XXL Nutrition

Help, waarom zie ik geen verschil?

chillie

Novice
Waardering
0
Lengte
1m59
Massa
51kg
Vetpercentage
27%
Hoi!
Ik ben een meid van 22 die al een jaar lang 'intensief' sport in tegenstelling tot de jaren daarvoor. Ik probeer zo'n 3x in de week krachttraining(door 2 spiergroepen samen te nemen) te doen en daarnaast 2x in de week cardio(vaak in de vorm van een uur hardlopen). Ik ben 159cm, 51 kg en mijn vetpercentage is momenteel (wat ik zelf veel te veel vind) op 27% dit terwijl ik nog meer ben gaan letten op mijn eten, meer cardio ben gaan doen sinds de laatste meting 25%. Dus wat doe ik verkeerd? Hieronder mijn eetschema

In de ochtend neem ik een eiwitshake (twv 100kcal p shake) en eet ik voornamelijk een bakje havermout/speltvlokken met een geprakte banaan (halfvolle melk, sojamelk of amandelmelk) en een klein beetje cacao nibs.

2 uur later eet ik of een appel/peer of een handjevol noten (rauwe amandelen/cashews/walnoten/pistache).

Als lunch eet ik vaak 2-4 sneetjes brood (spelt/zuurdesem/allinson/volkoren) met mager vlees of cottage cheese of bio pindakaas. Soms doe ik ook wel eens een plakje kaas of zalm erop.

weer 2 uur later eet ik weer of een stuk fruit een bakje yoghurt of wat noten

als avondmaal probeer ik vaak te variëren door veel groente met mager vlees of vis af te wisselen. Soms in combinatie met wat complexere koolhydraten. Zo eet ik vaak quinoa of couscous/bulgur. Ik probeer pasta en rijst vaak te mijden. Soms eet ik gewoon een grote salade of maak ik zelf soep. In ieder geval laag in koolhydraten tenzij ik nog ga sporten of iets anders intensiefs ga doen.

voor het sporten neem ik vaak snelle suikers en na het sporten nog een eiwitshake en wat fruit of yoghurt.

Vaak heb ik na zo'n dag rond een uur of 22.00-23.00uur weer extreme honger, maar eet ik niet omdat ik denk dat ik wel genoeg heb binnengekregen en omdat ik rustig wil kunnen slapen.

Hoeveel koolhydraten, eiwitten, vetten heb ik nodig? En wat doe ik verkeerd waardoor ik nog steeds niet in vetpercentage afneem. Ik zie wel verschil aan mijn lichaam, maar ik wil ook feitelijk afvallen.

Help!

---------- Post toegevoegd 17 September 2013 om 23:02 ----------

Oh en daarnaast ben ik wel 1 kg afgevallen in die periode tijd

Ik zou zeggen begin maar met stickys lezen, denk dat je voedingschema niet al te best is.
Richtlijnen die hier door ons aangeraden worden zijn:
1g vet per kg lichaamsgewicht
rond 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht
en de rest aanvullen met koolhydraten
En dat is nadat jij jouw dagelijks Kcal behoefte uitgerekend hebt (vergeet de bewegingstoeslag niet erbij te tellen).
Afvallen doe je door Kcal tekort te creeren, of je dat met sport doet of met voeding ligt aan jou.
Als je té weinig eten, zal je weinig tot niks afvallen. Als jij té veel eet, zal je ook niks afvallen want dan krijg je meer binnen dan jij gebruikt.
Maar eerst lees je goed in hier op het forum en kom daarna met vragen over dingen die je dan niet begrepen hebt.
Succes!

Zo te zien zit je meer in een bulkschema, als je kijkt naar je lengte en gewicht. Noten, complexe koolhydraten en fruit lijken gezond, maar zijn alleen maar suikers en onnodige brandstof. Lees idd eerst de stickies en maak dan een goed voedingsschema. Succes!!!!

Gast.....aub! Wil jij zelf SVP eerst stickies doorlezen voordat je advies geeft. Noten zijn onnodige suikers.......bulkschema? Zij komt waarschijnlijk niet eens aan 1500 Kcal.

Zo te zien zit je meer in een bulkschema, als je kijkt naar je lengte en gewicht. Noten, complexe koolhydraten en fruit lijken gezond, maar zijn alleen maar suikers en onnodige brandstof. Lees idd eerst de stickies en maak dan een goed voedingsschema. Succes!!!!

Gast.....aub! Wil jij zelf SVP eerst stickies doorlezen voordat je advies geeft. Noten zijn onnodige suikers.......bulkschema? Zij komt waarschijnlijk niet eens aan 1500 Kcal.

Dit.
Je kunt gewoon noten nemen zoals walnoten, amandelen enzo. En je kunt ook gewoon fruit nemen.

Voedingsschema;)

Dit is starvation mode

hoe is dat vet% gemeten????

met deze waarden zou jij maar 37kg vetvrije massa hebben (bot, organen, spieren...) kan het mij haast niet voorstellen
zeker als je toch al langer sport ook al was dat niet intensief
(....die al een jaar lang 'intensief' sport in tegenstelling tot de jaren daarvoor)

hoe is dat vet% gemeten????

met deze waarden zou jij maar 37kg vetvrije massa hebben (bot, organen, spieren...) kan het mij haast niet voorstellen
zeker als je toch al langer sport ook al was dat niet intensief
(....die al een jaar lang 'intensief' sport in tegenstelling tot de jaren daarvoor)

Natuurlijk kan dat wel. Achteraf gezien had ik ook zoiets toen ik begon. Skinnyfat.

Maar reken inderdaad eens uit hoeveel het totaal van je voeding is. Nootjes zijn miss gezond, maar leveren wel relatief veel kcal.

whut ?

---------- Post toegevoegd 18 September 2013 om 10:53 ----------

Hoi!
Ik ben een meid van 22 die al een jaar lang 'intensief' sport in tegenstelling tot de jaren daarvoor. Ik probeer zo'n 3x in de week krachttraining(door 2 spiergroepen samen te nemen) te doen en daarnaast 2x in de week cardio(vaak in de vorm van een uur hardlopen). Ik ben 159cm, 51 kg en mijn vetpercentage is momenteel (wat ik zelf veel te veel vind) op 27% dit terwijl ik nog meer ben gaan letten op mijn eten, meer cardio ben gaan doen sinds de laatste meting 25%. Dus wat doe ik verkeerd? Hieronder mijn eetschema

In de ochtend neem ik een eiwitshake (twv 100kcal p shake) en eet ik voornamelijk een bakje havermout/speltvlokken met een geprakte banaan (halfvolle melk, sojamelk of amandelmelk) en een klein beetje cacao nibs.

2 uur later eet ik of een appel/peer of een handjevol noten (rauwe amandelen/cashews/walnoten/pistache).

Als lunch eet ik vaak 2-4 sneetjes brood (spelt/zuurdesem/allinson/volkoren) met mager vlees of cottage cheese of bio pindakaas. Soms doe ik ook wel eens een plakje kaas of zalm erop.

weer 2 uur later eet ik weer of een stuk fruit een bakje yoghurt of wat noten

als avondmaal probeer ik vaak te variëren door veel groente met mager vlees of vis af te wisselen. Soms in combinatie met wat complexere koolhydraten. Zo eet ik vaak quinoa of couscous/bulgur. Ik probeer pasta en rijst vaak te mijden. Soms eet ik gewoon een grote salade of maak ik zelf soep. In ieder geval laag in koolhydraten tenzij ik nog ga sporten of iets anders intensiefs ga doen.

voor het sporten neem ik vaak snelle suikers en na het sporten nog een eiwitshake en wat fruit of yoghurt.

Vaak heb ik na zo'n dag rond een uur of 22.00-23.00uur weer extreme honger, maar eet ik niet omdat ik denk dat ik wel genoeg heb binnengekregen en omdat ik rustig wil kunnen slapen.

Hoeveel koolhydraten, eiwitten, vetten heb ik nodig? En wat doe ik verkeerd waardoor ik nog steeds niet in vetpercentage afneem. Ik zie wel verschil aan mijn lichaam, maar ik wil ook feitelijk afvallen.

Help!

---------- Post toegevoegd 17 September 2013 om 23:02 ----------

Oh en daarnaast ben ik wel 1 kg afgevallen in die periode tijd

1 kilo in hoeveel tijd ?
En wat zijn de macro's van dat schema van je ?

En waarom vind je het onvoldoende dat je verschil ziet en wil je per see lichter worden ? Het lijkt me dat "er beter uit zien" het doel is.. je hoeft toch niet een gewichtsklasse te halen ?

Goed punt. Ik dacht nav de topictitel dat ze juist geen verschil zag. :o

Ik zou een voedingsschema opmaken. Want overal staat "Wat van dit, wat van dat".
Dit kan al gauw te veel zijn.

Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je onderhoud is, zodat je niet te veel eet, of juist veel te weinig.

Ik ben erg benieuwd hoe je vetpercentage is gemeten.

Ik ben zelf 1.50cm, 57kg en heb een percentage van 23,8. Kan me bijna niet voorstellen dat jij dan zoveel hoger zit? Maar wellicht is dat een rare redenatie.

Anyways, lezen, lezen en lezen. De stickies bieden veel informatie. Stel een voedingsschema op en dan kun je altijd een topic openen voor advies!

Je ziet wel verschil, maar je wilt feitelijk afvallen? Het gaat er toch om wat je in de spiegel ziet, dat je daar tevreden over bent en daarin progressie ziet? Daar zou geen getal aan gewicht aan moeten hangen! Minder gewicht is niet per definitie beter!

Terug
Naar boven