XXL Nutrition

Help, VOeding, MMA

The Dragon

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
75kg
Vetpercentage
12%
Dag Allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.

Ik ben 1,80, Rond de 76KG met een vet% van ong. 12%
Mijn onderhoud is ongeveer 2850 Kcal. (dat zeggen de formules mij tenminste)
Ik doe op hoog niveau MMA en train daarom bij een normale week 7x per week en met wedstrijden zo'n 11x

Moet ik nu mijn behoefte per dag berekenen of gemiddeld gewoon iedere dag bij 2850 kcal laten,
want ene dag kan ik 3x op 1 dag trainen en andere dag rust hebben. kan snappen als ik dan op een rustdag 2850kcal eet, dat ik in gewicht aankom of is dat niet zo?

en ALS ik het per dag zou moeten berekenen, moet ik dan de kcalorieen van onderhoud en training bij elkaar optellen of hoe zit dit,
Kan goed zijn dat we zo'n 1600kcal per dag verbranden endan + 2850 = 4450kcal, mag ik dan zoveel eten zonder aan te komen of moet ik me gewoon aan de 2850 houden. hoe zit dit allemaal, tis een beetje vaag voor mij, kan iemand dit even duidelijk maken aub?

Voor de rest eet ik wel goed, gezond , gevarieerd , weinig in Kh , Vooral veel eiwitten en vetten en op krachttraining dagen wel koolhydraten, alles afgestemt op de wedstrijden.

ik zie mensen in forums ook wel eens zeggen, ik eet ver onder mijn onderhoud, maar nog 2,5 x lichaamsgewicht in eiwitten en ze breken geen spieren af, is dit ook waar?
Kan ik 2000 kcal eten maar toch 200 gram eiwitten en niks afbreken??? nu snap ik wel dat mijn stofwisseling omlaag gaat en ik in survivalmode kom en juist veel vet op ga slaan maar tis maar een vraagje.

Alvast bedankt.

he

die berekening baseer je op jou activiteiten factor (ongeveer) zo precies is zo n berekening niet het is een indicatie die je zelf nog omhoog of omlaag kunt schroeven. (wel zou ik zoiezo na je training en wedstrijden extra eten dat lijkt me dan wel logisch)

hou het een paar weken vol en kijk wat er gebeurt met je gewicht zo nodig kan je dus toevoegen of calorien weglaten.

en als je ver onder je onderhoud eet kom je altijd in een katabole staat (niet spieropbouwend) tenzij aas

maar wil je nou aankomen of vet verliezen?
zo werkt het niet je spieren moeten ook kunnen herstellen door koolhydraten (suikers) je hebt het allemaal nodig wil je geen spieren verliezen koolh/eiwit/vet

ga gewoon 2850 eten...en dan op dagen dat je heel actief ben eet je gewoon 3850..en doe dit een maand, kijk in de spiegel, neem foto's, weeg je elke week. Als je dik wordt is het teveel, als je je er goed bij voelt is het goed.

En nee, wanneer je 200g eiwit eet en ver onder je calorische behoefte zit, zal veel van dat eiwit omgezet worden in glucose wat voor energie wordt gebruikt. Het enige wat je er mee bereikt is dat je zweet naar ammoniak kan gaan ruiken omdat je met een overschot aan stikstof(N) (afbraakproduct bij het omzetten van aminozuren in glucose) in je lichaam zit wat via het zweet en de urine wordt afgevoerd.. Verder breekt je lichaam gewoon vrolijk de spieren deels af wanneer er behoefte aan eiwit of energie is. Krachttraining helpt wel om flink wat spier te behouden mits op de juist manier wordt getraind omdat je je lichaam dan in de waan houdt dat die spiermassa nodig is.

Terug
Naar boven