Ben zelf geopereerd aan mijn pectus, had het wel wat erger dan jij. Is inmiddels 2 jaar geleden en heb er totaal geen spijt van. 'Tuurlijk, het is af en toe doorbijten maar ik ben zeer blij dat ik het gedaan heb. Het kosten ongeveer 3 maanden voordat ik volledig hersteld was en kon beginnen met trainen.
Vanuit jouw standpunt gezien, zou ik zeker geen nuss bar operatie doen. Dat kleine kuiltje bij jou in het midden zou het totaal niet waard zijn om daar zo'n hele operatie voor te laten doen. Die uitstekende ribben zijn amper zichtbaar bij jou in normale houding. Je geeft jezelf een ''vacuum'' pose waardoor ze extra goed uitkomen, wat bij extreem veel mensen precies hetzelfde resultaat geeft. Wat extra spiermassa erbij en je zal het amper zien.
Mijn broer heeft, naast zijn pectus operatie, ook zijn onderste ribben weg laten halen 2 jaar later omdat hij er erg mee zat (pectus is genetisch, mijn moeder heeft het ook). Het werd wel vergoed, ook al is het cosmetisch, maar het werd aangemerkt als onderdeel van de Pectus Exc. Ook voor deze operatie zal je 3 maanden moeten herstellen. Het verwijderen van de onderste ribben en een nuss bar operatie wordt naar mijn weten nooit tegelijk gedaan, dus niet denken dat je in 1 operatie 2 vliegen in 1 klap kunt slaan.
Edit:
Topic van anderhalf jaar terug... Zal mijn verhaal wel laten staan omdat ik zie dat er meerdere mensen zijn die er last van hebben.