XXL Nutrition

Hoe lang op dieet?

Son87

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m87
Massa
99kg
Vetpercentage
16%
Hoi allemaal,

Begin januari heb ik voor mezelf besloten om op dieet te gaan. Dit is voor mij de eerste keer in 4,5 jaar. De afgelopen 4,5 jaar heb ik me ding gedaan en eigenlijk maling gehad aan me vetpercentage. Tot ik eind december het echt zat was. Ik heb toen met vetpercentage laten meten (7 punts huidplooimeting) en was best wel geschrokken. Stats waren toen:

1,87 meter lang, 108,2 kg zwaar met 23,5% vet. (VVM is +/- 82,6 kg)

Voor mezelf het doel gesteld om tussen de 92 en 94 kg uit te komen met 10 á 12 % vet. Dit doel wil ik halen ergens eind juni (twee periodes van 12 weken).

Doordat ik niet erg veel van de 'cut' af wist heb ik mezelf verdiept en heb ik ervoor gekozen om op basis van mijn BMR mijn dieet op te maken. Ik ging 500 kcal onder de BMR zitten wat resulteerde in ongeveer 3000 kcal per dag met een verhouding van 40/40/20 (EKV). Ook doe ik aan 'carb-cycling'. Om de 4 dagen doe ik een koolhydraatlaaddag erin. Meestal op de dag van benen of rug training. Op deze dag verlaag ik me eiwitten en vetten zodat ik nog steeds op hetzelfde kcal uit kom. Verder heb ik, afhankelijk van het gewichtsverlies, me KH langzaam naar beneden gehaald.

Daarnaast heb ik naast de training 3 cardiosessies na de training (geen cardio na benen) en probeer ik 2 keer een HIIT training af te werken op de rustdagen (actieve rust).

Dit gaat super. Doordat mijn lichaam niet gewent was cardio te doen (ik weet het zelfs in de bulk moet de cardio ook ;)) verloor ik in de eerste week 2,5 kg en de tweede week 1,5 kg. Na deze twee weken verloor ik tussen de 0,5 en 1 kg aan gewicht. Ook check ik elke twee weken me vetpercentage en doe ik afmetingen zodat ik weet waar de aanpassingen nodig zijn.

Afgelopen zondag was het einde van week 10. Sta momenteel op 99,0 kg en 16,4% vet (VVM is 82,7, 1 ons aan spiermassa toegevoegd t.o.v. de start). Wat ik vooral lees is dat je zo'n periode voor 12 weken ongeveer moet volhouden. Ik heb nu niet echt het gevoel dat ik aan het "lijden" ben waar ik sommige mensen wel over hoor als ze op dieet zijn (hongergevoel enz.)

Nu is mijn vraag, moet ik na de 12 weken even twee weken een dieet pauze inlassen of gewoon doorgaan? Aangezien de voortgang niet stagneert en ik me lekker voel heb ik het gevoel dat doorgaan een goede optie is. Maar zet ik me lichaam dan niet onder teveel stress? Omdat ik dan 12 weken 500 kcal onder me onderhoud eet? En als ik een pauze in moet lassen, hoe ga ik er dan mee om? Twee weken op onderhoud eten, of iets daarboven zodat me lichaam weer shockeer? Graag hoor ik jullie ervaringen/ideeën.

Son

Buiten carb cyclen kan je ook kcal cyclen, een dag op onderhoud of onderhoud+15% eten om je metabolisme te spiken.
Voorderest eigenlijk; "Dont fix what ain't broken"

Goed bezig man ;)
Toevallig dat onze VVM vrijwel identiek is haha.
Als je zo doorgaat red je je doel trouwens wel, 3 maandjes nog voor ~8 kilo.

Een dieet kun je best lang volhouden zolang je maar aan je macro's komt en niet te laag gaat in cals.
Als je al een poos een vast schema aan houd dan zou ik gaan carb cyclen of een tijdje op onderhoud eten
om je stofwisseling op gang te houden. Maar ken zat mensen die continu in een jaar afvalllen op alleen cals naar beneden te brengen en daar op te blijven.

Terug
Naar boven