Fitness Seller

"Internet zoals we het nu kennen binnenkort verouderd"

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
"Internet zoals we het nu kennen binnenkort verouderd"
large_358573.jpg - 128048
Het Internet zoals we dat kennen zal binnenkort verouderd zijn, zo schrijft de Sunday Times. Dezelfde geleerden die het bedachten, werken momenteel immers aan een bliksemsnelle 'opvolger' die hele films in enkele seconden kan downloaden. En dat komt allemaal door de gigantische Europese deeltjesversneller Large Hydron Collider (LHC) waaraan Cern de laatste hand legt.

Slachtoffer van eigen succes
Het nieuws komt op een ogenblik dat het bestaande internet het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen succes en daaruit voortvloeiende capaciteitsproblemen. Niet lang meer, aldus David Britton, professor fysica aan de universiteit van Glasgow. Bij Cern wordt de laatste hand gelegd aan een computerproject dat 7 jaar geleden werd opgestart toen men in Genève ontdekte dat de LHC, jaarlijks een gigantische hoeveelheid data vereiste - evenveel als op 56 miljoen cd's kunnen worden opgeslagen. Met de LHC hoopt men de oorsprong van het universum te kunnen achterhalen.

"Einde van de wereld"
De enorme processiesnelheid nodig om LHC te laten functioneren, leidde zelfs tot de vrees dat het project zou moeten worden stopgezet omdat het zou kunnen leiden tot het 'einde van de wereld'. Letterlijk. Dat kwam doordat het internet in feite werd ontwikkeld met kabels en uitrusting die eigenlijk was bedoeld voor telefoongesprekken en die dus niet voldoende capaciteit had voor het doorgeven van data tegen hoge snelheid.

10.000 maal sneller
Nu is er in Genève een 'grid' gemaakt die 10.000 maal sneller zal zijn dan de snelste breedbandverbinding die momenteel in gebruik is. Dit doordat nu gebruik wordt gemaakt van optische vezelkabels en moderne routing centra. Daardoor zullen, als de huidige 55.000 servers zijn uitgebouwd tot de voorziene 200.000, speelfilms binnen enkele seconden kunnen worden verstuurd, terwijl de hele catalogus van Rolling Stones-muziek in twee tellen verzonden wordt.

Revolutionaire veranderingen
Volgens David Britton zal de maatschappij door deze 'grid technologieën' "revolutionaire veranderingen ondergaan, want met dit soort gebruik van computers kunnen volgende generaties samenwerken en communiceren op manieren die oudere mensen zoals ik zich niet eens kunnen voorstellen". Of dat klopt zal vanaf deze zomer blijken, wanneer de LHC gaat draaien, en in het kielzog daarvan ook de nieuwe grid - in feite een 'parallel internet' dat Cern zal verbinden met 11 onderzoekscentra in de VS, Canada, Europa en het Verre Oosten- zal gaan functioneren. (afp/tdb)
Bron: hln
Klinkt goed, filmpje binnen in 2 sec :thumbup:

Idd wel cool..

Ben benieuwd wat dit allemaal te weeg brengt in de wereld!

Zou mooi zijn.

Had je maar wijven binnen 2 seconden...wat boeit films nou

Een bioscoop film in 2sec gaat 'm met de huidige computers niet worden hoor. Daar zijn vooral de hardeschijven te langzaam voor. Wie weet gaat het wel lukken met flash HD's. Ben benieuwd!

mooi even een mailtje doorsturen met 200 filmpjes in dan

Eerst zien, dan geloven:rolleyes:

Ze praten toch ook al jaren over ADSL+2 in Belgie en over glasvezel?

Een bioscoop film in 2sec gaat 'm met de huidige computers niet worden hoor. Daar zijn vooral de hardeschijven te langzaam voor. Wie weet gaat het wel lukken met flash HD's. Ben benieuwd!

Met externe storage kom je een heel end hoor! niet de individuele schijf maakt de performance maar de gehele keten. 150 i/o's psec per disk (en dus throughput afhankelijk van blocksize) 200 mb/sec is wel haalbaar dus dan zou een dvdtje toch in redelijke kwaliteit in 20 sec of zo binnen zijn....:D

• Topic Starter Topic Starter
leuk met die datalimieten in belgië XD
Ik mail telenet af en toe om te vragen wanneer dat er eindelijk eens uitgaat, nog nooit reactie op gehad (hun support stelt sowieso niks voor). Ze proberen het zo lang mogelijk te rekken om de klanten extra euro's af te troggelen, ik betaal maandelijks dikwijls 5 euro extra omdat ik over de limiet zit. Als 10.000 klanten dit hebben kan je dus 50k incasseren op één maandje tijd zonder er veel extra moeite voor te moeten doen. Gezien er in België weinig concurrentie is voor hen, zal dit nog wel even blijven denk ik.

ik betaal maandelijks dikwijls 5 euro extra omdat ik over de limiet zit.

De prijzen per GB zijn ook nog behoorlijk als ik het goed heb, of niet ? (als ik het me goed herinner kon je nog beter illegaal een DVD kopen dan dat je een DVD zou downloaden)

:-)

Ik mail telenet af en toe om te vragen wanneer dat er eindelijk eens uitgaat, nog nooit reactie op gehad (hun support stelt sowieso niks voor). Ze proberen het zo lang mogelijk te rekken om de klanten extra euro's af te troggelen, ik betaal maandelijks dikwijls 5 euro extra omdat ik over de limiet zit. Als 10.000 klanten dit hebben kan je dus 50k incasseren op één maandje tijd zonder er veel extra moeite voor te moeten doen. Gezien er in België weinig concurrentie is voor hen, zal dit nog wel even blijven denk ik.

Wat vanuit Telenet -standpunt een fantastische politiek is.
Nuja, er ZIJN alternatieven op de Belgische markt (oa Dommel) alleen maken die amper reclame en blijft de Belg trouw omdat dat hen allemaal werk bespaard (administratie bij overschakelen etc...).

Limieten afschaffen zit er nog niet in binnen het eerste jaar. Pas daarna kan m'n naar ADSL++, glasvezel beginnen kijken.

Kan niet wachten... :D

Eerst zien, dan geloven:rolleyes:

Ze praten toch ook al jaren over ADSL+2 in Belgie en over glasvezel?

Glasvezel wordt in sommige delen van Noord-Brabant vanaf deze zomer in gebruik genomen. mijn ouders hebben zich ook aangemeld.

Iid eeste zien dan geloven of in iedere geval eerst een pilot zien dan geloven, dit klint allemaal een beetje science fiction achtig.

Tja 10 jaar na de introductie van ADSL en nog iets langer sinds de kabelnetintroductie is er toch weinig spectaculairs gebeurd op het gebied van breedbandverbindingen. Natuurlijk zijn de snelheden omhoog gegaan maar het blijft toch lastig om op grote schaal echte breedbandverbindingen aan te bieden mede omdat fiber to home gewoon ontzettend duur is als het gaat om bestaande bouw.

Dit is leuke toekomstmuziek maar ook niet meer dan dat. Voordat het geintroduceerd wordt zijn we misschien 30-40 jaar verder.

Overigens een vrij rommelig stukje. Het einde van de wereld gaat over de zorg dat er in die deeltjesversneller een klein zwart gat zou worden gecreeerd. Begrijp dus ook niet waarom deze zin in dat stukje staat :
Dat kwam doordat het internet in feite werd ontwikkeld met kabels en uitrusting die eigenlijk was bedoeld voor telefoongesprekken en die dus niet voldoende capaciteit had voor het doorgeven van data tegen hoge snelheid.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Idd, viel me ook al op eric, hebben ze slecht begrepen blijkbaar bij hln :rolleyes:

"Einde van de wereld"
De enorme processiesnelheid nodig om LHC te laten functioneren, leidde zelfs tot de vrees dat het project zou moeten worden stopgezet omdat het zou kunnen leiden tot het 'einde van de wereld'. Letterlijk. Dat kwam doordat het internet in feite werd ontwikkeld met kabels en uitrusting die eigenlijk was bedoeld voor telefoongesprekken en die dus niet voldoende capaciteit had voor het doorgeven van data tegen hoge snelheid.

Hoe kan dat voor het "einde van de wereld" zorgen ???

Terug
Naar boven