Naast dat het een imo onwerkbare stelling is, is deze op zich wel veelbelovend: er van uitgaande dat je gelijk hebt, wil ik NOOIT, maar dan ook NOOIT meer iets lezen of horen dat ook maar in de buurt komt van een 'reden' dat god bestaat, of 'zou moeten bestaan', zoals bijv: kijk eens om je heen, dat kan toch niet door 'toeval' zijn ontstaan?
Of: de mens heeft een moraal en die kan alleen verklaard worden door god.
etc.
Nooit meer. Ik zou dus willen zeggen dat gelovigen niet mogen bewijzen dat god bestaat, het heet immers niet voor niet 'geloven'.
Voor de spraakverwarring omtrent het woord 'geloven', zou het wellicht een vooruitgang zijn; geloven is iets dat je doet zonder enige rationele overdenking. Dientengevolge wordt er niet meer in wetenschappelijk theoriën geloofd, maar worden deze 'aangenomen'. (wat me correct lijkt)
Ook wordt daardoor het begrip 'theorie' direct uit het religieuze vocabulair geschrapt. Zeggen dat het scheppingverhaal een 'theorie' vormt, wordt dan onmogelijk.
Wellicht is het zelfs te zeggen dat de vraag waarmee de thread is begonnen beantwoord kan worden: kan god....? Je gelooft dat het kan, maar je kunt niet aannemen dat het kan. Dat zou rationaliteit vereisen en dat is per definitie niet mogelijk, hebben we zojuist geconcludeerd. Daarmee vervalt overigens ook iedere mogelijkheid om geloof te gebruiken in de publieke ruimte. Het levert een totaal onwerkbare situatie op, omdat iedereen maar wat zit te roepen en men elkaar niet begrijpt of verstaat.
The tower of Babel.
(niet geheel ontoepasselijk de titel van een van de tofste boeken die ik heb gelezen over evolutie, ID, creationisme en wetenschapsfilosofie)
Het zou je sieren om daarbij te concluderen dat de Schepping of Evolutie folder inderdaad een schending van het gezonde verstand is.