MuscleMeat

Sticky Het Pauper Topic

Als hij bestaat dan vrees ik dat religieuze boeken nog steeds de plank misslaan. :thinking:

Als hij bestaat dan vrees ik dat religieuze boeken nog steeds de plank misslaan. :thinking:
Ik geloof ook niet dat er iets bestaat boven ons of waar dan ook, maar bewijzen kan ik het niet. Met bijna dood ervaringen schiet ik niks op, die zijn overigens (vrijwel) allemaal te verklaren vanuit neurologisch en biologisch perspectief. Zelfs de voorbeelden in het grote boek gaan waarschijnlijk over epileptische aanvallen waarbij, als men ontvankelijk is voor geloof, licht aan het einde van de tunnel denkt te zien en meer. Ik ben zelf tweemaal in coma geraakt waarbij eenmaal ik ook een ontzettende serene rust ervoer, met een heel erg verlichte omgeving. Helaas, is vrij normaal bij dergelijke (tijdelijke) zuurstof/ glucose gebreken in het brein.

h1DE0FEED.jpg

• Like
Waarderingen: mat
De eerste de beste die mij bewijs kan overleggen over het al dan wel of niet bestaan van een God (welke dan ook) kan zich melden. Tot die tijd kan ik toch niet met 100% zekerheid beweren dat iets wel of niet bestaat c.q. bestaan heeft. Of ik het of iets geloof is een tweede.

De eerste de beste die mij bewijs kan overleggen over het al dan wel of niet bestaan van een God (welke dan ook) kan zich melden. Tot die tijd kan ik toch niet met 100% zekerheid beweren dat iets wel of niet bestaat. Of ik iets geloof is een tweede.
Lijkt mij ook wel wat als het zo zou werken.

1. Maar het is geloof, geen wetenschap.
2. Als je het wetenschappelijk bewezen zou hebben is en vereist het geen geloof meer.

Als je het geloof gaat benaderen met wetenschappelijke argumenten of de wetenschap met geloofsbewijzen loop je hoe dan ook vast.

Overigens heb je het over 100% zekerheid, maar zo werkt wetenschap toch ook niet?

Lijkt mij ook wel wat als het zo zou werken.

1. Maar het is geloof, geen wetenschap.
2. Als je het wetenschappelijk bewezen zou hebben is en vereist het geen geloof meer.

Als je het geloof gaat benaderen met wetenschappelijke argumenten of de wetenschap met geloofsbewijzen loop je hoe dan ook vast.
Veel gelovigen presenteren het geloof ook alsof ze de formule van water oplepelen. Als ik wetenschappelijk bewijs zie kan ik (meer) geloven. Daarom heb ik eerder geschreven dat ik met gepaste afgunst kijk naar mensen die geloven. Die dat kennelijk kunnen scheiden, of het geloof hebben en daarnaast wetenschap tot waar het geloof begint. Als ik een frituurpan wil kopen wil ik het liefst nog empirisch onderzoek zien :roflol:

Het is onmogelijk om het bestaan van iets als een God met bewijs te ontkennen.

Ik vraag me altijd af waar je de ietsisten onder moet scharen? Of de mensen die in een soort universele liefdeskracht geloven?

Vaak zijn ze overtuigd dat ze niet in een god geloven, maar dan heb ik vaak het idee dat ze het etiket niet zien zitten, of denken dat God niet van deze tijd is, maar voor hun, vaak oosters geïnspireerde, eigen idee is dat heel anders.

Ik vraag me altijd af waar je de ietsisten onder moet scharen? Of de mensen die in een soort universele liefdeskracht geloven?

Vaak zijn ze overtuigd dat ze niet in een god geloven, maar dan heb ik vaak het idee dat ze het etiket niet zien zitten, of denken dat God niet van deze tijd is, maar voor hun, vaak oosters geïnspireerde, eigen idee is dat heel anders.
Geloof jij? En waarin.

Wat een pauper is onze premier trouwens, dat ie het liefst zelf mensen in elkaar zou slaan.

Belachelijk, een premier en leider van de grootste partij onwaardig!
Ongelofelijk ja.

Ben al jaren trouw aan de VVD, maar ben wel al een tijdje overtuigd dat de premier aan vervanging toe is.

• Like
Waarderingen: BB_

Dit kon wel eens de spijker op zijn kop zijn, of men leest het vanuit een verkeerde interpretatie.

Mogelijk wordt er een karikatuur geïnterpreteerd van "hoe het bedoeld is" (even daargelaten of er dan ook daadwerkelijk een bedoeling achter zit)

Dit kon wel eens de spijker op zijn kop zijn, of men leest het vanuit een verkeerde interpretatie.

Mogelijk wordt er een karikatuur geïnterpreteerd van "hoe het bedoeld is" (even daargelaten of er dan ook daadwerkelijk een bedoeling achter zit)

• Like
Waarderingen: Inb4

Denk dat het allemaal een instinct is van omgaan met een veroordelende realiteit en een ideaalbeeld van een persoon. Zonder dat kom je sochtends je bed niet uit.

Is dat god of is god alleen wat in de culturele voorschriften staat? Kun je wel atheist of agnost zijn als je sochtends je bed uit komt om ergens voor te leven? Of kun je dat alleen zijn tov de dogmatische boekjes?

En niet te vergeten: polytheisme als instinct van de passies/archetypen en animisme als erkenning van waarde in objecten in de wereld. Beschrijvingen van gelaagde instincten van onze realiteit.

Als je sochtends je bed uit komt om er wat van te maken, passies hebt, en gehecht bent aan je hond/kat/huis/tuin/auto geloof je dus eigenlijk al die verschillende dingen. Of je dat nou schriftelijk onderkent of de juiste woorden voor weet te vinden maakt niet zo uit, je doet het je voert het uit je leeft er naar.

• Like
Waarderingen: BB_
Ik geloof in de dood. Voor mij is het iets dat als enige in dit leven absoluut zeker is als onderdeel van het leven. Niet dat ik elke dag aan de dood denk maar ben bewust van mijn sterfelijkheid. De dood is tevens een krachtig hulpmiddel om te helpen bij grote beslissingen. Bijna alles (trots, schaamte, angsten etc.) valt namelijk weg bij het aangezicht van de dood waardoor datgene overblijft wat echt van belang is. Onthouden dat je gaat sterven is de beste manier om te voorkomen dat je denkt dat je iets te verliezen hebt.

Terug
Naar boven