MuscleMeat

Het grote random feitjes en weetjes topic

Scherp. Je zou het ook kunnen zien als de afstand die het middelpunt aflegt.
Het was mij bekend dat als een cirkel om een andere cirkel van gelijke diameter draait hij 2 keer draait. Dat zal ik ooit wel bij mechanica over tandwielen in overbrengingen geleerd hebben.

Of komt het door spirograaf? :thinking:

• Like
Waarderingen: BB_
  • Topic Starter Topic Starter
Stel je hebt twee cirkels, waarbij de straal van de kleine cirkel 1/3 is van de straal van de grotere. Onderstaande afbeelding ter illustratie (de verhouding klopt niet hier, maar voor de beeldvorming). Stel de kleine cirkel draait rondjes om z'n eigen middelpunt en draait daarbij om de grotere heen zonder te slippen, dus zoals 2 tandwielen die elkaar raken. Hoeveel rondjes draait de kleine cirkel om z'n middelpunt voordat ie weer op dezelfde plek is als waar ie gestart is?
IMG_20240324_220202.jpg

Het juiste antwoord is niet drie.
De linker cirkel heeft niet een straal die 1/3 is van de rechter cirkel.

Het was mij bekend dat als een cirkel om een andere cirkel van gelijke diameter draait hij 2 keer draait. Dat zal ik ooit wel bij mechanica over tandwielen in overbrengingen geleerd hebben.

Of komt het door spirograaf? :thinking:
Met twee munten kun je dat inderdaad testen

Dit draadje, heb het zelf regelmatig met Bondgirls. Solitaire (Live and Let Die) = Dr. Quinn Medicine Woman!

Ik had dat met backdoor sl*ts 9 en die ene homevideo bij @Arminius's moeder thuis.

Ik had dat bij Terminator 2 en De Avonturen van BB_.

Terug
Naar boven