XXL Nutrition

Is mijn schema zo goed?

Robert185

Novice
Waardering
3
Lengte
1m90
Massa
95kg
Hallo allemaal,

Ik zal eerst maar gewoon de informatie geven die in de sticky gevraagd wordt:
  • Hoelang je traint
    Nu 6 maanden, de eerste 2 maanden was een soort van standaard schema van de sportschool, dus nu 4 maanden met een 'eigen' schema
  • Wat je doel is
    Ik train voornamelijk voor massa, ook een deel voor kracht maar massa is prioriteit nummer 1 voor mij.
  • Waar je prioriteiten liggen
    Aangezien ik nog een beginner ben denk ik dat ik eerst beter voor ontwikkeling van het hele lichaam kan gaan, heb nog niet echt spiergroepen die naar mijn mening achterlopen.
  • Beschikbare apparatuur
    Voor zover ik weet eigenlijk alles wat vaak gebruikt wordt.
  • Beschikbare tijd
    Maximaal 5 dagen per week, ik train er nu 4 per week.
Voeding (weet niet of jullie dit moeten weten, geef het maar gewoon voor de zekerheid): Ik zit nu een beetje te kloten tussen de 3500 en 3800 kcal per dag. Ik weeg nu 76 kg en fiets 5x per week 20 km en sport 4x per week, dus zit nu te kijken of 3500 genoeg is voor bulken of dat ik 3800 aan moet houden. Daarbij zorg ik dat ik elke dag minimaal 150g eiwit binnen krijg (ongeveer de helft hiervan komt van melk, probleem?)

Ik heb een paar vragen over mijn schema, dit is hoe het er nu uit ziet:

Dag 1:
Flat bench press
Machine fly
Back squat
MTS Leg extension
Machine decline chest press
Tricep cable pushdown
Skullcrusher

Dag 2:
Deadlift
Cable row
Mts row
Lat pulldown
MTS Leg curl
Calf raise
Preacher curl

Alles 4 setjes van 10 reps.

1. Ik heb met name mijn twijfels bij de leg extension en leg curl, aangezien ik redelijk vaak hoor en lees dat die slecht voor de knieën zijn. Is het bijvoorbeeld een idee de leg extension met lunges te vervangen en leg curl met good mornings?
2. Ook nog een vraagje over mijn borst training: ik hoorde van een medewerker van de sportschool dat hij kon zien dat mijn linkerkant het tijdens bankdrukken makkelijker had dan mijn rechterkant. Eerst even aankijken en gewoon goed op letten of vervangen door dumbell press?
3. Ik lees veel dat je compound oefeningen zo veel mogelijk naar voren moet schuiven, maar ook dat je zo veel mogelijk van dezelfde spiergroep achter elkaar wil doen. Heeft het naar voren schuiven van de squat dan de prioriteit, of kan ik het lekker zo laten zoals het nu is, of decline chest press nog meer naar voor? En moet ik nog iets doen van een incline press of is de borst zo genoeg getraind?
4. Is het een idee om de MTS row te vervangen door T-bar of barbell row? En dan die oefening als eerste en cable row als 2e?
5. Ik kan nog geen hele pullups doen, dus gewoon lat pulldown aanhouden of negatieve reps van pullups gaan doen net zolang tot ik het zelf kan?
6. Is 1 bicep oefening genoeg?
7. Moeten er nog buik oefeningen in? Heb gehoord dat je buikspieren eigenlijk gewoon mee traint met andere oefeningen. Als er nog wel buik oefeningen in moeten, maakt het nog uit of het op dag 1 of dag 2 is?

(ongeveer de helft hiervan komt van melk, probleem?)

In mijn ogen niet (hoewel de meningen hierover verdeeld zullen zijn), als het maar geen magere melk is ivm voedingswaarden.

Wat doe je voor de schouders ?

Dan zou het me niet verbazen als je met te lichte gewichten traint.

2. Ook nog een vraagje over mijn borst training: ik hoorde van een medewerker van de sportschool dat hij kon zien dat mijn linkerkant het tijdens bankdrukken makkelijker had dan mijn rechterkant. Eerst even aankijken en gewoon goed op letten of vervangen door dumbell press?

Lijkt me dat het vanzelf wel bij trekt, iig tijdje aankijken. Je traint immers pas kort.

3. Ik lees veel dat je compound oefeningen zo veel mogelijk naar voren moet schuiven, maar ook dat je zo veel mogelijk van dezelfde spiergroep achter elkaar wil doen. Heeft het naar voren schuiven van de squat dan de prioriteit, of kan ik het lekker zo laten zoals het nu is, of decline chest press nog meer naar voor? En moet ik nog iets doen van een incline press of is de borst zo genoeg getraind?

Het neigt een beetje naar full body (wat op zich wel kan ook in deze volgorde, je kunt elke week switchen van volgorde bijv.) maar nogmaals geen schouders ?

5. Ik kan nog geen hele pullups doen, dus gewoon lat pulldown aanhouden of negatieve reps van pullups gaan doen net zolang tot ik het zelf kan?

Negatieven gaan doen.

6. Is 1 bicep oefening genoeg?

Vind ik wel ja, zoveel mogelijk richten op compounds

7. Moeten er nog buik oefeningen in? Heb gehoord dat je buikspieren eigenlijk gewoon mee traint met andere oefeningen. Als er nog wel buik oefeningen in moeten, maakt het nog uit of het op dag 1 of dag 2 is?

Nee, buik pak je mee met de meeste compounds

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de antwoorden! Wat zou dan beter zijn qua reps? 3x10 of bijvoorbeeld 4x8? En heb nog geen schouder oefeningen, zijn er wat dat betreft nog oefeningen die erg aangeraden zijn om te doen?

misschien nog een (bent over) side raise

Maakt dumbell of cable nog veel verschil?

misschien nog een (bent over) side raise

Is dat als aanvulling op die DRIE anderen oefeningen die dezelfde spiergroep ook al trainen?

Lijkt me niet nuttig, zou ik eerder opteren voor een shoulderpress, verticale shoulder press mist volledig namelijk. Helpt ook gelijk zijn borst spieren in belans te krijgen, omdat hij ook geen incline press heeft staan.

Laatst bewerkt:
Maakt dumbell of cable nog veel verschil?

Alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn, maakt het niet gigantisch veel uit. Kies wat jou het meest motiveerd om te trainen, zolang je maar de juiste oefeningen pakt en probeer wel wat dumbell of halter oefeningen te pakken zodat je oog-hand coordinatie zich mee ontwikkeld met je kracht.

Verder praat je over vier a vijf traindagen, terwijl je alleen een dag 1 en dag 2 noemt? deze herhalen zich dus? Leek mij aannemelijk, maar vraag het toch even.

Je huidige schema is behoorlijk in onbelans, enkele voorbeelden:
- twee keer per week deadliften, gaat je zenuwstelsel niet volhouden
- schouderspieren missen een press oefening
- Ik mis een oefening voor de bovenkant van je borstspieren, terwijl je wel een decline opneemt die helemaal nog niet op jouw niveau getraint hoeft te worden (die krijg je er gratis bij met andere oefeningen)
- Je lijkt je niets aan te trekken van het moto: grote spier voor klein spieren (daar zijn veel goede redenen voor, tenzij je onder ontwikkeling moet bijwerken, wat op jouw niveau niet bestaat).
- etc

Je zou beter af zijn door gewoon een bestaande bewezen programma te pakken, afhankelijk van hoeveel je nu tilt een full body of UB/lb programma.

Alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn, maakt het niet gigantisch veel uit. Kies wat jou het meest motiveerd om te trainen, zolang je maar de juiste oefeningen pakt en probeer wel wat dumbell of halter oefeningen te pakken zodat je oog-hand coordinatie zich mee ontwikkeld met je kracht.

Verder praat je over vier a vijf traindagen, terwijl je alleen een dag 1 en dag 2 noemt? deze herhalen zich dus? Leek mij aannemelijk, maar vraag het toch even.

- Ik mis een oefening voor de bovenkant van je borstspieren, terwijl je wel een decline opneemt die helemaal nog niet op jouw niveau getraint hoeft te worden (die krijg je er gratis bij met andere oefeningen)
- Je lijkt je niets aan te trekken van het moto: grote spier voor klein spieren (daar zijn veel goede redenen voor, tenzij je onder ontwikkeling moet bijwerken, wat op jouw niveau niet bestaat).
- etc

Je zou beter af zijn door gewoon een bestaande bewezen programma te pakken, afhankelijk van hoeveel je nu tilt een full body of UB/lb programma.

Twee keer per week deadliften is geen probleem, al zou ik dat nooit met sets van 4x10 doen....

Is dat als aanvulling op die DRIE anderen oefeningen die dezelfde spiergroep ook al trainen?

Lijkt me niet nuttig, zou ik eerder opteren voor een shoulderpress, verticale shoulder press mist volledig namelijk. Helpt ook gelijk zijn borst spieren in belans te krijgen, omdat hij ook geen incline press heeft staan.
welke drie oefeningen zijn dit in jouw ogen dan?

- etc

1: twee keer per week deadliften is voor je zenuwstelsel geen enkel probleem als je t een beetje normaal doet
2: imo contracteert een spier, punt. Gaat een press beweging als je puur naar massa kijkt ander effect hebben dan gekozen oefeningen?
3: bovenkant borstspier is niet te isoleren, en kan je ook gewoon prima pakken door je handen met een flat bench meer boven je keel uit te drukken, correct?

Twee keer per week deadliften is geen probleem, al zou ik dat nooit met sets van 4x10 doen....

Kijken we naar dezelfde schema op dit moment of interpreteer ik iets verkeerd? Ik zie hier een schema dat vier dagen in week getraind wordt met afwisselend Squat, deadlift, Squat, deadlift. Dat is vier dagen per week je rug belasten op een lineair programma. Hij praat niet over spier conditie, maar over hyperthrophy als doel. Met een dergelijke midden tot hoge intensiteit gaat hij nooit zijn maximale gains halen, eenvoudigweg omdat zijn rug vrijwel geen rust krijgt en hij dus nooit uitgerust genoeg is om in de buurt van zijn werkelijk 8rm te komen (of welke rep range dan ook). Daar boven op krijgt zijn rug zo weinig rust dat hij binnen no time niet meer vooruit gaat in kracht. Tenzij hij aan zijn conditie wil werken, doet hij er goed aan om zijn werkelijke rm in zijn rep sone te tillen, geen inferieure gewichtjes omdat ie niet uitgerust is.

En wat wordt bereikt met twee maal in de week deadliften? hij gaat niet twee maal in de week omhoog qua gewicht als ie al 6 maand traint. Detraining gebeurt ook niet als je ook nog squat op andere dagen, moet hij een tweede deadlift dan gewoon voor de lol doen? Neem dan een sldl op of iets dergelijks, dat draagt tenminste bij in je schema.

Laatst bewerkt:
welke drie oefeningen zijn dit in jouw ogen dan?
Al zijn oefeningen staan opgesomd in de begin post, of bedoel je dat je niet herkend welke oefeningen dezelfde spiergroep pakken? Lijkt me sterk op jouw niveau, maar vraag het toch maar. Snap de vraag niet.

1: twee keer per week deadliften is voor je zenuwstelsel geen enkel probleem als je t een beetje normaal doet
2 x squaten en 2 x deadliften is echt veel te veel van het goede. Denk aan Selye's experiment op regenwormen: te weinig belasting = geen spier aanpassing, matige overbelasting = positieve spieraanpassing, te grote overbelasting = geen spieraanpassing of zelfs negatieve spieraanpassing.

Daarnaast wat zou hij in dit schema moeten bereiken met 2 x deadliften? Na 6 maand is hij wel voorbij het stadium dat je nog 2 x per week vooruit gaat met de deadlift en detraining zie ik niet gebeuren als hij op twee andere dagen ook nog squat.

p.s. als er een bekende powerlifter of bodybuilder is die tweemaal per week deadlift krijg ik graag een linkje. Vooral voor bodybuilders is dit een niet veel voorkomend fenomeen.

2: imo contracteert een spier, punt. Gaat een press beweging als je puur naar massa kijkt ander effect hebben dan gekozen oefeningen?
Zijn focus is: hoofdzakelijk massa en waar mogelijk wil hij ook wat kracht focus.
Dit gezegd hebbende, is de press een must have voor iedereen die op zoek is naar kracht, waardoor deze ook in vrijwel iedere powerlift schema staat.
Massa bouw je voornamelijk ook door sterkere spieren te krijgen, ga je met een sterkere spier je hyperthropy zone in dan krijg je meer hyperthropy. Simpel gezegd kun je deze combinatie als een mini periodisatie zien. Daarnaast als je dan toch als zoveel oefeningen pakt, laat ze elkaar dan ook aanvullen, niet te veel redundantie.

3: bovenkant borstspier is niet te isoleren, en kan je ook gewoon prima pakken door je handen met een flat bench meer boven je keel uit te drukken, correct?

Ik vermoed dat je isolatie en focus door elkaar haalt? Ik heb in iedergeval niet gezegd dat de incline een spier isoleert. De incline isoleert niet de onderste kop, maar verlegt juist de FOCUS naar de bovenste kop (latijnse naam vergeten, noem het even een kop). Door de focus krijg je een dikkere borstpier een de bovenkant.

Je opmerking m.b.t. je handen verplaatsen lijkt weer tegen je eigen opmerking in te gaan. Maar nee, persoonlijk lijkt me dat geen goed idee, nare gewrichtsbelasting en buiten je krachtzone drukken, lijkt mij niet optimaal voor kracht ontwikkeling = massa. Maar eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met die specifieke oefening.

Laatst bewerkt:
Ja hoor, we kijken naar hetzelfde schema. En er zijn zat schema's waarin je 2 tot 3x per week squat en ook nog eens 2 tot 3x deadlift. Ik volg er op dit moment één en hiervoor ook gedaan met GZCL. Ligt helemaal aan de intensiteit die je hanteert, toch?

Maar van mij hoeft hij helemaal niet 2x per week te deadliften, maar om te gaan roepen dat het niet kan vind ik onjuist. Ik ben 43 en ik kan het ook gewoon. De voordelen zijn er echt wel: hypertrofie, krachttoename en het trainen van de beweging an sich. Ik zou wel eerder kiezen voor een echte UB/LB met de ene dag zware deadlifts en moderate squats en de andere dag vise versa.

Maar nu ik zo kijk vraag ik me af waarom OP niet gewoon een fullbody als Stronglifts of Starting Strength gaat doen.

Al zijn oefeningen staan opgesomd in de begin post, of bedoel je dat je niet herkend welke oefeningen dezelfde spiergroep pakken? Lijkt me sterk op jouw niveau, maar vraag het toch maar. Snap de vraag niet.
anterior deltoid zorgt voor abductie bij een extern geroteerde schouder
lateral deltoid zorgt voor abductie bij een intern geroteerde schouder en flexie en transverse abductie (reverse flyes)
en posterial vooral voor transverse extentie.

Oftewel, met borstoefeningen pak je prima je front delt mee, en zijkant en achterkant pak je netjes mee met bent over raises. lateral head pak je niet in zn volledige functie mee met de oefeningen waar jij het over hebt (rows en chest presses), posterior deltoid wel goed met rows, maar niet voorbij hyperextensie. Oftewel, een bent over fly voegt in mijn ogen absoluut wat toe

Ja hoor, we kijken naar hetzelfde schema. En er zijn zat schema's waarin je 2 tot 3x per week squat en ook nog eens 2 tot 3x deadlift. Ik volg er op dit moment één en hiervoor ook gedaan met GZCL. Ligt helemaal aan de intensiteit die je hanteert, toch?

Er zijn meer variabelen dan intensiteit die invloed hebben natuurlijk, maar dit is inderdaad wel een van de belangrijkste. Dubbelzinnig woord trouwens, nam aan dat je gewicht bedoeld hier en niet de moeilijkheid van een rep/set/training.

2 x in de week deadliften met een lineair schema zoals bovenstaande is volgens mij te veel omdat het schema suggereert dat iedere set in de buurt van je RM komt. Tenzij we over deadlift conditie training praten met 18 reps of meer zie ik iemand met 6 maanden training niet tijdig herstellen in 2 dagen van een serieuze deadlift. 6 maanden trainen, 1,90 lang, 70kg, minus factor omdat bodybuilders zulke doetjes zijn ;), zal ongeveer een deadlift van 140 a 160 kg zijn? Dat vraagt ook al best wat van je lijf hoor.

Ik ken de schema's niet waar je naar verwijst, maar vermoed als ze al twee tot drie keer in de week deadlift erin hebben staan dat er dan lichte en zware dagen zijn? of een andere vorm van periodisatie? Dat is voor mij niet hetzelfde als de RM setjes zoals hier gesuggereerd wordt. Denk ook niet dat het iets toevoegd als je vaker dan 1 keer in de week deadlift, lijkt zeker voor hypertrophy een sldl beter op zijn plaats.

[/QUOTE]

Maar van mij hoeft hij helemaal niet 2x per week te deadliften, maar om te gaan roepen dat het niet kan vind ik onjuist. Ik ben 43 en ik kan het ook gewoon. De voordelen zijn er echt wel: hypertrofie, krachttoename en het trainen van de beweging an sich. Ik zou wel eerder kiezen voor een echte UB/LB met de ene dag zware deadlifts en moderate squats en de andere dag vise versa.

Maar nu ik zo kijk vraag ik me af waarom OP niet gewoon een fullbody als Stronglifts of Starting Strength gaat doen.[/QUOTE]

De echt ub/lb heeft voor mij juist geen moderate/lichte dagen. Ik zie bijvoorbeeld Lyle's generic bulk routine als een classieke ub/lb, maar begrijp wat je bedoeld. Met een zware dag en een lichte/moderate dag zou je er waarschijnlijk wel mee wegkomen. Zijn mijn bovenstaande vragen over je schema ook gelijk beantwoord... laat ze staan omdat ik zo'n luie donder ben :)

Weet niet of 5x5 of SS zo'n goed idee is. Zijn noob gains zullen grotendeels wel achter zijn rug zijn, dan voel ik meer voor de UB/LB routine waar je zojuist over begon. Ben wel een fan van Lyle's generic routing in dat aspect, niet te veel isolaties waar je toch weinig aan hebt als je nog maar 6 maand traint.

anterior deltoid zorgt voor abductie bij een extern geroteerde schouder
lateral deltoid zorgt voor abductie bij een intern geroteerde schouder en flexie en transverse abductie (reverse flyes)
en posterial vooral voor transverse extentie.

Oftewel, met borstoefeningen pak je prima je front delt mee, en zijkant en achterkant pak je netjes mee met bent over raises. lateral head pak je niet in zn volledige functie mee met de oefeningen waar jij het over hebt (rows en chest presses), posterior deltoid wel goed met rows, maar niet voorbij hyperextensie. Oftewel, een bent over fly voegt in mijn ogen absoluut wat toe

Ah zo bedoel je. Je wilt de posteroir d aangepakt hebben zodat hij de hele schouder heeft. Dat is inderdaad wel een goed plan, alleen mist hij nu een compound en denk ik niet dat dat nu al veel zin heeft om multijoints toe te voegen. Dit is nog een echte novice die eigenlijk niet veel meer hoeft te doen dan multijoints en misschien wat extra bovenarm werk om massa te krijgen. Dus een benchpress, shoulderpress, squat, chin, row, bicep ding, tricep ding, deadlift, één buik oefening zou meer dan zat moeten zijn, kan hij late altijd nog wat verder splitsen en meer multijoints toevoegen en dan zeker wat jij zegt een rear detoid raise, alleen al om schouderblesures tegen te gaan.

Er zijn meer variabelen dan intensiteit die invloed hebben natuurlijk, maar dit is inderdaad wel een van de belangrijkste. Dubbelzinnig woord trouwens, nam aan dat je gewicht bedoeld hier en niet de moeilijkheid van een rep/set/training.

2 x in de week deadliften met een lineair schema zoals bovenstaande is volgens mij te veel omdat het schema suggereert dat iedere set in de buurt van je RM komt. Tenzij we over deadlift conditie training praten met 18 reps of meer zie ik iemand met 6 maanden training niet tijdig herstellen in 2 dagen van een serieuze deadlift. 6 maanden trainen, 1,90 lang, 70kg, minus factor omdat bodybuilders zulke doetjes zijn ;), zal ongeveer een deadlift van 140 a 160 kg zijn? Dat vraagt ook al best wat van je lijf hoor.

Ik ken de schema's niet waar je naar verwijst, maar vermoed als ze al twee tot drie keer in de week deadlift erin hebben staan dat er dan lichte en zware dagen zijn? of een andere vorm van periodisatie? Dat is voor mij niet hetzelfde als de RM setjes zoals hier gesuggereerd wordt. Denk ook niet dat het iets toevoegd als je vaker dan 1 keer in de week deadlift, lijkt zeker voor hypertrophy een sldl beter op zijn plaats.

De echt ub/lb heeft voor mij juist geen moderate/lichte dagen. Ik zie bijvoorbeeld Lyle's generic bulk routine als een classieke ub/lb, maar begrijp wat je bedoeld. Met een zware dag en een lichte/moderate dag zou je er waarschijnlijk wel mee wegkomen. Zijn mijn bovenstaande vragen over je schema ook gelijk beantwoord... laat ze staan omdat ik zo'n luie donder ben :)

Weet niet of 5x5 of SS zo'n goed idee is. Zijn noob gains zullen grotendeels wel achter zijn rug zijn, dan voel ik meer voor de UB/LB routine waar je zojuist over begon. Ben wel een fan van Lyle's generic routing in dat aspect, niet te veel isolaties waar je toch weinig aan hebt als je nog maar 6 maand traint.

Bij GZCL waren deadlifts de ene dag rond de 80% en de andere dag rond de 90%. Rond de 90 bouw je op naar enkele singles en rond de 80 doe je 3x5, 5x3 of iets dergelijks. Ik vond het mijn deadlift alleen maar ten goede komen, gewoon omdat je meer aankunt op een gegeven moment. Je werkcapaciteit neemt heel snel toe. Denk wel dat dit voor OP wat te veel van het goeie is.

Als hij de hele tijd met een slecht schema getraind heeft zitten er nog genoeg noob gains in, op 68 kg moet een pull up na 6 maanden toch echt wel lukken namelijk imho.

Bij GZCL waren deadlifts de ene dag rond de 80% en de andere dag rond de 90%. Rond de 90 bouw je op naar enkele singles en rond de 80 doe je 3x5, 5x3 of iets dergelijks. Ik vond het mijn deadlift alleen maar ten goede komen, gewoon omdat je meer aankunt op een gegeven moment. Je werkcapaciteit neemt heel snel toe. Denk wel dat dit voor OP wat te veel van het goeie is.

Als hij de hele tijd met een slecht schema getraind heeft zitten er nog genoeg noob gains in, op 68 kg moet een pull up na 6 maanden toch echt wel lukken namelijk imho.
68 kg klopt niet, zit nu op de 76. Pullups lukt ook wel een aantal keer, maar geen hele sets. En stronglifts is toch goed om alle compounds op een fatsoenlijk gewicht te krijgen? Is het dan niet handig om het alsnog een tijdje te doen aangezien mijn compounds allemaal nog erg laag zijn?

68 kg klopt niet, zit nu op de 76. Pullups lukt ook wel een aantal keer, maar geen hele sets. En stronglifts is toch goed om alle compounds op een fatsoenlijk gewicht te krijgen? Is het dan niet handig om het alsnog een tijdje te doen aangezien mijn compounds allemaal nog erg laag zijn?
Ja, ik denk zeker dat je dan nog baat bij Stronglifts kan hebben. het zou echt zonde zijn op potentieel snelle gains te laten liggen. En 76 klinkt alweer een stuk beter op 1m90. :)

Terug
Naar boven