AndroidHealthClinic

Heeft buik ook rust nodig?

Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
70kg
Hallo iedereen,

Ik ben nog een beginner en heb dus nog niet zo heel veel ervaring. Ik train 5x per week op de sportschool en dan probeer ik tussendoor thuis ook nog buik te doen.

Ik weet dat het slecht is om eenzelfde spiergroep 2 dagen na elkaar te trainen, ze hebben namelijk 48h rust nodig. Geldt dit ook voor buik? Als ik buik train duurt dit ongeveer 10 minuten, maar dit is wel zeer intensief. Dit is puur op lichaamsgewicht en ik ondervind hiervan de laatste tijd geen spierpijn meer.

Als het aan mij lag zou ik buik liefst elke dag ongeveer 10 minuutjes intensief trainen, is dit wel goed? Zou ik misschien beter om de 2 dagen buik doen maar dan langer dan 10 minuten?

Alvast bedankt!

Hoe lang train je al? Als beginner moet je helemaal niet zo vaak willen trainen. Beginnersschema volgen (compounds) en dan komt buik vanzelf wel. 5 dagen trainen voor een beginner vind ik persoonlijk overdreven. En dan wil je elke dag buikspieren gaan doen? Je weet overigens het antwoord al, en dan nog stel je de vraag? Daarnaast is spierpijn geen indicator voor een goede training. Ik zou me toch maar ff goed gaan inlezen in de sticky's als je progressie wilt gaan boeken..

Hoe ziet je schema eruit en wat is je doel? Ik zou er sowieso gewoon een dag tussen laten, ongeacht de spiergroep.
Men zegt dat de doorbloeding beter is en dat de abs sneller herstelt maar dit zal wel niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Hoe ziet je schema eruit en wat is je doel? Ik zou er sowieso gewoon een dag tussen laten, ongeacht de spiergroep.
Men zegt dat de doorbloeding beter is en dat de abs sneller herstelt maar dit zal wel niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Mijn schema:

Maandag: Rug/biceps
Dinsdag: Schouders/triceps
Woensdag: Rust
Donderdag: Borst/biceps
Vrijdag: Rug/triceps
Zaterdag: rust
Zondag: Schouders/borst

Elke training duurt ongeveer iets langer dan een uurtje en hierna doe ik nog 30 minuten cardio.

---------- Post toegevoegd 16 June 2013 om 10:35 ----------

Hoe lang train je al? Als beginner moet je helemaal niet zo vaak willen trainen. Beginnersschema volgen (compounds) en dan komt buik vanzelf wel. 5 dagen trainen voor een beginner vind ik persoonlijk overdreven. En dan wil je elke dag buikspieren gaan doen? Je weet overigens het antwoord al, en dan nog stel je de vraag? Daarnaast is spierpijn geen indicator voor een goede training. Ik zou me toch maar ff goed gaan inlezen in de sticky's als je progressie wilt gaan boeken..

Ik train al ongeveer anderhalve maand.
Ik denk wel dat ik wat voorsprong heb op andere beginners omdat ik lange tijd waterpolo heb gespeeld, ik ben hier soort van gespierd/afgetraind van geworden maar dit zijn vooral lange spieren.
Waarom is het slecht om zo vaak te trainen als beginner? Ik zie en voel al dat ik veel progressie gemaakt heb door van dit schema, supplementen(eiwitshakes) en op mijn voeding te letten.

Laatst bewerkt:
Benen heb je niet?

everday is upperbody day lol.. ga rippetoe of SS5x5 doen man heb je veel meer aan in het begin dan dat

Precies, je traint je benen niet en daar ga je al de mist in.. Squats zijn een van de belangrijkste compound oefeningen.. Ik weet niet wat voor oefeningen je verder doet per dag, maar dat splitschema lijkt me verre van ideaal

Een beginner maakt overal progressie op, maar dat betekend niet dat je optimaal bezig bent. Gewoon 3x fullbody doen, Rippetoe bijvoorbeeld. Voor een beginner is het belangrijk op zo snel zo sterk mogelijk te worden(op de grote 3). Hierna kun je evt. overstappen op een upper/lower split met wat meer isolatie.

• Topic Starter Topic Starter
Precies, je traint je benen niet en daar ga je al de mist in.. Squats zijn een van de belangrijkste compound oefeningen.. Ik weet niet wat voor oefeningen je verder doet per dag, maar dat splitschema lijkt me verre van ideaal

Je hebt waarschijnlijk groot gelijk. Ik ga mijn schema dus aanpassen en meer benen trainen. Tot nu toe zijn mijn benen zeker nog in proportie. Dit vanwege de waterpolo, aangezien dat dit redelijk zwaar voor je benen is. Nu doe ik af en toe een beenoefening tussendoor maar dit is waarschijnlijk niet voldoende.
Toch bedankt!

Je hebt waarschijnlijk groot gelijk. Ik ga mijn schema dus aanpassen en meer benen trainen. Tot nu toe zijn mijn benen zeker nog in proportie. Dit vanwege de waterpolo, aangezien dat dit redelijk zwaar voor je benen is. Nu doe ik af en toe een beenoefening tussendoor maar dit is waarschijnlijk niet voldoende.
Toch bedankt!
Ze noemen het niet voor niets 'de grote 3' (bench press, deadlift en squat) ;) Ik geloof best dat je benen nog in proportie zijn, maar je moet oppassen dat spiergroepen niet achter gaan lopen, ook qua kracht. En laat squaten daar nou perfect voor zijn :)

Bovendien zijn die 10 minuten crunchen niet eens nodig als je flink squat.

Terug
Naar boven