Fitness Seller

Hiit

Wiebstar

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
123kg
Beste DBB leden,

Een tijdje geleden heb ik het een en ander gevraagd of HIIT maar heb er toen verder vrij weinig mee gedaan. Er word gezegd dat buiten hardlopen het makkelijskte is omdat je dan zelf je snelheid kunt bepalen (dit wordt mij niet aangeraden omdat ik te zwaar ben). Bu wil ik dit het liefst op een apparaat proberen maar dit is moeilijk te doen omdat je elke keer alles zelf moet instellen.

Nu las ik ergens in dit forum iemand het volgende zeggen over HIIT op de loopband.

''Ik spring er gewoon af en laat de loopband met 20 km/u door razen terwijl ik even naar adem hap :) (wel even opletten bij het opnieuw opstappen ;))''

Is dit een goede oplossing? Of moet je echt blijven bewegen wanneer je hartslag zakt? (En dan heb ik over elk apparaat). Want ik wil dit wel eens proberen op een spinning fiets.

Laatst bewerkt:
Ik heb geleerd dat je het beste kan blijven bewegen om de spierpomp het hart te helpen het bloed rond te pompen.

Tijdens het lopen, stimuleren de been- en kuitspieren het terugstromen van het bloed aanzienlijk. De spierpompwering is dan ook het derde systeem om de zwaartekracht te overwinnen: naarmate we onze benen meer bewegen, werkt de spierpomp harder om het aderlijke bloed terug naar het hart te pompen.

Jezus hoeveel moeite is het om even die snelheid naar beneden te drukken. Ga nou maar gewoon beginnen in plaats van dit soort excuses te verzinnen.

doe het gewoon op een fiets man, als je vanwege je gewicht niet moet gaan rennen buiten moet je het ook niet op een loopband doen...

• Topic Starter Topic Starter
@ Anthem

Jezus leer eens een normale reactie te geven. Kun je dat niet, reageer dan aub niet. Ik kom hier niet om afgezeken te worden.

Daar komt nog eens bij dat ze bij ons in de sportschool van die touchscreen schermpjes hebben die naar mijn mening helemaal niet lekker reageren wanneer je, als je helemaal bek af bent, als een malloot op dat scherm aan het drukken bent. Apparaten met fysieke knoppen werken veel beter maar die hebben ze daar niet. En hoezo excuses? Wat weet jij nou van mij? Ik sport 4 a 5 x in de week waaronder intensieve group challenges, dus ja ik zoek overduidelijk excuses.

@ prosteenstoter

Waar staat dat ik dit op een loopband wil proberen? Ik nam de loopband als voorbeeld uit een ander topic. Wiebstar zegt: ''Want ik wil dit wel eens proberen op een spinning fiets". Lezen is ook een kunst (No offence)

@ BelowZero

Bedankt voor je nuttige en normale reactie :). Daar heb ik wat aan.

Laatst bewerkt:
Om als basis wat kg's kwijt te geraken is het misschien ook aan te raden om te wandelen op een hoge hellingsgraad?

Zo kan je stilletjes aan de hellingsgraad afbouwen en de snelheid omhoog schroeven?

Vind het trouwens ook maar raar dat je niet mag lopen omdat je 124kg weegt?
Ik heb al meer gewogen en dan liep ik nog..

Het is toch een excuus als je daarom maar níet aan HIIT begint terwijl 't gewoon mildly inconvenient is op dat apparaat en je naar eigen zeggen ook al eerder 'vrij weinig' met ingewonnen advies hebt gedaan. Geen enkele reden om 't dan maar niet te doen alleen omdat de knopjes niet lekker reageren. Ik heb het überhaupt niet over je andere sportgedrag dus doe niet zo aangevallen. Maar goed, ik zal wel gek zijn hoor. En natuurlijk kan 't met een spinning fiets, het kan met alles waarbij je in intervallen kan trainen.

@ 335

Ik mag wel lopen, ik mag alleen niet joggen zeiden ze. In verband met mijn knieen die de klappen opvingen. Maar dat wandelen op een hoge hellingsgraad is misschien wel een idee. Zal dat eens proberen

@ Anthem

Het was niet zo dat ik niks deed met jullie advies. Ik heb het in het begin op bijvoorbeeld de loopband, crosstrainer etc. geprobeerd maar het lukte me gewoon niet goed omdat die knopjes gewoon niet mee wilde werken. Daarom wilde ik ook gaan hardlopen zodat ik lekker kon sprinten maar kreeg toen te horen dat ik dit beter niet kon doen. Toen heb ik het hele idee maar laten zitten en ben ik begonnen mee te doen met group challenges (20 min intensief knallen).

Maar aangezien ik dus laatst die reactie las van iemand die volle poellie knalt en dan stopt met bewegen dacht ik, hey dat is ook wel een idee. Maar nu blijkt het dus beter te zijn om ten alle tijden te blijven bewegen.

Ik weet dat het op een spinning fiets kan, daarom wilde ik het ook gaan proberen. De spinning fiets lijkt mij van alle apparaten ook het meest geschikte om dit op te doen.

En ik voelde me aangevallen omdat je met een best lullige opmerking kwam en gelijk je oordeel klaar had terwijl ik het zo dus helemaal niet bedoel.

Laatst bewerkt:
Ok nouja ik reageerde ook wel wat heftig, beetje veel mensen hier die eerst een perfecte situatie lijken te willen creëren voordat ze beginnen aan wat nieuws.

Maar op een spinningfiets kan prima, ik doe gewoon HIIT op een hometrainer (fiets) en er zit geen ideaal programma voor op maar ik draai zelf de weerstand wat omhoog en terug afhankelijk van de interval. Maar je kan ook wat zachter trappen tijdens de low interval natuurlijk.

Ja zachter trappen is ook een optie. Wel zwaar dat dan wel :). En gebruik jij een fiets met hartslag meter of ga je gewoon uit van je ademhaling (dat kreeg ik ook van een trainer te horen, om daar op te letten). Soms duurt het namelijk behoorlijk lang voordat zo'n apparaat je hartslag weergeeft.

Ik let helemaal niet op hartslag of ademhaling, hartslag is sowieso ook niet betrouwbaar want je kan beter/efficiënter worden in iets. Ik ga gewoon zo hard mogelijk in mijn high interval, wel zo gematigd dat ik het die hele high interval volhoud. Bij low blijf ik een beetje bewegen zodat ik wel weer min of meer op adem ben tegen de tijd dat de high interval begint. Het is volgens mij wel normaal dat je de eerste high intervals wat meer energie hebt dan de latere.

gewoon de home trainer pakken en dan hoef je niets in te stellen gewoon
zelf de secondes pakken die je scherm aan geeft (als er tenminste een klokkie op zit)
max houden van 20 min en die verdelen in bijv 10 sec voluit en 20 sec rustig
veel succes het is zwaar maar wel de beste training om af te vallen en conditie op te bouwen

---------- Post toegevoegd Tue 21 Aug 2012 om 11:16 ----------

oja was ik vergeten ,valt me gewoon op dat je op veel forums afgezeken word
is niet leuk en hoort ook niet

Ik weet dat het op een spinning fiets kan, daarom wilde ik het ook gaan proberen. De spinning fiets lijkt mij van alle apparaten ook het meest geschikte om dit op te doen.

Das inderdaad een goede. Maar staar je niet blind op de apparatuur. Ik heb ook regelmatig een fietsworkout gedaan op mijn gewone fiets. Uiteindelijk gaat het om inspanning en je best doen.

Naast fietsen/spinning zijn er nog meer low-impact workouts die je kunt overwegen. Als je er geen probleem mee hebt dat mensen je zonder shirt zien dan kun je gaan zwemmen. Dat is ook een erg goede workout omdat het ook een zeker krachtelement heeft en je je hele lichaam gebruikt. Een crosstrainer is nog zo'n voorbeeld, misschien zelfs de ergometer (roeiapparaat).

Er zijn dus zeker opties, het is vooral een kwestie van bezig gaan en blijven, dan kom je vanzelf bij je doel.

Terug
Naar boven