MuscleMeat

Het grote Meditatie topic!

Heb RSI gehad en verschillende vormen van therapie. Een daarvan was leren ontspannen, gewoon zonder de mantra's en de hindoeistisch gedoe eromheen.

Kern was liggend bewust worden van hoe je ligt en contact met de grond.
Proberen een been te ontspannen en verschil tussen benen te voelen zoals een ontspannen been die zwaarder en warmer voelt.
Via die ontspanning het andere been romp, armen, nek en hoofd ook ontspannen en niet letten op de nek bijvoorbeeld die bij mij pijn deed.
Weer bewust zijn van ontspannenheid warmte en soort ademhaling.
Het leuke is dat je na een paar keer oefenen heel makkelijk ontspanning kan vinden, het is een soort oefening en dus kan je het aanleren.
Nog steeds kan ik na zware training en opgepompte spieren na een douche me bewust ontspannen en val met een zwaar aanvoelend warm lichaam (goed doorbloed) lichaam vrij snel in slaap. Van mezelf ben ik een slechte inslaper.

Ik denk dat het me helpt met herstel. Noem me maar een hippie er is niks zweverigs aan. Die bepaalde dumbbell optillen is een bepaalde controle over je lichaam, mezelf bewust kunnen ontspannen is dat ook.

Laatst bewerkt:
Heb RSI gehad en verschillende vormen van therapie. Een daarvan was leren ontspannen, gewoon zonder de mantra's en de hindoeistisch gedoe eromheen.

Kern was liggend bewust worden van hoe je ligt en contact met de grond.
Proberen een been te ontspannen en verschil tussen benen te voelen zoals een ontspannen been die zwaarder en warmer voelt.
Via die ontspanning het andere been romp, armen, nek en hoofd ook ontspannen en niet letten op de nek bijvoorbeeld die bij mij pijn deed.
Weer bewust zijn van ontspannenheid warmte en soort ademhaling.
Het leuke is dat je na een paar keer oefenen heel makkelijk ontspanning kan vinden, het is een soort oefening en dus kan je het aanleren.
Nog steeds kan ik na zware training en opgepompte spieren na een douche me bewust ontspannen en val me een zwaar aanvoelend warm lichaam (goed doorbloed) lichaam in slaap.

Ik denk dat het me helpt met herstel. Noem me maar een hippie er is niks zweverigs aan. Die bepaalde dumbbell optillen is een bepaalde controle over je lichaam, mezelf bewust kunnen ontspannen is dat ook. Niks hippie achtigs aan imo.

Dat soort van body scan meditatie doe ik ook vaak.

Maar wat bedoel je met mantra - hindoe gedoe ?

Denk je dat dat dan flauwekul is ? (intepreteer het maar zo, naar mate je zin is samengesteld. ben niet zeker)

Mantra's is gewoon 10x makkelijker om je gedachten leeg te maken daarom dat ik deze methode boven de andere kies.

Ja, als jij gewoon mediteerd en niets met het spiritueele te maken wilt hebben zal je er ook wel positieve gevolgen van hebben.

Ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen, zijn er stromingen binnen de meditatie wereld die zich hier speciaal op richten? Zo ja, hoe heet dat?

Ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen, zijn er stromingen binnen de meditatie wereld die zich hier speciaal op richten? Zo ja, hoe heet dat?

Dunno of die er zijn of hoe die zouden noemen.

Maar al wat je inprince moet doen is in een houding gaan zitten.
bij voorkeur lotus houding maar zal eerder kleermakingszit worden.

http://www.beautyart.nl/images/schilderijen/Lotus-houding_b.jpg

Dan gewoon zien dat je met je rug goed recht zit.
En op je ademhaling letten ( voor een deel, niet alles op je ademhaling focussen)
Dan zullen er telkens gedachten op je afkomen, Laat die gewoon komen maar ga er niet op in. Niet over iets beginnen denken en gewoon terug weg laten gaan.
In het begin meditatie sesses nogal kort houden.
Niet langer dan 10 minuten bv, dan er een paar minuten uitkomen dat de spanning van je benen gaat en dan kan je er terug een tijdje ingaan.
Als je het vaker gedaan hebt moet je die pauze's natuurlijk niet meer doen en kan je langer mediteren.
Maar in tegenstelling tot krachtsport mag er niets geforceert worden.

Je kan ook een object voor je zetten en je daarop concentreren maar dit vind ik veel moeilijker.

Bestaat er ook meditatie zonder spirituele mumbo-jumbo? Dat zou ik wel een keer willen proberen.

Tuurlijk. Meditatie zit in een of andere vorm in elke cultuur en godsdiesnt over heel de wereld. Het is niet gebonden aan een geloof. Ik vind persoonlijk buddhisme vrij interessant en oefen af en toe wat op mediteren maar zou wat meer over mediteren willen leren.

Tuurlijk. Meditatie zit in een of andere vorm in elke cultuur en godsdiesnt over heel de wereld. Het is niet gebonden aan een geloof. Ik vind persoonlijk buddhisme vrij interessant en oefen af en toe wat op mediteren maar zou wat meer over mediteren willen leren.

Heb me ondertussen ook al volop ingeleert over het boedisme sinds het laatste topic.

(if you remember)

Dunno of die er zijn of hoe die zouden noemen.

Maar al wat je inprince moet doen is in een houding gaan zitten.
bij voorkeur lotus houding maar zal eerder kleermakingszit worden.

http://www.beautyart.nl/images/schilderijen/Lotus-houding_b.jpg

Dan gewoon zien dat je met je rug goed recht zit.
En op je ademhaling letten ( voor een deel, niet alles op je ademhaling focussen)
Dan zullen er telkens gedachten op je afkomen, Laat die gewoon komen maar ga er niet op in. Niet over iets beginnen denken en gewoon terug weg laten gaan.
In het begin meditatie sesses nogal kort houden.
Niet langer dan 10 minuten bv, dan er een paar minuten uitkomen dat de spanning van je benen gaat en dan kan je er terug een tijdje ingaan.
Als je het vaker gedaan hebt moet je die pauze's natuurlijk niet meer doen en kan je langer mediteren.
Maar in tegenstelling tot krachtsport mag er niets geforceert worden.

Je kan ook een object voor je zetten en je daarop concentreren maar dit vind ik veel moeilijker.

Ik denk dat dit het kort opsomt hoe je moet beginnen met mediteren. Maar ik vind het zo iets onvatbaar. ik ben nog een totatale beginneling en Ik ben nog niet zo ver in het mediteren dat ik echt iets merk dus het is zo iets vaag nog altijd. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik meer begin te oefenen.

Ik denk dat dit het kort opsomt hoe je moet beginnen met mediteren. Maar ik vind het zo iets onvatbaar. ik ben nog een totatale beginneling en Ik ben nog niet zo ver in het mediteren dat ik echt iets merk dus het is zo iets vaag nog altijd. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik meer begin te oefenen.

Ja als iemant er echt een diepere uitleg over wilt dan zoek je het even op google toch.

Ik ervaar wel wat van het mediteren maar belange nog niet zoals een heel ervarene het zal doen.
Maar dat is oke, motiveerd me alleen om het nog veel meer te doen.

Welke manier van meditatie neem jij ?

Heb me ondertussen ook al volop ingeleert over het boedisme sinds het laatste topic.

(if you remember)

hehe ja idd nice :) en wat vindt je er van ? Wat heb jjij zoal gelezen ? Mischien heb je iets gevonden wat ik nog niet heb gelezen ofzo, dan leer ik nog wat :)

Bij mij zit de interesse er wel van buddhisme en mediteren maar het is moeilijk om jezelf te blijven motiveren om het te blijven oefen en te lezen als je de enigste bent in je vriendengroep ofzo.

Ik heb een deel van dit audio boek geluisterd over mediteren en ik vind het zeer interessant maar nog niet helemaal geluisterd vergeet het elke keer.

The Science of Enlightenment van Shinzen Young

---------- Toegevoegd om 20:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:24 ----------

Ja als iemant er echt een diepere uitleg over wilt dan zoek je het even op google toch.

Ik ervaar wel wat van het mediteren maar belange nog niet zoals een heel ervarene het zal doen.
Maar dat is oke, motiveerd me alleen om het nog veel meer te doen.

Welke manier van meditatie neem jij ?

net hetzelfde als jouw. ik zet wat rustige muziek op de achtergrond en meestal luister ik wel naar iemand die in een groep uitleg geeft over wat je op het moment moet doen maar dat zijn gewoon wat extra tipjes die eigenlij op hetzelfde neerkomen als wat jij uitlegde. Alles op je laten afkomen maar er niet in meegaan.

Ik heb trouwens iets interessant gehoord op dat audioboek van mediteren dat je als je wat verder gevorderd bent je de medetive staat de hele dag moet proberen aan te houden. Dus eerst bij simpele klusjes en dan bouw je dat op naar andere zaken. Dat is zeer moeilijk denk ik :D ik kan het nog maar voor een paar seconden mischien laat staan een hele dag.

In tempels leren ze vaak mediteren door klusjes te doen en dus eigenlijk aan niets anders te denken dan het klusje dat ze aan het doen zijn. Bijvoorbeeld de afwas doen en je daar volledig op concentreren. hoe je je handen beweegt hoe het water aanvoelt alles ...

hehe ja idd nice :) en wat vindt je er van ? Wat heb jjij zoal gelezen ? Mischien heb je iets gevonden wat ik nog niet heb gelezen ofzo, dan leer ik nog wat :)

Bij mij zit de interesse er wel van buddhisme en mediteren maar het is moeilijk om jezelf te blijven motiveren om het te blijven oefen en te lezen als je de enigste bent in je vriendengroep ofzo.

Ik heb een deel van dit audio boek geluisterd over mediteren en ik vind het zeer interessant maar nog niet helemaal geluisterd vergeet het elke keer.

The Science of Enlightenment van Shinzen Young

Zit nog maar gewoon bij de basis : over de 4 waarheden en het achtvoudige pad.

En over het ego, hoe je er zelf van moet bevrijden.

Dan ook de wet rond het karma, maar het geloof ik volgende en vorige levens kan ik mezelf niet in vinden. Maar in principe is het zo erg niet als je dat niet geloofd. Het boeddhisme leert je dat je over alles goed na moet denken en er een besluit uit moet nemen. Je mag dus zelfs de woorden van de grote boeddha's in twijfel trekken.

Dan ook nog over hoe het boeddhisme je relaties met vrienden, vreemdelingen, relaties, werk, met jezelf verbeterd.

Is een heel goed boek om als eerste te lezen dat ik gekocht had.
Leest leuk en is allemaal heel goed uitgelegt.

Of ik echt boeddhist zoekt te worden weet ik nog niet.
Maar ben wel vanplan de levenswijze te volgen met het oog tot verlichting ooit te komen.
In principe maakt het me dan wel een boeddhist. behalve dat ik geloof ik vorige levens en in reïncarnatie.

Reïncarnatie geloof ik eigenlijk voor een deel wel. Mijn manier van denken en doen heeft er al wel voor gezorgd dat ik meerdere malen gereincarneerd ben geweest.
Allemaal dan wel in dit zelfde leven.

Ik heb trouwens iets interessant gehoord op dat audioboek van mediteren dat je als je wat verder gevorderd bent je de medetive staat de hele dag moet proberen aan te houden. Dus eerst bij simpele klusjes en dan bouw je dat op naar andere zaken. Dat is zeer moeilijk denk ik :D ik kan het nog maar voor een paar seconden mischien laat staan een hele dag.

In tempels leren ze vaak mediteren door klusjes te doen en dus eigenlijk aan niets anders te denken dan het klusje dat ze aan het doen zijn. Bijvoorbeeld de afwas doen en je daar volledig op concentreren. hoe je je handen beweegt hoe het water aanvoelt alles ...

Hehe ja, daar heb ik ook al over gehoord, probeer het soms ook toe te passen op het werk maar het gaat inderdaad maar heel even op er volledig in op te gaan.

Maar het vaak proberen opzich maakt je al wel aandachtiger op het werk.

Verder als je echt het verlichtende pad op wilt gaan vergt dat toch heel wat veranderingen en het bepaald 100% je leven.

Als je bekijkt hoe hard je daarnaartoe elk moment van de dag moet leven lijkt me de bb'ing routine van altijd met eten slapen en trainen bezig te zijn maar niets.

Zit nog maar gewoon bij de basis : over de 4 waarheden en het achtvoudige pad.

En over het ego, hoe je er zelf van moet bevrijden.

Dan ook de wet rond het karma, maar het geloof ik volgende en vorige levens kan ik mezelf niet in vinden. Maar in principe is het zo erg niet als je dat niet geloofd. Het boeddhisme leert je dat je over alles goed na moet denken en er een besluit uit moet nemen. Je mag dus zelfs de woorden van de grote boeddha's in twijfel trekken.

Dan ook nog over hoe het boeddhisme je relaties met vrienden, vreemdelingen, relaties, werk, met jezelf verbeterd.

Is een heel goed boek om als eerste te lezen dat ik gekocht had.
Leest leuk en is allemaal heel goed uitgelegt.

Of ik echt boeddhist zoekt te worden weet ik nog niet.
Maar ben wel vanplan de levenswijze te volgen met het oog tot verlichting ooit te komen.
In principe maakt het me dan wel een boeddhist. behalve dat ik geloof ik vorige levens en in reïncarnatie.

Reïncarnatie geloof ik eigenlijk voor een deel wel. Mijn manier van denken en doen heeft er al wel voor gezorgd dat ik meerdere malen gereincarneerd ben geweest.

Ja ik heb m'n levenswijze ook wel veranderd en blijf dat nog altijd doen. Drugs en drank etc deed ik al niet echt vaak voor ik over buddhisme begon te lezen maar nu doe ik het helemaal niet meer. en wat ik ook zeer vind is wat je leest over haat en omgaan met andere mensen etc .... daar heb ik heel wat van geleerd moet ik zeggen.

M'n ogen zijn wat opgengegaan van hoe wij leven. Veel dingen waar we veel waarde aan hechten in onze samenleving zoals geld en aan de zogenaamde top geraken moet je eigenlijk helemaal niet aan hechten net zoals andere zaken waar je niet aan gehect moet worden. het geeft een gevoel alsof er een beetje druk is weggenomen. Wil natuurlijk niet zeggen dat je nergens mag naar streven maar het geeft je wel een soort rust van dat als er momenten zijn waar je faalt je er niet zo aan hecht en je weer doorgaat. Natuurlijk is dit niet echt makkelijk ik jaag me nog altijd wel vaak over dingen op maar ik besef het nu wel meer en langzaam begint het te veranderen.

zelfs zonder meditatie reincarneer ik elke seconde.

on topic: nooit gedaan, ik ben al lui genoeg van mezelf.

zelfs zonder meditatie reincarneer ik elke seconde.

on topic: nooit gedaan, ik ben al lui genoeg van mezelf.

Ja iedereen reincarneerd voordurend.

Dat is de enige vorm van reincarnatie waarme ik het eens ben.
Maar het is natuurlijk de bedoeling om ernaar te streven om steeds in iets beters te reincarneren.

ms domme vraag, maar iets voor de meditatie experts.

Vroeger, toen ik zeer moe was, of ziek, had ik precies last van een trance. Tegenwoordig kan ik die "trance" zelfs oproepen door mij te concentreren op mijn ademhaling.

De voornaamste kenmerken zijn

- het versterken van mijn gehoor(of dat komt ms omdat ik me focus op mijn ademhaling),

- versterken van het gevoel

- het onfocussen van mijn gezichtsvermogen(echt iets heel raar, moeilijk te beschrijven, je kan het vergelijken met een zoom van een lens, maar het wisselt per seconde een paar keer af, als een kapotte zoom)

- Een gevoel dat de tijd vertraagt. Het lijkt wel of secondes langer duren.

- Als ik in bed lig, een gevoel dat ik "zweef".

- vertraging van mijn ademhaling en hartslag(dat is de reden waarom ik denk dat het een trance is)

- rare smaak in mijn mond, alsof ik geen speeksel meer produceer.

- erg in mezelf gekeerd en compleet in gedachten.

De trance gaat voorbij als ik mij beweeg. Duurt nog 30sec 1 minuut.

Iemand een id wat dit kan zijn?

Laatst bewerkt:
Ik doe het al een hele tijd.

Minstens een 3-4 tal keer per week maar ben aan het proberen op te werken tot 2 x per dag.

meditatie sessies van een 3kwartier neem ik dan.

Meestal zing ik mantra's tijdens de meditatie.

Deze 2 zijn men favorieten :

(korte versies ervan)

regelmatig doe ik ook bodyscan meditatie, of gewoon zonder iets speciaals mediteren. (op gelijkaardige muziek als dat clipje van jou hierboven.)

Ik moest wel even hard lachen toen je zei dat je die liedjes zong, aangezien ik er geen bal van snap.
Maar make no mistake, meditatie is iets dat ik ook kan apprecieren. Ik heb het vroeger eens geprobeerd, maar verder dan 2 keer ofzo kwam ik niet.

Als je in een rustige houding zit, met stilte op de achtergrond, zo'n half uur lang. Gewoonweg alles op een rijtje zetten tot het is gelukt en daarna aan niets meer denken. Dan valt dit toch ook onder de noemer mediteren?

Vroeger, toen ik zeer moe was, of ziek, had ik precies last van een trance. Tegenwoordig kan ik die "trance" zelfs oproepen door mij te concentreren op mijn ademhaling.

- het versterken van mijn gehoor(of dat komt ms omdat ik me focus op mijn ademhaling),

- het onfocussen van mijn gezichtsvermogen(echt iets heel raar, moeilijk te beschrijven, je kan het vergelijken met een zoom van een lens, maar het wisselt per seconde een paar keer af, als een kapotte zoom)

- vertraging van mijn ademhaling en hartslag(dat is de reden waarom ik denk dat het een trance is)

is wel zieke shit dit heb ik nog nooit gehoord, maar het kan een voordeel zijn. vooral van dat zweven als het is wat ik denk(gevoel na een jointje)

Lijkt verdacht veel op AIDS.

Ik sta er zeker voor open maar heb er jammer genoeg het geduld niet voor.
Moet al enorm veel moeite doen om elke dag naar een relaxatietape te luisteren.

Heb nu wel (gisteren) een boek besteld van Fred Van Beek (omdat veel van z'n gedachten wat meehebben van die van Nietzsche, maar dan vereenvoudigd, had per toeval op deze site terechtgekomen: http://www.fredvanbeek.com/ik.htm)

Dit is trouwens het boek:
9789055991679.jpg

Laatst bewerkt:
Lijkt verdacht veel op AIDS.

ik moest lachen :D

Het is niet echt dat ik er problemen door hem ofzo, maar still. Het is niet echt een aangenaam gevoel, complete verstoring van de zintuigen.

Heb het in een ver verleden eens aan de dokter voorgelegd(had het ook in de les af en toe) die had geen flauw id, en ik vermoed dat hij me niet serieus nam, ik was 10 jaar ofzo.

is wel zieke shit dit heb ik nog nooit gehoord, maar het kan een voordeel zijn. vooral van dat zweven als het is wat ik denk(gevoel na een jointje)

nee dat is het niet. Erg moeilijk uit te leggen. Eerder het gevoel dat je wegdraait in jezelf of zoiets. Je hebt het gevoel of je beweegt maar je ligt natuurlijk nog steeds op je bed.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven