Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In Nederland heeft zwarte piet niet alleen een zwart hoofd en rode lippen (die rode kleur accentueert de lippen), maar OOK nog eens krullend haar. Dat krullende haar zorgt voor de associatie met n*gers. TEL ERBIJ OP dat op de tekeningen van de 19e eeuw zwarte piet op een n*ger leek en dat hier vroeger en misschien nu nog steeds door zwarte piet met een surinaams accent wordt gepraat en zo gek is dan de vergelijking met n*gers niet.
Klopt van geen kant natuurlijk dit. n*gers lopen toch niet standaard in van die apenpakkies, hebben niet zo'n kapsel, hebben geen lippenstift op cq. felrode lippen en dragen niet van die hoedjes. Hier is helemaal geen sprake van n*gers imiteren, ze zijn ZWART. En volgens mij is niemand op de wereld zo zwart als roet van nature.
Verder een trieste discussie. Maak er Spaanse pieten van en je bent er denk ik wel vanaf.
In teksten over het Sinterklaas feest wordt aangegeven dat zwarte piet zo zwart is omdat hij door schoorstenen kruipt om pakjes te bezorgen.
Ik wacht op een tekst waarin staat omschreven dat zwarte piet een negroïde slaaf zou zijn.
De klagers maken er zelf een racistische kwestie van. Imo zijn dat nou juist de racisten door steeds weer het verschil tussen blank en zwart onder de aandacht te brengen.

wat zeuren jullie nou zwarte piet is een traditie en als je last heb van deze traditie tyf je lekker uit Nederland op en ga je terug naar Paramaribo
wat zeuren jullie nou zwarte piet is een traditie en als je last heb van deze traditie tyf je lekker uit Nederland op en ga je terug naar Paramaribo
Gewoon een rijke met een slaaf? Als het daadwerkelijk Sint Nicolaas zou zijn, dan zou hij zijn tabbet en muts moeten hebben?En doet deze afbeelding je niet ergens aan denken?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Allemaal indirecte argumenten waarmee je komt.google: Jan Schenkman, Sinterklaas en zijn knecht...
bla
bla
bla
bla
...Rode lippen zijn overduidelijk een manier waarop men zwarten voorstelt.
Juist. Hiermee breng je kinderen juist in aanraking met racisme.Ik vind het zon uitgekauwde discussie. Wat dan nog als het van oorsprong discriminerend zou zijn, er is nu toch niets discriminerends meer aan? Pieten worden echt niet gepresenteerd als slaven, en geen kind die het op die manier opvat.
Sterker, door die hele discussie maak je kinderen er juist op attent dat er 'iets vreemds' aan de hand is met n*gers. Niet dat n*gers vreemd zijn, maar de hele discussie is vanuit het oog van een kind gewoon vreemd.
Iets met slapende honden en wakker maken.

Weetje, laten we gewoon heel sinterklaas afschaffen, want als je de pieten afschaft dan heb je nog steeds een blanke baas. Dan kunnen we sinterklaas wel een groen morphsuit aantrekken (http://www.hollywood.uk.com/shop/pdb_images/MO-MGGL.jpg) om dat discriminerende element ook weg te halen maar dan heb je ook geen traditie meer.
Dan is er ook geen discussie meer
Als pieten niet meer geschinkt worden dan heb je alleen nog maar blanke pieten en dan is het weer een blank feest, en daarnaast heb je dan helemaal geen pieten meer want dan ziet elk kind "Hey dat is de vader van Henk en dat is de moeder van Fatima"
Dus gewoon kappen.
Ik ben voor!Weetje, laten we gewoon heel sinterklaas afschaffen

u mad brah? Zeg maar dag sinterklaasje
---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 01:54 ----------
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik vind het zon uitgekauwde discussie. Wat dan nog als het van oorsprong discriminerend zou zijn, er is nu toch niets discriminerends meer aan? Pieten worden echt niet gepresenteerd als slaven, en
Rode lippen, pikzwart gezicht, zwart kroeshaar, knecht te voet, vergeetachtig en onhandig gedrag, acrobatisch, outfit
geen kind die het op die manier opvat.
het gaat niet om de beperkte belevingswereld van een kind. Racisme is vaak subtiel
Sterker, door die hele discussie maak je kinderen er juist op attent dat er 'iets vreemds' aan de hand is met n*gers. Niet dat n*gers vreemd zijn, maar de hele discussie is vanuit het oog van een kind gewoon vreemd.
Iets met slapende honden en wakker maken.
meegaand in je argumentatie, gaan we er dus hier even vanuit dat Zwarte Piet racistisch zou zijn, maar in plaats van het af te schaffen, laten we een racistische traditie bestaan omdat het de tere kinderzieltjes treft? De crux is dat jij je bij het maken van dit argument niet kon voorstellen dat zwarte mensen het als aanstootgevend ervaren dat een levend karikatuur rondloopt van hun voorouders ten tijde van de slavernij
En dat sommige kinderen bang zijn voor pieten(verbaast me dat dat nog niet wordt aangehaald als bevestiging van discriminatie), heeft een hele andere oorzaak.
omdat dat een drogreden zou zijn idd
Gewoon een rijke met een slaaf? Als het daadwerkelijk Sint Nicolaas zou zijn, dan zou hij zijn tabbet en muts moeten hebben?
Het punt was meer dat als rode lippen, pikzwart gezicht en kroeshaar nog niet genoeg was om je er van te overtuigen dat in deze afbeelding te zien is hoe negerslaven gekleed gingen. Dat de meester op een wit paard zit en de slaaf te voet gaat is een leuke bonus wel
Jan Steen staat bekend als een schilder die veel het sinterklaasfeest heeft geschilderd, en dat zijn toch hele andere plaatjes.
Idd, in 1850 door Jan Schenkman geïntroduceerd terwijl Jan steen in de Gouden Eeuw schilderde
Desalniettemin horen pieten volgens mij alleen bij het moderne sinterklaasfeest, en niet bij de verhalen die met de oorsprong van het verhaal temaken hebben.
8 Idd, in 1850 door Jan Schenkman geïntroduceerd
Indirecte argumenten? Ik heb toch heel duidelijk aangetoond dat Zwarte Piet wel degelijk een n*ger is en geen man die zwart is geworden van het roet? Zwart, rode lippen, het pagepakje, kroeshaar, oorringen vroeger,... allemaal aspecten die wijzen op het stereotype beeld van een n*ger, en niet op iemand die zwart geworden is van het roet.
Of Zwarte Piet een slaaf of een hulpje is/was, daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Ik heb enkel het argument van "roet" ontkracht.