AndroidHealthClinic

hoe zit het in belgie met de opkomstplicht?

Angelus

Gargantuan Beast
Waardering
3.499
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
8%
Omdat politiek me feitelijk geen reet interesseert en ik ook geen zak af weet van welke partijen er allemaal bestaan en wat hun agenda precies is, en ik bovendien de dag na de verkiezingen examen heb, heb ik totaal geen zin om te gaan stemmen.
Maar in belgie hebben we naart schijnt een zogenaamde opkomstplicht, nu is mijn vraag: hoe serieus nemen ze dit? krijg je effectief een boete oid als je niet komt opdagen? en zoja: hoeveel bedraagt deze boete?

en zijn er hier nog mensen die gewoon hun kat sturen?:p

nemen ze heel serieus, vorig verkiezingen hebben ze een hoop werkstraffen gegeven dacht ik

weer wat geleerd.

• Topic Starter Topic Starter
Opkomstplicht..belachelijk imo.

Als student hoef je niet te gaan als je een attest voorlegt van je school.
Zo is het in mijn geval toch (KU Leuven), mss dat het anders is bij andere scholen.

Stem op sp.a Angelus. Ze haten de homo's door en door. Je kan me vertrouwen :)

Stem gewoon NVA zoals ik. Al de rest is rot tot op het bot en niet stemmen is gewoon zonde.

Als student hoef je niet te gaan als je een attest voorlegt van je school.
Zo is het in mijn geval toch (KU Leuven), mss dat het anders is bij andere scholen.

wat voor attest? kzit namelijk ook op de kul

Dat attest is alleen voor wanneer je wordt opgeroepen als bijzitter. Je moet er dan de hele dag zitten om ID-kaarten te checken en mensen naar het juiste hokje te sturen. Studeren is een geldig excuus om daar onderuit te komen, dus geven alle uniefs een attest aan hun studenten. Dat geldt echter niet voor de stemplicht, dat moet je sowieso gaan doen.

Gaan stemmen duurt nog geen 5 minuten, is dat nu zo'n ramp? Beschouw het als een korte studeerpauze. En als je niks van politiek kent, stem dan blanco, dan ben je zeker dat je niet voor de verkeerde stemt. Maar je kan het volgens mij wel riskeren van niet te gaan stemmen. De eerste keer krijg je heus geen boete. Die werkstraffen en hoge boetes zijn vooral voor degenen die opgeroepen waren als voorzitter of bijzitter en niet zijn komen opdagen.

Ik vind die opkomstplicht ook nogal onnozel, hoewel ik sowieso zou gaan stemmen, zelfs als het niet verplicht was. Ik vrees echter dat het niet zo snel afgeschaft zal worden, omdat partijen als cd&v anders erg veel stemmen zouden verliezen.

:roflol: een opkomstplicht en als je niet komt een werkstraf? Als je iemand in coma slaat sta je dezelfde dag buiten :roflol: only in Belgium

Was het lekker gezellig onder die steen de afgelopen 2 jaar? :p

[Link niet meer beschikbaar]

ik kijk nooit naar het nieuws, en als het nieuws op de radio komt dan zet ik hem meestal uit:p
enige nieuwsberichten die ik ooit lees staan hier op DBB, of vallen me op op de voorpagina van de krant als deze hier thuis ligt:D

en die link is een verklaring waarom politiek me geen zak interesseert, 34 regels tekst, waar feitelijk niets in gezegd wordt:D

ik kijk nooit naar het nieuws, en als het nieuws op de radio komt dan zet ik hem meestal uit:p
enige nieuwsberichten die ik ooit lees staan hier op DBB, of vallen me op op de voorpagina van de krant als deze hier thuis ligt:D

en die link is een verklaring waarom politiek me geen zak interesseert, 34 regels tekst, waar feitelijk niets in gezegd wordt:D

en jij zit op de KUL? :o

Tja ik leid er genoeg uit af nochtans. Het vraagt wel wat inzicht en als je inderdaad de politiek helemaal niet volgt is dat niet vanzelfsprekend. :)

Dat attest is alleen voor wanneer je wordt opgeroepen als bijzitter. Je moet er dan de hele dag zitten om ID-kaarten te checken en mensen naar het juiste hokje te sturen. Studeren is een geldig excuus om daar onderuit te komen, dus geven alle uniefs een attest aan hun studenten. Dat geldt echter niet voor de stemplicht, dat moet je sowieso gaan doen.

Gaan stemmen duurt nog geen 5 minuten, is dat nu zo'n ramp? Beschouw het als een korte studeerpauze. En als je niks van politiek kent, stem dan blanco, dan ben je zeker dat je niet voor de verkeerde stemt. Maar je kan het volgens mij wel riskeren van niet te gaan stemmen. De eerste keer krijg je heus geen boete. Die werkstraffen en hoge boetes zijn vooral voor degenen die opgeroepen waren als voorzitter of bijzitter en niet zijn komen opdagen.

Ik vind die opkomstplicht ook nogal onnozel, hoewel ik sowieso zou gaan stemmen, zelfs als het niet verplicht was. Ik vrees echter dat het niet zo snel afgeschaft zal worden, omdat partijen als cd&v anders erg veel stemmen zouden verliezen.

'De wet voorziet dat ‘studenten die om studieredenen in de onmogelijkheid verkeren om zich naar het stembureau te begeven’ hun stem kunnen uitbrengen door een volmacht te geven aan iemand anders. Deze onmogelijkheid moet blijken uit een attest van de onderwijsinstelling. Er wordt niet vereist dat je de dag na de verkiezingen een examen hebt.'

bron: http://www.kuleuven.be/studenten/verkiezingen

Misschien eens Toledo nakijken Angelus? :p

Stem gewoon NVA zoals ik. Al de rest is rot tot op het bot en niet stemmen is gewoon zonde.
ahhhh nu weet ik toch naar waar je stem gaat:D
beste keuze als je voor een rechtse partij kiest,niet extremistisch en voor een onhafhankelijk vlaanderen.klopt dit BigT of ben ik weer mis ???

Terug
Naar boven