XXL Nutrition

hoe snellere benen krijgen

adesertx

Novice
Waardering
0
yow ik ben vorige week gaan wielrennen met een vriend van me en alles ging zeer goed .Buiten in de sprint moest ik altijd onder doen wie kan me zeggen hoe ik men sprint en men top snelheid kan verhogen
met welke oefeningen ofzo

adesertx zei:
yow ik ben vorige week gaan wielrennen met een vriend van me en alles ging zeer goed .Buiten in de sprint moest ik altijd onder doen wie kan me zeggen hoe ik men sprint en men top snelheid kan verhogen
met welke oefeningen ofzo

sprint is puur bovenbenen toch....?
Dan zou ik lekker gaan squaten of legpressen

sprint -> spierkr8
duur -> conditie

Hoe meer spieren, hoe moeilijker duur wordt (meer gewicht vooruitfietsen). Op de 100m zie je spierbundels, op de marathon enkel skeletten. Dat even terzijde.

Vanaf het moment dat je uit je zadel komt gebruik je naast quads en hams (= legpress, leg curls, squats) ook je kuiten. Train die dus ook. Let wel op voor overtraining, een écht zware beentraining zorgt voor minstens enkele dagen spierpijn. Dan is wielrennen geen goed idee, zorg dus voor een verstandige verhouding. Mijn gyminstructeur (voor zover die betrouwbaar zijn :p) raadde ooit een wielrenner aan om 100 reps op de leg press te doen na zijn beentraining, kwestie van krachtuithouding.

• Topic Starter Topic Starter
thx ik ga die 100 reps zeker is uitproberen en ook zal ik met deze dagen van slecht weer op de spinnerfiets springen want aan de conditie moet ook nog een beetje gewerkt worden :)

Je zal het ook moeten gaan periodiseren, dus niet tegelijk kracht en uithoudingsvermogen trainen. Het is het een of het ander.

Veel echt sprintwerk doen, dus explosief over 200 tot 500 meter. Je kan het wel iets verbeteren maar de beweging van fietsen is bijna niet na te bootsen met krachttraining.

En als je sprintwerk doet zeker niet langer dan 500 meter anders wordt het een intervaltraining.

iig niet bodybuilden, daar krijg je slome loge spieren van :P

Jumping squats. Of allerlei andere explosieve bewegingen. Plyometrics enzo....

jumping squats???????? weet niet wat het is maar lijkt me niet echt plezierig voor de gewrichten.

De naam alleen al doet me lachen :D Als je die oefening wilt gaan doen, zou ik ze toch met de smith doen, want dat met een losse bar :eyebrow:

HardCase zei:
Let wel op voor overtraining, een écht zware beentraining zorgt voor minstens enkele dagen spierpijn. Dan is wielrennen geen goed idee, zorg dus voor een verstandige verhouding.
Hmmm... ik fiets altijd 30km per dag (school) en heb toch altijd 4 dagen spierpijn van de beentraindag (maandag). Kan dat geen kwaad verder? Ik fiets niet op m'n allerhardst ofzo, maar doe meestal zo'n 40min over 15km, met stoplichten en al.

Laatst bewerkt:
benchMarc zei:
Hmmm... ik fiets altijd 30km per dag (school) en heb toch altijd 4 dagen spierpijn van de beentraindag (maandag). Kan dat geen kwaad verder? Ik fiets niet op m'n allerhardst ofzo, maar doe meestal zo'n 40min over 30km, met stoplichten en al.
40 min over 30 Km ? Is het niet 15 Km ? Met die snelheid rijd je 45 Km/uur namelijk. In ieder geval niet te hard rijden na je beentraining, zeker als je spierpijn hebt moet je de spier niet nog een keer extra belasten.

Voor sprinten bij het wielrennen. zijn wel een paar dingen belangrijk.

Spierkracht, nou laten we aannemen dat je dat als bodybuilder genoeg hebt zeker in vergelijking met die armzalige wielrennertjes (die zie je dan bezig in de winter krachttrainen noemen ze dat!!)

Een beetje uithoudingsvermogen dat zal je toch moeten trainen door wat cardio het liefst fietsen.

Anearobe conditie dus boven je omslagpunt kunnen gaan dus daarbij je anearobe energie huishouding aanspreken. dus trainingen doen met hf boven je verzuringsdrempel.

Coordinatie: je moet die kracht wel over kunnen brengen op de pedalen dus zorgen dat je de beentjes rond kan trappen met een hoog ritme. kan je doen door af en toe met weinig weerstand een heel hoog beenritme aan te nemen en zo je traptechniek te verbeteren. (echte wielrenners trainen bv achter een brommer en spurten en dan langs om zo die snelheid in hun benen te krijgen die ze zelf nooit kunnen ontwikkelen.)

En dan nog de taktiek: het kiezen van het goede verzet, het tijdig schakelen, uit het wiel komen op het goede moment om dan uitzinnig van vreugde als 1e het plaatsnaambordje van je woonplaats te bereiken en je even Cipolini te wanen.

!!BarmaN!! zei:
jumping squats???????? weet niet wat het is maar lijkt me niet echt plezierig voor de gewrichten.

Gewoon explosief squaten met 50% van je max. Alleen stop je nu niet bij je benen gestrekt maar vlieg je nog omhoog.
Gewoon naar benenden dus en dan zo hard mogelijk omhoog rammen zodat je met stang en al de lucht in vliegt......... :cool:
Gewoon lekker los ook :)

adesertx zei:
thx ik ga die 100 reps zeker is uitproberen en ook zal ik met deze dagen van slecht weer op de spinnerfiets springen want aan de conditie moet ook nog een beetje gewerkt worden :)
100 reps is zwaar overdreven, maar 20-40 reps is wel weer een goed idee.
Ik kon zelf in september 40 reps halen op de legpress met 200kg weerstand.

Het belangrijkst is om je souplesse niet te verliezen. Het doen van oefeningen met heel weinig hh kan belemmerend werken. Zoiets kun je het beste in het winterseizoen doen.. en naarmate het voorjaar nadert steeds meer hh invoeren.
Spinning is een goede manier om steeds zwaarder sprintwerk te verrichten.
Een gekende methode op de weg is om met een fixie te rijden.. zo'n fiets is vergelijkbaar met een spinningfiets.. een doortrapper dus.

En... creatine innemen dat vergroot je vermogen om een explosieve sprint uit te voeren. Dat kan uit rood vlees, maar vooral uit poeders komen. Let op dat je geen rommel neemt

Groetjes

Espi

Azrael zei:
Gewoon explosief squaten met 50% van je max. Alleen stop je nu niet bij je benen gestrekt maar vlieg je nog omhoog.
Gewoon naar benenden dus en dan zo hard mogelijk omhoog rammen zodat je met stang en al de lucht in vliegt......... :cool:
Gewoon lekker los ook :)

Beter zonder extra gewicht: Kikkersprongen. Zo hoog mogelijk, in de lucht benen intrekken, 20 - 25 keer. Schaatssprongen idem, diep doorzakken. En knieheffen met nadruk op snelheid.

Sowieso heeft krachttraining nauwelijks iets met snelheidstraining te maken.

Thorwulf zei:
Beter zonder extra gewicht: Kikkersprongen. Zo hoog mogelijk, in de lucht benen intrekken, 20 - 25 keer. Schaatssprongen idem, diep doorzakken. En knieheffen met nadruk op snelheid.

Sowieso heeft krachttraining nauwelijks iets met snelheidstraining te maken.

Wow , krachttraining niet met snelheidstraining te maken?
Wat een onzin! Reken maar dat je van explosief trainen explosiever wordt. Je hersenen leren ook sneller te werken en je zenuwen sneller te actieveren.

Terug
Naar boven