Mijn 10-punten plan om de criminaliteit op termijn te verminderen (deels wetenschappelijk onderbouwd):
1) Verhoog de pakkans, dus net als bij het flitsen moet er meer blauw op straat, wel op een manier die voor een groot stuk ten dienste staat van de bevolking (geen politiestaat!)
2) Zorg voor gepaste straffen, en geef via belangrijke rechtzaken het signaal dat zware criminaliteit ook zwaar bestraft wordt. Zware criminelen moet weten wat hen te wachten staat. Verkrachting en pedofilie hoort daar heel duidelijk bij.
3) Maak het mogelijk dat gevangenen een opleiding kunnen volgen in gevangenissen, en kunnen afstuderen met een volwaardig diploma. Nadat ze de gevangenis verlaten moeten ze goed begeleid worden.
4) Streef er naar dat gevangenen beter uit een gevangenis komen, dan dat ze erin gaan. Bestrijd een situatie die het mogelijk maakt dat gevangenen een 'opleiding tot nog zwaardere crimineel' kunnen volgen door in contact te komen met andere (zwaardere) criminelen in gevangenissen.
5) Zorg voor meer diversiteit in de immigratie zelf, geen grote veeleisende groepen gelukzoekers, maar allerlei soorten mensen, van arbeiders tot mensen die willen studeren in Nederland.
6) Zorg voor een betere filtering van immigratie, immigratie mag geen doel op zich zijn, maar moet ten dienste staan van een ander doel: een betere samenleving.
7) Investeer in opleidingscentra voor allochtone ouders, om het niveau van opvoeding te verhogen binnen allochtone gezinnen. Lessen Nederlands kunnen daar ook bij horen.
8) Psychisch gestoorde personen horen niet thuis in gevangenissen. Er moeten aparte centra zijn om hen uit de samenleving te houden, zij moeten ook grondig onderzocht worden en gerehabiliteerd.
9) Start opvoedingskampen voor ontspoorde jongeren
10) Zorg voor meer persoonlijke/individuele begeleiding bij probleemjongeren, om hun kansen te verhogen op de arbeidsmarkt.
Dit is wat ik door de jaren heen heb geleerd van mensen die weten waarover ze spreken, een paar ideeën komen van mezelf. Ik denk dat dit al heel wat invloed kan hebben.