MuscleMeat

Importeren vanuit Amerika & verschil douana NL/BE

Buffster

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
525
He mensen,

Ik heb net het een en ander nagelezen over het importeren van supplementen vanuit Amerika, maar het is mij inmiddels niet meer helemaal duidelijk op welke kosten ik kan rekenen én of alles wel aan zal komen. Het zit namelijk zo dat ik van plan ben voor een groot aantal mensen in te kopen en dat het bedrag aan supplementen uit zal komen op zo'n euro of €2000-3000.

Nu ben ik zelf uit gegaan van een totaal van 19% import/douane kosten, maar mijn grote vraag is of hier nog een bedrag bovenop komt én of ik sowieso wel alles thuis gestuurd zal krijgen. De producten die ik ga bestellen zijn ook allemaal beschikbaar op sites als perfectbody/nutriplaza, dus ik neem aan dat ze legaal zijn... maar is dat ook een garantie dat ik ze daadwerkelijk zal ontvangen?

Daarnaast nog even een vraagje aan de Belgen, hoe zit het bij jullie met de douane? Zijn ze daar milder als het gaat om doorlaten van supplementen van Amerikaanse sites, of is de controle daar net zo streng als in Nederland?

Alvast bedankt :)

groeten
Ron

Reken maar op hoge verzend kosten die er boven op komen bij zo'n hoge bedrag en een vette naheffing om je nog een schop onder de kont te geven.

Zou maar gewoon in nederland bestellen...scheelt toch niet heelveel, weet je teminste dat het aankomt.:cool:

Momenteel is het niet echt meer aan te raden, naheffingen,onderzoekskosten en verzendkosten drijven de prijs aardig op. Wat betreft de onderzoekskosten is het een loterij, maar een naheffing zal bij de bekende leveranciers zo langzamerhand gemeengoed geworden zijn.

Als je geluk hebt komt je zending er ongeschonden door, maar gelet op de grootte zal dat niet snel gebeuren.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties beide!

Wat ik me dan wel weer afvraag, waar haalt bv http://www.hercules-fitness.nl/ (groothandel in nederland) zijn supplementen vandaan? Ik neem aan dat ze dat rechstreeks bij de merken doen, maar bij de bestellingen die zij doen, komt de douane net zo goed aan de orde, dus waarom komen de producten die zij bestellen wel door?

Vrij simpel, die hebben de HS-codes (harmonized systemcode) voor ieder product op de bestellijst laten zetten. Met een HS-code hoeven ze niet te testen, die codes vervalsen zou namelijk een forse boete opleveren voor de verzender.

Je zou dus voor ieder product de HS-code moeten hebben, klote karwei. Voor Whey alleen al heb je er geloof ik 120. Ooit een keer met de douane er over gesproken, maar echt helpen doen ze je niet. Zakelijk en afstandelijk schijnt het motto daar te zijn, kan je dus zelf alles gaan uitzoeken.

Weet niet of je ooit zo'n HS-lijst hebt doorgenomen, maar dat is voor een leek geen doorkomen aan.

Als jij voor 3000euro supps gaat kopen kan je in NL ook heel wat korting krijgen..

EricR zei:
Vrij simpel, die hebben de HS-codes (harmonized systemcode) voor ieder product op de bestellijst laten zetten. Met een HS-code hoeven ze niet te testen, die codes vervalsen zou namelijk een forse boete opleveren voor de verzender.

Je zou dus voor ieder product de HS-code moeten hebben, klote karwei. Voor Whey alleen al heb je er geloof ik 120. Ooit een keer met de douane er over gesproken, maar echt helpen doen ze je niet. Zakelijk en afstandelijk schijnt het motto daar te zijn, kan je dus zelf alles gaan uitzoeken.

Weet niet of je ooit zo'n HS-lijst hebt doorgenomen, maar dat is voor een leek geen doorkomen aan.
Nogmaals bedankt, karma heb je al gehad ;)

Er zou overigens nieuwe regelgeving komen voor het importeren van supps en vitaminen, maar heb daar nog weinig van gezien. Kan dus ook een storm in een glas water zijn geweest.

Voor zulke orders kan je zoals Brutez zegt ook in Nederland terecht, kwestie van goed onderhandelen.

Buffster zei:

Wat ik me dan wel weer afvraag, waar haalt bv http://www.hercules-fitness.nl/ (groothandel in nederland) zijn supplementen vandaan? Ik neem aan dat ze dat rechstreeks bij de merken doen, maar bij de bestellingen die zij doen, komt de douane net zo goed aan de orde, dus waarom komen de producten die zij bestellen wel door?

Die kopen hun supplementen in bij prometeus voor meer info http://www.prometeus.nl/

Prometeus heeft niet zo'n groot assortiment. Lang niet zo groot als het assortiment van Hercules.

Nog één vraag, stel dat je ingeschreven staat bij de KVK en je doet dan een bestelling vanuit Amerika, op naam van het bedrijf. Is er dan nog steeds de mogelijkheid dat je producten kwijtraakt en dat er sprake is van naheffing?

Wat ik me trouwens ook nog steeds afvraag, is waarom bepaalde producten in beslag worden genomen, terwijl die ook verkocht worden in de Nederlandse webshops, iemand die daar de precieze reden van weet?

Naheffing krijg je dan zeker, als bedrijf doe je dan gewoon aan import. Ben je verplicht om alle invoerrechten te betalen, waarbij douanerecht alleen wordt toegepast bij producten zoals whey. Als consument ben je ook verplicht om invoerrechten te betalen, maar denk dat weinigen dat doen als het pakket er ongeschonden doorheen komt.

Whey of wei kent tig codes, daarom moet je dus echt de juiste HS-code op de vrachtbrief laten vermelden. Anders doet de douane een gok en dat kan nadelig uitvallen :

[Link niet meer beschikbaar] (er zijn nog meer pagina's)

De btw die je moet betalen is dezelfde als in Nederland, dus daar moet je ook nog rekening mee houden.

Al met al een hoop gezeik dat er bij komt kijken en dan hebben we het nog niet over de onderzoekskosten gehad. De douane houd niet bij welke producten er allemaal in Nederland verkrijgbaar zijn, als het bij hun niet bekend is kan het inderdaad zijn dat ze het in beslag nemen of laten onderzoeken. Tegen in beslagname kan je in beroep gaan, maar dat kost ook weer veel tijd en moeite.

Bedankt voor de moeite Eric, zodra ik kan geef ik je nog een keer karma!

Sorry, foutje lees de post hieronder!

Laatst bewerkt:
De laatste tijd snuffel ik regelmatig rond op Amerikaanse sites om daar misschien supplementen te gaan bestellen.
De prijzen van bijvoorbeeld 17-HD liggen daar anders een heel stuk lager dan hier in Nederland.
Hier betaal je 75 euro en in Amerika 30 tot 35euro, inclusief verzending. Alleen hoe je de invoerrechten en
de extra belasting moet betalen, snap ik niks van? ??? Kan iemand dit uitleggen?

Voor drie potjes ben ik hier dus 225 euro kwijt!!! En als ik ze bestel maar 107 dollar, dat is 90 euro!!!
Dan hou ik dus 225-90 =135 EURO in mijn zak!

Dan loont het volgens mij wel om dit te bestellen, als je maar geen problemen krijgt met de douane. :rolleyes:

Buffster zei:

Hercules haalt zijn supps bij een Amerikaanse groothandel en voor hun producten die zij bestellen regelen zij zelf het transport door mensen naar de VS te zenden die ook over de prijs van de supps onderhandelen net zoals prometeus dat doet. Je zou eens moeten weten aan welke prijzen die bedrijven supps inkopen, je zou nogal ogen trekken. Zij kunnen trouwens hun accijnzen terugvorderen omdat ze een bedrijf zijn maar in België kan een particulier dat ook via zijn belastingaangifte.

Als je als kleine Belg supps uit de VS bestelt dan betaal je invoerrechten als de waarde van de inhoud van het pakje hoger ligt dan €25, als het een 'geschenk' is betaal je niets ongeacht de waarde maar als het iets zwaars is dan moet je soms inklaringskosten betalen en als je het met FedEx laat komen komen er nog eens administratiekosten bovenop. Als je iets illegaals bestelt dan moet je gewoon hopen dat ze jou pakje er niet toevallig tussenuit halen want de douane doet steeds steekproeven net zoals in Nederland geloof ik.

NielsNatural zei:
Weet iemand of het nut heeft om in bezwaar te gaan?

Als je denkt dat de aanslag niet klopt kan je dat overwegen. Bij een kleinere bestelling de moeite niet waard, maar als ze de waarde verkeerd vaststellen bij orders zoals Buffster die wil plaatsen, dan zeker doen.

Terug
Naar boven