Die maatschappelijke discussie loopt al bijna zolang als ik me kan herinneren, ik weet nog dat na die cafébrand in Volendam politie en brandweer ook al opriepen tot een landelijk vuurwerkverbod, en ook daarvóór ging het er al zeer regelmatig over. Te stellen dat het ons door de strot geduwd wordt, tja, ik vind juist van niet. Letterlijk decennialang gaat t hier al over, maar vooralsnog blijft t bij halve maatregelen in de zin van bepaalde gebieden waar het niet mag of bepaalde soorten vuurwerk die verboden worden. Los daarvan, we kunnen toch ook gewoon accepteren dat sommige mensen er anders over denken dan andere mensen. Ik wil helemaal niet het plezier van andere lui wegnemen maar ik wil ook niet de hand of het oog van mijn kind laten wegnemen door een verdwaalde vuurpijl. Het is gewoon een lastige discussie, ook omdat je niet van tevoren weet hoe een algemeen vuurwerkverbod gaat uitpakken natuurlijk. Wel kan je al uittekenen dat handhaving ontzettend moeilijk wordt en helaas waarschijnlijk tot nog meer geweld zal leiden tegen hulpverleners dan nu het geval is, in elk geval in de eerste jaren.
Aan de andere kant is het nu de landelijke overheid die juist niet durft door te pakken, waarschijnlijk juist uit vrees voor reacties als 'ze pakken al het leuke van ons af' en het al jarenlang aan de plaatselijke overheid overlaat waardoor je hier wel en daar niet een algemeen verbod krijgt, en dat blijkt dus in elk geval ook niet te werken. 'Waarom mogen zij wel en wij niet?'
Het zijn overigens ook de jongetjes van 12 die met afgeblazen vingers op de SEH eindigen, en dat zijn écht niet alleen maar de raddraaiers. Het blijft gewoon gevaarlijk spul, en het lijkt alsof dat op 31 december allemaal maar vergeten wordt.