Fitness Seller

Het architectuurtopic

edwin1987

Competitive Bodybuilder
Waardering
2
Hallo allemaal,

Ik studeer HBO-bouwkunde en wil hierna waarschijnlijk naar de academie v/d bouwkunst om een opleiding als architect te volgen. Voor zover ik heb rondgekeken heb ik nog geen topic gezien over 'indrukwekkende gebouwen''. Daarom open ik bij deze een topic waarin ik(hopelijk jullie ook) foto's zal posten over gebouwen die mij boeien.

Ik doe dit om voor mezelf alles een beetje op een rijtje te kunnen zetten qua architectuur en omdat er waarschijnlijk genoeg mensen zijn die het kunnen waarderen. Althans dat hoop ik! Het gaat om moderne architectuur dus kom niet met griekse tempels aan! Ik zal elke week een andere architect behandelen.

allereerst Satiago Calatrava:

malmo_high_rise_2_2.jpg

Turning_Torso_3.jpg

Project:Twisting Torso
Oplevering:27 aug. 2005
Hoogte:190 m

Citaten van Calatrava:

"It is an astonishing building that still amazes me,"
"It changes when you look at it from different angles."

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
lyon1.jpg

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Lyon-Airport-Station-2.jpg

Project:Lyon Airport station
Oplevering:1994

zijn filosofie achter het gebouw:
'The dramatic form of the central hall's superstructure derives from one of calatrava's sculptures: a balanced shape resembling a bird at the point of flight''

254119171_771f324566.jpg

Project:Orient station
Oplevering:1998

DSCF0822.jpg

science-museum-valencia-spain_11257.jpg

vetmus-nera4.jpg

Project:Science Museum
Oplevering:2004

Voor de liefhebbers nog wat videomateriaal:

Turning Torso: YouTube - The Turning Torso
3D Render: YouTube - 'Turning Torso' Toer rendered in Cheetah 3D
Arts Museum spreading his wings: YouTube - Calatrava Performance

Mooi hoor, maar wat ik me afvraag: in nederland zijn er toch niet zoveel bedrijven die tegenwoordig nog zulke exclusieve gebouwen laten zetten. Ik neem aan dat die namelijk al snel dubbele kunnen kosten van een 'normaal' gebouw.
Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Er zijn nogsteeds genoeg bedrijven of instellingen die niet op een centje meer of minder hoeven te kijken hoor, al is het alleen maar om een mooier of groter gebouw dan de concurrent te hebben.

• Topic Starter Topic Starter
Mooi hoor, maar wat ik me afvraag: in nederland zijn er toch niet zoveel bedrijven die tegenwoordig nog zulke exclusieve gebouwen laten zetten. Ik neem aan dat die namelijk al snel dubbele kunnen kosten van een 'normaal' gebouw.
Als je begrijpt wat ik bedoel

In nederland wordt sowiezo niet erg indrukwekkend gebouwd. Dit is trouwens ook wel een indrukwekkend project:

Burj Dubai ( de toren van Dubai), de bouw is begonnen in 15 april 2005.

De toren zal meerdere hoogterecords breken, niet alleen wordt de wolkenkrabber het hoogste gebouw ter wereld, het wordt de hoogste constructie ter wereld. Het wordt hoger dan de Taipei 101 (509 m), het Petronius Platform in de Golf van Mexico (610 m), de KVLY-TV mast te North Dakota (628,8 m), en de ingestorte Zender Konstantynow (646 m) in Polen.
De precieze hoogte houden de opdrachtgevers geheim, maar verwacht wordt dat die een stuk hoger zal zijn dan 750 m.

YouTube - Burj Dubai Skyscraper 1. by Imre Solt
(sorry voor het riedeltje op de achtergrond :P )

20060829_Burj_Dubai.jpg

Is uiteraard niet van Calatrava

mooi topic :thumbs:

kijk hier eens: ::: ELBPHILHARMONIE HAMBURG :::, zul je wel leuk vinden. Je kan het gebouw door de jaren heen volgen en de toekomstplannen bekijken, zowel van buiten als van binnen uit.

In de Ingenieur stond trouwens vorige maand een leuk stuk over Burj Dubai, en de maand voordien de plannen voor de nieuwe nederlandse stations.

Doe zelf ook bouwkunde, maar architectuur vind ik niks voor mij. Ben meer technisch aangelegd.. niet echt super creatief.
Naar die gebouwen kijken die jij hebt gepost vind ik dan wel weer vet, maar moet zelf echt heel stoned/high/dronken/kapot zijn wil ik zoiets kunnen ontwerpen want met nuchtere mind kan ik zoiets denk ik echt niet bedenken :D

Super vet topic! Wil zelf ook iets met gebouwen doen, vooral de design kant trekt me wel.

Hier een van mijn all time favorieten

Verder zijn er nog veel meer, die ik hier in een boek heb staan maar waar ik op het i-net geen fatsoenlijke plaatjes van kan vinden:(

Ook binnen Nederland is genoeg te vinden.

Rietveld Schroderhuis. Moet er nog steeds een keer een bezoekje brengen.

Delfte Poort te Rotterdam, Nationale Nederlanden gebouw.
Statige uitstraling passend bij de gebruiker. Indrukwekkende strakke hoge torens. De vliesgevel geeft nog altijd het beoogde effect.

En het andere NN gebouw, de Haagse Poort.
Ik meen dat er een aantal mensen overleden zijn bij de bouw van de boog over de weg. Mooi stukje architectuur, heeft echter helaas wat van zijn uitstraling verloren met de jaren.

Gebouw Gasunie te Groningen. Heb niet zo veel met de organische sT, maar toch het vermelden waard.

ABN-AMRO gebouw in Utrecht is ook kei vet.

Het megalomane Ryu Gyong hotel in Pyongyang (N-Korea). In 1987 aan begonnen en sinds 1992 ligt de bouw stil. Zou anders tijdenlang het hoogste hotel ter wereld zijn geweest met 330 meter.

3d2808a5.jpg

Baiyoke I en II in Bangkok, beide gebouwen in gebruik als hotel. In beide gebouwen een hotelkamer gehad. Baiyoke II is zeer korte tijd het hoogste hotel ter wereld geweest, tot het voorbij werd gestreefd door de Burj al Arab.

040_PH0077~The-New-York-Collection-Chrysler-Building-Posters.jpg

Chrysler Building in New York. 1 van de mooiste gebouwen ooit ontworpen en zeer korte tijd het hoogste gebouw ter wereld. Voorbij gesteefd door de Empire State Building.

Top van het Woolworth Building in New York. Foto zelf geschoten in 2005. Eveneens ooit het hoogste gebouw ter wereld.

Moderne kerkgebouwen met klassieke elementen in een nieuwbouwwijk. Heel apart.

Doe zelf ook bouwkunde, maar architectuur vind ik niks voor mij. Ben meer technisch aangelegd.. niet echt super creatief.
Naar die gebouwen kijken die jij hebt gepost vind ik dan wel weer vet, maar moet zelf echt heel stoned/high/dronken/kapot zijn wil ik zoiets kunnen ontwerpen want met nuchtere mind kan ik zoiets denk ik echt niet bedenken

er zijn genoeg artiesten die een alcohol drinken om meer inspiratie te krijgen, probeer het eens zou ik zeggen! wie weet gaat er een wereld voor je open:D Ik zal vanavond even een update doen, heb afgelopen weekend weinig tijd gehad, mijn vriendinnetje is er!

@Grijpwijk:

De gasunie is iid een erg gaaf gebouw!

Hier nog enkele projecten die ik mooi vind:

klee_waves.jpg

ik vind het wel vet ja, maar die speciale overhangende constructies als Project:Lyon Airport station

zijn niet 100%verantwoord omdat men er geen stabiliteits testen of ervaringen mee hebben omat ze voor de eerste keren gebouwd worden....

daarom moet je toch altijd oppassen met de hypermoderene constructies.

ik vind het wel vet ja, maar die speciale overhangende constructies als Project:Lyon Airport station

zijn niet 100%verantwoord omdat men er geen stabiliteits testen of ervaringen mee hebben omat ze voor de eerste keren gebouwd worden....

daarom moet je toch altijd oppassen met de hypermoderene constructies.

Ooit moet toch het punt doorbroken worden waarop we dingen toepassen waarvan we dachten dat het voorheen onmogelijk/onveilig was. Verder hebben die overhangende constructies van Lyon Airport volgens mij geen dragende functie, dus zoveel gevaar zal het niet teweeg kunnen brengen lijkt mij. Bovendien is Santiago Calatrava ook niet de eerste de beste architect

@Citizen dildo:

Super vet topic! Wil zelf ook iets met gebouwen doen, vooral de design kant trekt me wel.

Hier een van mijn all time favorieten

Verder zijn er nog veel meer, die ik hier in een boek heb staan maar waar ik op het i-net geen fatsoenlijke plaatjes van kan vinden

op de één of andere manier kan ik je afbeelding niet bekijken, kun je misschien de naam van het gebouw doorgeven ik ben namelijk erg benieuwd.

was het niet zo dat zich in dubai 10% van alle bouwkranen ter wereld stond ofzo??? daar stampen ze trouwens een partij gebouwen de grond uit waar je niet lekker van word.
wat ik persoonlijk ook nogal indrukwekkend vind, al is het niet een specifiek gebouw is dit;
[Link niet meer beschikbaar]

was het niet zo dat zich in dubai 10% van alle bouwkranen ter wereld stond ofzo??? daar stampen ze trouwens een partij gebouwen de grond uit waar je niet lekker van word.
wat ik persoonlijk ook nogal indrukwekkend vind, al is het niet een specifiek gebouw is dit;
[Link niet meer beschikbaar]

Op school zeiden ze 30% :D
Kga er volgend jaar weer naartoe als het goed is.

Ooit moet toch het punt doorbroken worden waarop we dingen toepassen waarvan we dachten dat het voorheen onmogelijk/onveilig was. Verder hebben die overhangende constructies van Lyon Airport volgens mij geen dragende functie, dus zoveel gevaar zal het niet teweeg kunnen brengen lijkt mij. Bovendien is Santiago Calatrava ook niet de eerste de beste architect

@citizen dildo:

op de één of andere manier kan ik je afbeelding niet bekijken, kun je misschien de naam van het gebouw doorgeven ik ben namelijk erg benieuwd.

Erg vaag idd, plaatjes die ik upload via Imageshack doen eht niet meer, weet iemand nog een andere upload site?

het was btw de Bank van China

Terug
Naar boven