MuscleMeat

hoe snellere benen krijgen

idd plyometrische oefeningen doen zoals degene die er al genoemd zijn.en explosief trainen..verder nog een aanvulling...vanaf een verhoging springen en bij de landing weer zo snel mogelijk opspringen zonder pauze dus in 1 vloeiende beweging naar mate je getraindheid kan je gewicht toevoegen of de verhoging verhogen

4cc

Ericr zei:
Veel echt sprintwerk doen, dus explosief over 200 tot 500 meter. Je kan het wel iets verbeteren maar de beweging van fietsen is bijna niet na te bootsen met krachttraining.
QUOTE]

Je kan een lus van tuinslang om een stuk touw geregen aan de onderkant van een pully vastmaken..steek 1 voet erin..zet een bankje voor je om op te steunen met je handen en beweeg je voet (waar die lus omzit) naar je neus

4cc

Squatten met niet al te zware gewichten. Vooral snelle, explosieve bewegingen. Je spieren moeten niet al te log worden. Eigenlijk is het allemaal best logisch; gewoon trainen op de manier zoals je gevoel dat ingeeft :lifter:

Azrael zei:
Wow , krachttraining niet met snelheidstraining te maken?
Wat een onzin! Reken maar dat je van explosief trainen explosiever wordt. Je hersenen leren ook sneller te werken en je zenuwen sneller te actieveren.

Beter gezegd: Snelheidstraining heeft niets met massatraining te maken. Maarja, dat is een beetje een open deur. :) Snelheidstraining is een vorm van krachttraining. Maar niet wat wij normaal gesproken onder krachttraining verstaan. Squats bijvoorbeeld zijn slecht voor je snelheid. Of je squats langzaam of snel uitvoert maakt niets uit. Btw ik heb het nu over loopsnelheid. Fietsen en bijvoorbeeld schaatsen (veel statische arbeid) is waarschijnlijk anders.

Je legt idd meer zenuwbanen aan. Wederom heb je dan niets aan squaten, maar aan de real thing: Sprinten, sprinten en nog eens sprinten. Puur geconcentreert op het zo snel mogelijk uitvoeren van de beweging, niet op voortbewegingssnelheid.

Laatst bewerkt:
Ericr zei:
40 min over 30 Km ? Is het niet 15 Km ? Met die snelheid rijd je 45 Km/uur namelijk. In ieder geval niet te hard rijden na je beentraining, zeker als je spierpijn hebt moet je de spier niet nog een keer extra belasten.
Euh, ik bedoelde natuurlijk 40min over 15km idd :)

adesertx zei:
yow ik ben vorige week gaan wielrennen met een vriend van me en alles ging zeer goed .Buiten in de sprint moest ik altijd onder doen wie kan me zeggen hoe ik men sprint en men top snelheid kan verhogen
met welke oefeningen ofzo

souplesse is het sleutelwoord.. een goeie sprinter komt op topsnelheid toch makkelijk aan een piek van 170-180 omwentelingen per minuut. Normaalgezien kies ik iemand z'n wiel en draai aan zo'n 120 omw/minuut; eens ik uit het wiel komt ga ik hem voorbij op souplesse;
simpel gesteld zitten de meeste met een te groot verzet in de sprint, rij aan 40 km/hr op een verzet van 53x11 en trek door naar 50 km/hr
doe dan een keer 't zelfde met een verzet van 53x13 ----- je zal wel zien dat je veel sneller aan 50 km/hr geraakt (als je genoeg souplesse hebt toch) terwijl je het minder voelt in de benen

ow... h ier spreekt een kenner. Nou, ik heb op een hometrainer nooit langer dan 5 s op 160 rpm kunnen komen maar kan rond 95-100 rpm wel makkelijk vasthouden..
Jammer genoeg heb ik altijd te lange cranks gehad.. pas met kortere kon ik eindelijk een groter verzet juist makkelijker rond krijgen.. kwestie van verkeerde mechanische verhoudingen bij te lange cranks tov te korte pootjes.

Maar echt explosief uh nee.. nee, dat laat ik aan anderen over zoals jij blijkbaar over. Ben je wedstrijdrijder of amateur?

Groetjes

Espi

azere zei:
souplesse is het sleutelwoord.. een goeie sprinter komt op topsnelheid toch makkelijk aan een piek van 170-180 omwentelingen per minuut. Normaalgezien kies ik iemand z'n wiel en draai aan zo'n 120 omw/minuut; eens ik uit het wiel komt ga ik hem voorbij op souplesse;
simpel gesteld zitten de meeste met een te groot verzet in de sprint, rij aan 40 km/hr op een verzet van 53x11 en trek door naar 50 km/hr
doe dan een keer 't zelfde met een verzet van 53x13 ----- je zal wel zien dat je veel sneller aan 50 km/hr geraakt (als je genoeg souplesse hebt toch) terwijl je het minder voelt in de benen
170-180 omwentelingen voor een sprinter op de weg betwijfel ik, misschien met een lichter verzet maar zeker niet met een verzet van 53/11

Een topsprinter haalt zo'n 75 Km/uur in een massasprint.

Een simpel rekensommetje geeft dan aan dat je daarvoor 125 omwentelingen op 53/11 moet doen.

Het verzet van 53/11 geeft aan dat je 4,82 wielomwentelingen per volledige traprotatie zult hebben.

Een 700x23C wiel zorgt bij iedere omwenteling voor 2,085 meter aan verplaatsing.

Dus 4,82 x 2,085 = 10,05 meter per traprotatie

Dit maal 170 (aantal omwentelingen per minuut) = 1707,8 meter per minuut

In een uur (60 minuten) dus 1707,8 x 60 = 102,47 kilometer in een uur.

Dat is dus zelfs voor topsprinters onhaalbaar, zou trouwens gelet op wattage ook onmogelijk zijn. Een max sprint is ca 1400 watt bij de absolute top.

Als je nu verder rekent kom je voor 53/11 bij een snelheid van 75 Km/uur uit op 125 omwentelingen en bij 53/12 op 135 omwentelingen.

Natuurlijk worden omwentelingen van 160+ wel gehaald, maar dit is dan wel op een stukken lichter verzet of het zijn Keirinrenners op de baan, die vanachter een derny vandaan sprinten.

Op 53/15 trouwens bij 170 omwentelingen haal je wel de 75 Km/uur, maar dan ben je dus van een eenzame klasse en gelijk rijp om mee te sprinten met toppers als Pettachi, Zabel, Cippolini, Freire etc. Die sprinten zelf op een 53/11 en een aantal misschien nog 53/12.

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal ericr!

en bij de profs rijden ze met de 11 maar bij de amateurs zijn er maar weinige, In de afgelopen Olympias ronde zijn er meer spurts op de 12 gewonnen dan op de 11!! En in de spurt is de topsnelheid bij de amatuers zo tussen de 60 en 70 per uur afhankelijk van het parkoers.

ben 2de jaar junior op de weg, en je kan geen spurter worden.
heeft te maken met je spiervezel verhouding => fast-twitch and slow-twitch.
het ligt al vast van bij je geboorte. het ennige dat je kan doen om het beetje te verbeteren is snelheidstraining achter de auto ( 90 a 100 per uur wordt sterk aangeraden) en begin te squaten ( 12 keer is genoeg met 200 kilo)

Terug
Naar boven