MuscleMeat

Stelling hoe geloviger, hoe gestoorder

BackInAction

Competitive Bodybuilder
Waardering
20
Lengte
1m85
Massa
115kg
Onzin:
ik ken genoeg mensen met rare denkbeelden die geen atheistisch geloof aanhangen en ook genoeg mensen die zeer sociaal en amaible zijn en wel in een god geloven.

Jouw stelling is stigmatiserend en simpel

Als we Klusmier als voorbeeld nemen zitten we toch al goed met die bewering

Met het stijgen van het aandeel fundamentalistische religiositeit in een stelling zou ik zeggen dat de stelling in bepaalde gevallen zeker klopt, zoals beschreven door 'Poe's law'

"Without a winking smiley or other blatant display of humor, it is impossible to create a parody of Fundamentalism that SOMEONE won't mistake for the real thing" (cursivering van mij)

• Topic Starter Topic Starter
Onzin:
ik ken genoeg mensen met rare denkbeelden die geen atheistisch geloof (hier zou ik je moeten gelijk geven) aanhangen en ook genoeg mensen die zeer sociaal en amaible zijn en wel in een god geloven.

Jouw stelling is stigmatiserend en simpel

NEEN.
Er zijn bij niet priesters bijlange niet zoveel pedofielen verhoudingsgewijs.

als je de natuur onderdrukt, zorg je voor frustratie..
frustratie zorgt op den duur voor problemen allerhande!

Ik kijk uit naar de dag dat dit soort topics niet meer gepost worden. :o

Stelling: hoe geloviger, hoe gestoorder

Definieer 'gestoorder'.

immoreel gedrag
irrationeel handelen
...
alle logica zoek..
zoutzak.. ik denk dat je wel weet waar ik op duid.. :D

Jawel, maar als je een schaal van religiositeit hanteert zoals bijvoorbeeld de mate waarin iemand een letterlijke naleving van bepaalde voorschriften nastreeft, dan moet je eenzelfde soort schaal definieren voor 'gestoorder'. Doel je op de mate van geestelijke capaciteit of meer op een mate van morele verwerpelijkheid bijvoorbeeld.

Jawel, maar als je een schaal van religiositeit hanteert zoals bijvoorbeeld de mate waarin iemand een letterlijke naleving van bepaalde voorschriften nastreeft, dan moet je eenzelfde soort schaal definieren voor 'gestoorder'. Doel je op de mate van geestelijke capaciteit of meer op een mate van morele verwerpelijkheid bijvoorbeeld.

Lijken me beide nodig, aangezien iemand prima compleet gestoord kan zijn zonder ethisch verwerpelijke dingen te doen of denken imo. Er lijken me in ieder geval drie a vier factoren te zijn die gestoordheid kenmerken

Ethische consistentie/verwerpelijkheid
formele logica
wetenschappelijke visie
afwezigheid van waandenkbeelden
etc.

Maar hier zijn denk ik ook wel de nodige zaken tegen in te brengen. Maar ergens moet een dergelijke lijn wel getrokken kunnen worden, aangezien we die immers wel trekken. De Westboro Baptist Church is duidelijk een banaal zooitje gestoorden bij elkaar. Creationisten hebben de 'goed wijs kapot'. En ook in de psychiatrie trekken we dergelijke grenzen, alleen zijn daar geen termen als 'gestoord' in zwang :D

UIT RESPECT VOOR RELIGIE ZIEN WE VEEL TE VEEL DOOR DE VINGERS..

paar vbn:
Filipijnen : zelfkastijding en tem gekruisigd worden..
Iraq: zelfverminking met dolken, naalden...
allemaal als geloofsbeleving... of beter geestesziekte..

dan al die paranoia om en rond de dag des oordeels..
sedert het ontstaan van al de grote religies prediken ze dat de dag des oordeels eraan komt. Iedere gelovige (gestoorde) gelooft dat hij dit in zijn leven zal meemaken en leeft er ook naar.. dit doen ze al millennia, de meeste hebben er geeneens een idee van dat het een oude traditie is.. ..

veel gelovige gaan zo op in hun wanen dat ze vervreemden van de realiteit. Ze aanvaarden geen rationaliteit indien het in contradictie is met hun geloofsovertuiging.
Bij sommige neemt dit zeer duidelijk ziekelijke proporties aan..

en dan die kermis van de zotten loslaten over kinderen..
DIT IS MISDADIG EN WIJ LATEN DIT ZOMAAR GEBEUREN!!

http://www.youtube.com/watch?v=DX9DoVfFEOk
http://www.youtube.com/watch?v=Ucmoiyfz63o

Laatst bewerkt:
allemaal leuk en aardig(en waarheid), maar wat kun je er aan doen... er zijn zoveel van die schapen en ze zitten overal in de samenleving. enige manier om van ze af te komen is burgeroorlog, zit niemand op te wachten

mijn stelling moet je niet letterlijk interpreteren als zijnde een exacte wetenschap waarbij mathematisch de overeenkomst tussen de mate van geloof / gestoord zijn duidelijk aan te tonen is.

Mijn pleidooi is eerder: dat wij onder religie (en dan bedoel ik de grote religies) veel te veel misdaden en ziekelijk gedrag tolereren wat we anders niet zouden toelaten. Als het over sekten gaat, treden we sneller op, gaat het over islam of het christendom dan laten we veel te veel toe.
Dit moet ophouden, we mogen niet meer langer die zotten hun gang laten gaan.

DIe mensen houden verkleedpartijen met uit ander geloofsovertuiging gepikte, oude rituelen op koste van de belastingbetaler. WAAROM?
omdat we te vadsig zijn om de hulpbehoevende (gelovige) een ander psychologische opvang te verschaffen als een kerk.. Die mensen zijn beter af met andere begeleiding dan in lakens verklede mannen die dreigen met onzichtbare wezens die je straffen als je hun zottigheid niet volgt.. Daarbovenop zuigen ze in het algemeen hun gelovige financieel nog leeg.. De roomse kerk is nog beter die zuigt uit de ganse maatschappij... geen belastingen betalen en onmenselijk veel rijkdom bezitten.. :mad::mad:
Ik heb dit al meer gepost maar hier nog eens:
veel mensen die als ze te sterven komen laten hun 'rijkdom' aan de kerk..
ik leef in een fruitteelt regio, wel de MEESTE landerijen zijn zo in handen vd kerk.. enorme inkomsten die belastingvrij worden geïnd! En ze geven slechts een percentje aan goede doelen de rest gaat naar de verschillende banken die ze beheren.. Waar oa in de WAPENINDUSTRIE wrdt geinvesteerd. Kan het nog hypocrieter.. De top clerici in het vaticaan zijn dan ook geen religieuzen maar bankiers!!!!!

Laatst bewerkt:
allemaal leuk en aardig(en waarheid), maar wat kun je er aan doen... er zijn zoveel van die schapen en ze zitten overal in de samenleving. enige manier om van ze af te komen is burgeroorlog, zit niemand op te wachten

speak up..
.. hoe meer we onze mening geven en verkondigen, hoe meer mensen hun ogen zullen opengaan..
Meer aan bod komen in praatshows, documentaires, dag- weekbladen... de media aldus.
Diegene die twijfelen over de oprechtheid van hun religieuze leiders zullen zich snel gaan verzetten als ze worden ingelicht, als ze de juiste informatie verkrijgen!

speak up..
.. hoe meer we onze mening geven en verkondigen, hoe meer mensen hun ogen zullen opengaan..
Meer aan bod komen in praatshows, documentaires, dag- weekbladen... de media aldus.
Diegene die twijfelen over de oprechtheid van hun religieuze leiders zullen zich snel gaan verzetten als ze worden ingelicht, als ze de juiste informatie verkrijgen!

Ergens vraag ik me ook wel eens af hoe zinvol een meer agressieve tactiek is. Atheïsten hebben binnen de religieuze sector een behoorlijk negatief imago. Aangezien actie = -reactie, zal een atheïstische actie met een negatieve reactie van de religies worden beantwoord (al dan niet bewust)

Het is dan de vraag welke stroming meer direct aanspreekt bij 'het volk' (d.w.z. de twijfelenden/ietsisten etc.) en ik ben bang dat het atheïsme het dan aflegt tegen de religies.

Strikt seculier optreden is natuurlijk heel wat anders. De maatschappij dient 'geïnfiltreerd' raken door seculier denkenden. (standpunt van Sam Harris) Daar hoef je overigens geen atheïst voor te zijn imo.

Ergens vraag ik me ook wel eens af hoe zinvol een meer agressieve tactiek is. Atheïsten hebben binnen de religieuze sector een behoorlijk negatief imago. Aangezien actie = -reactie, zal een atheïstische actie met een negatieve reactie van de religies worden beantwoord (al dan niet bewust)

Het is dan de vraag welke stroming meer direct aanspreekt bij 'het volk' (d.w.z. de twijfelenden/ietsisten etc.) en ik ben bang dat het atheïsme het dan aflegt tegen de religies.

Strikt seculier optreden is natuurlijk heel wat anders. De maatschappij dient 'geïnfiltreerd' raken door seculier denkenden. (standpunt van Sam Harris) Daar hoef je overigens geen atheïst voor te zijn imo.

Akkoord, maar de hedendaagse passiviteit brengt zeker niets.
Als we niet zorgen dat diegene die met twijfels en vragen zitten de toegang krijgen tot objectieve/alternatieve informatie.. dan zijn we medeschuldig aan de idioterie in naam van religie..

Iets meer Hitchen ipv Harris.. :D

"geloven"...dat zegt al genoeg;), geloof nergens in (behalve in mezelf:laugh::eek:), als dat er meer deden waren een hoop problemen snel opgelost:o.

Akkoord, maar de hedendaagse passiviteit brengt zeker niets.
Als we niet zorgen dat diegene die met twijfels en vragen zitten de toegang krijgen tot objectieve/alternatieve informatie.. dan zijn we medeschuldig aan de idioterie in naam van religie..

Iets meer Hitchen ipv Harris.. :D

Zonder meer. En ik heb ook zeker een zwak voor het botte bijlenwerk van Hitchens. Maar toegang tot objectieve/alternatieve informatie is er allang. Mensen zijn alleen niet geneigd er naar te zoeken.

Terug
Naar boven