UITLEG NewsLeecher & NZB
Wat is Newsleecher?
Newsleecher is een newsreader programma. Een newsreader kan verbinding maken met newsservers.
Waarom Newsleecher gebruiken?
Omdat het programma eigenlijk het meest vooruit strevend programma is wat er op dit moment op de markt ligt. Sommige zweren bij Grabit of andere programma's. Ik hou het hierbij, ik heb het allemaal gebruikt, en dit ligt mij het beste, waarom, omdat je bijna geen handelingen hebt

Newsleecher heeft een hele relaxte functie in zich namelijk Super Search.
De eerste setup
Ok je hebt newsleecher geinstalleerd en gecracked. Start het programma op, en je zult dit scherm voor je zien:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Ik heb de belangrijkste gedeeltes van het programma genummert. We gaan ze even langs:
- Hier moet je de newsservers invullen. Stel je gebruikt je newsserver van XS4all dan vul je het hier in. Of ieder andere newsserver.
klik op New Server en dit scherm komt naar boven:
Hier moet je de gegevens van je server invullen.
Vul bij Server Address het adres in van je server, in mijn geval newszilla.xs4all.nl. Zowat iedere server maakt verbinding via de Poort 119, laat dit dus staan.
Vul bij Server Nickname de naam die je aan de server wil geven. Dit is vooral makkelijk als je meedere servers hebt. Ik noem deze server Newszilla.
Vul bij Connections het aantal verbindingen in die je kan krijgen bij je newsserver. Newszilla kan er maximaal 3 hebben. Kan best dat jou server er meer aankan, misschien ook minder. Dit zal je moeten uitzoeken.
Bij Priority kan je invullen welke server hij het eerste moet aanspreken. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld een dure payserver hebt. Als je je payserver op 2 zet, en de gratis newserver op 1 dan zal Newsleecher proberen alles te downloaden via de servers met Priority 1 kan hij het daar niet vinden dan loopt hij op naar 2 enz. erg makkelijk!
Als je een gebruikersnaam en paswoord bij je server hebt zitten vul je het onderaan in. Dit spreekt voor zich lijkt me.
Klik op Ok. Je hebt nu de newserver instellingen ingevoerd!!
Bij nummer 2 zie je een grafiek met de downloadsnelheden. Erg makkelijk om even te kijken of het zaakje lekker loopt of niet.
- Hier kan je je aanmelden bij nieuwsgroepen. eigenlijk doe ik dit nooit meer. Maar ik zal het toch even uitleggen, kan altijd van pas komen.
Klik op het tabblad All Groups je krijgt nu dit scherm tezien:
Klik op Fetch Group List. Wat je nu eigenlijk doet is vragen aan je newsserver welke groepen hij allemaal ondersteund. Binnen een paar minuten zal ij alle informatie hebben gedownload, en Newsleecher sorteert ze ff voor je. Nu kan je zoeken naar groepen. Bekende groepen vooral gebruikt, beter gezegt misbruikt
door Nederlands sprekende mensen zijn:
- alt.binaries.nl
- alt.binaries.boneless
- alt.binaries.x
- alt.binaries.misc
- alt.binaries.ftn
- alt.binaries.dvd
Je kunt deze dus opzoeken met de Name filter vul hier bijvoorbeeld "bodybuilding" in en hij laat alle groepen zien met de criteria.
Als je de newsgroep hebt gevonden die je nodig hebt klik dan op Subscribe
Goed dit schermpje ook weer uitgelegt.
Nu je groepen hebt aangemeld, ( je hoeft het niet tedoen, maar stel je hebt het wél gedaan) klik dan weer op het vorige tabblad Subscribed Groups
Voor de bitches die het nu niet meer snappen ik bedoel dit tabblad 
Dit is het volgende scherm:
Nu zie je hier de aangemelde groepen. Enige wat je nu kunt doen is of de groep weer verwijderen, klik dan op Unsubscribe, maar het meest voor de hand liggende optie is Update Group. Op het moment je hier op drukt dan begint Newsleecher te downloaden.
Klik nu op het Tabblad Active Groups in het rood omcircelt. Nu zie je eindelijk hoe een newsgroep eruit ziet. Onderaan zie je nu de bestanden binnenkomen. Deze bestanden download je nu niet, je download alleen de headers van de 'articles'>Bestanden.
Zie Usenet als de wereld, de nieuwsgroepen als een Land, en de bestanden/articles als adressen in Nederland. Headers kan je zien als een adres. Via de header weet Newsleecher wat hij aan de server moet vragen om aan het bestand te komen.
De headers die nu binnenkomen zijn nieuw. Je krijgt ze voor de eerste keer tezien. Newsleecher maakt ze automatisch groen, mits ze compleet zijn. Als ze dit niet zijn laat hij ze nu niet zien. Om ze wel te laten zien vink je Incomplete aan:
Klik nu op een bestand dat je wilt hebben, deze zal in de Download Queue komen te staan
- Hier vind je de lijst met de bestanden die je in de wacht hebt staan
Je kunt hier de bestanden verplaatsen welke als eerste gedownload word met de blauwe pijlen linksboven.
Controleer altijd dat de knop Connect is ingedrukt. Anders kan je zoveel in de Queue zetten hij zal niks doen.
- Hier zie je bestanden die gedownload worden.
Goed nu weet je hoe je:
- newsservers invoert
- newsgroepen aanmeld
- newsgroepen update
- bestanden in de queue zet en download.
Je kunt de download locatie wijzigen en andere opties ook veranderen via View>
Options.
Incomplete bestanden
Tot nu toe heb ik iedere keer gepraat over bestanden headers articles enz enz... ik hoop dat het allemaal duidelijk overkomt. Maar wat ik extra moet toelichten is dat er soms bestanden incompleet op de server staan.
Bestanden die op Usenet staan bestaan uit segmenten. Stel je hebt een rar bestand van 50 MB, dan kan ( ligt aan de persoon die de dvd erop zet) het rar bestandje uit 90 segmenten bestaan. Stel jou newsserver heeft er 89 en mist het 90ste segment dan is de file incompleet. Newsleecher zal dit bestand dan in het rood aangeven, stel je download dit bestand dan zal hij geen 50 mb groot zijn maar 49,4 ofzo. Je zal dit bestand moeten laten repareren via Quickpar. Dit is dus waarom er programma's bestaan zoals Newsleecher omdat je anders compleet niks overzichtelijk kunt maken van Usenet. Newsleecher doet dit gedeelte, FTD doet het andere gedeelte, het planning gedeelte zeg maar.
NZB files
NZB files is een nieuwe techniek die ervoor zorgt dat je niet een hoop headers moet downloaden van nieuwsgroepen. Moet je voorstellen dat als je via een payserver ( die dus veel retentie heeft) de groep alt.binaries.nl doet updaten. Dan krijg je ongeveer 7 miljoen headers binnen. Al die headers bij elkaar zijn rond de 700 mb groot. Kan je voorstellen... ff een groep updaten <> 700mb. Dit is natuuelijk veelste veel.
Eerst hadden we hier een techniek voor genaamd XPAT, maar omdat NZB deze techniek heeft overwonnen praat ik hier niet meer over. Waar ik dus wel over praat zijn NZB files. Deze files kan je zien als een soort plattegrond van waar ieder bestandje zich bevind. Een NZB file is tussen de 10kb-3mb groot. Hierin staan dus alle headers die je nodig hebt om de dvd te downloaden of weet ik veel wat je wilt downloaden.
Zie het verschil, je hoeft geen 700mb te downloaden, maar 2 mb ofzo.
In FTD bij een aangemelde post posten ze vaak het nzb bestandje in de groep alt.binaries.ftd . Ook word er vaak een http link gegeven.
Wat ik altijd doe is de SuperSearch gebruiken in Newsleecher. Deze ga ik nu behandelen. Ik weet niet zeker of jullie hiervan gebruik kunnen maken met het door mij beschikbaar gestelde versie, maar het valt te proberen.
De NZB bestandcoïtustentie wordt bij het installeren van Newsleecher al gekoppeld aan Newsleecher. Maar om een NZB handmatig in te voeren in Newsleecher kan je dat via dit knopje doen
SuperSearch
Misschien is het bovenstaande een beetje wazig overgekomen, dit komt omdat het al ff een tijdje niet meer gebruik. Ik maak namelijk gebruik van de supersearch functie binnen Newsleecher.
SuperSearch is gekoppelt met een server ergens in Amerika. Enige wat die server doet is headers downloaden. Enige wat jij doet is een bestandsnaam invoeren, en SuperSearch geeft binnen een paar seconden de headers die aan de bestandsnaam zijn gekoppelt, en je kunt de direct downloaden,simpel heh

. Ik geef nu in stappen aan hoe ik iets download ( ongeveer 30 seconden werk ):
Stap 1
Ik kijk op FTD of ik een leuke film zie. Ik heb laatste Meet The Fockers gedownload. Hoe FTD enzo werkt laat ik morgen zien.
Stap 2
Ik selecteer de bestandsnaam van de film en kopieer hem (Ctrl+C)
Stap 3
Ik open Newsleecher, ik ga naar het tabblad
SuperSearch en plak de bestandsnaam erin en enter. Binnen 2 seconden krijg ik de headers van SuperSearch
Stap 4
Ik selecteer welke bestanden ik wil hebben en klik met mn rechtermuis, een muismenu rolt uit, en ik klik op
Leech.
Stap 5
Wachten, en that's it. 30 seconden werk voor de nieuwste spellen,films, applicaties enz.
Ik vind het wel om te doen
ps. Mn 500ste post