Fitness Seller

Hoe Kan Je Vetwinst Minimaliseren Bij het Bulken?

Vaak hoor je op DBB dat je een keuze moet maken tussen bulken of cutten. Je kan volgens vele geen massa opbouwen en vet verliezen op dezelfde dag. Zelf ben ik van mening dat dit wel degelijk mogelijk is.

Enter fysiologie.

ik ga komende bulk. Om de 4 weken bulk, 2 weken cutten zodat bf niet te hoog oploopt.

Ik doe ook ziets, alleen iets langere periodes, omdat het k*t is als je tijdens je programma inneens omschakeld van bulken naar cutten terwijl je pr's zet/pland.

leuk topic als ik naar me zelf kijk train ik +/- 6x in de week elke spiergroep 2x.gebruik alleen crea, amino, dextro,whey en veel eten!! eet eigenlijk gewoon wat ik lkkr vind let wel goed op suikers en vet ben nu 1/5 jaar bezig en ben in die tijd +/- 4a5 kilo in spier massa aan gekomen.(clean) EEN GOEDE TIP??? doe gewoon wat het beste bij jouw past laat je niet gek maken van al die mooie verhalen als je (natural) traint. wil niet te snel gaan alleen met steroiden word je snel groot

GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ligt dit eens toe, het is dus niet goed om op je koolhydraten te trainen? Want ik lees bv in andere topics dat het wel weer goed is om bv dextrose voor je training te nemen.

Het is inderdaad niet goed om op je koolhydraten te trainen. Ook niet op je leverglycogeen. Het is de bedoeling dat je je spierglycogeen tijdens een training volledig uitput. Gevolg is dat na het trainen deze beter en sneller worden aangevuld wat weer ten goede komt voor je groei.

Om te zorgen dat je dus op je spierglycogene traint moet je een aantal uren voor je training dus geen koolhydraten meer nemen.

Heb ook wel het idee dat de meningen, met name over trainingen enzo. kunnen verschillen bij gebruikers en naturals... 6 x in de week 2 x per week iedere spiergroep, lijkt me overkill voor een natural.

Mijn post was juist gericht op natural bodybuilding.

6 keer in de week hard trianen en alle groepen 2 keer per week pakken doet bijna iedere natural die begeleid wordt in een wedstrijdvoorbereiding. Waarom zal je dan zo niet het hele jaar trainen?

Nutuurlijk moet je ook naar je lichaam luisteren. Als je voelt dat je niet meer lekker hersteld sla je een keer over. Maar met voeldoende slaap en goede voeding krijg ik me eigen niet snel overtraind.

Het is inderdaad niet goed om op je koolhydraten te trainen. Ook niet op je leverglycogeen. Het is de bedoeling dat je je spierglycogeen tijdens een training volledig uitput. Gevolg is dat na het trainen deze beter en sneller worden aangevuld wat weer ten goede komt voor je groei.

Om te zorgen dat je dus op je spierglycogene traint moet je een aantal uren voor je training dus geen koolhydraten meer nemen.

Waarom zou je je spierglycogeen eerst op moeten maken om het vervolgens aan te vullen ? En de reactie op de training leidt tot groei, niet de KH na de training. Die zorgen alleen maar dat het catabole proces van training gestopt wordt en je spieren sneller met herstellen kunnen beginnen.

Als je wat KH voor de training neemt zal de hogere bloedsuikerspiegel je helpen beter te kunnen presteren.. betere training = meer groei lijkt mij.

Dat is het compensatie (super) principe, daar zijn hier al veel discussies over geweest, waarvan ik ook dezelfde mening had als brutez. Nu probeer ik al bijna een jaar wél met kh te trainen, in tegenstelling tot ca 6 jaar waarin ik dat niet gedaan heb. Ik sta bijna op het punt om te zeggen dat ik er wederom mee stop. Zonder kh tijdens de training bevalt me idd beter, maar ik hou nog wel ff vol om een goed vergelijk te kunnen maken.

betere training = meer groei lijkt mij.

Beter training is dus niet meer groei. Zoals ik al eerder zei gaat je training een stuk slechter maar je groeit een stuk beter.

Maar je hoeft het natuurlijk niet op deze manier te doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De een alleen wat sneller dan de ander. Als je goede vooruitgang boekt met koolhydraten voor je training moet je dat zeker zo laten...

Beter training is dus niet meer groei. Zoals ik al eerder zei gaat je training een stuk slechter maar je groeit een stuk beter.

Maar je hoeft het natuurlijk niet op deze manier te doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De een alleen wat sneller dan de ander. Als je goede vooruitgang boekt met koolhydraten voor je training moet je dat zeker zo laten...

Brutez, met alle respect, maar je verhaaltje is echt lul koek :D

Trainschema:
6 keer in de week keihard trainen zal je heel wat meer resultaat opleveren. Train al je spiergroepen twee keer in de week. Train ze hard en doelgericht. Binenn een uur en een kwartier moet je zeker klaar zijn. Maar raak ik dan niet heel snel overtraind? Als je voldoende slaapt, je voeding op orde hebt en niet al te zwaar werk hebt valt het met overtraining echt wel mee. Desnoods pak je om de 6 weken een week rust.

De beste indeling van je spiergroepen vind ik nog steeds de klassieker:
Borst / schouders/ tricpes
Rug / biceps
Benen / kuiten

Dit kan je dus 2 keer in de week doen. Buik trainen is niet nodig, traps ook niet, achterkant schouders ook niet. Ze groeien vanzelf wel mee. Richt je vooral op de spiergroepen en oefeningen met de meeste groeipotentie. Wissel om de zoveel tijd van schema, van oefeningen en aantal herhalingen.
Ik denk dat 3x per week zeker net zoveel (of meer) resultaat kan hebben als 6x in de week trainen. Het ligt er maar net aan wat voor intensiteit je gebruikt.
Wat dacht je dan van de mensen die volgens HIT trainen? Die trainen echt geen 6x per week:D en die methode heeft kampioenen opgeleverd:).

hmmm ik heb in andere topics gelezen dat als je zonder kh traint je lichaam je spieren gaat gebruiken voor de energie(catabool?) maar dit klopt dus niet???

• Voedingsschema
    • Hoeveel kcal boven behoud is voldoende voor optimale groei?

100 - 200 kcal, op het juiste moment ! Dat wil zeggen, na de training. Daarnaast 6 evenwichtige maaltijden tijdens de rest van de dag. Vetwinst blijft minimaal door naar het moment te kijken en niet de dag als een geheel te zien. Zo is een maaltijd van 1000 kcal vragen om vetwinst, gezien het lichaam dit op geen moment volledig zal gebruiken ter herstel en verbranding. Dit even als simpel voorbeeld.

• Welke verdeling van macronutriënten werkt het beste?

Totaal verschillend per persoon. Eperimenteer hier dus goed en gericht mee. Ik zelf ga goed op 40-30-30, gezien ik zeer koolhydraad gevoelig ben. Wat voor mij erg belangrijk is, is dat ik na de pwo shake met 40 gr dextrose geen carbs meer eet voor het slapen gaan. Mijn laatste maaltijd bestaat uit groenten en vis/kip

• Kan 'teveel' eiwit vetter maken?

Nee, teveel zorgt wel voor een slechte balans wat voor mijzelf niet goed voelt. 200 gram is voor mij zat. Een groot overschot schijnt ook niet goed voor de nieren te zijn. Maar, wanneer ik echt honger krijg en mijn maaltijden al binnen heb, eet ik een stuk kip extra, in plaats van carbs of vetten. Naar mijn idee zet dit nauwelijks of niet vet aan.

• Verschillende lichaamstypes, verschillende voeding? Metabolisme?

Tja, ik zeg zelf liever verschillende personen, verschillende metabolismen, etc... Dat gezever over lichaamstypes.. dat zegt me niets.

• Keuze voeding: junk vs clean. Zelfde kcal, minder/meer vetwinst?

Clean, ZEER belangrijk. Junk maaltijden zijn vaak lege kcal en is dus vragen om vetwinst. Hoge GI waarden, eiwitten en gezond spul is de key als je dan toch eens wat meer wilt eten. Doe het ook op een dag waarop je intensief traint. Ik geloof dat afentoe eens gehoor geven aan je honger door simpelweg meer te eten ook weinig kwaad kan. maar de hamburgers en ander schraal voer zou ik lekker laten staan.

• Post workout: simpele suikers of niet?

Zeer zeker, directe aanvulling van glycoceen en insulinepiek voor de snelle toevoer van die heerlijke snelle eiwitten

Vul aan met eigen ervaringen, tips en aandachtspunten.

Experimenteer, eet schoon, niet teveel boven onderhoud en luister naar je lichaam !! Als je geen trek hebt, eet dan ook gewoon niet en andersom, pak dan een extra stuk kip. En als laatste, heb geduld ! 2 kg per maand groeien kan niet zonder vetwinst, 2kg per halfjaar kan prima zonder ook maar een gram vet aan te komen. Dit vereist geduld en een goed doordacht voedingsschema.

• Trainingsschema
    • Is cardio te combineren met een trainingsschema voor massa?

Voor mij niet, voor anderen wel. Bij mij is eten vele malen effectiever dan cardio wanneer het op vet winst / verlies aankomt.

• Zijn er voordelen aan cardio/vetverbranding tijdens het bulken?

Voor mij dus niet, anderen schijnt het wel te helpen

• Cardio vóór, na, of op een andere dag dan de training?

Zeker niet voor of na de training. Dit kost spiermassa

• Langer of korter trainen, compound of isolatie?

Maakt naar mijn idee weinig uit, kort en intensief, lang en iets minder intensief. Wissel het af zou ik zeggen.

Vul aan met eigen ervaringen, tips en aandachtspunten.

Varieer in oefeningen. 6 weken per schema is een mooie richtlijn voor mijzelf.

• Supplementen
    • Welke supplementen helpen bij het winnen van spier en het beperken van vetwinst?

Omega 3, multi's en groene thee ! Dit spul werkt voor mij wonderbaarlijk goed om mijn verbranding hoog te houden. verder geloof ik absoluut in de werking van anti-oxidanten, maar dit is meer vanuit de literatuur. Praktisch merk ik er niets van. De werking van groene thee is in mijn beleving nog erg ondergewaardeerd.

• Persoonlijk
    • Stoort het winnen van extra vet jou tijdens de bulk? Zie je het als een probleem?

Vroeger niet, nu zeker wel. Vet boven de 10% ziet er in mijn ogen niet uit en doet af aan het resultaat. Liever laag vet percentage en iets minder massa dan andersom.

• Wat is je favoriete bulkvoeding?

Het gangbare, roggebrood, rijst, vis, vlees, kip, eieren en noten

• Hoeveel vet win jij gewoonlijk bij het bulken? Hoe lang duurt jou bulk?

Teveel, daarom bulk ik niet meer echt

Ja hier dus een beetje offtopic vraag , ik zie staan "Beperken vetwinst:
Je benodigde vetten uit lijnzaad/visolie/mct halen of pinda's oid."
kan je die -benodigde vetten- niet gewoon overslaan in de CUT en waarom niet ?

• Topic Starter Topic Starter
Omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken en ze essentieel zijn voor verschillende belangrijke functies in het lichaam, waaronder juist het verbranden van verzadigd vet.

Op andere dag, of in ieder geval ruim gescheiden van je KT. KT is catabool, die fase moet je niet verlengen met cardio. Verder gaat cardio voor de KT ten koste van je intensiteit van training.

Is het dan mss een idee om bv s ochtends cardio te doen (op lege maag evt) en s avonds KT? Zeg 3-4x per week (cardio)

• Voedingsschema
    • H

• Kan 'teveel' eiwit vetter maken?

Nee, teveel zorgt wel voor een slechte balans wat voor mijzelf niet goed voelt. 200 gram is voor mij zat. Een groot overschot schijnt ook niet goed voor de nieren te zijn. Maar, wanneer ik echt honger krijg en mijn maaltijden al binnen heb, eet ik een stuk kip extra, in plaats van carbs of vetten. Naar mijn idee zet dit nauwelijks of niet vet aan.

[

• Persoonlijk
    • Stoort het winnen van extra vet jou tijdens de bulk? Zie je het als een probleem?

Vroeger niet, nu zeker wel. Vet boven de 10% ziet er in mijn ogen niet uit en doet af aan het resultaat. Liever laag vet percentage en iets minder massa dan andersom.

• Wat is je favoriete bulkvoeding?

Het gangbare, roggebrood, rijst, vis, vlees, kip, eieren en noten

• Hoeveel vet win jij gewoonlijk bij het bulken? Hoe lang duurt jou bulk?

Teveel, daarom bulk ik niet meer echt

hmm eej kip extra zijn ook weer extra vetten erbij ;)

Ik denk dat 3x per week zeker net zoveel (of meer) resultaat kan hebben als 6x in de week trainen. Het ligt er maar net aan wat voor intensiteit je gebruikt.
Wat dacht je dan van de mensen die volgens HIT trainen? Die trainen echt geen 6x per week:D en die methode heeft kampioenen opgeleverd:).
Brutez?:)

Ja Mug, ben er al.. :D

Ik heb alle groepen 1 keer per week getraind, heb HIT een hele tijd serieus geprobeerd en nu train ik al een redelijke tijd alles 2 in de week. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat alles 2 keer in de week hard aanpakken voor mij het beste werkt.

Ik geloof niet dat de spieren van een gezonde jongeman een hele week moeten rusten voordat ze opnieuw getraind kunnen worden. Natuurlijk is elk lichaam anders en zal de een wat sneller herstellen dan de ander maar over het algemeen durf ik toch wel te zeggen dat je met 6 keer in de week trainen meer resultaten zult halen dan met 3 keer per week of met HIT. Uiteraard moet je naar je lichaam luisteren. Als het teveel wordt neem je wat gas terug.

De 6 keer in de week hakken sT heeft trouwens denk ik heel wat meer kampioenen opgeleverd dan de HIT sT.. ;)

waarom niet 2x in de week ales pakken met 1x zeer zwaar en lage reps en andere keer laag en meer reps??

Kan me goed vinden en je verhaal. Ben in mrt begonnen met serieus trainen. In 6 mnd 6 kg aangekomen (3000-3500 kcal) waarvan ook naar mijn idee teveel vet. Nu ongeveer 5 wk aan het cutten (2000-2500 kcal). Ben al weer 4 kg afgevallen. Zelfs mijn hardnekkige buikje is mega aan het slinken. Toch zie ik mijn spieren groeien. Dus eigenlijk gaat het in de cut beter. Met 2500-3000 kcal moet ik volgens mij wel weer gaan groeien zonder teveel vet aan te zetten.

Terug
Naar boven