XXL Nutrition

het supplementen ABC

Creatine monohydraat is inderdaad bewezen (in sommige maar niet alle 'settings'). Het is tested en tried en het kan inderdaad voor veel mensen werken.

De gesofis... geknutselde varianten zijn daarentegen nauwelijks met wetenschappelijke methoden getest. Ze zijn zeer weinig getest op werking en al helemaal niet op lange termijn veiligheid!!

Ja maar die andere creatines zijn duurder en zitten in een mooier potje, dan werkt het toch ook zoiezo beter?

Jammer dat je altijd zo wijs moet doen, het lijkt wel of je iets wil bewijzen.

Het is altijd het zelfde wat je schrijft, nooit eens iets waar we echt wat aan hebben. Afaande op enkele postst van je denk ik dat je aardig wat kennis hebt, jammer dat je die niet met ons deelt.

Of kom een keer met wat anders en deel je kennis of post dat "gezeur en gezeik" inderdaad ja, dat is het, gewoon niet meer.

Ik kan best begrijpen dat jij gewoon kant en klare antwoorden wil hebben. Je bent waarschijnlijk een krachtsporter en geen wetenschappers en dus opzoek naar praktische informatie. Dat is prima opzich

Echter mag je niet van mij verwachtten dat ik zomaar alles vertel wat ik weet, enkel omdat dat is jouw belang is. Ik kan ook niet bij Bill Gates aankloppen en zeggen dat hij zijn geld moet afgeven aan mij, omdat ik daarmee gediend ben.

Jij vind dat je niets hebt aan mijn posts. Dat is je goed recht, maar als je nooit geprobeerd hebt om eens daadwerkelijk te doen wat ik probeer te stimuleren (zelf kritisch informatie zoeken), dan is het je eigen schuld. Maar vind je wel dat je iets hebt aan posts met verkeerde en potentieel gevaarlijke informatie, waarvan je denkt dat hij klopt? Want in die situatie zul je altijd blijven, als je niets met mijn posts doet.

Nu hoef je uiteraard niet te doen wat ik zeg, omdat je het niet kan, geen zin in hebt of welke andere reden dan ook. Maar dat betekend wel, dat je recht op commentaar dan wegvalt.

ik héb n link gegeven waar duidelijk een experiment over CLA en de gevolgen gegeven is...:cool:

Ik gebruik hierbij ook geen bronnen overigens, dus ik kan het alleen maar aanmoedigen als jij dat wel doet. Maar dan wel systematisch, en geen cherry picking.

Beter lezen Stal1n.

en over dat lijstje, nee, eigenlijk niet. das per categorie. mijn idee heb ik hierboven al uiteengezet.

Waar doel je nu precies op? Dat jouw lijstje altijd viable is?

[Link niet meer beschikbaar] 2008;17 Suppl 1:131-4.
The omega-6/omega-3 fatty acid ratio, genetic variation, and cardiovascular disease.

A high omega-6/omega-3 ratio, as is found in today's Western diets, promotes the pathogenesis of many chronic diseases, including cardiovascular disease. Increased dietary intake of linoleic acid (LA) leads to oxidation of low-density lipoprotein (LDL), platelet aggregation, and interferes with the incorporation of essential fatty acids (EFA) in cell membrane phopholipids. Both omega-6 and omega-3 fatty acids influence gene expression. Omega-3 fatty acids have strong anti-inflammatory effects, suppress interleukin 1 beta (IL-1 beta), tumor necrosis factor-alpha (TNF alpha) and interleukin-6 (IL-6), whereas omega-6 fatty acids tend to be pro-inflammatory. Because inflammation is at the base of many chronic diseases, including coronary heart disease, dietary intake of omega-3 fatty acids plays an important role in the manifestation of disease, particularly in persons with genetic variation, as for example in individuals with genetic variants at the 5-lipoxygenase (5-LO). Increased dietary arachidonic acid (AA) significantly enhances the apparent atherogenic effect of genotype, whereas increased dietary intake of omega-3 fatty acids eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic

Je raadt dus iets aan wat in een recent review gezien wordt als een risicofactor voor vele chronische ziektes. Dat lijkt me niet iets wat altijd nuttig is voor iedereen?

Ik probeer je feedback te geven, maar jij pakt het persoonlijk en negatief op. Het lijkt erop dat jij enkel complimenten wil voor je post en liever te horen krijgt hoe goed hij is, dan uit te vinden in hoeverre hij echt klopt.

PS: ik realiseer me best dat mijn post tegen de haren instrijken van sommige mensen. Maar gelukkig ben ik hier niet voor de karma. Zolang er maar een handjevol mensen zijn die wel iets doen met mijn informatie, is het de moeite waard. Ik heb geen behoefte om mensen te helpen die zelf te lui zijn of whatever om zelf hun best te doen voor informatie.

Ik weet zelf aardig goed mijn onformatie te verzamelen, met een onafhankelijk onderzoek, met een representatieve hoeveelheid mensen(geen dieren dus) en een controle groep zit je aardig goed in de meeste gevallen. het probleem is echter het vinden van deze onderzoeken. Zelf gebruik ik heel erg vaak pubmed en amerikaanse forums(geen wetenschap, wel mensen die erg veel verstand en ervaring hebben). Ook geniet soms het voordeel informatie te krijgen vanuit de supplementen industrie, deze informatie is nergens te vinden of krijgen.

Al met al wat goede en betrouwbare bronnen dus. Toch is het jammer dat een Dr. (neem aan dat je dat bent) die beschikt over informatie en bezig is met BB(redelijk zeldzaam) zijn kennis niet met je wil delen.

Maargoed, ik weet genoeg, ik heb niks aan je, zal je nog in de gaten houden tot er mischien wel wat it komt waar ik en anderen wat mee kunnen.

Alsjeblieft mensen(Stal1n & Sjapendoedel), probeer in dit topic geen anekdotische bewijzen aan te voeren. Dadelijk krijgen we weer een soort van discussie topic waarin Bro vs. Bro gevechten de lijst aanvoeren. En dat terwijl dit topic toch erg veel potentie heeft, als iedereen maar probeert informatie (incl. referenties) te plaatsen.

Ik zal zo aftrappen met een artikel over verschillende soorten creatines.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
1. Waar doel je nu precies op? Dat jouw lijstje altijd viable is?

2.Je raadt dus iets aan wat in een recent review gezien wordt als een risicofactor voor vele chronische ziektes. Dat lijkt me niet iets wat altijd nuttig is voor iedereen?

3.Ik probeer je feedback te geven, maar jij pakt het persoonlijk en negatief op. Het lijkt erop dat jij enkel complimenten wil voor je post en liever te horen krijgt hoe goed hij is, dan uit te vinden in hoeverre hij echt klopt.
.

1. dat we supps zoeken die voor iedereen altijd viable zijn
2. daarom is dit een forum, omdat we samen meer weten dan alleen. omega 3 is dus beter blijkbaar. goeie link.
3. ik pak niks persoonlijk of negatief op. ik vind gewoon jouw toon een beetje uit de hoogte. en ik ben hier inderdaad enkel en alleen voor de karma - niets anders... :rolleyes:

karma interesseert mij geen fluit maat.

---------- Toegevoegd om 00:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:21 ----------

alsjeblieft mensen(stal1n & sjapendoedel), probeer in dit topic geen anekdotische bewijzen aan te voeren. Dadelijk krijgen we weer een soort van discussie topic waarin bro vs. Bro gevechten de lijst aanvoeren. En dat terwijl dit topic toch erg veel potentie heeft, als iedereen maar probeert informatie (incl. Referenties) te plaatsen.

Ik zal zo aftrappen met een artikel over verschillende soorten creatines.

+1 :)

Om de tijd zal ik een supplement/stof bespreken, waarbij ik probeer zoveel mogelijk referenties te plaatsen Ik probeer de artikelen zo kort mogelijk houden en ga dan ook niet verder in op het werkinmechanisme van supplement/stof (tenzij nodig). Veel interessanter is de relevantie tussen supplement/stof en krachtsporters.
Ondanks dat ik zo zorgvuldig mogelijk te werk probeer te gaan, kunnen er natuurlijk fouten in zitten (bijv. onderzoeken die ik over het hoofd heb gezien). Ik stel het dan ook zeer op prijs als jullie foutieve informatie verbeteren (alleen met referenties) of me zoveel mogelijk aanvullen.

Eerste "issue" zal gaan over Creatine.

Creatine, werkt het en wat is de beste vorm?

Creatine(monohydraat) is een van de meest onderzochte supplementen en zijn werking is dan ook wijd gedocumenteerd. (1-4) Langdurig gebruik in gezonde mensen is veilig bevonden. (5) Enigste nadeel van Creatine is dat er tamelijk veel (~30%) non-responders zijn.

Creatine Monohydraat (CM)is al tamelijk lang in omloop en in de loop der tijd zijn er tientallen soorten bijgekomen, met ieder grote beloften . Helaas bleken dit alleen maar woorden. Typerend hiervoor zijn Creatine Ethyl Ester (CEE) en Kre-Alkalyn (KA). Beiden aangekondigd als "nieuwe revolutionare vorm" die veel beter zouden zijn dan de oude CM. Onderzoeken tonen echter aan dat ze niet alleen niet beter zijn, maar zelfs inferieur. (6-8)
Maar er zijn toch nog zoveel andere soorten creatines? Daar moet er toch wel een beter van zijn dan CM?!
Op de eerste plaats moet je je afvragen of je wel zoveel extra wilt besteden aan een product dat heeeel misschien, in potentie, beter kan zijn dan CM.
Hoewel er inderdaad een paar de potentie hebben om monohydraat te verslaan (bijv. creatine gluconaat, creatine anhydrous. Maar hadden we dit niet al eens eerder gehoord?!) is er bij mijn weten nog geen enkel onderzoek uitgevoerd waarin een fancy creatine vorm "king" monohydraat van de de troon stoot. Tot die tijd zou ik dus voor CM gaan en eventueel het bespaarde geld aan andere (effectieve) supplementen uitgeven.

1 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=4
2 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=16
3 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=19
4 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=20
5 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=15
6 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=6
7 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=5
8 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...med_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=3

Laatst bewerkt:
Vraagje:

Zit CLA ook in gewone voeding. Zoja, welke? En in welke mate (mg)?

Bedankt alvast

Vraagje:

Zit CLA ook in gewone voeding. Zoja, welke? En in welke mate (mg)?

Bedankt alvast

CLA komt van nature voor in vlees, melk en eieren. De inname van CLA via de voeding varieert
in verschillende landen van 15-1000 mg per dag. Een geschat 60% van de CLA komt van zuivel en
ongeveer 30% van vleesconsumptie.

De producten waar CLA in voortkomt bevatten van nature veel verzadigde vetten, dit zijn de zogenaamde
slechte vetten. Als je dus CLA uit voeding wilt halen, zul je veel van deze ongezonde vetten binnen
krijgen. Dan kun je beter CLA-capsules nemen. :angstig:

CLA komt van nature voor in vlees, melk en eieren. De inname van CLA via de voeding varieert
in verschillende landen van 15-1000 mg per dag. Een geschat 60% van de CLA komt van zuivel en
ongeveer 30% van vleesconsumptie.

De producten waar CLA in voortkomt bevatten van nature veel verzadigde vetten, dit zijn de zogenaamde
slechte vetten. Als je dus CLA uit voeding wilt halen, zul je veel van deze ongezonde vetten binnen
krijgen. Dan kun je beter CLA-capsules nemen. :angstig:

Bedankt voor je snelle reply.

Capsules weet ik niet. Wou alleen wat meer info erover hebben

Thx

BCAA

Study: The effects of BCAA and leucine supplementation and lower-body resistance exercise on the ERK 1/2 MAPK pathway signal transduction

Results: A group � time interaction revealed that BCAA supplementation significantly elevated ERK1/2 activation at the 2 hr post and 6 hr post time points in comparison with the Leucine (p = .045) and placebo groups (p < .001). BCAA supplementation increased the phosphorylation status of ERK1/2 in conjunction with RE at 2 and 6 hours post-exercise. Leucine supplementation did not have any effect on ERK1/2 activation.�

Exercise promotes BCAA catabolism: effects of BCAA supplementation on skeletal muscle during exercise.
Shimomura Y, Murakami T, Nakai N, Nagasaki M, Harris RA.

Department of Materials Science and Engineering, Nagoya Institute of Technology, Nagoya 466-8555, Japan. shimomura.yoshiharu@nitech.ac.jp

Branched-chain amino acids (BCAAs) are essential amino acids that can be oxidized in skeletal muscle. It is known that BCAA oxidation is promoted by exercise. The mechanism responsible for this phenomenon is attributed to activation of the branched-chain alpha-keto acid dehydrogenase (BCKDH) complex, which catalyzes the second-step reaction of the BCAA catabolic pathway and is the rate-limiting enzyme in the pathway. This enzyme complex is regulated by a phosphorylation-dephosphorylation cycle. The BCKDH kinase is responsible for inactivation of the complex by phosphorylation, and the activity of the kinase is inversely correlated with the activity state of the BCKDH complex, which suggests that the kinase is the primary regulator of the complex. We found recently that administration of ligands for peroxisome proliferator-activated receptor-alpha (PPARalpha) in rats caused activation of the hepatic BCKDH complex in association with a decrease in the kinase activity, which suggests that promotion of fatty acid oxidation upregulates the BCAA catabolism. Long-chain fatty acids are ligands for PPARalpha, and the fatty acid oxidation is promoted by several physiological conditions including exercise. These findings suggest that fatty acids may be one of the regulators of BCAA catabolism and that the BCAA requirement is increased by exercise. Furthermore, BCAA supplementation before and after exercise has beneficial effects for decreasing exercise-induced muscle damage and promoting muscle-protein synthesis; this suggests the possibility that BCAAs are a useful supplement in relation to exercise and sports.
PMID: 15173434 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Nutraceutical effects of branched-chain amino acids on skeletal muscle.
Shimomura Y, Yamamoto Y, Bajotto G, Sato J, Murakami T, Shimomura N, Kobayashi H, Mawatari K.

Department of Materials Science and Engineering, Nagoya Institute of Technology, Nagoya, Japan. shimomura.yoshiharu@nitech.ac.jp

BCAA catabolism in skeletal muscle is regulated by the branched-chain alpha-keto acid dehydrogenase (BCKDH) complex, located at the second step in the BCAA catabolic pathway. The activity of the BCKDH complex is regulated by a phosphorylation/dephosphorylation cycle. Almost all of BCKDH complex in skeletal muscle under normal and resting conditions is in an inactive/phosphorylated state, which may contribute to muscle protein synthesis and muscle growth. Exercise activates the muscle BCKDH complex, resulting in enhanced BCAA catabolism. Therefore, exercise may increase the BCAA requirement. It has been reported that BCAA supplementation before exercise attenuates the breakdown of muscle proteins during exercise in humans and that leucine strongly promotes protein synthesis in skeletal muscle in humans and rats, suggesting that a BCAA supplement may attenuate muscle damage induced by exercise and promote recovery from the damage. We have examined the effects of BCAA supplementation on delayed-onset muscle soreness (DOMS) and muscle fatigue induced by squat exercise in humans. The results obtained showed that BCAA supplementation prior to squat exercise decreased DOMS and muscle fatigue occurring for a few days after exercise. These findings suggest that BCAAs may be useful for muscle recovery following exercise.
PMID: 16424141 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Terug
Naar boven