XXL Nutrition

Hoeveel Vitamine D?

Peiling Peiling Hoeveel Vit. d3 per dag?

• 0-5 microgram

Stemmen: 3 15,8%
  • 5-15 microgram

Stemmen: 5 26,3%
  • 15-30 microgram

Stemmen: 2 10,5%
  • >30 microgram

Stemmen: 9 47,4%

• Totaal stemmers
    19

martijng70

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
72kg
Vetpercentage
10%
Ik heb sinds kort vit. d3 druppels aangeschaft om genoeg vit. d3 dagelijks binnen te krijgen , maar vroeg me af hoeveel nou "optimaal" is per dag en wanneer je nou teveel binnenkrijgt.?

(Ik eet 1x zalm (wilde) en 1x tonijn/makreel p. week, maar ik denk dat je hiermee niet genoeg hebt in de winter.)

De ADH van 5microgram of 200IU lijkt me erg weinig en omdat er veel op internet staat over de positieve onderzoeken waaruit blijkt dat je veel meer nodig hebt, toch maar deze topic.

Alvast bedankt.

250 microgram

Is al (mogelijk velen) een topic over.
Gedeelde conclusie was 5000 volgens mij.

Een half uur in de zon geneert ongeveer 10.000iu tot 12.000iu dus die veilige bovengrens valt allemaal best te verwaarlozen. In de winter heb je dus gewoon even wat meer nodig. 5000iu kan prima imho.

Onthou wel dat vitamine D enkel in vet oplost. Vandaar dat 't na het zonnen ook nog in de 'vetlaag' van je huid zit. Als je hierna direct met zeep je lichaam gaat spoelen kan je deze vetlaag verwijderen en daarmee ook de vitamine D.

Een half uur in de zon geneert ongeveer 10.000iu tot 12.000iu dus die veilige bovengrens valt allemaal best te verwaarlozen. In de winter heb je dus gewoon even wat meer nodig. 5000iu kan prima imho.

Onthou wel dat vitamine D enkel in vet oplost. Vandaar dat 't na het zonnen ook nog in de 'vetlaag' van je huid zit. Als je hierna direct met zeep je lichaam gaat spoelen kan je deze vetlaag verwijderen en daarmee ook de vitamine D.

De vitamine D aanmaak onder invloed van zonlicht topt automatisch af. Na een paar weken(?) zonnebaden maak je daarom nog wel veel vitamine D aan, maar wordt het teveel ook weer afgebroken. Dat gebeurt niet bij vitamine D pillen.

In combinatie met een flinke calciuminname (veel zuivel?) zou dit nog wel eens tot een overschot aan calcium kunnen leiden.

Het is nog niet bekend of de vitamine D afbraakproducten die gevormd worden bij langdurige blootstelling aan zonlicht een functie hebben.

Ik denk dat het optimum voor de meeste mensen ligt tussen 1000 en 2000 iu (25 tot 50 ug) per dag in de wintermaanden. In de zomer is eea afhankelijk van je blootstelling aan UVB straling.

Zonder vitamine D checks zou ik niet meer dan 1000iu per dag doseren.

Kris :)

---------- Post toegevoegd Tue 21 Feb 2012 om 21:48 ----------

Heb je hier toevallig een bron van?

Onderzoek van [Link niet meer beschikbaar].

5000IU neem ik 3 tot 4x per week.

4.500iu

10.000iu per dag en uit bloedwerk blijkt dat ik nog steeds niet over de bovengrens zit.
Hoeveel mcg gram dat is weet ik niet...

is voor iedereen anders. neem een bepaalde dosis gedurende een paar maanden en laat dan je bloed testen.

---------- Post toegevoegd Wed 22 Feb 2012 om 10:46 ----------

je gaat toch geen vitamine D in pillen vergelijken met zonlicht. en dat van die vetlaag op de huid vind ik ook maar een rare redenering. nog nooit over gehoord.

Terug
Naar boven