MuscleMeat

Is Whey wel zo goed???

jopie12

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
85kg
Vetpercentage
25%
Whey staat bekend om zijn hoge biologische waarde en om de snelle opname.
Dé tijdstippen om het te nemen zijn vooral 'sochtends en direct na de training (je kan het nog vaker nemen uiteraard). Vooral op deze tijdstippen heb je snelle eiwitten nodig, omdat je lichaam hier dan extra om eiwitten vraagt. Toch las ik laatst ergens op dit forum in een topic dat 'sochtends de eiwitten van whey zo snel je apparaat passeren dat deze eigenlijk minder effectief zijn dan "tragere" eiwitten...
Als dat zo is... Zou je dus denken dat whey eigenlijk juist een k*tsupplement is.

Dus, is whey wel zo great, of is het eigenlijk gewoon bullshit?

please enlighten me

Ben niet 100% op de hoogte voor het preciese verschil tussen whey en eiwitten/aminozuren maar ik weet wel (uit een topic van ongeveer 3 a 5 weken geleden) dat nieuwe onderzoeken laten zien dat je je eiwitten beter voor de training kan nemen als daarna. Verder is er veel menings verschil voor het nemen van een shake voor het slapen of juist bij het op staan, ik train 's avonds dus dan heb ik al een shake en mijn andere neem ik dan gewoon bij het ontbijt. Of je dan beter snelle of langzame kan hebben, ik denk voor in de ochtend langzame en voor voor de training snelle met misschien daarna nog wat langzame, ik heb gewoon 1 pot weightgainer dus dit verhaal gaat voor mij niet op, al ben ik wel benieuwd naar de reacties :)

Ik neem mijn shake altijd direct na de training, en voor het slapen gaan nog een. Soms neem ik er in de ochtend ook nog een. Mocht het goed zijn om een wheyshake voor de training te nemen hoor ik dit graag. Maar tot nu toe was het verhaal na de training.

sport wonder zei:
Ben niet 100% op de hoogte voor het preciese verschil tussen whey en eiwitten/aminozuren maar ik weet wel (uit een topic van ongeveer 3 a 5 weken geleden) dat nieuwe onderzoeken laten zien dat je je eiwitten beter voor de training kan nemen als daarna. Verder is er veel menings verschil voor het nemen van een shake voor het slapen of juist bij het op staan, ik train 's avonds dus dan heb ik al een shake en mijn andere neem ik dan gewoon bij het ontbijt. Of je dan beter snelle of langzame kan hebben, ik denk voor in de ochtend langzame en voor voor de training snelle met misschien daarna nog wat langzame, ik heb gewoon 1 pot weightgainer dus dit verhaal gaat voor mij niet op, al ben ik wel benieuwd naar de reacties :)
hier staat het topic waar het om gaat
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=40076

Andere voedingsstoffen zoals kh en vetten vertragen de opnamen van de whey dus dat zal wel los lopen met je ontbeid.

Ik eet nooit in de ochtend whey.. Ik doe pre work out 30 gram en post ook 30..
Als ik dan ook nog 30 in de ochtend doe zijn mun potten nog sneller leeg..
Ik doe nou als ontbijt.. 3 eieren, 100 gram havermout + 500 gram half volle melk..
Goed?

Toch zijn bij het ontwaken snelle eiwitten wel lekker!!! Zeker omdat je 8 uur niks gevreten hebt.
Als ik wakker wordt ram ik eerst zo'n shake naar binenn met creatine en dan na een half uur me havermout.

ik drink whey tijdens training.
en als ik van bed kom gooi ik de whey door mijn bord bambix heen.
is dat wel goed, veel koolhydraten en eiwitten tegelijk nemen?

Balboa18 zei:

ha.. ha.. ;)
ik bedoel, geeft je lichaam niet bepaalde voorkeur aan voedingsstoffen?
dat als je veel koolhydraten en eiwitten tegelijk neemt dat de eiwitten zeg maar als brandstof wordt gebruikt en niet voor spierherstel.

• Topic Starter Topic Starter
Demonsquad zei:
ha.. ha.. ;)
ik bedoel, geeft je lichaam niet bepaalde voorkeur aan voedingsstoffen?
dat als je veel koolhydraten en eiwitten tegelijk neemt dat de eiwitten zeg maar als brandstof wordt gebruikt en niet voor spierherstel.

ehm, kh worden bij voorkeur gebruikt als energie

maar heeft iemand, ontopic, nog een goede mening?

opl: koop een eiwitshake waarin zowel snelle als trage eiwitten zitten zoals matrix 5.0

Er zijn in het lichaam 2 processen die zorgen voor het verhogen van een netto proteinen balans:
1)Verminderen van proteine afbraak (anti-catabool proces)
2)Verhogen van proteine synthese (anabool proces)

Na een zware training zal de eiwitbalans negatief zijn doordat de proteine afbraak groter is dan de synthese.
Er zijn stoffen die de proteine afbraak remmen en op deze manier zorgen dat de balans weer op 0 uitkomt (BCAAs + koolhydraten).
Er zijn ook stoffen die de proteine synthese stimuleren en op deze manier zorgen dat de balans omhoog gaat (essentiele aminozuren).
Alleen stoffen die de proteine synthese stimuleren kunnen er voor zorgen dat de balans positief (meer proteine synthese dan afbraak) wordt. Wanneer BCAAs/koolhydraten ervoor hebben gezorgd dat de balans op 0 uitkomt, zal een hogere inname van deze stoffen er niet voor zorgen dat de balans boven 0 uitkomt.

Wanneer je whey of caseine-eiwit neemt na de training krijg je ongeveer hetzelfde effect in eiwitbalans --> een netto stijging naar protein synthese.
Caseine eiwit is 1 deel anti-catabool en 1 deel anabool.
Whey is alleen anabool, maar 2 x zo anabool als caseine.
Na de training zit je in een catabole staat, en daarom zullen whey en caseine dan hetzelfde effect hebben.
Caseine heeft voor een deel proteine afbraak op en stimuleert opbouw voor een deel.
Whey heeft geen effect op de proteine abraak, maar is zo anabool dat, ondanks een blijvende proteine afbraak, het netto effect toch hetzelfde is.

Daarom zal het niet uitmaken of je whey of ander eiwit neemt in de ochtend.

Na de training zullen de koolhydraten ervoor zorgen dat je voor een groot deel uit de catabole toestand komt. Voor de netto proteine balans heeft het dan alleen nog maar zin om eiwitten te nemen die een zo sterk mogelijke anabole werking hebben --> WHEY!

Whey lijkt daarom ook het beste eiwit om door de dag heen te nemen wanneer je genoeg eet.

Als je whey met water mengt, dan neemt het snel op, maar als je het mengt met melk of in de brinta gooit, gaat de opname al geleidelijker. Zo kun je het een beetje vertragen als dat nodig is.

Als je 's-ochtends cardio doet, kun je vlak vantevoren whey met water nemen om te voorkomen dat je in een katabole toestand komt. Hetzelfde geldt voor de training later op de dag.

Na de training hebben je spieren vooral koolhydraten nodig en geen snelle eiwitten. Dus zo snel mogelijk een complete maaltijd nuttigen na de training is voldoende.

Voor het slapen gaan heb je langzame eiwitten nodig, die gedurende de nacht geleidelijk gebruikt worden voor spierherstel en spiergroei. Dus als je whey gebruikt, dan moet het ergens in waardoor de opname vertraagd wordt. Ik meng het met melk.

karma voor de grote R, dankjewel

boerenkool zei:
Als je whey met water mengt, dan neemt het snel op, maar als je het mengt met melk of in de brinta gooit, gaat de opname al geleidelijker. Zo kun je het een beetje vertragen als dat nodig is.
Als je 's-ochtends cardio doet, kun je vlak vantevoren whey met water nemen om te voorkomen dat je in een katabole toestand komt. Hetzelfde geldt voor de training later op de dag.
Na de training hebben je spieren vooral koolhydraten nodig en geen snelle eiwitten. Dus zo snel mogelijk een complete maaltijd nuttigen na de training is voldoende.
Voor het slapen gaan heb je langzame eiwitten nodig, die gedurende de nacht geleidelijk gebruikt worden voor spierherstel en spiergroei. Dus als je whey gebruikt, dan moet het ergens in waardoor de opname vertraagd wordt. Ik meng het met melk.

Helaas. Je spieren hebben zo snel mogelijk aminozuren nodig. Op koolhydraten zullen ze nooit groeien hoeveel je er ook van binnenkrijgt.

Big'r zei:
Helaas. Je spieren hebben zo snel mogelijk aminozuren nodig. Op koolhydraten zullen ze nooit groeien hoeveel je er ook van binnenkrijgt.

Ja tenzij je een flinke shake voor de training neemt, dat voorkomt de katabole staat waarin je door training terecht komt. De glycogeenreserves zijn echter wel uitgeput, en dus heb je koolhydraten nodig. Dat bedoelde ik.

Big'r zei:

Ik zal even grafisch duidelijk maken hoe belangrijk aminozuren zijn voor proteine synthese:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content-nw/full/284/1/E76/F6
ES = trainende groep met 15 g essentiele aminozuren voor, en 15 g na de training.
REST = niet trainende groep.

De bovenste grafiek geeft alleen de proteine synthese aan.
De middelste grafiek geeft alleen de proteine afbraak aan.
De onderste grafiek geeft de netto proteine winst aan.

Tijdens het trainen een proteine synthese van 600% zonder dat er koolhydraten zijn ingenomen. Volgens een andere behoudende rekenmethode kwamen ze nog altijd op 350% uit.

Terug
Naar boven