XXL Nutrition

Hoeveel eiwitten heb k nodig?

Steven S

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
65kg
Beste mensen,
mijn vraag is hoeveel ewitten ik per dag nrmaal zou moeten eten?
mijn doel is spiermassa kweken :)
hier nog wat informatie:

leeftijd: 18j
lengte: 1m77
gewicht: 65kg

Dank u

Reken uit hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Van dat aantal moet je c.a. 30% uit eiwitten halen, dan zit je safe ;)

Even mijn voorbeeld;

BMR 2142 + dagelijks verbruik (c.a. 1400 kilocalorieën) = 3542 kilocalorieën. Hierbij komt nog een overschot aan calorieën omdat je wil groeien. Dus nog eens + 400 = een totaal van 3942 kilocalorieën. 30% daarvan (0,3x3942) = 1182,6 kilocalorieën uit eiwitten. 1 gram eiwit levert 4 calorieën dus deel je het aantal calorieën door 4. 1182,6 / 4 = 295 gram eiwit ;)

130 - 150

PS: om 3 uur 's nachts hoor je te slapen, geen vragen te stellen op DBB... zo ga je nooit groeien natuurlijk.

Reken uit hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Van dat aantal moet je c.a. 30% uit eiwitten halen, dan zit je safe ;)

Even mijn voorbeeld;

BMR 2142 + dagelijks verbruik (c.a. 1400 kilocalorieën) = 3542 kilocalorieën. Hierbij komt nog een overschot aan calorieën omdat je wil groeien. Dus nog eens + 400 = een totaal van 3942 kilocalorieën. 30% daarvan (0,3x3942) = 1182,6 kilocalorieën uit eiwitten. 1 gram eiwit levert 4 calorieën dus deel je het aantal calorieën door 4. 1182,6 / 4 = 295 gram eiwit ;)

Dus bijna 5gr/kg lichaamsgewicht! Beetje erg veel, lijkt mij.

Dus bijna 5gr/kg lichaamsgewicht! Beetje erg veel, lijkt mij.

Bijna 5gr ??? ik weet niet hoe jij dat beziet, maar in zijn situatie is dat 3.7gr per kg lichaamsgewicht en inderdaad hij moet aan zijn Kcal komen.

92kg aan 14% is om en bij de 79kg VVM
295/79 = 3.7gr.

Niet over piekeren, gewoon gaan trainen en vreten man, het eiwitgehalte is in het westen al hoog, als jij meer gaat eten krijg je automatisch meer (lees genoeg) eiwit binnen.

Gewoon flink je best doen in de sportschool met een goed trainingsschema (dat is belangrijker dan of je nou een eitje meer of minder eet)

Je weegt 65 kg dus vreet wat los en vast zit en succes!
(K heb zelf veelste veel geld verspild aan potten eiwitpoeders met grote mannen erop, begin daar niet aan)

Bijna 5gr ??? ik weet niet hoe jij dat beziet, maar in zijn situatie is dat 3.7gr per kg lichaamsgewicht en inderdaad hij moet aan zijn Kcal komen.

92kg aan 14% is om en bij de 79kg VVM
295/79 = 3.7gr.

Nee, sorry mijn fout. Dacht dat z'n lichaamsgewicht 65kg was:rolleyes:.

ga vooral NIET alles vreten wat los en vast zit.

maak naast een goed trainingsschema ook een goed voedingsschema, er staat tonnen aan informatie op het forum. handig is om te berekenen wat je onderhoud is aan kcal. sommige mensen komen namelijk makkelijk aan (straks ben je ipv geld juist heel veel tijd kwijt aan cardio, wie wil dat nou?) of juist moeilijker.

ik zou het verder gooien op 3x lichaamsgewicht, dus rond de 200gr eiwitten

Volgens wetenschappers is het hoogste (zinvolle) tussen de 1,5 - 2 gr per kilo lichaamsgewicht. Neem je daarvoor niet enkel de vetvrije massa dan zou jij op maximaal 130 gr eiwit per dag komen. Meer dan dat hoeft dan ook echt niet.

Ik zat zelf altijd op zo'n 150+ per dag en merk met rond de 75 gr per dag nu geen enkel verschil. Eiwitrijk eten is in de regel duurder en zo lang je juist niet wilt afvallen lijkt het me verre van zinvol om proberen boven de 2 gr per kilo lichaamsgewicht per dag te gaan zitten.

Ik merk juist wel voordelen van een hogere eiwitconsumptie (3-4gr/kg), voel het anders gewoon zelf aan?..

Wetenschappelijk lijkt er weinig bewijs dat meer dan 1g/lb (k*t Amerikanen, leer SI eenheden consequent te gebruiken!) niet veel zin heeft. Het lichaam kan slechts een beperkte hoeveelheid aan aminozuren verwerken voordat ze omgezet worden naar glucose

[Link niet meer beschikbaar] (jammer genoeg geen wetenschappelijk referenties)

Ik zou niet hoger gaan dan 150g, tenzij je energieverbruik en macro-nutrientenpartitionering daarom vraagt natuurlijk.

ga vooral NIET alles vreten wat los en vast zit.

maak naast een goed trainingsschema ook een goed voedingsschema, er staat tonnen aan informatie op het forum. handig is om te berekenen wat je onderhoud is aan kcal. sommige mensen komen namelijk makkelijk aan (straks ben je ipv geld juist heel veel tijd kwijt aan cardio, wie wil dat nou?) of juist moeilijker.

ik zou het verder gooien op 3x lichaamsgewicht, dus rond de 200gr eiwitten

Waarom?

Volgens wetenschappers is het hoogste (zinvolle) tussen de 1,5 - 2 gr per kilo lichaamsgewicht. Neem je daarvoor niet enkel de vetvrije massa dan zou jij op maximaal 130 gr eiwit per dag komen. Meer dan dat hoeft dan ook echt niet.

Ik zat zelf altijd op zo'n 150+ per dag en merk met rond de 75 gr per dag nu geen enkel verschil. Eiwitrijk eten is in de regel duurder en zo lang je juist niet wilt afvallen lijkt het me verre van zinvol om proberen boven de 2 gr per kilo lichaamsgewicht per dag te gaan zitten.

Goede post!

ja dat is een richtlijn die ik voor mezelf altijd aanhoudt, misschien is het te veel hoor, dat kan

het verstandigste voor de topicstarter lijkt me nog altijd te kijken naar het aantal gram eiwitten dat je nodig hebt aan de hand van een voedingsschema. kom je dus na berekening van onderhoud, plus spiergroeitoeslag op 2500 kcal en je hanteert een eiwit/koolhydraat/vet verhouding van 30/50/20, dan neem je 750 kcal eiwit, wat neerkomt op ongeveer 187 gram. zit op je 2700 kcal, wat niet vreemd zou zijn, dan zit je al op 202 gram.

ik zou zelf trouwens wel meer willen weten over onderzoeken die dit als onderwerp hebben, heeft iemand meer linkjes?

Laatst bewerkt:
ja dat is een richtlijn die ik voor mezelf altijd aanhoudt, misschien is het te veel hoor, dat kan

het verstandigste voor de topicstarter lijkt me nog altijd te kijken naar het aantal gram eiwitten dat je nodig hebt aan de hand van een voedingsschema. kom je dus na berekening van onderhoud, plus spiergroeitoeslag op 2500 kcal en je hanteert een eiwit/koolhydraat/vet verhouding van 30/50/20, dan neem je 750 kcal eiwit, wat neerkomt op ongeveer 187 gram. zit op je 2700 kcal, wat niet vreemd zou zijn, dan zit je al op 202 gram.

ik zou zelf trouwens wel meer willen weten over onderzoeken die dit als onderwerp hebben, heeft iemand meer linkjes?

In die verhouding is je eiwitconsuptie 30%, maar dat is op het totale pakket, ik hou geen of weinig rekening met eiwitten uit plantaardige bronnen. Dus van die 30% zal je geen 187gr volwaardige eiwitten binnen krijgen.

Het is maar hoe je het bekijkt éh ;)

Omdat je het ermee eens bent? Het is z'n mening, er zijn ook onderzoeken waarin er beter gereageerd wordt op een hogere inname ( http://www.ergogenics.org/sportvoeding14.html ). Kijk dan bijv. eens naar deze sites: http://www.tmuscle.com/index.jsp ; weeg de oordelen af van de verschillende coaches en kom tot je conclusie.
Daarnaast zie je vaak dat er in verhouding redelijk veel kh gegeten worden, waarbij je meer kans hebt om vet te worden als je ze op de verkeerde tijdstippen eet. Waarom dan niet kiezen om standaard meer eiwit te nemen? Een hogere eiwitinname is sowieso niet nadeliger voor groei en ze zijn niet zo bepalend om lean te blijven als kh. Ik zie alleen maar voordelen? Het enige nadeel volgens jou is dus geld? Of gezondheid? Je moet wel bizar veel eten om je gezondheid ermee te schaden.

Ik vind dit aspect ook moeilijk..
ben 70 maar eet ook tussen de 3800-4000 om te gainen..
Waar moet je anders je kcal gezond uit halen..
Vind 450 kh en 95 gram vet wel voldoende, dan maar hoog in eiwit..

Terug
Naar boven