- Waardering
- 1.979
- Lengte
- 1m76
- Massa
- 90kg
- Vetpercentage
- 15%
Jij vind echt dat we een feest waar miljoenen van genieten maar moeten verpesten door een paar gekwetste n*gers?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nochtans is het vrij eenvoudig hoor. Vind je onze cultuur discriminerend? Bol het dan af naar jullie apenlanden waar ze geen Sinterklaas vieren! Dan ga je je nergens meer aan ergeren bende parasieten.![]()
google: Jan Schenkman, Sinterklaas en zijn knecht.
En doet deze afbeelding je niet ergens aan denken?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Duidelijk gelijkenissen met het Zwarte Piet pakje. Het schoorsteen verhaal is gewoon een mooi excuus om de (racistische) oorsprong te verbergen.
Jij vind echt dat we een feest waar miljoenen van genieten maar moeten verpesten door een paar gekwetste n*gers?
Dat is geen slavenkleding, dat is een page pak. Een page was vroeger een hulp van een ridder en daarmee ook in opleiding bij de ridder (schildknaap). Gewoon een soort stagair dus. In tempels en paleizen waren pages vaak zelfs van adellijk bloed, zij deden de bediening en leerden daarbij het leven als vorst.
Je ziet alleen wat je wilt zien, en je ziet racisme. Dit zit duidelijk in je vastgebeiteld en geen enkel argument lijkt je er vanaf te kunnen brengen, het is alsof je een kat vraagt te blaffen. Tunnelvisie noemen we dat. De werkelijke oorsprong van Piet is nergens in feiten terug te halen, men geeft er maar een eigen slinger aan en er word lustig op los gespeculeerd. Een normaal iemand ziet nu een kinderfeest die al sinds jaar en dag gevierd word, en een ander ziet racisme en voelt zich geroepen een land van zijn eigen identiteit te willen beroven. Laten we nog even duidelijk stellen, in Paramaribo komt Sint en Piet ook aan!
Goed kleden nogwel? En ik maar denken dat jij moeite had met de kleding van zwarte pietIk denk dat de kans dat deze zwarte meneer in opleiding was tot ridder 0.0001% is.

Jij weet net zo goed als ik dat het feest niet verpest wordt. Het is even wennen dat hij een andere kleur gaat krijgen, thats it, verder blijft alles hetzelfde. Stoomboot, pepernoten, kado's, het hele circus.
Volgende stap: Suikerfeest en slachtfeest. Suiker is slecht voor je, en slachten? Zomaar zelf in huis? Gaat dat op verantwoorde en diervriendelijke manier?
Afschaffen die bullshit!
Indirect omdat de afbeeldingen die jij toont niets met Sinterklaas te maken hebben. Ik zie namelijk nergens Sinterklaas staan op die afbeeldingen of verwijzingen naar het feest of andersom.
Het heeft er namelijk niets maar dan ook niets mee te maken. Beter stop je met deze stemmingmakerij.
Je stelt gelijkenissen vast tussen Zwarte Piet, een page van een ridder en een toneelspeler. Ik mis even waar je je punt maakt dat we het hier over slaven hebben.
Fout.
Vroeger was het stereotype van een n*ger: zwart (in plaats van bruin), kroeshaar en rode lippen. Het kroeshaar en de rode lippen zijn juist HET bewijs dat men n*gers probeert voor te stellen, en geen blanken die zwart zijn van het roet. Ook al klopt die stereotype voorstelling van een n*ger niet, dat neemt niet weg dat men juist die eigenschappen als kenmerkend voor een n*ger beschouwde.
Zwarte Piet is dus wel degelijk een n*ger. Of men daarom het Sinterklaasfeest moet aanpassen is natuurlijk een andere vraag.
Indirecte argumenten? Ik heb toch heel duidelijk aangetoond dat Zwarte Piet wel degelijk een n*ger is en geen man die zwart is geworden van het roet? Zwart, rode lippen, het pagepakje, kroeshaar, oorringen vroeger,... allemaal aspecten die wijzen op het stereotype beeld van een n*ger, en niet op iemand die zwart geworden is van het roet.
Of Zwarte Piet een slaaf of een hulpje is/was, daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Ik heb enkel het argument van "roet" ontkracht.
Ik heb nergens gezegd dat het over slaven gaat, ik heb enkel weerlegd dat Zwarte Piet zwart zou zijn door roet.
Dus misschien moet men stoppen met mij uitspraken in de mond te leggen. Ik heb enkel het roet-excuus weerlegd en geen uitspraak gedaan over:
1) Is Zwarte Piet een voorstelling van een negerslaaf
2) Moeten Zwarte Pieten afgeschaft worden
Opnieuw: ik heb enkel vastgesteld dat hij een n*ger is.
False. Piet is een Nederlandse naam dus hij moet wel zwart zijn van het roet.
. Okee jongens, negeer mijn argumenten van de laatste twee pagina's maar, ik zat er volledig naast!Ik heb nergens gezegd dat het over slaven gaat, ik heb enkel weerlegd dat Zwarte Piet zwart zou zijn door roet.
Dus misschien moet men stoppen met mij uitspraken in de mond te leggen. Ik heb enkel het roet-excuus weerlegd en geen uitspraak gedaan over:
1) Is Zwarte Piet een voorstelling van een negerslaaf
2) Moeten Zwarte Pieten afgeschaft worden
Opnieuw: ik heb enkel vastgesteld dat hij een n*ger is. Of je moet van mening zijn dat de overeenkomsten tussen de stereotype eigenschappen van een n*ger (in de vorige eeuwen) en de karakteristieke eigenschappen van Zwarte Piet louter toevallig zijn.