.
Het lichaam streeft naar homeostase en dit wil zeggen dat hoe dan ook het uit elkaar getrokken verband, weer in harmonie gecompenseert wordt.
Hoe deze mechanismen precies werken, is voor mij onduidelijk. Wel lijkt het mij aannemelijk dat weefsel dat onder invloed van oestrogeen groeit, zich gaat weren tegen dit anti-oestrogeen. Hier hebben cellen verschillende mogelijkheden toe.
Zij kunnen bijvoorbeeld het aantal receptoren vermeerderen en ook kunnen zij de receptoren(dus de gene expression versterken) gevoeliger maken. Dus wanneer er dan Estradiol aan de receptor bind heeft dit een sterkere uitwerking.
Nu komt het volgende verhaal: Het lichaam is een maand uit de homeostase getrokken door externe toevoer van Epistane. Bepaald weefsel heeft hierop gereageert en aanpassingen gemaakt, zo ook het borstweefsel.
Men stopt nu met de Epistane. Het anti-oestrogene effect valt weg. Het borstweefsel wat inmiddels gevoeliger is geworden voor de werking van Estradiol, wordt nu letterlijk gebombardeerd met het sterkst vrouwelijke hormoon in ons menselijk lichaam. Je eigen testosteron heeft een "dipje" en tevens ligt de aromatisering van Testosteron op het maximale niveau.
Andere woorden: Een drama.
Een volledige cycle Epistane zonder PCT middelen bij de hand te houden is simpelweg gewoon een beetje dom. Die maat is overigens helemaal genezen van kuren.