MuscleMeat

Interessant artikel over cardio-training

helaas geen goede onderbouwing maar het klinkt wel logisch

Beetje een raar verhaal.

Ik geloof er niets van.

Continue cardio-training heeft een negatief effect op Power (kracht x snelheid). het zorgt er simpel gezegd voor dat je langzamer wordt. Hoe zie je er liever uit? Als een krachtig gebouwde sprinter (veel Power) of als een "magere" marathonloper (weinig power) met een ingevallen, oud gezicht?

Na 6-8 weken van continue cardio-training bereiken we een plateau fase (wet van de verminderde meeropbrengst). Langer doorgaan met deze vorm van trainen is dan ook nagenoeg zinloos.

Te frequente en langdurige cardio-training kan leiden tot "adrenal fatique". Vermoeidheid, angstaanvallen, allergieen, vermindering van het korte termijn geheugen, concentratieproblemen zijn slechts enkele van de voorkomende symptomen. Uit onderzoek is gebleken dat Dementie en Alzheimer veel vaker voorkomt bij "duursporters".

Bij krachttraining komt men ook op een plateau terecht. En te frequente en langdurige cardio beschrijven ze hier heel goed als overtraining.

Ik ben meer het endo type en ik krijg enkel een respectabele fysiek dmv cardio

Continue cardio-training heeft een negatief effect op Power (kracht x snelheid). het zorgt er simpel gezegd voor dat je langzamer wordt. Hoe zie je er liever uit? Als een krachtig gebouwde sprinter (veel Power) of als een "magere" marathonloper (weinig power) met een ingevallen, oud gezicht?

Een marathonloper vergelijken met iemand die aan continu lage intensiteitscardio doet, gaat nergens over. Of je 40km hardloopt, en daarna traint, of je doet naast je KT een half uurtje cardio.... zoek de verschillen.

Na 6-8 weken van continue cardio-training bereiken we een plateau fase (wet van de verminderde meeropbrengst). Langer doorgaan met deze vorm van trainen is dan ook nagenoeg zinloos.

Dat is met elke vorm van training wanneer je de intensiteit niet veranderd. Zo weet ik er ook nog wel een paar.

Te frequente en langdurige cardio-training kan leiden tot "adrenal fatique". Vermoeidheid, angstaanvallen, allergieen, vermindering van het korte termijn geheugen, concentratieproblemen zijn slechts enkele van de voorkomende symptomen. Uit onderzoek is gebleken dat Dementie en Alzheimer veel vaker voorkomt bij "duursporters".

Dit is gewoon extreme overtraining. Elke trainingsvorm kun je te frequent doen waardoor je overtraint raakt. Ga maar eens 5 dagen per week maximaal bankdrukken...

Ik ben meer het endo type en ik krijg enkel een respectabele fysiek dmv cardio
Zeer herkenbaar! Als je endomorfachtige trekjes hebt is cardio vrijwel onmisbaar als je er niet als een vetlel bij wilt lopen.

Terug
Naar boven