XXL Nutrition

injecteerbare vitamine C verkrijgbaar?

Vreemd, want in belgië kan je b12 zo kopen, wat ook een anafylactische shock kan veroorzaken.

Vitamine B12 injectables zijn in NL ook recept plichtig.

Ik kan mij zo 1, 2, 3 eigenlijk geen injecteerbare vorm van welk medicijn dan ook voor de geest halen welk binnen Nederland niet recept plichtig is om eerlijk te zijn.

Vind het persoonlijk ook altijd maar vrij eigenaardig om te zien dat binnen diverse Europese landen je middelen voor intramusculaire en/of intraveneuze toediening gewoon zo van de plank van de drogist kunt plukken. En dat terwijl de meisjes achter de balie er vaak toch niet meer verstand van hebben dan de gemiddelde medewerker bij de etos in Nederland.

Als iemand die werkt in de medische sector kan ik je vertellen dat ik nog nooit een injecteerbare vorm van vitamine c ben tegengekomen. Zover ik weet wordt alleen vitamine B12 geinjecteerd.

Het is in orale vorm toch al in grote dozeringen te verkrijgen, waarom zou je nog hoger willen gaan?

Dan is de omgeving waarin jij werkt niet groot :)
Heel veel vitamine, mineralen en zelfs aminozuren zijn in inject vorm verkrijgbaar;

http://www.gerovital.co.ro/swiss.html

Imuumsysteem versterken en gezondheid een boost geven.
Meeste onderzoeken wijzen uit dat het lichaam niet meer dan 200/220 mg per dag opneemt, vraag me af hoe je bij die 500 mg komt en die meerdere grammen.

Dat laatste geloof ik geen snars van.
Bij 500 mg is je bloed ongeveer wel verzadigd genoeg, ga je hoger in 1x dan ga je niet veel extra meer merken.

Zie deze grafiek bv:
y2809e07.gif

waarom niet gewoon alles uit je voeding halen?
het is toch niet alsof je met scheurbuik te kampen hebt?
Uit voeding haal je genoeg om scheurbuik te voorkomen, niet voor optimale collageen productie. Optimale collageen productie versterkt je bloedvaten enorm en heeft zodoende een tamelijk sterk beschermend effect wat betreft hart- en vaatziekten.

over de dag verspreid vit.C nemen is alleen goed als je een koper tekort wilt oplopen. Ik zou injecties niet direct afdoen als zinloos. Het wordt erg lastig als je meerdere malen vijfhonderd milligram over de dag wilt verdelen en ver van je maaltijden vandaan wilt houden.
Voor zover ik weet zorgt vitamine C niet voor malabsorptie van koper.

Zou ook raar zijn, aangezien koper ook nodig is voor de aanmaak van collageen, samen met vitamine C.

Laatst bewerkt:
Bij 500 mg is je bloed ongeveer wel verzadigd genoeg, ga je hoger in 1x dan ga je niet veel extra meer merken.

Zie deze grafiek bv:
y2809e07.gif

Uit voeding haal je genoeg om scheurbuik te voorkomen, niet voor optimale collageen productie. Optimale collageen productie versterkt je bloedvaten enorm en heeft zodoende een tamelijk sterk beschermend effect wat betreft hart- en vaatziekten.

Voor zover ik weet zorgt vitamine C niet voor malabsorptie van koper.
Vit C verminderd wel absorptie van koper maar voor gezonde mensen die gezond eten gaan normaal geen tekort ervan krijgen. Bijna elke stof werkt de opname van een / enkele andere stoffen tegen... zo zou je uiteindelijk niets meer mogen eten :rolleyes:.

Grafiek van je toont wel minder opname dan ik zou verwachten.

Vergeet niet dat de dosis die je lichaam kan opnemen ook verhoogd door bepaalde omstandigheden zoals roken, ziek zijn, inspanningen, ... en dat de opname slechter wordt bv door inname van gelijkaardige moleculen (zoals glucose - suikers).

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 17:24 ----------

Enige reden waarvoor men vitamine c injecties aanraad is voor te korten.

+ het is erg pijnlijk want het is zuur. Durf te wedden dat na 1x spuiten je al zou stoppen.

'zo zou je uiteindelijk niets meer mogen eten.'

Ja want vit.C in dosissen van 500 milligram krijg je dagelijks binnen, meerdere keren? Hoeveelheid is een belangrijke factor die je zomaar aan de kant zet. Tenzij je meerdere malen iedere dag 250gram paprika's consumeert, rauw, iedere dag, zal je die hoeveelheid vit.C niet tegenkomen.

'zo zou je uiteindelijk niets meer mogen eten.'

Ja want vit.C in dosissen van 500 milligram krijg je dagelijks binnen, meerdere keren? Hoeveelheid is een belangrijke factor die je zomaar aan de kant zet. Tenzij je meerdere malen iedere dag 250gram paprika's consumeert, rauw, iedere dag, zal je die hoeveelheid vit.C niet tegenkomen.
Neem dan gewoon extra koper, ain't hard. Je lichaam neemt enkel vit c op dat het kan gebruiken de rest komt er gewoon weer uit. Als je 10g vit c eet betekend dat niet dat je dat allemaal opneemt. In combinatie met goede voeding betekend dit dat je genoeg koper binnenkrijgt om geen tekort op te lopen.
Desnoods neem je koper supplement...
Een tekort aan kopper door vitamine C komt vaak (bijna alleen) voor bij personen die voor ze begonnen met vit c al te weinig koper hadden.

natuurlijk als hij gaat injecteren met meerdere g's is het een ander verhaal

En naast vit c zou de patrichVH beter ook eens kijken naar dagelijks rodebietensap, rauwe honing, bijenpollen, rauwe cacao (poeder / nibs / bonen), ... te drinken/eten. Vitamine c is niet het enige antioxidant die gezond is...

Laatst bewerkt:
Heb het zelf ook gedaan roden vloeistof in een spuit en bam mijn arm in.
Waarom ik het deed,had ze in de koelkast liggen,gekregen van een vriend dus dacht waarom niet!
Wat betreft extra gevoel niks van gemerkt!
Kreeg wel te horen dat ouderen het 1keer per jaar doen,mijn oma wel tenminste,maar dan bij de dokter ;)
En mijn baas heeft het ook wel is gehad bij de dokter op aan vraag.
Dus slecht is het niet maar heb er verder ook echt niet in verdiept!

Die injecties zijn trouwens voor in je aders :p hahaha.

Omdat vitamine C positieve voordelen heeft in hogere dosis. Verlaging histamine (dus anti-allergisch, check topic test boosters pdf post 1), verhoging prostaglandines (goed tegen virale infecties en bescherming maag en darmen) en verhoging van aanmaak galzuren (positief voor je leverfunctie dus, check topic lever).

Maar in hoge dosis kan je dus beter calcium ascorbaat nemen (calcium gelinkt aan ascorbinezuur, dus niet zuur).

Neem dan gewoon extra koper, ain't hard. Je lichaam neemt enkel vit c op dat het kan gebruiken de rest komt er gewoon weer uit. Als je 10g vit c eet betekend dat niet dat je dat allemaal opneemt. In combinatie met goede voeding betekend dit dat je genoeg koper binnenkrijgt om geen tekort op te lopen.
Desnoods neem je koper supplement...
Een tekort aan kopper door vitamine C komt vaak (bijna alleen) voor bij personen die voor ze begonnen met vit c al te weinig koper hadden.

natuurlijk als hij gaat injecteren met meerdere g's is het een ander verhaal

En naast vit c zou de patrichVH beter ook eens kijken naar dagelijks rodebietensap, rauwe honing, bijenpollen, rauwe cacao (poeder / nibs / bonen), ... te drinken/eten. Vitamine c is niet het enige antioxidant die gezond is...

Rauwe honing? Wat zit daar dan in. Nog niet van gehoord.

Je lichaam maakt zelf veel hele sterke anti-oxidanten aan lol, die hoef je niet uit voeding te halen

Tuurlijk wel, heb je zeker uit voeding ook nodig.

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 21:43 ----------

Vit C verminderd wel absorptie van koper maar voor gezonde mensen die gezond eten gaan normaal geen tekort ervan krijgen. Bijna elke stof werkt de opname van een / enkele andere stoffen tegen... zo zou je uiteindelijk niets meer mogen eten :rolleyes:.

Grafiek van je toont wel minder opname dan ik zou verwachten.

Vergeet niet dat de dosis die je lichaam kan opnemen ook verhoogd door bepaalde omstandigheden zoals roken, ziek zijn, inspanningen, ... en dat de opname slechter wordt bv door inname van gelijkaardige moleculen (zoals glucose - suikers).

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 17:24 ----------

Enige reden waarvoor men vitamine c injecties aanraad is voor te korten.

+ het is erg pijnlijk want het is zuur. Durf te wedden dat na 1x spuiten je al zou stoppen.

Zie niet in waarom ze injecties aanraden als oraal even goed opgenomen wordt. En je kan dan nog eens in hogere dosis nemen en je hebt zelfs een niet zure vorm.

Zie niet in waarom ze injecties aanraden als oraal even goed opgenomen wordt. En je kan dan nog eens in hogere dosis nemen en je hebt zelfs een niet zure vorm.
Voor een tekort omdat ze dan vaak vele grammen ineens inspuiten. Het lichaam kan niet zo veel opnemen.

Je lichaam maakt zelf veel hele sterke anti-oxidanten aan lol, die hoef je niet uit voeding te halen
Sommige geclaimde voordelen voor de gezondheid van anti-oxidanten te eten zijn bewezen.

Rauwe honing? Wat zit daar dan in. Nog niet van gehoord.
Makkelijk te vinden via google :p. Vele actieve stoffen worden vernietigd door het verwerken en verhitten, en in veel honing in de supermarkt worden er dingen aan toe gevoegd. Je zult dan ook merken dat rauwe honing duurder is, zelfs bij de imker. Niet die 1,5€ die iemand hier zei maar minstens 6€.

Voor een tekort omdat ze dan vaak vele grammen ineens inspuiten. Het lichaam kan niet zo veel opnemen.
goh, dat is interressant , want onlangs is nog aangetoont dat het lichaam prima 1g/d aan vit c kan opnemen, en dat dit al een overload is (verhoogde kans op nierstenen). Ik vraag me af waarom iemand nog meer zou willen opnemen dan een dosis die al de kans op klachten veroorzaakt.

Sommige geclaimde voordelen voor de gezondheid van anti-oxidanten te eten zijn bewezen.
En zo ook de risico's: bijv verhoogde kans op kanker bij suppletie van vit A, en ook bij vit E. Niet bij vit c, dat klopt.

Makkelijk te vinden via google :p. Vele actieve stoffen worden vernietigd door het verwerken en verhitten, en in veel honing in de supermarkt worden er dingen aan toe gevoegd. Je zult dan ook merken dat rauwe honing duurder is, zelfs bij de imker. Niet die 1,5€ die iemand hier zei maar minstens 6€
Dat klopt, en zo ook bij vit c. Maar 1g in een pilletje, blijft 1g. Tenzij je het pilletje gaat bakken, maar dat lijkt me nogal waanzin.

imo, vit c injecteren: mafkezerij!

Je lichaam neemt dus oraal wel wat grammen op. Onderzoek beschikbaar.

Betekent nog niet dat ze ook echt nodig zijn.

Ben wel is ergens tegen gekomen dat je lichaam gewoon zelf gewoon minder anti-oxidanten (endogene ~) gaat aanmaken als het meer exogene anti-oxidanten binnenkrijgt. Het compenseert/balanceert de boel gewoon.

goh, dat is interressant , want onlangs is nog aangetoont dat het lichaam prima 1g/d aan vit c kan opnemen, en dat dit al een overload is (verhoogde kans op nierstenen). Ik vraag me af waarom iemand nog meer zou willen opnemen dan een dosis die al de kans op klachten veroorzaakt.

imo, vit c injecteren: mafkezerij!
Dan is de grafiek die naar boven op deze pagina staat fout? Ik dacht ook dat je meer kon nemen naar wat ik vroeger gelezen had. (tot 500mg volledig opgenomen, daar boven steeds meer dat verloren gaat). Wat het nu werkelijk is heb ik geen idee van. (maar zal sowieso limiet op zitten, zie ook mogelijke diarree veroorzaakt door niet opgenomen vit c in hogere dosissen.)

ben ook akkoord dat vitamine c spuiten nogal overdreven is.

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 22:41 ----------

Je lichaam neemt dus oraal wel wat grammen op. Onderzoek beschikbaar.
Vit c is wateroplosbaar, is het dan niet gewoon het lichaam dat het dan opneemt en dan onmiddellijk het lichaam weer uit stuurt (urine). Wat ook de grafiek zou verklaren met hoeveelheid vit c in bloed.
En wat ook zo is? Daarom ook dat je er nierstenen van kan krijgen om dat om het uit het lichaam te filteren en via urine vrij te geven...

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 22:47 ----------

Betekent nog niet dat ze ook echt nodig zijn.

Ben wel is ergens tegen gekomen dat je lichaam gewoon zelf gewoon minder anti-oxidanten (endogene ~) gaat aanmaken als het meer exogene anti-oxidanten binnenkrijgt. Het compenseert/balanceert de boel gewoon.
Niet alle anti-oxidanten hebben exact de zelfde werking. Ik ben geen expert in anti-oxidanten dus ik weet het verder ook niet. Ik denk dat de wetenschap het grotendeels zelf ook nog niet weet?

Laatst bewerkt:
Dan is de grafiek die naar boven op deze pagina staat fout?

nou, dat niet. De grafiek zegt dit: Je neemt "zoveel" en daarbij is de plasma spiegel "zoveel".
mss neem je wel 100g op en plas je 100g uit. heb je het wel opgenomen.

Niet alle anti-oxidanten hebben exact de zelfde werking. Ik ben geen expert in anti-oxidanten dus ik weet het verder ook niet. Ik denk dat de wetenschap het grotendeels zelf ook nog niet weet?
Je lichaam maakt vele verschillende anti-oxidanten aan.

Hoe dan ook, voor de anti-oxidanten effecten hoef je imo geen vitamine C te nemen.
Dat betekent niet dat je helemaal geen vitamine C hoeft te nemen, integendeel. Ik zou 3 tot 6 tabletjes van 500mg per dag aanraden, verspreid over de dag ingenomen. Maar niet vanwege de anti-oxidanten effecten, maar voor de aanmaak van collageen.

nou, dat niet. De grafiek zegt dit: Je neemt "zoveel" en daarbij is de plasma spiegel "zoveel".
mss neem je wel 100g op en plas je 100g uit. heb je het wel opgenomen.
Zou het dan eigenlijk anders moeten gezegd hebben gewoon? Want natuurlijk wat je opneemt en onmiddelijk er weer uit laat is niet van enig nut :p.

---------- Post toegevoegd 29 April 2013 om 22:57 ----------

Je lichaam maakt vele verschillende anti-oxidanten aan.

Hoe dan ook, voor de anti-oxidanten effecten hoef je imo geen vitamine C te nemen.
Dat betekent niet dat je helemaal geen vitamine C hoeft te nemen, integendeel. Ik zou 3 tot 6 tabletjes van 500mg per dag aanraden, verspreid over de dag ingenomen. Maar niet vanwege de anti-oxidanten effecten, maar voor de aanmaak van collageen.
Persoonlijk neemt ik dagelijks 1-2 x 1g en als ik ziek ben om het uur 1 of 2g. Niet echt ziek ben maar me ziek voel worden (al 3j niet echt ziek meer geweest, of toch niet in die mate dat ik niet meer naar school/gym kon), meestal wordt het snel beter dankzij de vit c. En ben er ook zeker van dat het niet in het kopje zit :P.
Verder neem ik nog (niet enkel om anti oxidanten):
- 250ml (soms meer) rode bietensap per dag
En in de toekomst ook (heb ik al tijdje terug beslist maar moet nog kopen :P)
- 3g rauwe cacao
- 3g rauwe honing
- 3g bijenpollen

Laatst bewerkt:
Zou het dan eigenlijk anders moeten gezegd hebben gewoon? Want natuurlijk wat je opneemt en onmiddelijk er weer uit laat is niet van enig nut :p.
Vitamine C kan je bloed en weefsel verzadigen.

Bij 500mg is je bloed aardig verzadigd, en dan raakt je weefsel verzadigd(er). Dat laatste wil je voor betere aanmaak van collageen, wat resulteert in sterkere en elastischere bloedvaten, wat resulteert in minder schade, wat de kans op hart- en vaatziekten sterk verlaagd.

Verder kan je lichaam tot aan 3 gram aan (1,5-3g).

Je weefsel ''nuttigt'' de hele dag door vitamine C. Het lijkt me dan het beste om om de zoveel uur 500mg binnen te krijgen, om zo steeds weefsel aan te vullen. Dus 3 tot 6 tabletjes van 500 mg verspreid over de dag ingenomen.

Dieren maken zelf vitamine C aan in grote hoeveelheden, en die kennen geen hart- en vaatziekten. Iig niet de dieren die zelf vitamine C aanmaken (bij huiscavia's kan atherosclerose bv wel geiniteerd worden). Daarmee wil ik niet zeggen dat je bij voldoende vit. C immuun tegen hart- en vaatziekten bent natuurlijk, nog is dit feitje bewijs/doorslaggevend, maar het helpt wel veel.

Injecteren is iig bullshit, neem gewoon tabletjes.

Terug
Naar boven