AndroidHealthClinic

Sticky Het Pauper Topic

Vuurwerk is ook wel weer een klassieke de minderheid die het verneukt voor de meerderheid.

Omdat een kleine groep pisvlekken en dronken tokkies niet normaal met hun vrijheden kan omgaan is het weer iets wat we kwijtraken.
Waren het niet de dronken tokkies dan was het wel de veiligheid van de kinderen, het milieu, het klimaat of PTSS bij vluchtelingen een reden om het te verbieden.

Die maatschappelijke discussie loopt al bijna zolang als ik me kan herinneren, ik weet nog dat na die cafébrand in Volendam politie en brandweer ook al opriepen tot een landelijk vuurwerkverbod, en ook daarvóór ging het er al zeer regelmatig over. Te stellen dat het ons door de strot geduwd wordt, tja, ik vind juist van niet. Letterlijk decennialang gaat t hier al over, maar vooralsnog blijft t bij halve maatregelen in de zin van bepaalde gebieden waar het niet mag of bepaalde soorten vuurwerk die verboden worden. Los daarvan, we kunnen toch ook gewoon accepteren dat sommige mensen er anders over denken dan andere mensen. Ik wil helemaal niet het plezier van andere lui wegnemen maar ik wil ook niet de hand of het oog van mijn kind laten wegnemen door een verdwaalde vuurpijl. Het is gewoon een lastige discussie, ook omdat je niet van tevoren weet hoe een algemeen vuurwerkverbod gaat uitpakken natuurlijk. Wel kan je al uittekenen dat handhaving ontzettend moeilijk wordt en helaas waarschijnlijk tot nog meer geweld zal leiden tegen hulpverleners dan nu het geval is, in elk geval in de eerste jaren.
Aan de andere kant is het nu de landelijke overheid die juist niet durft door te pakken, waarschijnlijk juist uit vrees voor reacties als 'ze pakken al het leuke van ons af' en het al jarenlang aan de plaatselijke overheid overlaat waardoor je hier wel en daar niet een algemeen verbod krijgt, en dat blijkt dus in elk geval ook niet te werken. 'Waarom mogen zij wel en wij niet?'

Het zijn overigens ook de jongetjes van 12 die met afgeblazen vingers op de SEH eindigen, en dat zijn écht niet alleen maar de raddraaiers. Het blijft gewoon gevaarlijk spul, en het lijkt alsof dat op 31 december allemaal maar vergeten wordt.

Ik wil helemaal niet het plezier van andere lui wegnemen maar ik wil ook niet de hand of het oog van mijn kind laten wegnemen door een verdwaalde vuurpijl.
Vuurpijlen zijn al een paar jaar verboden in Nederland en kan je dan ook niet legaal kopen.
Het zijn overigens ook de jongetjes van 12 die met afgeblazen vingers op de SEH eindigen, en dat zijn écht niet alleen maar de raddraaiers. Het blijft gewoon gevaarlijk spul, en het lijkt alsof dat op 31 december allemaal maar vergeten wordt.
Er belanden meer kinderen in het ziekenhuis door fatbikes en voetbal dan door vuurwerk.

Het leven is nou eenmaal niet veilig, maar dat maakt het wel juist leuk en spannend. Hoezo moet het leven veilig zijn? Moeten we onze kroost dan overal voor beschermen? Zijn we zo ontzettend soft geworden? Sommigen willen zelfs al een helmplicht voor op de fiets. En 30 km/u op de weg in elke stad. 'WAnt De VeRkeErSdOdEn moeten we terugdringen.'
En bbq verbieden want rookoverlast en fijnstof. EN dit verbieden en dat verbieden en zus verbieden en zo verbieden. Het houdt niet op.

Nederland rubberen tegel land. We creëren een generatie aan pussies die bij elke scheet gevaar ziet en snel hun safe space in rent.

Los daarvan, we kunnen toch ook gewoon accepteren dat sommige mensen er anders over denken dan andere mensen.
Mensen dringen hun mening en regeltjes aan mij op en daar ga ik nogal slecht op. Ik vertel hen ook niet hoe ze hun leven moeten leiden.

Screenshot_2024-01-02-14-27-27-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

In de jaarwisselingen 2020/21 en 2021/22 was al het consumentenvuurwerk verboden als noodmaatregel om extra druk op de zorg te voorkomen in verband met de coronacrisis

Vuurwerk is ook wel weer een klassieke de minderheid die het verneukt voor de meerderheid.

Omdat een kleine groep pisvlekken en dronken tokkies niet normaal met hun vrijheden kan omgaan is het weer iets wat we kwijtraken.
Weet je die verdeling zo zeker? Het zou o.b.v. hoe ik het om mij heen (en online natuurlijk maar dat kan vertekenen) er aan toe zie gaan echt niet verbazen als het de meerderheid of tenminste een heel aanzienlijk deel van afstekers is die niet normaal kan doen.

Zijn in mijn beleving echt voornamelijk tokkies die huilen dat ze geen overlast mogen veroorzaken. Ik hoor altijd 2 kampen - mensen die helemaal geen vuurwerk willen of de knallers die los willen gaan. Die laatste altijd met stoere verhalen en met z'n allen naar het buitenland illegale shit halen wow zo stoer het knalt en dan bam heel hard wow man wat een traditie. In het vuurwerk topic staat het toch ook vol hoe normaal het was om allerlei shit uit te halen. Dan hebben we het nog niet eens over wat zij slechts normaal vinden dat eigenlijk al overlast is. Kleine minderheid, ik weet het niet hoor.

Dan hebben we het nog niet eens over wat zij slechts normaal vinden dat eigenlijk al overlast is.

En dan hebben we het nog niet eens over mensen die wèl 'normaal kunnen doen', zich ook aan de tijden houden, waarbij het alsnog goed fout gaat.

Aah het typische Nederlandse gedrag weer; zelf wel toen men klein was elk bushokje opblazen, maar nu zijn we ouder en verstandiger en verbieden we het maar en nemen we de plezier vd jeugd maar af. Die paar honderd gewonden pj valt onder de categorie bijkomende schade, anders ook alcohol verbieden waar elke week wellicht honderden mensen een ongelukje door krijgen.

Als je bang bent voor vuurwerk of een verdwaalde pijl dan blijf je die dag binnen of ga je naar centerparcs, maar het plezier van het allemaal wegnemen doordat het je zelf niet meer boeit is kinderachtig. Leven en laten leven schijnt tegenwoordig al moeilijk zat te zijn en iedereen denkt maar aan zijn eigen.

Weet je die verdeling zo zeker? Het zou o.b.v. hoe ik het om mij heen (en online natuurlijk maar dat kan vertekenen) er aan toe zie gaan echt niet verbazen als het de meerderheid of tenminste een heel aanzienlijk deel van afstekers is die niet normaal kan doen.

Zijn in mijn beleving echt voornamelijk tokkies die huilen dat ze geen overlast mogen veroorzaken. Ik hoor altijd 2 kampen - mensen die helemaal geen vuurwerk willen of de knallers die los willen gaan. Die laatste altijd met stoere verhalen en met z'n allen naar het buitenland illegale shit halen wow zo stoer het knalt en dan bam heel hard wow man wat een traditie. In het vuurwerk topic staat het toch ook vol hoe normaal het was om allerlei shit uit te halen. Dan hebben we het nog niet eens over wat zij slechts normaal vinden dat eigenlijk al overlast is. Kleine minderheid, ik weet het niet hoor.
Had jij dat niet toen je jong was? Die oud en nieuw kriebels als er weer vuurwerk gehaald kon worden? Prachtige tijd was dat.

Screenshot_20240102_153649_Chrome.jpg

Dus zegt het getal van de jaarwisseling 2020/21 helemaal niks als argument dat een vuurwerkverbod werkt.

Ik vertel hen ook niet hoe ze hun leven moeten leiden.
Natuurlijk doe je dat wel, dat doen we allemaal als de situatie zich daarvoor leent. Ik in elk geval wel. Dat krijg je als iemand zijn eigen vrijheid belangrijker vindt dan die van een ander. Als er eentje door rood rijdt hier en mijn kind bijna dood rijdt dan ga ik diegene zeker wel even vertellen hoe hij zijn leven zou moeten leiden. Flauwe vergelijking misschien, net als die van het voetbalveld en de fatbikes.
Het leven is inderdaad niet veilig, o.a. daarom hebben we wetten en regels waarin we hebben afgesproken dat we niet door rood rijden, elkaar geen doodschop geven op het voetbalveld, fatbikes niet harder mogen dan zoveel kilometer per uur, bepaald vuurwerk verboden is, et cetera. Mensen blijken maar moeilijk in staat dit allemaal zelf een beetje in te schatten, en al helemaal niet onder invloed van een drankje. Als extra probleem komt daar dan nog bij het handhaven, zodra zo'n ding de lucht in is geschoten staan de daders alweer ergens anders.
Nogmaals, ook ik ben in beginsel geen fan van een vuurwerkverbod maar dit levert wel elk jaar aantoonbaar zoveel ellende op dat ik het toch opmerkelijk vind dat dit door velen met de mantel der liefde bedekt blijft worden. Dat zit dan wel heel vaak in de hoek van een algemene boosheid op de overheid in de trant van 'ze pakken ons alles af'. Eerlijk gezegd is mijn indruk dat dat zeer regelmatig toch ook degenen zijn die de grens over rijden en allerlei illegale zaken de lucht inschieten inclusief die vuurpijl die wel of niet in de nek van mijn kind belandt met een beetje wind, of mijn auto aan diggelen knalt of de jas van de buurvrouw in de fik laat vliegen, want het is toch zo gezellig allemaal en traditie enzo.

Aah het typische Nederlandse gedrag weer; zelf wel toen men klein was elk bushokje opblazen, maar nu zijn we ouder en verstandiger en verbieden we het maar en nemen we de plezier vd jeugd maar af. Die paar honderd gewonden pj valt onder de categorie bijkomende schade, anders ook alcohol verbieden waar elke week wellicht honderden mensen een ongelukje door krijgen.

Als je bang bent voor vuurwerk of een verdwaalde pijl dan blijf je die dag binnen of ga je naar centerparcs, maar het plezier van het allemaal wegnemen doordat het je zelf niet meer boeit is kinderachtig. Leven en laten leven schijnt tegenwoordig al moeilijk zat te zijn en iedereen denkt maar aan zijn eigen.
Voor een groot deel sluit ik me toch wel aan bij dit sentiment.

lk denk wel dat we als Europa wat moeten doen aan het zeer zware illegale vuurwerk wat gebruikt wordt om aanslagen te plegen en hulpverleners massaal permanente gehoorschade te geven.

Er is echt geen goed argument te bedenken om explosieven van het kaliber Cobra 6 aan consusmenten te verkopen.

Ik denk ook dat dit soort spul in de WWM opgenomen moet worden en handel en bezit in de zelfde klasse als handgranaten geschaald moet worden.

Kortom, wel vuurwerk, maar als je Cobra 6 verkoop aan minderjarigen ben je wapenhandelaar die granaten verkoopt aan kinderen.

lk denk wel dat we als Europa wat moeten doen aan het zeer zware illegale vuurwerk wat gebruikt wordt om aanslagen te plegen en hulpverleners massaal permanente gehoorschade te geven.

Er is echt geen goed argument te bedenken om explosieven van het kaliber Cobra 6 aan consusmenten te verkopen.

Ik denk ook dat dit soort spul in de WWM opgenomen moet worden en handel en bezit in de zelfde klasse als handgranaten geschaald moet worden.

Kortom, wel vuurwerk, maar als je Cobra 6 verkoop aan minderjarigen ben je wapenhandelaar die granaten verkoopt aan kinderen.
10k boete als een cobra vasthoud, probleem direct opgelost.

10k boete als een cobra vasthoud, probleem direct opgelost.
Ik denk dat je met dit soort dingen beter de bron aan kan pakken dan de gebruiker.

Maar wie weet zou dit wel meer afschrikken.

En poging doodslag bij gooien van zwaar vuurwerk naar hulpverleners.

Als er eentje door rood rijdt hier en mijn kind bijna dood rijdt dan ga ik diegene zeker wel even vertellen hoe hij zijn leven zou moeten leiden. Flauwe vergelijking misschien, net als die van het voetbalveld en de fatbikes.
Als iemand de veiligheid van jou of jouw kind in gevaar brengt door door rood te rijden is toch niet vergelijkbaar met mensen die gewoon normaal vuurwerk afsteken? Zonder anderen daarmee in gevaar te brengen. Waarom zou je iemand daar dan op moeten aanspreken? Is toch raar? En waarom zou je dat voor iemand willen verbieden? Dat is toch raar?
Prima dat niet iedereen vuurwerk leuk vind, maar het daarom maar voor anderen verbieden die er wel plezier uit halen laat maar weer eens zien wat een ontzettend ZUUR volk de Nederlander is. Maar dat hebben we ook gezien tijdens de lockdowns toen ongevaccineerden overal uitgejoelt werden omdat ze niet mee wilde werken aan die nazi QR-code maatschappij.

De week na kerst, de tijd waarin alle azijnpissers weer hun grot uit komen om te gaan b**chen over 'de overlast'. Oo de dieren hebben het zo zwaar. En de natuur. En de luchtvervuiling. O mijn kuttenlikkertje Vicky is al de hele dag in de stress van al die knallen. O verschrikkelijk hè Truus. En al die kwajongens maar knallen. Verschrikkelijk. Het lijkt wel alsof de Duitsers weer binnenvielen. Wat een toestand.

1 dagje in het jaar. 1 dagje. Maar nee hoor. Ze blijven maar zeiken in dit land. Gejank op tv, gejank in de krant, gejank in de politiek. Om moedeloos van te worden. We zijn echt een verschrikkelijk zeikerig kutland geworden.
Eerlijk gezegd is mijn indruk dat dat zeer regelmatig toch ook degenen zijn die de grens over rijden en allerlei illegale zaken de lucht inschieten inclusief die vuurpijl die wel of niet in de nek van mijn kind belandt met een beetje wind, of mijn auto aan diggelen knalt of de jas van de buurvrouw in de fik laat vliegen, want het is toch zo gezellig allemaal.
Maar dat is al illegaal en verboden dus wat is nou precies je punt? Je wilt iets illegaals nogmaals verbieden?

Prima oplossing. Verbied dat spul in Europa in ruil voor mooier spul (cakes) in Nederland.

Terug
Naar boven