Hallo allemaal,
Ik zal eerst maar gewoon de informatie geven die in de sticky gevraagd wordt:
Ik heb een paar vragen over mijn schema, dit is hoe het er nu uit ziet:
Dag 1:
Flat bench press
Machine fly
Back squat
MTS Leg extension
Machine decline chest press
Tricep cable pushdown
Skullcrusher
Dag 2:
Deadlift
Cable row
Mts row
Lat pulldown
MTS Leg curl
Calf raise
Preacher curl
Alles 4 setjes van 10 reps.
1. Ik heb met name mijn twijfels bij de leg extension en leg curl, aangezien ik redelijk vaak hoor en lees dat die slecht voor de knieën zijn. Is het bijvoorbeeld een idee de leg extension met lunges te vervangen en leg curl met good mornings?
2. Ook nog een vraagje over mijn borst training: ik hoorde van een medewerker van de sportschool dat hij kon zien dat mijn linkerkant het tijdens bankdrukken makkelijker had dan mijn rechterkant. Eerst even aankijken en gewoon goed op letten of vervangen door dumbell press?
3. Ik lees veel dat je compound oefeningen zo veel mogelijk naar voren moet schuiven, maar ook dat je zo veel mogelijk van dezelfde spiergroep achter elkaar wil doen. Heeft het naar voren schuiven van de squat dan de prioriteit, of kan ik het lekker zo laten zoals het nu is, of decline chest press nog meer naar voor? En moet ik nog iets doen van een incline press of is de borst zo genoeg getraind?
4. Is het een idee om de MTS row te vervangen door T-bar of barbell row? En dan die oefening als eerste en cable row als 2e?
5. Ik kan nog geen hele pullups doen, dus gewoon lat pulldown aanhouden of negatieve reps van pullups gaan doen net zolang tot ik het zelf kan?
6. Is 1 bicep oefening genoeg?
7. Moeten er nog buik oefeningen in? Heb gehoord dat je buikspieren eigenlijk gewoon mee traint met andere oefeningen. Als er nog wel buik oefeningen in moeten, maakt het nog uit of het op dag 1 of dag 2 is?
Ik zal eerst maar gewoon de informatie geven die in de sticky gevraagd wordt:
- Hoelang je traint
Nu 6 maanden, de eerste 2 maanden was een soort van standaard schema van de sportschool, dus nu 4 maanden met een 'eigen' schema
- Wat je doel is
Ik train voornamelijk voor massa, ook een deel voor kracht maar massa is prioriteit nummer 1 voor mij.
- Waar je prioriteiten liggen
Aangezien ik nog een beginner ben denk ik dat ik eerst beter voor ontwikkeling van het hele lichaam kan gaan, heb nog niet echt spiergroepen die naar mijn mening achterlopen.
- Beschikbare apparatuur
Voor zover ik weet eigenlijk alles wat vaak gebruikt wordt. - Beschikbare tijd
Maximaal 5 dagen per week, ik train er nu 4 per week.
Ik heb een paar vragen over mijn schema, dit is hoe het er nu uit ziet:
Dag 1:
Flat bench press
Machine fly
Back squat
MTS Leg extension
Machine decline chest press
Tricep cable pushdown
Skullcrusher
Dag 2:
Deadlift
Cable row
Mts row
Lat pulldown
MTS Leg curl
Calf raise
Preacher curl
Alles 4 setjes van 10 reps.
1. Ik heb met name mijn twijfels bij de leg extension en leg curl, aangezien ik redelijk vaak hoor en lees dat die slecht voor de knieën zijn. Is het bijvoorbeeld een idee de leg extension met lunges te vervangen en leg curl met good mornings?
2. Ook nog een vraagje over mijn borst training: ik hoorde van een medewerker van de sportschool dat hij kon zien dat mijn linkerkant het tijdens bankdrukken makkelijker had dan mijn rechterkant. Eerst even aankijken en gewoon goed op letten of vervangen door dumbell press?
3. Ik lees veel dat je compound oefeningen zo veel mogelijk naar voren moet schuiven, maar ook dat je zo veel mogelijk van dezelfde spiergroep achter elkaar wil doen. Heeft het naar voren schuiven van de squat dan de prioriteit, of kan ik het lekker zo laten zoals het nu is, of decline chest press nog meer naar voor? En moet ik nog iets doen van een incline press of is de borst zo genoeg getraind?
4. Is het een idee om de MTS row te vervangen door T-bar of barbell row? En dan die oefening als eerste en cable row als 2e?
5. Ik kan nog geen hele pullups doen, dus gewoon lat pulldown aanhouden of negatieve reps van pullups gaan doen net zolang tot ik het zelf kan?
6. Is 1 bicep oefening genoeg?
7. Moeten er nog buik oefeningen in? Heb gehoord dat je buikspieren eigenlijk gewoon mee traint met andere oefeningen. Als er nog wel buik oefeningen in moeten, maakt het nog uit of het op dag 1 of dag 2 is?

, zal ongeveer een deadlift van 140 a 160 kg zijn? Dat vraagt ook al best wat van je lijf hoor.