Goed dat je dit vraagt. Supercompensatie hangt af van de mate waarin je getraind bent.
Naarmate je in training vordert neemt de kracht en stress op het lichaam toe.
Door deze toename heeft lichaam steeds meer rust nodig om te herstellen.
Nu is het in HIT ook nog eens dat je met een hele hoge intensiteit traint en zeer laag volume.
Voeg hier ook nog eens negative reps en static holds etc en de prikkel is zeer intens maar precies genoeg om het groei proces aan te zetten met zo min mogelijk energie verspilling .
Ondanks 1 set per lichaamsdeel en niet meer dan 3 sets per training begon ik eerst met 4 dagen rust en zit nu op 6 dagen rust.
Het is van belang dat je het lichaam in zijn geheel laat herstellen voordat je weer gaat trainen.
Ik train nu de Mike Mentzer ideaal routine en na de zomer ga ik de consolidated training doen.
Tot heden ga ik nog elke training in kracht vooruit en in de jaren dat ik volume trainde ging dat heel langzaam. Sterker nog ik liep helemaal vast en maar periodiseren zoals ze mij op fitvak hadden geleerd ha ha ha.
Dit filmpje geeft een perfecte beschrijving over herstel en supercompensatie. Hopelijk neem je de tijd om het te bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=ne3XoXjFawQ