MuscleMeat

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Om de zelfde reden dat je niet zegt dat Hitler de Joden enkel werk gaf, en na hun leuke werkdag een verkoelende douche wou geven maar de gaskraan verkeerd had aangesloten. Wua-wua-wua-wuaaaaaaaaaaa.

Trouwens goed compromis, maak er echt een schoorsteenveger van. Doe hem een vuil pak aan met strepen roet op zn kop ipv geheel zwart en een page-pak, geen rode lippen, kroeshaar of grote ringen.

verschil is dat er geen echte sinterklaas heeft bestaan die met zn groepje slaven cadeautjes naar kinderen kwam brengen:eyes:

Het was om te beginnen al een verzonnen verhaal, dus er is niets mis met het verhaal aan te passen aan de moderne context.

wat een gejank om niks, ik heb nooit als kind een zwarte pier geassocieerd met een n*ger....

Zullen er nou niet in Nederland families van Surinaams Creoolse afkomst zijn die gezellig Sinterklaas vieren met de bijbehorende zwarte pieten en geen moment denken aan discriminatie/rascisme?

wat een gejank om niks, ik heb nooit als kind een zwarte pier geassocieerd met een n*ger....

Het gaat ook niet om de beperkte belevingswereld van een klein kind. Het gaat erom dat zwarte mensen in onze samenleving dat als discriminerend ervaren en of jij je dat kan voorstellen.

Zullen er nou niet in Nederland families van Surinaams Creoolse afkomst zijn die gezellig Sinterklaas vieren met de bijbehorende zwarte pieten en geen moment denken aan discriminatie/rascisme?

Er is altijd een uitzondering. Er zijn ook zwarten geweest die het doodnormaal vonden dat ze niet uit dezelfde waterfontein mochten drinken als blanken en geen moment aan discriminatie dachten.

Het gaat ook niet om de beperkte belevingswereld van een klein kind. Het gaat erom dat zwarte mensen in onze samenleving dat als discriminerend ervaren en of jij je dat kan voorstellen.

"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."

Gezien er onder de pieten zowel n*gers, als gesminkte blanken zitten is er dus geen sprake van discriminatie. Dat zij het nog steeds als discriminerend ervaren is dus lekker hun probleem:)

verschil is dat er geen echte sinterklaas heeft bestaan die met zn groepje slaven cadeautjes naar kinderen kwam brengen:eyes:

Het was om te beginnen al een verzonnen verhaal, dus er is niets mis met het verhaal aan te passen aan de moderne context.

en je punt? Een fictioneel verhaaltje wordt wel gebracht, het is van oorsprong wel racistisch, de eerste die dat gaat ontkennen is ver heen.

Goed dat je het aan wil passen aan de moderne normen en waarden, maar gooi dan heel de negerkarikatuur gewoon buiten en maak het geheel correct.

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 13:52 ----------

ik was bang van zwarte piet en n*gers tot ik een jaar of 6-7 was door heel het gebeuren :D Dat in de zak meegenomen worden was freaky as tits.

en je punt? Een fictioneel verhaaltje wordt wel gebracht, het is van oorsprong wel racistisch, de eerste die dat gaat ontkennen is ver heen.

Goed dat je het aan wil passen aan de moderne normen en waarden, maar gooi dan heel de negerkarikatuur gewoon buiten en maak het geheel correct.

je kan zwarte piet niet opeens blank maken met 2 zwarte strepen op zn kop. Maak m dan blank met meer dan 90% van zn gezicht zwart zodat het nog steeds zwarte piet is.

(of gooi het hele verhaaltje buiten, het kan mij eigenlijk weinig boeien:roflol:)

"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."

Gezien er onder de pieten zowel n*gers, als gesminkte blanken zitten is er dus geen sprake van discriminatie. Dat zij het nog steeds als discriminerend ervaren is dus lekker hun probleem:)

*facepalm*

Het gaat om het symbool waar hij voor staat. De racistische karikatuur die wordt gemaakt.

285.png

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 14:04 ----------

je kan zwarte piet niet opeens blank maken met 2 zwarte strepen op zn kop. Maak m dan blank met meer dan 90% van zn gezicht zwart zodat het nog steeds zwarte piet is.

(of gooi het hele verhaaltje buiten, het kan mij eigenlijk weinig boeien:roflol:)

ja, want kinderen gaan hierover zwaar in debat gaan of hij nu zwarte of vuile piet moet noemen, en dan is heel de magie weg.

*facepalm*

Het gaat om het symbool waar hij voor staat. De racistische karikatuur die wordt gemaakt.

285.png
niemand geeft een hol om dat kroeshaar, de rode lippenstift en de grote oorbellen, die dingen kan je gewoon schrappen zonder dat iemand het uberhaubt merkt. (heb overigens in mijn lagere school nooit een piet gezien met kroeshaar:eyes:)
Maar hou de coole outfit (circusartiesten hebben ook zo van die poofy, shiny kleding) en het zwart als roet (voor 90% zoals eerder gezegd).

Laatst bewerkt:
niemand geeft een hol om dat kroeshaar, de rode lippenstift en de grote oorbellen, die dingen kan je gewoon schrappen zonder dat iemand het uberhaubt merkt. (heb overigens in mijn lagere school nooit een piet gezien met kroeshaar:eyes:)
Maar hou de coole outfit (circusartiesten hebben ook zo van die poofy, shiny kleding) en het zwart als roet (voor 90% zoals eerder gezegd).

Ik had eerlijk gezegd nog nooit een ''n*ger zwartepiet'' gezien, op het middelbaar/basis etc. hadden de meeste zelfs blauwe ogen, vaak zaten er ook blanke vrouwen tussen. En inderdaad, als ze het make-up modificeren naar 90% (dus een semi-vieze roet-look), heb je het probleem niet meer. Al ben ik het wel met Calyptus eens dat de ''oorsprong'' wel racistisch is.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit een ''n*ger zwartepiet'' gezien, op het middelbaar hadden de meeste zelfs blauwe ogen, vaak zaten er ook blanke vrouwen tussen. En inderdaad, als ze het make-up modificeren naar 90% (dus een semi-vieze roet-look), heb je het probleem niet meer. Al ben ik het wel met Calyptus eens dat de ''oorsprong'' wel racistisch is.

natuurlijk is de oorsprong racistisch, denk dat niemand dat probeert te weerleggen:roflol:
Het gaat er volgens mij voor de meeste mensen denk ik gewoon om dat kinderen zo'n feest hebben om te vieren, verzin desnoods een verhaaltje dat sinterklaas vanaf volgend jaar op pensioen gaat en zijn werk delegeert naar de kerstman en dat we vanaf dan gewoon die traditie van de amerikanen stelen. Dat is een manier om het helemaal af te schaffen zonder problemen :)

Laatst bewerkt:
Zonder ''oorsprong'' kan je het geen traditie meer noemen, Angelus.

het gaat om de oorsprong van een fictief verhaal. Je kan die oorsprong dus naar willekeur veranderen. Ipv dat het zigeunernegers zijn kunnen het vanaf nu gewoon random mensen van alle rassen zijn die zwart zijn geworden door constant in schoorstenen af te dalen (zoals 99% vd bevolking uberhaubt al dacht).
Van dat kroeshaar hebben ze een punt, dat is onverdedigbaar en perpetueert een racistisch symbool. De grote oorbellen en rode lippenstift daarentegen niet. Die laatste dingen zijn namelijk irrelevant als iedereen het verhaaltje vanaf nu anders vertelt.

het gaat om de oorsprong van een fictief verhaal. Je kan die oorsprong dus naar willekeur veranderen. Ipv dat het zigeunernegers zijn kunnen het vanaf nu gewoon random mensen van alle rassen zijn die zwart zijn geworden door constant in schoorstenen af te dalen (zoals 99% vd bevolking uberhaubt al dacht).
Van dat kroeshaar hebben ze een punt, voor de grote oorbellen, rode lippenstift kan net zo goed de andere zijde een oogje dichtknijpen. Die laatste dingen zijn namelijk irrelevant als iedereen het verhaaltje vanaf nu anders vertelt.

Aha duidelijk, grotendeels mee eens.
Alleen denk ik niet dat dit in de praktijk gaat werken.

Van dat kroeshaar hebben ze een punt, dat is onverdedigbaar en perpetueert een racistisch symbool. De grote oorbellen en rode lippenstift daarentegen niet. Die laatste dingen zijn namelijk irrelevant als iedereen het verhaaltje vanaf nu anders vertelt.

Het zit hem niet in de manier waarop je het verteld. Het zit hem in de perceptie van piet bij de mensen die zich er door gediscrimineerd voelen. Die zien namelijk een negerkarikatuur precies zoals in de 19e eeuw. Je moet het uiterlijk dus aanpassen en drastisch laten afwijken van de negerkarikatuur, en niet alleen de boodschap om die mensen tegemoet te komen.

Bottom line is dat niet jij, maar zij het als niet-discriminerend moeten ervaren wil je dit maatschappelijk debat kunnen afsluiten.

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 14:42 ----------

natuurlijk niet, omdat butthurt phaggots altijd butthurt phaggots zullen zijn.

:roflol: het zijn butthurt f**gots maar je erkent wel dat pieten een negerkarikatuur zijn. Strong consistentie.

Het zit hem niet in de manier waarop je het verteld. Het zit hem in de perceptie van piet bij de mensen die zich er door gediscrimineerd voelen. Die zien namelijk een negerkarikatuur precies zoals in de 19e eeuw. Je moet het uiterlijk dus aanpassen en drastisch laten afwijken van de negerkarikatuur, en niet alleen de boodschap om die mensen tegemoet te komen.

Bottom line is dat niet jij, maar zij het als niet-discriminerend moeten ervaren wil je dit maatschappelijk debat kunnen afsluiten.

welk deel van kroeshaar weg en 90% zwart ipv 100% voldoet niet aan die tegemoetkoming?

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 14:46 ----------

:roflol: het zijn butthurt f**gots maar je erkent wel dat pieten een negerkarikatuur zijn. Strong consistentie.

ik noem degenen butthurt phaggots die nog zouden klagen als het kroeshaar verdwijnt en ze overduidelijk blank zijn met roet op zich, leer lezen;)

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 14:47 ----------

overigens als iemand iets als discriminerend ervaart betekent niet dat het discriminerend is, en het is enkel relevant wanneer iets discriminerend is;)

Laatst bewerkt:

---------- Post toegevoegd 5 October 2013 om 14:42 ----------

Theoretisch gezien heeft Angelus ook een punt. Puur op de praktijk gericht, is het natuurlijk obvious dat de perceptie/associatie (bij bepaalde culturen) niet 1 2 3 zal veranderen (dus ook niet met de 90% zwart maatregel).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven