Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dan vraag ik me af. Als één set voldoende is, doe je dan ook maar één oefening voor een spiergroep?
Ik bedoel één werkset per oefening, niet per spiergroep. Ik ga het een tijdje uitproberen.
Dit topic doet me denken aan de tijd dat "bodybuilder" RichardV en Adema discussies hadden over wat het beste is voor hypertrophy.
OT: Ik doe twee sets per oefening.
Wel ja, dan doe je eigenlijk al 3 sets voor de borst/schouders. Verdeeld over 3 oefeningen weliswaar, maar nog steeds 3 sets. Dan lijkt het me logischer om één oefening per spiergroep te doen, met één set. Anders daalt toch ook de intensiteit?Dat heb ik nog niet echt kunnen vinden, maar lijkt me dat je toch wel een reeks van oefeningen zou moeten doen.
Alleen al omdat je dan vanuit meerdere hoeken verschillende vezelbanen geaccentueerd aanpakt.
bijv borst, flat bench, incline presses en decline presses. Dan zou je de gehele borstplaat moeten hebben aangepakt in overlappende delen/vezelbanen. Dan heb je de "upperchest", "innerchest" en onderkant borst gehad, maar iig alle vezelbanen goed aangepakt.
Dan zou je in principe wel al rendement moeten hebben.
Maar zelf ben ik er nog niet echt van overtuigd dat er grote hypertrophy zal ontstaan met dit systeem. Ik heb m'n twijfels.
Linkje?Dit topic doet me denken aan de tijd dat "bodybuilder" RichardV en Adema discussies hadden over wat het beste is voor hypertrophy.
OT: Ik doe twee sets per oefening.

Dat is dus mijn vraag.
Ik train nu een beetje volgens het yates-principe, dus ik ga bij elke oefening maar één set tot falen en er soms over. Of is één werkset voor een oefening te weinig?
Dat is dus mijn vraag.
Ik train nu een beetje volgens het yates-principe, dus ik ga bij elke oefening maar één set tot falen en er soms over. Of is één werkset voor een oefening te weinig?
Wendler 5/3/1 gaat ook uit van 1 max-set.
Daarnaast voegt hij nog wel wat lichtere setjes toe om wat volume te maken, maar verre van failure blijven in die sets.
Net even wat op engelse bb-sites gekeken omtrend dit onderwerp en toch wel wat bijgeleerd. Eigenlijk trainen de meeste pro's op deze manier. Enkele sets ver van fail blijven als opwarming (per oefening!!) en dan 1 echte werkset.
Ik had het idee dat dat dan het pre-exhaust systeem is, maar weet het niet zeker.
Eerst flink voorvermoeien met lagere gewichten en dan een (of meer) zware werkset(s).
Als ik het mis heb hoor ik het graag,.....
Is het pre-exhausted systeem niet eerder een isolatie oefening als eerste oefening doen?
Bijvoorbeeld: Eerst side raises, dan pas shoulder press of eerst legextensions en dan pas squats
Is het pre-exhausted systeem niet eerder een isolatie oefening als eerste oefening doen?
Bijvoorbeeld: Eerst side raises, dan pas shoulder press of eerst legextensions en dan pas squats
True ... of bv je triceps voor je borst trainen etc
Als je echt volgens Yates zijn sT gaat trainen, moet je eigenlijk een goede spotter, partner hebben.
Beyond failure trainen is eigenlijk niet echt mogelijk op je uppie. Want het is dus echt wel de bedoeling
dat je geen cm meer kan reppen. En daarna idd wat volume draaien ...
Om daar een goed idee van te krijgen zou ik je aanraden om : "A week in the dungeon" te kijken. Hier
wordt Mark Dugdale een weekje door Dorian onder hande genomen. Dus wel een meesterlijke film en
zeer leerrijk.
En als je wilt kan ik je wel een artikel doormailen van Dorian Yates waarin hij zijn trainingsmethode
omschrijft en hoe hij het allemaal net deed...
.
Ik train niet graag met een spotter die ik niet goed ken of vertrouw, bij sommige oefening lukt het wel om in je ééntje negatieven te draaien (fly's etc), voor andere oefeningen ga ik het nog even moeten uitzoeken hoe ik voorbij failure kan trainen. Als het niet gaat, ga ik gewoon maar maximum tot fail.
Ik zal die film eens checken en dat artikel heb ik al eens gelezen. In één of ander topic van paar jaar terug had je het al eens geupload, denk ik![]()
Pre exhaust is een van de dingen die mike "suicide high intensity" mentzer heeft bedacht.
Ik ben een Mentzerfan, maar pre-exhaust als trainingsvorm is bedacht door Robert Kennedy en hoewel de theorie leuk klinkt werkt het niet (zie wetenschapsectie).
Pre-ex. voor borst waarbij je eer teen flye beweging doet gevolgd door een press is bv prima voor je triceps, maar doet voor je borst niets extra's. (zie wetenschapsectie)