XXL Nutrition

Hitler of Stalin

Peiling Peiling Hitler of Stalin. Wie was de grotere schoft?

• Totaal stemmers
    62
Ja maja, als Rusland niet zo gigantisch groot was geweest. Kom op, dat zijn gegevens, die waren toen bekend, dus had er rekening mee gehouden moeten worden. Dat alleen al maakt hem tot een complete onbenul. Tevens is hij niet diegene die Europa 'onder de knoet kreeg' he, hij heeft dat plan niet bedacht.

Ik zou nog meer punten uit je verhaal kunnen weerleggen, maar daar heb ik atm even geen zin in.

Dat zijn inderdaad gegevens waar hij op voorhand rekening mee moest houden, maar om daarom zijn campagne als rampzalig te omschrijven vind ik een beetje te kort door de bocht. Hij heeft best veel succesvolle invasies gehad die zeker niet onderschat mogen worden. Dat hij daarna te overmoedig werd en teveel hoog op zijn vork nam (en kreeg) is uiteraard wel een feit.

Maar als je dus een planning maakt, waar je van te voren zou MOETEN weten dat je het niet gaat redden, dan vind ik dat je dus wel rampzalig bezig bent, aangezien de gevolgen duidelijk hadden MOETEN zijn.

Rusland heeft hij inderdaad te vroeg aangevallen en daar hij heeft zichzelf redelijk mee in de voet geschoten, maar hoe snel hij zowat gans Europa onder de knoet had noem ik niet rampzalig. Komt daarbij dat Mussolini niet de beste bondgenoot was, waardoor hij ook nog troepen moest sturen naar Afrika om die Italianen te gaan helpen. En als Rusland niet zo gigantisch groot was geweest en er niet miljoenen Russen bereid waren om ondanks de grote verliezen van Stalin toch opnieuw de strijd aan te gaan, had hij misschien daar ook wel nog in geslaagd. Niet vergeten dat ze bijna in Stalingrad waren geraakt. En als die idioten van een Japan wat meer troepen hadden gestuurd naar het oostfront met Rusland, had Rusland ook meer problemen gehad.

Anyway, Hitler zelf is best ver geraakt, maar als je enkel Japan en Mussolini aan je kant hebt is het onmogelijk te winnen tegen VS, GB en Rusland.
Nu iets vertellen wat niet iedereen bij geschiedenis in de brugklas heeft geleerd.

Ik ben nu de serie the world at war aan het kijken. Geeft wel een mooi beeld weer van de fouten die over en weer zijn gemaakt. Engeland die te lang passief blijft en Frankrijk die zich fout verdedigde. Hitler heeft het spelletje zeer goed gespeeld en als je ziet van waar Duitsland komt dan doet hij het heel netjes. Een oorlog moet je dan ook zo snel mogelijk winnen anders word het een kwestie van slachtoffers tellen. Je moet in een oorlog altijd het initiatief nemen en behouden. Verlies je deze dan ben je al verloren. Hij verloor inderdaad tegen Rusland het initiatief, maar ik denk niet dat jij het beter had gedaan.

Neemt niet weg dat beide heren totaal gestoord zijn en de mensen perfect wisten te bespelen. Ik denk wel dat Stalin net een tikkeltje erger is dan Hitler, omdat hij zelfs zijn eigen volk totaal verwaarloosde. Mss hoort het ook wel Rusland, het is een groot land wat je met harde hand moet regeren. Zelfs Poetin doet dat tegenwoordig nog.

Vind zelf de Duitse Speelfilms en documentaires stukken meer waarheidsgetrouw dan de Britse/ Amerikaanse varianten. Daar doen ze bijkans alsof de geallieerden Berlijn als eerste binnenviel.

Nu iets vertellen wat niet iedereen bij geschiedenis in de brugklas heeft geleerd.

Ik ben nu de serie the world at war aan het kijken. Geeft wel een mooi beeld weer van de fouten die over en weer zijn gemaakt. Engeland die te lang passief blijft en Frankrijk die zich fout verdedigde. Hitler heeft het spelletje zeer goed gespeeld en als je ziet van waar Duitsland komt dan doet hij het heel netjes. Een oorlog moet je dan ook zo snel mogelijk winnen anders word het een kwestie van slachtoffers tellen. Je moet in een oorlog altijd het initiatief nemen en behouden. Verlies je deze dan ben je al verloren. Hij verloor inderdaad tegen Rusland het initiatief, maar ik denk niet dat jij het beter had gedaan.

Neemt niet weg dat beide heren totaal gestoord zijn en de mensen perfect wisten te bespelen. Ik denk wel dat Stalin net een tikkeltje erger is dan Hitler, omdat hij zelfs zijn eigen volk totaal verwaarloosde. Mss hoort het ook wel Rusland, het is een groot land wat je met harde hand moet regeren. Zelfs Poetin doet dat tegenwoordig nog.

Maw, je gaat akkoord met mij dat de campagnes van Hitler moeilijk 'rampzalig' kan noemen?

En heel mooi dat je die serie aan het kijken bent, maar je bent niet de enige die dergelijke series heeft gezien. Heb enkel die hoofdpunten aangehaald, omdat ik dacht dat die voldoende zouden zijn om aan te tonen dat Hitler niet de idioot is die velen blijkbaar denken dat hij is.

• Topic Starter Topic Starter
Hij hield van dansen en hij was een kinderliefhebber (met uitzondering van joodse kinderen).

Stalin (en Beria) hield(en) ook van kinderen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Interessante anektode is dat de ouders van dat kind, tijdens de Grote Zuivering, een jaar later zijn opgepakt en zijn omgekomen.

Dit is ook een intrigerend filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=I9wpcJvDCK8

Daar praat Sikorski met Stalin en word er een brief aan Stalin gegeven met namen van de Poolse officieren die zijn vermist. Later bleek dat Stalin opdracht had gegeven de Poolse intelligentsia te vermoorden in een bos bij Smolensk (Katyn)

Zijn eerste inmenging in Frankrijk zegt al genoeg, de volledige BEF laten ontsnappen was rampzalig.

Wederom wat kort door de bocht. Het is niet alsof hij zei: "Jup, laat die 300.000 soldaten maar gaan zodat ze ons 4 jaar later in de pan kunnen komen hakken."

Maar we zijn wat off topic aan het gaan.

Kort door de bocht. :roflol:

Liet Stalin het zesde leger Stalingrad uitwandelen dan?

Kort door de bocht. :roflol:

Liet Stalin het zesde leger Stalingrad uitwandelen dan?

Als jij die dingen met elkaar gaat vergelijken, heeft een verdere discussie weinig nut denk ik :rolleyes:

Anyway, ik ga volledig akkoord dat hij niet zo briljant was als Rommel bijvoorbeeld, maar om hem rampzalig is wel wat anders.

Als jij die dingen met elkaar gaat vergelijken, heeft een verdere discussie weinig nut denk ik :rolleyes:

Anyway, ik ga volledig akkoord dat hij niet zo briljant was als Rommel bijvoorbeeld, maar om hem rampzalig is wel wat anders.

No offence Jorgen, Rommel was ook niet briljant. Verre van.
De overwinningen van Rommel hebben vaak meer te maken met de grote mislukkingen/pech van zijn tegenstanders dan aan zijn eigen talenten.

Laatst bewerkt:
Gefreiter Hitler was amateuristisch, von Manstein noemde hem zelfs een idioot.

Dan heb ik srs een andere definitie van een goede tacticus :roflol:

Wat hij in Afrika heeft klaargekregen was niet zo speciaal, vind jij?

Niet bijzonder. Eerst had hij de schijnoorlog daar, om later belachelijk veel troepen/materiaal kwijt te spelen door strategische fouten als frontaal blijven aanvallen op een fort.
Natuurlijk was heel zijn campagne gedoemd te falen doordat de geallieerde daar wel een overmacht hadden aan vliegtuigen & marine.
En zoals je al eerder zei; de Italianen waren nu geen sterke/goede bondgenoot :roflol:

Rommel is zeker niet slecht, maar ook niet dé grote tacticus van de oorlog imo.
Liet zich vaak leiden door ego & wilde overal tegelijkertijd zijn. Met rampzalige gevolgen.

Guderian en Von Manstein waren zeker beter, maar om Rommel niets bijzonder te noemen vind ik echt vreemd. Hij was zeker één van de betere veldheren van Hitler, ondanks dat hij her en der serieuze veldslagen verloor.

Dat hij nadien over zijn eigen mijnenveld liep wijt ik aan een bad hair day :D

Weet je waarom Rommel zo kwaad was op de ochtend van D-Day?

Terug
Naar boven