AndroidHealthClinic

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha de energie die mensen hier in stoppen. Iedereen die sinterklaas viert houdt dat toch zo vast.
Moet nu heel Nederland zeggen wij vieren geen Sinterklaas meer is de overheid helemaal van de wap. Geld wat er mee gemoeid gaat is te belangrijk.

In Nederland heeft zwarte piet niet alleen een zwart hoofd en rode lippen (die rode kleur accentueert de lippen), maar OOK nog eens krullend haar. Dat krullende haar zorgt voor de associatie met n*gers. TEL ERBIJ OP dat op de tekeningen van de 19e eeuw zwarte piet op een n*ger leek en dat hier vroeger en misschien nu nog steeds door zwarte piet met een surinaams accent wordt gepraat en zo gek is dan de vergelijking met n*gers niet.

Heb je daar ook een bron voor? Dat zwarte piet vroeger met een surinaams accent sprak, persoonlijk ben ik in de afgelopen 28 jaar nog nooit een zwarte piet tegen gekomen die met een surinaams accent sprak. Denk dat als er een zwarte piet met een surinaams accent zou praten in mijn jeugd dat ik zwaar geshockeerd zou zijn. Dat past namelijk helemaal niet bij het beeld van zwarte piet.

De rest van je betoog klopt ook niet, krullend haar zorgt voor de associatie met n*gers? Bij jou en donkerder gekleurde mensen misschien die krullend haar als iets van hun eisen. Jullie leggen die associatie. (Blanke mensen kunnen namelijk geen krullend haar hebben, ik snap em) Maar het gros van de sinterklaas vierders legt geen link tussen zwarte piet en een n*ger, niet door de krullen en niet door de rode lippen.

Maar als zwarte piet oh zo racistisch is, dan moeten we de clown ook verbieden. Die schminken zich blank, doen een grote rode neus op en gedragen zich als een halve zool. "Want zo doen blanke mensen toch"

Klopt van geen kant natuurlijk dit. n*gers lopen toch niet standaard in van die apenpakkies, hebben niet zo'n kapsel, hebben geen lippenstift op cq. felrode lippen en dragen niet van die hoedjes. Hier is helemaal geen sprake van n*gers imiteren, ze zijn ZWART. En volgens mij is niemand op de wereld zo zwart als roet van nature.

Verder een trieste discussie. Maak er Spaanse pieten van en je bent er denk ik wel vanaf.

Fout.

Vroeger was het stereotype van een n*ger: zwart (in plaats van bruin), kroeshaar en rode lippen. Het kroeshaar en de rode lippen zijn juist HET bewijs dat men n*gers probeert voor te stellen, en geen blanken die zwart zijn van het roet. Ook al klopt die stereotype voorstelling van een n*ger niet, dat neemt niet weg dat men juist die eigenschappen als kenmerkend voor een n*ger beschouwde.

Zwarte Piet is dus wel degelijk een n*ger. Of men daarom het Sinterklaasfeest moet aanpassen is natuurlijk een andere vraag.

In teksten over het Sinterklaas feest wordt aangegeven dat zwarte piet zo zwart is omdat hij door schoorstenen kruipt om pakjes te bezorgen.
Ik wacht op een tekst waarin staat omschreven dat zwarte piet een negroïde slaaf zou zijn.

De klagers maken er zelf een racistische kwestie van. Imo zijn dat nou juist de racisten door steeds weer het verschil tussen blank en zwart onder de aandacht te brengen.

In teksten over het Sinterklaas feest wordt aangegeven dat zwarte piet zo zwart is omdat hij door schoorstenen kruipt om pakjes te bezorgen.
Ik wacht op een tekst waarin staat omschreven dat zwarte piet een negroïde slaaf zou zijn.

De klagers maken er zelf een racistische kwestie van. Imo zijn dat nou juist de racisten door steeds weer het verschil tussen blank en zwart onder de aandacht te brengen.

google: Jan Schenkman, Sinterklaas en zijn knecht.

En doet deze afbeelding je niet ergens aan denken?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Duidelijk gelijkenissen met het Zwarte Piet pakje. Het schoorsteen verhaal is gewoon een mooi excuus om de (racistische) oorsprong te verbergen.

En ook: Blackface, de typische manier waarop blanken werden geschminkt wanneer ze een n*ger moesten spelen:

Je kan dan bezwaarlijk argumenteren dat Zwarte Piet geen n*ger voorstelt omdat hij rode lippen zou hebben. Rode lippen zijn overduidelijk een manier waarop men zwarten voorstelt.

Het NOS journaal zonet gezien. :roflol:

Daar zenden ze ook alleen uit wat ze denken dat goed in de smaak zal vallen bij het volk, of erger, waarschijnlijk geloven ze zelf ook nog dat Zwarte Piet niet rascistisch is.

De VN bemoeit zich er niet voor niks mee. Het wordt tijd dat de 19e eeuwse bekrompen mentaliteit van de NL'ers eens verandert.

De argumenten hierboven zijn hilarisch en als dat is waarom we Zwarte Piet moeten behouden dan denk ik dat hij eerder vandaag dan morgen vertrokken is.
- Zwarte Piet is geen n*ger want n*gers hebben geen rode lippen en zijn niet echt zo zwart :roflol: :roflol:
- Strong argument van Mc Chick jammer dat datzelfde argument een beetje besmet is geraakt ten tijde van de de apartheid toen dat ook steeds werd aangedragen door de voorstanders van segregatie. :roflol:

Laatst bewerkt:
wat zeuren jullie nou zwarte piet is een traditie en als je last heb van deze traditie tyf je lekker uit Nederland op en ga je terug naar Paramaribo

wat zeuren jullie nou zwarte piet is een traditie en als je last heb van deze traditie tyf je lekker uit Nederland op en ga je terug naar Paramaribo

Lol, ga janken. Ik vind Zwarte Piet ook een leuke traditie maar het is nou eenmaal een 19e eeuws racistisch fossiel. Tijd om met de tijd mee te gaan.

Persoonlijk denk ik dat het internet verantwoordelijk is voor de omschakeling op dit standpunt in het algemeen in NL. Komen we een beetje in aanraking met buitenlands perspectief hierop.

Laatst bewerkt:
Ik vind het zon uitgekauwde discussie. Wat dan nog als het van oorsprong discriminerend zou zijn, er is nu toch niets discriminerends meer aan? Pieten worden echt niet gepresenteerd als slaven, en geen kind die het op die manier opvat.
Sterker, door die hele discussie maak je kinderen er juist op attent dat er 'iets vreemds' aan de hand is met n*gers. Niet dat n*gers vreemd zijn, maar de hele discussie is vanuit het oog van een kind gewoon vreemd.
Iets met slapende honden en wakker maken.

En dat sommige kinderen bang zijn voor pieten (verbaast me dat dat nog niet wordt aangehaald als bevestiging van discriminatie), heeft een hele andere oorzaak.

En doet deze afbeelding je niet ergens aan denken?
Gewoon een rijke met een slaaf? Als het daadwerkelijk Sint Nicolaas zou zijn, dan zou hij zijn tabbet en muts moeten hebben?
Jan Steen staat bekend als een schilder die veel het sinterklaasfeest heeft geschilderd, en dat zijn toch hele andere plaatjes. Oorsprong zou ook liggen bij Sint Nicolaas van Myra, en ook daarbij is er niet veel met pieten te vinden (wel wat, daar niet van).

Desalniettemin horen pieten volgens mij voornamelijk bij het moderne sinterklaasfeest, en niet bij de verhalen die met de oorsprong van het verhaal temaken hebben. En als ze al een rol hadden, dan is die rol enorm veranderd.

ik begrijp dus niet dat zwarte piet witte billen heeft, dan moet het toch wel door de schoorsteen komen :trollface:

Dit soort reacties is de reden dat mensen 'zeuren'. Je reactie is immers een uitermate goed voorbeeld van wat racisme nou precies inhoudt.

google: Jan Schenkman, Sinterklaas en zijn knecht...
bla
bla
bla
bla
...Rode lippen zijn overduidelijk een manier waarop men zwarten voorstelt.
Allemaal indirecte argumenten waarmee je komt.

Jan Schenkman heeft Sinterklaas niet verzonnen, alleen wijzigingen in het feest aangebracht. Knecht kan meerdere betekenissen hebben. In de context van het feest refereert dit duidelijk op de hulp van Sinterklaas.

Dat jij en andere alleen maar de aandacht willen leggen op de negatieve betekenis van het woord hoeft nog niet te betekenen dat dit op het hele feest van toepassing is. Door deze gedachten te hanteren maak je het feest discriminerend en daar dien je dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor te dragen.

Dat de VN nu het feest onderzoekt hoeft helemaal niets te betekenen. De VN moet namelijk iedere klacht serieus nemen en onderzoeken. Dat tegenstanders van de huidige vorm van feest hier meteen conclusies aan verbinden is ongefundeerd.

Ik vind het zon uitgekauwde discussie. Wat dan nog als het van oorsprong discriminerend zou zijn, er is nu toch niets discriminerends meer aan? Pieten worden echt niet gepresenteerd als slaven, en geen kind die het op die manier opvat.
Sterker, door die hele discussie maak je kinderen er juist op attent dat er 'iets vreemds' aan de hand is met n*gers. Niet dat n*gers vreemd zijn, maar de hele discussie is vanuit het oog van een kind gewoon vreemd.
Juist. Hiermee breng je kinderen juist in aanraking met racisme.

Laatst bewerkt:
Weetje, laten we gewoon heel sinterklaas afschaffen, want als je de pieten afschaft dan heb je nog steeds een blanke baas. Dan kunnen we sinterklaas wel een groen morphsuit aantrekken (http://www.hollywood.uk.com/shop/pdb_images/MO-MGGL.jpg) om dat discriminerende element ook weg te halen maar dan heb je ook geen traditie meer.
Dan is er ook geen discussie meer :D

Als pieten niet meer geschinkt worden dan heb je alleen nog maar blanke pieten en dan is het weer een blank feest, en daarnaast heb je dan helemaal geen pieten meer want dan ziet elk kind "Hey dat is de vader van Henk en dat is de moeder van Fatima"
Dus gewoon kappen.

Weetje, laten we gewoon heel sinterklaas afschaffen, want als je de pieten afschaft dan heb je nog steeds een blanke baas. Dan kunnen we sinterklaas wel een groen morphsuit aantrekken (http://www.hollywood.uk.com/shop/pdb_images/MO-MGGL.jpg) om dat discriminerende element ook weg te halen maar dan heb je ook geen traditie meer.
Dan is er ook geen discussie meer :D

Als pieten niet meer geschinkt worden dan heb je alleen nog maar blanke pieten en dan is het weer een blank feest, en daarnaast heb je dan helemaal geen pieten meer want dan ziet elk kind "Hey dat is de vader van Henk en dat is de moeder van Fatima"
Dus gewoon kappen.

Dit.

Ik vind het minstens zo racistisch om alleen maar blanke pieten er neer te zetten.
Dan moeten er dus blanke, zwarte, gele, groene, homo, lesbi en travestieten pieten komen omdat er anders toch wel iemand is die zich gediscrimineerd voelt.

Sinterklaas is geen Sinterklaas zonder zwarte pieten.

Allemaal indirecte argumenten waarmee je komt.

Indirecte argumenten? Ik heb toch heel duidelijk aangetoond dat Zwarte Piet wel degelijk een n*ger is en geen man die zwart is geworden van het roet? Zwart, rode lippen, het pagepakje, kroeshaar, oorringen vroeger,... allemaal aspecten die wijzen op het stereotype beeld van een n*ger, en niet op iemand die zwart geworden is van het roet.

Of Zwarte Piet een slaaf of een hulpje is/was, daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Ik heb enkel het argument van "roet" ontkracht.

Ik vind het zon uitgekauwde discussie. Wat dan nog als het van oorsprong discriminerend zou zijn, er is nu toch niets discriminerends meer aan? Pieten worden echt niet gepresenteerd als slaven, en

Rode lippen, pikzwart gezicht, zwart kroeshaar, knecht te voet, vergeetachtig en onhandig gedrag, acrobatisch, outfit

geen kind die het op die manier opvat.

het gaat niet om de beperkte belevingswereld van een kind. Racisme is vaak subtiel

meegaand in je argumentatie, gaan we er dus hier even vanuit dat Zwarte Piet racistisch zou zijn, maar in plaats van het af te schaffen, laten we een racistische traditie bestaan omdat het de tere kinderzieltjes treft? De crux is dat jij je bij het maken van dit argument niet kon voorstellen dat zwarte mensen het als aanstootgevend ervaren dat een levend karikatuur rondloopt van hun voorouders ten tijde van de slavernij

En dat sommige kinderen bang zijn voor pieten(verbaast me dat dat nog niet wordt aangehaald als bevestiging van discriminatie), heeft een hele andere oorzaak.

omdat dat een drogreden zou zijn idd

Gewoon een rijke met een slaaf? Als het daadwerkelijk Sint Nicolaas zou zijn, dan zou hij zijn tabbet en muts moeten hebben?

Het punt was meer dat als rode lippen, pikzwart gezicht en kroeshaar nog niet genoeg was om je er van te overtuigen dat in deze afbeelding te zien is hoe negerslaven gekleed gingen. Dat de meester op een wit paard zit en de slaaf te voet gaat is een leuke bonus wel

Jan Steen staat bekend als een schilder die veel het sinterklaasfeest heeft geschilderd, en dat zijn toch hele andere plaatjes.

Idd, in 1850 door Jan Schenkman geïntroduceerd terwijl Jan steen in de Gouden Eeuw schilderde

Desalniettemin horen pieten volgens mij alleen bij het moderne sinterklaasfeest, en niet bij de verhalen die met de oorsprong van het verhaal temaken hebben.

8 Idd, in 1850 door Jan Schenkman geïntroduceerd

.....

Laatst bewerkt:
Indirecte argumenten? Ik heb toch heel duidelijk aangetoond dat Zwarte Piet wel degelijk een n*ger is en geen man die zwart is geworden van het roet? Zwart, rode lippen, het pagepakje, kroeshaar, oorringen vroeger,... allemaal aspecten die wijzen op het stereotype beeld van een n*ger, en niet op iemand die zwart geworden is van het roet.

Of Zwarte Piet een slaaf of een hulpje is/was, daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Ik heb enkel het argument van "roet" ontkracht.

Indirect omdat de afbeeldingen die jij toont niets met Sinterklaas te maken hebben. Ik zie namelijk nergens Sinterklaas staan op die afbeeldingen of verwijzingen naar het feest of andersom.

Het heeft er namelijk niets maar dan ook niets mee te maken. Beter stop je met deze stemmingmakerij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven