XXL Nutrition

Israël heeft gefaald

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
De Israëlische legerchef Dan Halutz heeft toegegeven dat het leger afgelopen zomer in de 34 dagen durende oorlog tegen de Hezbollah in Libanon heeft gefaald. Weliswaar werd de Hezbollah aanzienlijke schade toegebracht en werden honderden terroristen gedood, maar het leger kon niet verhinderen dat de Hezbollah het noorden van Israël met vierduizend raketten bestookte. Bij de beschietingen kwamen 39 Israëlische burgers om het leven.

Vluchtgedrag
Het kwam voor dat officieren zich niet aan hun opdrachten hielden, of op morele gronden weigerden orders uit te voeren, aldus Halutz. Hij doelde hier klaarblijkelijk mee op de weerstand van Israëlische militairen om Zuid-Libanese steden en dorpen aan te vallen. Hoewel het leger zich aanvankelijk ten doel stelde om de twee door Hezbollah ontvoerde Israëlische soldaten vrij te krijgen, rekende Halutz die operatie niet tot de mislukte militaire doelstellingen. Halutz, die onder druk staat om wegens de mislukte oorlog af te treden, zei dat zijn ontslag op dit moment vluchtgedrag zou zijn. Hij zei van plan te zijn om alles wat mogelijk is recht te zetten. Verder noemde hij plannen om reservisten op jaarlijkse basis langer op te roepen om ze beter te kunnen trainen. Ook wist hij te melden dat een plan om de dienstplicht te verkorten opgeschort zal worden.

Vredesmacht
Een door de regering ingestelde onderzoekscommissie is nog bezig om de oorlog en de uitkomsten ervan te analyseren. De onderzoekscommissie is bevoegd personen tot aftreden te dwingen. Zowel Halutz als minister van defensie Amir Peretz heeft gezegd zich bij de bevindingen van de commissie te zullen neerleggen. Op 14 augustus kwam met een resolutie van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties een einde aan het conflict. Er werd een vredesmacht in Zuid-Libanon geïnstalleerd om het gebied vrij te houden van gewapende troepen. Bij de gevechten kwamen aan beide zijden meer dan duizend mensen om het leven, onder wie veel Libanese burgers. (novum/ap)

HLN.be: buitenland - Israëlische leger heeft gefaald in oorlog Libanon (340064)

Ze zijn er toch redelijk in geslaagd om Libanon tientallen terug te werpen op het gebied van infrastructuur en behuizing. In een conflict slaagt nooit iemand, kent alleen maar verliezers.

ze hebben libanon gewoon veel schade willen toebvrengen omdat ze terug op hun pootjes waren gekomen na de burgeroorlog. En elk arabisch land die terug op zijn pootjes komt moet er aan geloven.

ze hebben libanon gewoon veel schade willen toebvrengen omdat ze terug op hun pootjes waren gekomen na de burgeroorlog. En elk arabisch land die terug op zijn pootjes komt moet er aan geloven.

yeah right Thinkalot,

lees aub even het AD vandaag, staat een leuk interview in van een echte broeder. Ik moest gelijk aan jou denken

yeah right Thinkalot,

lees aub even het AD vandaag, staat een leuk interview in van een echte broeder. Ik moest gelijk aan jou denken

Het AD?

israel viel libanon binnen nadat de dag voorheen een israeli was gekidnapt; enk je nu werkelijk dat ze die aanval hebben gepland op 1 dag?
Neen die was al maanden op voorhand voorbereid. Dat zeg ik niet alleen hoor, maar de hele internationale gemeenschap; De kidnap was slechts een excuus; En een slecht. WAnt de israeli was gekidnapt in zuid-libanon, en niet in israel. HEt was tevens een reactie op de kidnapping van een palestijnse dokter en zijn broer; Hezbollah wou ze omruilen. Maar die kidnap kreeg geen media-aadacht. Maar wel de kidnap van hezbollah.

en:

"Many Israelis have also refused to serve in the army on political grounds. These include Marius Shattner, Irith Yacobi and Reuben Lassman.103 In 1973 Giora Neumann was sentenced to eight months imprisonment for refusing military duty. At his trial Neumann said that he had to be loyal to his values, and that the Israeli military had become a "persecuting army" of occupation which "uproots and exiles people."104

Over 2,000 Israeli reserve soldiers signed a petition requesting not to serve in the 1982 invasion of Lebanon. The opposition to war among Israeli reserve soldiers formalized itself into an organization called Yesh Gvul ("There is a limit").105 Gideon Spiro, one of its founders, wrote:
...
Yesh Gvul has also been active in opposing Israeli policies towards the Palestinians. Over 600 Israeli reserve soldiers have signed a petition indicating their refusal to serve in the Occupied Territories. At least 37 "refuseniks" have been sent to prison and approximately 100 reservists have been released from service after refusing to help crush Palestinian resistance to the occupation of the territories.108
...
Israel's invasion of Lebanon also prompted Jacobo Timerman, the world-renowned author and human-rights activist, to sharply criticize the actions of Israel. He asked, "Why are the Israelis incapable of recognizing the high degree of criminality in their army's campaign against the Palestinian people?"110 In 1988 Timerman attacked "hypocrisy" in Israel:

Israel's great hypocrisy consists in disguising her policy of occupation with security arguments similar to those utilized by the Argentine generals to justify their bloody dictatorship. The real objective of Israel's policy is to expel all Palestinians and seize their lands. . . . There is a second hypocrisy shocking in its obscenity: the utilization of the Holocaust to justify alleged Israeli fears of a new extermination. It is used as an excuse for the policy of wiping out the Palestinian identity which has been implemented in Israel for the past 20 years, as if an unproven future danger were sufficient reason to commit crimes against a defenseless nation today.111

The 23 years of occupation that has been imposed on the Palestinians in the West Bank and Gaza has also left its mark on Israeli society. The occupation has been opposed by many Jews.112 Professor Leibowitz, for example, made the following comment:

It is both understandable and natural that an enslaved people will fight for its freedom against an occupying power with all the means at its disposal, and without regard for their propriety; this phenomenon is recognized to be part and parcel of the wars of liberation of all peoples. We use the term "terrorism" to describe the acts of the Palestinian people, and call their fighters "terrorists." But our rule over a resistant people could not persist were it not for the use of means which are considered to constitute war crimes throughout the world -- and even plain criminal acts. We do not view these acts as terrorism; they are considered to be policy because they are being implemented by a legal government and a state arm. "Aberrant acts" by necessity become the norm because, far from being a side effect of an occupation regime, they are its essence.113

While Palestinians have been long subjected to restrictions, Jews have largely been free from overt state interference, although the Jewish press is censored. However, there are signs that the tactics which are used to control Palestinian opposition are being extended to Jewish dissent.

...
--------------------------------------

en dat was nog maar he begin.

de recentere oorlog was ook op leugens gebaseerd.

Hoe kom je toch altijd aan zoveel "inside information" als het over Israel en omringende landen gaat? ???

Landen als marokko, algerije en Tunezië zijn toch goed ontwikkeld?

Heeft er daar iémand NIET gefaald dan?

Ik weet dat het geen buurlanden zijn, maar je zei daar niets over.
Ik citeer u
En elk arabisch land die terug op zijn pootjes komt moet er aan geloven.

Dit is toch sterk paranoïde worden ?

En op welk vlak scoort Irak/Libanon beter dan Marokko/Algerije/Tunezië?

Ik weet dat het geen buurlanden zijn, maar je zei daar niets over.
Ik citeer u

Dit is toch sterk paranoïde worden ?

En op welk vlak scoort Irak/Libanon beter dan Marokko/Algerije/Tunezië?

Op het ogenblik dat ze naar de verdoemenis werden geschopt, waren ze veel rijker en hadden ze een veel lagere analfabetismegraad dan de Noord-Afrikaanse landen.

List of Arab League countries by GDP - Wikipedia, the free encyclopedia

Libanon pas op de 7de plaats. Cijfers zijn redelijk courant en irak staat er ook niet tussen. Heb jij cijfers dan van voor de oorlog tss libanon en israel?
Zou me verbazen dat het beter deed dan saudi arabië op economisch vlak. En las ook op Wikipedia dat het op educatief vlak verbeterd dezen tijde. Er staat wel niets over analfabetsme.
Ik weet dat ze goede partners zijn van Amerika, maar dan heb je nog 6 andere landen boven libanon.

Ik wil maar zeggen dat het sterk ruikt naar paranoïde als je denkt dat arabische landen aangevallen worden als ze redelijk ontwikkeld zijn.

List of Arab League countries by GDP - Wikipedia, the free encyclopedia

Libanon pas op de 7de plaats. Cijfers zijn redelijk courant en irak staat er ook niet tussen. Heb jij cijfers dan van voor de oorlog tss libanon en israel?
Zou me verbazen dat het beter deed dan saudi arabië op economisch vlak. En las ook op Wikipedia dat het op educatief vlak verbeterd dezen tijde. Er staat wel niets over analfabetsme.
Ik weet dat ze goede partners zijn van Amerika, maar dan heb je nog 6 andere landen boven libanon.

Ik wil maar zeggen dat het sterk ruikt naar paranoïde als je denkt dat arabische landen aangevallen worden als ze redelijk ontwikkeld zijn.

Ah kijk, wat cijfers bewijzen meteen dat sommige mensen hier maar wat in de rondte lullen. ;)

De reden dat ze Irak aanvielen was toch niet omdat ze ontwikkeld waren (eerder om de olie). En wat boeit het als een arabisch land ontwikkeld? Wat vindt 'we', de westerse wereld, er zo slecht aan ?

En je hebt al gezegd dat Irak verder zat, maar ik heb geen argumenten gezien of bewijzen. Ik zeg niet dat je liegt hoor, maar ik kan niet geloven dat israel/amerika arabische landen aanvalt omdat ze zich ontwikkeld hebben.???

Terug
Naar boven