MuscleMeat

Sticky Het Pauper Topic

Ik geloof in de dood. Voor mij is het iets dat als enige in dit leven absoluut zeker is als onderdeel van het leven. Niet dat ik elke dag aan de dood denk maar ben bewust van mijn sterfelijkheid. De dood is tevens een krachtig hulpmiddel om te helpen bij grote beslissingen. Bijna alles (trots, schaamte, angsten etc.) valt namelijk weg bij het aangezicht van de dood waardoor datgene overblijft wat echt van belang is. Onthouden dat je gaat sterven is de beste manier om te voorkomen dat je denkt dat je iets te verliezen hebt.
That's very zen.

Ik heb vooral dat het confronteert met hoe zonde het is om in een sleur te leven, bezig te (moeten) zijn met wat niet van belang is. De realisatie dat je in je laatste momenten kunt terugdenken of je je leven niet verspild hebt en of je het de moeite waard hebt gemaakt.

erg frustrerend idee :roflol:

Ik geloof in de dood. Voor mij is het iets dat als enige in dit leven absoluut zeker is als onderdeel van het leven. Niet dat ik elke dag aan de dood denk maar ben bewust van mijn sterfelijkheid. De dood is tevens een krachtig hulpmiddel om te helpen bij grote beslissingen. Bijna alles (trots, schaamte, angsten etc.) valt namelijk weg bij het aangezicht van de dood waardoor datgene overblijft wat echt van belang is. Onthouden dat je gaat sterven is de beste manier om te voorkomen dat je denkt dat je iets te verliezen hebt.

Heb jij deze post niet al eens gemaakt (of iemand anders) :scratch:

That's very zen.

Ik heb vooral dat het confronteert met hoe zonde het is om in een sleur te leven, bezig te (moeten) zijn met wat niet van belang is. De realisatie dat je in je laatste momenten kunt terugdenken of je je leven niet verspild hebt en of je het de moeite waard hebt gemaakt.

erg frustrerend idee :roflol:

Mee eens, ik ben de laatste tijd wat mensen verloren in mijn omgeving (waaronder mijn vader) het doet me wel beseffen hoeveel ik eigenlijk bijv. van mijn vrouw houd.
En dat ik dus veel liever voor haar moet zijn en kwaliteitstijd met haar moet doorbrengen.
Dat zijn (bijv.) zaken die er toe doen.

Dood leert je zaken in context te zien.

Softie ? Ach shit on that.

I'm a (sweet) p*ssy :heart:

Moet ik hier inhoudelijk op reageren? Gesprekken voeren met mensen als Josef doe ik graag, want die doet dat op een respectvolle manier en heeft ook zijn huiswerk gedaan.
Maar van simpele bouwvakkerreacties moet ik niks hebben, sorry.

Jij zegt dat iedereen zich moet verantwoorden voor god, praat lekker voor jezelf met dat sprookjesgedoe van je.

En ik bouwvakker? Nee dankje.

Wat een persoonlijke en directe vraag, maar bovenal is het voor mij een heel moeilijke waar ik nog niet helemaal uit ben. Je zult het voorlopig moeten doen met deze tussenstand.

De tweede vraag is misschien wel makkelijker te beantwoorden dan de eerste. Kortgezegd, als God bestaat dan is hij/zij zeker Katholiek. Het zal de scherpe meelezers niet verbazen, aangezien het nogal eens aan alle kanten uit mijn plempsels sijpelt dat er voor mij wel een zekere aantrekkingskracht en/of fascinatie uit gaat van het Katholieke Christendom en misschien ook, maar daar heb ik nog weinig onderzoek naar gedaan, naar het Oosters Orthodoxe Christendom.

Dit zal te maken met opvoeding, met een zekere hang naar traditie en geborgenheid, een waardering dat het Christelijk Geloof, toch het Vrije Westen gemaakt heeft wat het is, niet alleen ondanks, maar vooral ook dankzij. Ook hoe een gelovige traditie zowel de jaargetijden als de getijden des levens voorziet van een manier van vieren en herdenken vind ik een mooie insteek. Je zou dat een soort cultuur-christen kunnen noemen, maar dan is wel het probleem dat een boom losgesneden van zijn wortels uiteindelijk sterft.

In zekere zin zit er in tradities in het algemeen vaak een soort wijsheid, een goede preek kan voor mij heel inspirerend zijn, al was het maar als denkoefening. Denk hierbij niet alleen aan een formele geestelijke, maar ook aan iemand als Jordan Peterson, met zijn bijbelvertellingen. Heb ik alleen nog fragmenten van gezien, helaas.

Het korte antwoord op de eerste vraag is: Nee.

Het lange antwoord is iets dat ik het niet precies weet. Wanneer geloof je? Is dat als je het idee hebt dat er iets is, of je dat dan het label God zou willen geven of iets anders. Is dat als je alle leerstellingen, of alleen de voornaamste van een bepaalde religie onderschrijft. Als je twijfelt, geloof je dan niet, juist wel, of soms? Stel ik niet gewoon te hoge eisen aan mezelf voor ik tot een ja zou kunnen komen? Ben ik ergens bang voor de eisen die ik aan mezelf zou stellen als het antwoord ja zou zijn? Is het vooral het idee uit het waarin dat de aantrekkingskracht heeft? Of vind ik het moeilijk om te aanvaarden dat er gewoon niets is.

Het feit dat op zijn minst veel geloofservaringen, denk aan jou coma, wetenschappelijk zijn te verklaren, maakt niet dat ze minder echt of waar zijn. Verliefdheid is uiteindelijk ook te verklaren met stofjes in de hersenen, maar iemand die verliefd is, die gaat vooral daar in op ipv het te zitten wegredeneren.

Zoals ik al eerder aangaf is geloven ook een werkwoord, en daarmee wordt het een beetje een kip/ei verhaal. Stel je gaat niet naar een gebedshuis, je bidt niet, omdat je niet gelooft, maar als je dat wel consequent zou doen, dan zou je wellicht ook wat dichter bij dat geloof komen. Vergelijk het met openstaan voor een nieuwe partner, als je er niet voor openstaat, dan zal je hem of haar ook niet tegenkomen. Nu kan je een boom opzetten over dat dat een trucje is, maar wat zou dat. Het advies tegen stellen waar de sleur in de relatie zit en één van de twee of allebei geen zin meer hebben, is toch ook vooral dat je soms ook zonder zin moet beginnen en dat de zin dan later wel weer komt: je moet regelmatig sex hebben om zin te hebben in sex.

Teaser: het laatste woord is sex.

Eindelijk:popcorn2:

• Like
Waarderingen: Inb4
nah, ik ga liever niet in discussie met mensen die niet eens weten waar het woord "geloof" voor staat. Laat staan dat ik inhoudelijk met zo iemand in discussie moet gaan.

Nee idd, want stel je voor dat een realist de standpunten van het sprookje waar je in gelooft laat wankelen.

Nee idd, want stel je voor dat een realist de standpunten van het sprookje waar je in gelooft laat wankelen.
Laat wankelen :rolleyes:? Bijna 31 jaar met de islam opgegroeid en erover geleerd en dan denk jij dat jij met een simpele "sprookjes" uitspraak mij geloven kan laten wankelen?
Hoeveel tijd heb jij gestoken om kennis over dit onderwerp te vergaren?

Inderdaad, loop maar gauw door.

Ik ben iemand die geen uitspraken doet over zaken waar ik niks vanaf weet. Laat staan dat er ik neerbuigend over doe.

• Like
Waarderingen: Inb4
Verliefdheid is uiteindelijk ook te verklaren met stofjes in de hersenen, maar iemand die verliefd is, die gaat vooral daar in op ipv het te zitten wegredeneren.

Dan ken je @Bert nog niet.

Ik ben bijna net zo autistisch dus ik mag het zeggen. Op de vraag van de ambtenaar toen we gingen trouwen waarom ik van mijn toekomstige vrouw hield kwam ik ook niet verder dan: “mijn lichaam en geest voelen prettiger bij haar aanwezigheid dan afwezigheid.” :D

• Like
Waarderingen: BB_
Laat wankelen :rolleyes:? Bijna 31 jaar met de islam opgegroeid en erover geleerd en dan denk jij dat jij met een simpele "sprookjes" uitspraak mij geloven kan laten wankelen?

Ik doe niet aan zulke tijdverspilling, je leeft tenslotte maar 1 keer.

Ik ben iemand die geen uitspraken doet over zaken waar ik niks vanaf weet. Laat staan dat er ik neerbuigend over doe.

Helemaal mee eens. Ik heb meer tegen het geloof dan met het geloof in het algemeen. Maar mensen die geloven doen dat vaak net zo oprecht als dat ik niet geloof dus probeer ik ze ook in hun waarde te laten.

Jij stelt dat iedereen zich moet verantwoorden voor god en dat is het probleem heel vaak met geloof.

Praat gewoon voor jezelf zonder iedereen er bij te betrekken, dan is er geen probleem.

Je bent dus geïndoctrineerd toen je een kind was? :thinking: Dat lijkt me geen goede reden om gelovig te zijn.
Ik ben met de islam opgegroeid, in de zin dat me ouders ook moslim zijn. Mijn ouders hebben me altijd vrij gelaten om te doen wat ik wil, maar de meeste kennis die ik bezit heb ik zelf opgedaan uit eigen interesse.

"als God bestaat dan is hij/zij zeker Katholiek."

:roflol:!

Terug
Naar boven