AndroidHealthClinic

Help me cpu word te heet

tommetje1993

Freaky Bodybuilder
Waardering
362
Lengte
1m96
Massa
94kg
Vetpercentage
9%
Hallo ik heb een dual core e6850 3.0ghz

Zit een std cooler op die heb ik schoongemaakt.

Maar als k stress test doe vliegt die gewoon naar de 100 graden toe ( perongeluk een keer laten gebeuren zat niet op te letten )

Nu heb ik de koelpasta vervangen nu vliegt die weer als een razende naar de 70 graden toe en ik stop dan zelf met de stresstest wil niet dat die veel te heet word.

Waar kan dit aan liggen???

Het zit er wss te dik op, en koop een betere koeler, standaar is vaak rotzooi.

• Topic Starter Topic Starter
met gewoon internetwerk blijft die op 40 graden is dat goed?

Ja dat kan geen kwaad.

is het een standaard koeler met koperen heat pipes? Misschien zijn die lek en dan geleiden ze totaal niet meer. Heb ik ook eens gehad :o

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt? Ongeveer één rijstkorrel is meestal genoeg voor de hele CPU, egaal verspreid met bijvoorbeeld een bankpas. Het metaal van je heatsink geleidt beter dan koelpasta, dus als je teveel gebruikt hebt kan het daardoor komen.

De koeler maakt wel goed contact neem ik aan? Hij moet flink strak op je CPU zitten, zodat je er niet meer mee kunt schuiven of wiebelen, en de onderplaat moet het volledige oppervlak van de CPU raken.

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt? Ongeveer één rijstkorrel is meestal genoeg voor de hele CPU, egaal verspreid met bijvoorbeeld een bankpas. Het metaal van je heatsink geleidt beter dan koelpasta, dus als je teveel gebruikt hebt kan het daardoor komen.

De koeler maakt wel goed contact neem ik aan? Hij moet flink strak op je CPU zitten, zodat je er niet meer mee kunt schuiven of wiebelen, en de onderplaat moet het volledige oppervlak van de CPU raken.
Hij zit er perfect op.

Heb alleen iets teveel gebruikt denk ik maar dat maakt niks uit als die 40 graden standaart is toch?

Want voordat ik de koelpasta had vervangen werd die 47graden als ik een beetje zat te interneten nu dus 40.

40C idle is inderdaad een normale temperatuur. Hoe warm wordt je CPU als je hem wat langer laat stressen? 70C onder load is acceptabel, maar veel warmer moet ie niet worden. Het verschilt per CPU, maar meestal houd ik ~75C als bovengrens aan.

Je hoeft niet bang te zijn voor beschadigingen aan je CPU tijdens het stress testen overigens, vroeger was dat wel een probleem maar moderne CPUs hebben daar al jaren beveiligingen tegen. Als je CPU te warm wordt klokt ie zichzelf terug, en als dat ook niet genoeg helpt schakelt ie gewoon heel de PC uit. Dat terugklokken is te zien in CPU-Z, dus daarmee kun je ook zien of de temperatuur invloed heeft op de prestaties.

Heel raar maar volgendsmij is mijn temp meter kapot?

Want als ik 1 sec prime95 aanzet dan springt ie al van de 47 naar de 70?

Kan dat of niet?

---------- Post toegevoegd Thu 19 Apr 2012 om 22:13 ----------

40C idle is inderdaad een normale temperatuur. Hoe warm wordt je CPU als je hem wat langer laat stressen? 70C onder load is acceptabel, maar veel warmer moet ie niet worden. Het verschilt per CPU, maar meestal houd ik ~75C als bovengrens aan.

Je hoeft niet bang te zijn voor beschadigingen aan je CPU tijdens het stress testen overigens, vroeger was dat wel een probleem maar moderne CPUs hebben daar al jaren beveiligingen tegen. Als je CPU te warm wordt klokt ie zichzelf terug, en als dat ook niet genoeg helpt schakelt ie gewoon heel de PC uit. Dat terugklokken is te zien in CPU-Z, dus daarmee kun je ook zien of de temperatuur invloed heeft op de prestaties.
De mijne werkt niet meer denk ik want hij vloog eerst gewoon naar de 100 graden toe?

Éen seconde is wel heel snel, maar ze worden inderdaad snel warm. Duurt bij mij een paar seconden voordat mijn CPU de 68C bereikt, en daarna gaat ie langzaam naar de 72C en dan wordt hij niet meer warmer.

Edit:
De mijne werkt niet meer denk ik want hij vloog eerst gewoon naar de 100 graden toe?
Dat is niet goed nee :p Een GPU kan 100C nog wel aan, maar een CPU gaat zichzelf bij zo'n temperatuur normaal gesproken uitschakelen. Dus euh, als ie dat niet doet moet je zorgen dat het niet nodig is :p

Laatst bewerkt:
Ik stress hem even w8 ff kijken hoe hoog die komt

Temp 1 96 graden
Core 0 84 graden
core 1 84 graden

Dit is na 5 minuten stressen op 100% met prime95

Zijkant kast open zetten als je verwacht dat je een zwaar programma/spel runt?

Als de cpu te warm word slaat je pc uit door de beveiliging, tenminste als je niet aan je bios hebt zitten knoeien.

Had je beide oppervlakten ook goed gereinigd voordat je dat pasta aanbracht? (met Arcticlean bijvoorbeeld). Tenzij je alleen maar internet en Office gebruik, is een koeler upgrade geen overbodige luxe natuurlijk.. (voor 2-3 tientjes heb je al een knappe)

Ik heb de zelfde speedfan als jou. alleen bij mij heb ik meer fans plus andere volg orde wat temp1 is kan ik niet afleiden. (zet het vinkje rechts auto fan speed 'ns aan)

Daarbij als je verstand hebt van je bios kijken 'ns op cool and quiet of die enabled staat. dan draaid je fan langzaam totdat je cpu te warm word en gaatde fan sneller draaien tot hij weer is afgekoeld.

---------- Post toegevoegd Thu 19 Apr 2012 om 22:39 ----------

Hou je hand 'ns zeer vlak op je cpu en voel 'ns of het daadwerkelijk heet is? als hij echt nabij de 80 a 90 graden komt dan doet dat best een pijn zelfs de geleiding kan je niet aanraken. zo niet dan kan de speedfan niet goed zijn en probeer ook een andere

Temp 1 96 graden
Core 0 84 graden
core 1 84 graden

Dit is na 5 minuten stressen op 100% met prime95
Dat is veel te warm inderdaad, zelfs voor een stock cooler. Hebben die stock Intel koelers eigenlijk heatpipes? (ik gooi die altijd meteen weg :o) Zo ja, dan is er misschien een heatpipe stuk zoals Masters zegt. Wat ook kan is dat je temperatuursensors foute waardes geven, dat komt nogal eens voor.

De makkelijkste manier om erachter te komen waar het aan ligt is een andere koeler proberen, maar dan moet je die wel een hebben liggen natuurlijk...

Speedfan is van de orginele website.

Bios staat op fabrieksinstellingen want heb het moederbord batterijtje eruit gehaalt voor 10 sec en weer terug gedaan dus alles staat goed.

En mike wat jij zegt heeft geen zin want als ik de computer heb uitgezet is die allang afgekoelt.

Want als ik de stress test uit doe gaat die van 90 naar 50 in een paar seconden..

Terug
Naar boven