XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

Technisch vraagje voor de auto-connaisseurs onder ons: Mijn vriendin heeft een 2014 Lancia Ypsilon met een ridicuul klein motortje erin (0.9 liter benzine, 2 cilinders, turbogeblazen en 85 pk). Nu maakt ze vooral veel snelwegkilometers, en zal ze naar waarschijnlijkheid zo'n 30.000 km per jaar maken. Het auto'tje lijkt meer gemaakt voor de stad, dus nu is mijn vraag of je met een dergelijke motor in combinatie met veel snelwegkilometers zo'n motor op de lange termijn niet aan het overvragen bent en naar zijn grootje helpt? Met dit kilometrage zou ze waarschijnlijk sowieso beter af zijn met een diesel, maar even afgezien daarvan vroeg ik me af of zo'n klein motortje dit lang probleemloos zal trekken.

ik gok op geen 6e versnelling = veel toeren op snelweg = extra belasting?

Denk dat dat wel te overzien is, vrijwel iedere auto kan zich wel redden met 120 km per uur. Ik ben zelf alleen geen fan van die kleine blokjes met turbo...

ik gok op geen 6e versnelling = veel toeren op snelweg = extra belasting?

Inderdaad, geen 6e versnelling, en flink hoog in de toeren zitten wanneer je 120/130 rijdt.

Denk dat dat wel te overzien is, vrijwel iedere auto kan zich wel redden met 120 km per uur. Ik ben zelf alleen geen fan van die kleine blokjes met turbo...

Tja, die kleine blokjes... het verbaasde mij dat er überhaupt nog 2 cilinderblokken bestaan!

Dit idd + dat het met die snelheden niet zo relaxed zal rijden als bv een 4 cilinder (diesel)

Inderdaad, geen 6e versnelling, en flink hoog in de toeren zitten wanneer je 120/130 rijdt.

Tja, die kleine blokjes... het verbaasde mij dat er überhaupt nog 2 cilinderblokken bestaan!

De auto zal er best op berekend zijn, maar dat alles sneller slijt is gewoon een feit.
Als ze veel snelweg rijdt zou ik toch liever een fatsoenlijke 4 cilinder rijden.

Is het een vaste auto van haar of zou ze nog kunnen wisselen?

De auto zal er best op berekend zijn, maar dat alles sneller slijt is gewoon een feit.
Als ze veel snelweg rijdt zou ik toch liever een fatsoenlijke 4 cilinder rijden.

Is het een vaste auto van haar of zou ze nog kunnen wisselen?

Is haar eigen auto ja, die heeft ze sinds februari jongstleden. Op zich vindt ze het een fijne auto en ik ook wel, maar mocht het nodig en verstandig zijn dan overweegt ze alsnog om hem in te ruilen voor een wat grotere auto met grotere motor die wellicht meer snelwegbestendig is.

Is haar eigen auto ja, die heeft ze sinds februari jongstleden. Op zich vindt ze het een fijne auto en ik ook wel, maar mocht het nodig en verstandig zijn dan overweegt ze alsnog om hem in te ruilen voor een wat grotere auto met grotere motor die wellicht meer snelwegbestendig is.

Zou het wel overwegen man.. 2 cilinder (wist niet dat ze al 2 cilinders leverde in die dingen) kunnen nooit erg lang mee gaan met zware belasting lijkt me. Kan me vergissen hoor, ik heb alleen maar beetje verstand van oldtimers. :p Maar de simpele rekensom dat het sneller slijt bij hetzelfde vermogen uit een veel kleinere motor is niet heel ingewikkeld volgens mij.

Zou bij 30k/ jaar sowieso diesel rijden. Ligt ook aan je rechtervoet natuurlijk maar zou zelf vanaf 20k al doen

Friday morning, pre weekend dump

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:heart: :heart: :heart:

Hele dikke sup. :heart:

14195805242_5104160712_h.jpg

Aardig wat littekens achterop

Technisch vraagje voor de auto-connaisseurs onder ons: Mijn vriendin heeft een 2014 Lancia Ypsilon met een ridicuul klein motortje erin (0.9 liter benzine, 2 cilinders, turbogeblazen en 85 pk). Nu maakt ze vooral veel snelwegkilometers, en zal ze naar waarschijnlijkheid zo'n 30.000 km per jaar maken. Het auto'tje lijkt meer gemaakt voor de stad, dus nu is mijn vraag of je met een dergelijke motor in combinatie met veel snelwegkilometers zo'n motor op de lange termijn niet aan het overvragen bent en naar zijn grootje helpt? Met dit kilometrage zou ze waarschijnlijk sowieso beter af zijn met een diesel, maar even afgezien daarvan vroeg ik me af of zo'n klein motortje dit lang probleemloos zal trekken.

Ligt er net aan wat je voor onderhoudsintervallen aanneemt. 85pk uit een 2 cilindertje tja.... dat is toch best wel veel. Naast dat het misschien wat sneller slijt lijkt het me ook gewoon ronduit k*t rijden op de snelweg omdat bij veel toeren vaak alles begint te trillen en de motor veel herrie maakt. Als je gewoon een auto met grotere motor koopt kun je lager in toeren gaan rijden en hoef je niet constant plankgas te geven om iemand even in te halen of om fatsoenlijk op te kunnen trekken. Dat scheelt ook weer in verbruik. Zo'n 2 cilinder gaat ook niet zuinig zijn als je elke keer vol moet trappen.

@davidoff88

Is meer een typisch stads autootje, maar niet om alle dagen lange afstanden / veel kilometers op snelwegen mee te doen.

nog iemand interessen in een mooie velgen + banden set? :)
sd2us4.jpg

17 inch 5x112 zit nog +- 6mm profiel op
komen van een vw passat af 450,- vaste prijs

DUMP