azere zei:
souplesse is het sleutelwoord.. een goeie sprinter komt op topsnelheid toch makkelijk aan een piek van 170-180 omwentelingen per minuut. Normaalgezien kies ik iemand z'n wiel en draai aan zo'n 120 omw/minuut; eens ik uit het wiel komt ga ik hem voorbij op souplesse;
simpel gesteld zitten de meeste met een te groot verzet in de sprint, rij aan 40 km/hr op een verzet van 53x11 en trek door naar 50 km/hr
doe dan een keer 't zelfde met een verzet van 53x13 ----- je zal wel zien dat je veel sneller aan 50 km/hr geraakt (als je genoeg souplesse hebt toch) terwijl je het minder voelt in de benen
170-180 omwentelingen voor een sprinter op de weg betwijfel ik, misschien met een lichter verzet maar zeker niet met een verzet van 53/11
Een topsprinter haalt zo'n 75 Km/uur in een massasprint.
Een simpel rekensommetje geeft dan aan dat je daarvoor 125 omwentelingen op 53/11 moet doen.
Het verzet van 53/11 geeft aan dat je 4,82 wielomwentelingen per volledige traprotatie zult hebben.
Een 700x23C wiel zorgt bij iedere omwenteling voor 2,085 meter aan verplaatsing.
Dus 4,82 x 2,085 = 10,05 meter per traprotatie
Dit maal 170 (aantal omwentelingen per minuut) = 1707,8 meter per minuut
In een uur (60 minuten) dus 1707,8 x 60 = 102,47 kilometer in een uur.
Dat is dus zelfs voor topsprinters onhaalbaar, zou trouwens gelet op wattage ook onmogelijk zijn. Een max sprint is ca 1400 watt bij de absolute top.
Als je nu verder rekent kom je voor 53/11 bij een snelheid van 75 Km/uur uit op 125 omwentelingen en bij 53/12 op 135 omwentelingen.
Natuurlijk worden omwentelingen van 160+ wel gehaald, maar dit is dan wel op een stukken lichter verzet of het zijn Keirinrenners op de baan, die vanachter een derny vandaan sprinten.
Op 53/15 trouwens bij 170 omwentelingen haal je wel de 75 Km/uur, maar dan ben je dus van een eenzame klasse en gelijk rijp om mee te sprinten met toppers als Pettachi, Zabel, Cippolini, Freire etc. Die sprinten zelf op een 53/11 en een aantal misschien nog 53/12.