AndroidHealthClinic

Hoe stel JIJ jouw trainingschema samen?

PowerMac

Cool Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie tewerk gaan bij het samenstellen van een schema. Ga je er zelf over zitten nadenken en weet je echt hoe het moet? Ikzelf heb tot nu toe altijd iets gebruikt wat ik van de sportschool heb gekregen, ofwel uit een softwarepakket. Vandaag zag ik een schema in Flex magazine (ja, voor mij is dat nieuw) en dacht: he, handig! Dit schema lijkt me leuk om eens te proberen. En hoe doen jullie het?

Ik kijk welke dagen ik kan trainen tijdens de periode war het schema betrekking op gaat hebben. Ik neig altijd naar een FB schema, maar als ik de mogelijkheid heb 5-6 keer per week te trainen ben ik haast wel genoodzaakt te splitten. Vervolgens plof ik er een paar compounds in, en zo nodig nog wat isolatie (uit esthetische overwegingen). Enig probleem kan zijn overlap...

Ik kijk naar de dagen dat ik kan/wil trainen, denk zelf logisch na en stel dan samen met trainer een schema samen die het uitprint.

ik kijk naar de oefeningen die ik wil doen.
de dagen dat ik kan
en welke spiergroep/oefening prioriteit heeft,door die bijvoorbeeld 2x per week te pakken.

Ik steek mijn vinger in mijn mond daarna doe ik die vinger omhoog, en zo komen de oefeningen voor mijn training binnen.

-Ik denk na over wat mijn doel exact is (welke lifts sterker worden)
-Ik bekijk hoe ik progressie er op kan maken en verspreid deze lifts en variaties er op over de week
-Ik bedenk welke assistance oefeningen mij vooruit kunnen helpen en voeg ze toe

Klaar.

Ik bekijk ten eerste welke oefeningen echt nut hebben. Enkel de oefeningen die echt nut hebben doe ik in mijn schema.
Misschien dat ik zo met bepaalde oefeningen kom die ik zelf niet prettig vind, maar daar wen ik wel aan. Groei is het belangrijkste, als ik daardoor wat minder plezier in een bepaalde oefening heb, so be it.

Vervolgens haal ik uit boeken, studies van internet, goed onderbouwde meningen mijn informatie over hoe ik de spiergroepen indeel, hoeveel sets/herhalingen het nuttigst zijn, hoelang ik per training moet trainen voor een zo goed mogelijk resultaat en hoeveel dagen ideaal zijn om te trainen. Hierop pas ik mijn voeding aan.

laatste tijd train ik het liefst ub/lb of fullbody.
voor mijn gevoel zijn compounds toch het belangrijkste wat er is,
daarnaast vind ik het ook de leukste manier van trainen.
maar mijn trainingen bestaan dus voornamelijk uit compound oefeningen.
af en toe wat assistance erbij en klaar.

Goede post hoor!
Ik kijk eerst wat mijn doel is, dan bepaal ik een set schemas voor bv 6 maanden. In die 6 maanden wissel ik per 4-8 weken af een periode af en doe ik af en toe een rustweek (met cardio en heel laag gewicht).

Per periode kijk ik wat ik doe (kracht, massa, rust of evt uithoudingsvermogen) Doe ik bv massa dan maak ik altijd splitschemas voor 4 of 5 dagen per week.
Ik split grote en kleine spiergroepen, dat zie je vaker.

Per spiergroep neem ik een paar oefeningen, zodat ik alle delen van de spier train bv schouders (press, sideraise, frontraise en bentover) en de keer erop wissel ik ze af om een iets andere belastingshoek te krijgen en andere ontwikkeling van de spier bv (rev press op apparaat, 45 gr raise, wide upwright, hellend sideraise) Zo roteer ik over aantal perioden.

je moet dus wel de oefeningen kennen/weten maar dat is op te zoeken.

succes.

d

ik let op afwisseling van oefeningen, al is het maar een andere hoek of grip voor een bepaalde oefening. erg prettig voor de gewrichten heb ik gemerkt.

ik pin me nooit op vaste dagen,
bij fullbody gewoon na 1 dag trainen 1 of 2 dagen rust
bij split gewoon wel een vaste volgorde aanhouden.

Ik kijk welke dagen ik kan trainen ( das de hele week )
Heb daar vervolgens schijt aan.

Bedenk hoe ik wil gaan trainen, FB, split of UB/LB.

Deel vervolgens mijn spiergroepen op bij een split of LB/UB.

Kijk hoe intens mijn trainingen moeten zijn ivm herstel.
Voeg op basis daarvan een x aantal oefeningen toe. Altijd beginnend met Compounds. ( enige uitzondering is HiT trainen, hierbij is pre-exhaustion nodig )

Bedenk hoeveel sets ik wil doen/nodig zijn/nuttig zijn. Vaak 3!

Kijk naar mijn rep-ranges afhankelijk van wat ik wil trainen. Kracht/explosiviteit of massa.

Typ het uit.

Voila een schema!

Terug
Naar boven