AndroidHealthClinic

Kan god..

Maak jezelf wat nuttig en doneer karma please.

Is religie niet een mythe die een grote mondiale maatschappelijke acceptatie kent in de breedste zin van het woord? En dat mede hierdoor het een voedingsbodem blijft en is voor grote bevolkingsgroepen en sociale klassen die in zekere zin meer beinvloedbaar zijn dan andere door (omgeving, sociale klasse, normen en waarden etc).

Ik heb het woord geloven een paar zin vallen. Ik ben van mening dat iedereen gelooft. De ene gelooft dat god wel bestaat, de ander niet en de andere laat het in het midden. De ander gelooft dat zijn partner loyaal en eerlijk is terwijl zijn ex beter weet.

Brand los!

Waarbij de ene geloof gebaseerd is op observaties (atheïsme) en de andere geloof gebaseerd is op een eeuwenoude zeverboek (meeste religie i guess).

Is religie niet een mythe die een grote mondiale maatschappelijke acceptatie kent in de breedste zin van het woord? En dat mede hierdoor het een voedingsbodem blijft en is voor grote bevolkingsgroepen en sociale klassen die in zekere zin meer beinvloedbaar zijn dan andere door (omgeving, sociale klasse, normen en waarden etc).

Ik heb het woord geloven een paar zin vallen. Ik ben van mening dat iedereen gelooft. De ene gelooft dat god wel bestaat, de ander niet en de andere laat het in het midden. De ander gelooft dat zijn partner loyaal en eerlijk is terwijl zijn ex beter weet.

Brand los!
zo te zien ben je nieuw, maar je berichten zijn er niet minder om ;)

Helemaal mee eens, vooral de eerste zin.

Brand los!

goede post!
:thumbs:

Is religie niet een mythe die een grote mondiale maatschappelijke acceptatie kent in de breedste zin van het woord? En dat mede hierdoor het een voedingsbodem blijft en is voor grote bevolkingsgroepen en sociale klassen die in zekere zin meer beïnvloedbaar zijn dan andere door (omgeving, sociale klasse, normen en waarden etc).

zo is het.. net als met Sinterklaas...

Niet aannemen dat er een god is heeft niks met geloof te maken.
Neem jij aan dat er kaboutertjes in je tuin wonen, elfjes in je kleerkast, superman echt bestaat? NEEN, omdat het niet past in het kader van de actuele 'wetenschap'. Kunnen ze bestaan? (in een 'dimensie/tijd/...) Mogelijk. Maar je neemt het niet aan als zijne valide. Dat is het verschil tussen gelovigen en atheïsten.. de ene nemen mythen aan voor waar omdat ze het willen geloven, de andere verwerpt alles tot er een goede reden voor is, een degelijk bewijs of argumentatie. Het laatste heeft dus NIKS met 'geloven' te maken.

Laatst bewerkt:
Is religie niet een mythe die een grote mondiale maatschappelijke acceptatie kent in de breedste zin van het woord? En dat mede hierdoor het een voedingsbodem blijft en is voor grote bevolkingsgroepen en sociale klassen die in zekere zin meer beïnvloedbaar zijn dan andere door (omgeving, sociale klasse, normen en waarden etc).

zo is het.. net als met Sinterklaas...

Neem jij aan dat er kaboutertjes in je tuin wonen, elfjes in je kleerkast, superman echt bestaat? NEEN, omdat het niet past in het kader van de actuele 'wetenschap'. Kunnen ze bestaan? (in een 'dimensie/tijd/...) Mogelijk. Maar je neemt het niet aan als zijne valide. Dat is het verschil tussen gelovigen en atheïsten.. de ene nemen mythen aan voor waar omdat ze het willen geloven, de andere verwerpt alles tot er een goede reden voor is, een degelijk bewijs of argumentatie. Het laatste heeft dus NIKS met 'geloven' te maken.

je verwwordt je eigen mening alsof het al wetenschappelijk bewezen en onderbouwd is.

niet dus.
;)

wat jij probeert is door je mening, anderen op het verkeerde been te zetten.
maw, je laat ze weinig keus om hierin hun eigen mening te laten doorschemeren..........imo net zo fout als een moslim-extremist.

van iets wat niet bestaat kan je niet bewijzen dat het niet bestaat.
we zullen er dus mee moeten leven dat er religieuze mensen zijn.

dus.

Brand los!

Waarbij de ene geloof gebaseerd is op observaties (atheïsme) en de andere geloof gebaseerd is op een eeuwenoude zeverboek (meeste religie i guess).

Atheïsme is GEEN geloof. Het is simpelweg het ontkennen van de claims die mensen maken die in god geloven.

je verwwordt je eigen mening alsof het al wetenschappelijk bewezen en onderbouwd is.

niet dus.
;)

wat jij probeert is door je mening, anderen op het verkeerde been te zetten.
maw, je laat ze weinig keus om hierin hun eigen mening te laten doorschemeren..........imo net zo fout als een moslim-extremist.

welk stuk van 'mogelijk' heb je verkeerd geïnterpreteerd?
dus nogmaals misschien heeft een god de wereld gecreëerd maar evengoed mogelijk het spaghettimonster . Dus ik ben helemaal niet vergelijkbaar met de fundamentalist die aanneemt wat hem is voorgelogen en dit tot in de kist verdedigt.

Ik neem niets zomaar aan en baseer mijn mening niet op tweedehands fantasietjes voor je uitgefantaseerd oa door druggebruikers uit een lang verleden. :D

[Link niet meer beschikbaar]

Atheïsme is GEEN geloof. Het is simpelweg het ontkennen van de claims die mensen maken die in god geloven.

Atheisme op zich niet neen, maar al de gevolgen daarvan wel. Het zoeken naar verklaringen voor het ontstaan van het heelal en het leven. Dat IS en zal ALTIJD geloof blijven, want nooit zullen jullie dat kunnen bewijzen, echt nooit.

Daarmee blijven wetenschappelijke theorieen nog altijd miljoenen keer meer bewijsbaar dan alle verhalen die in de bijbel staan. Toch wel grappig dat we meer bewijs in handen hebben over wat er zich heeft afgespeeld vlak na de oerknal dan dat we bewijs hebben dat bepaalde bijbelse figuren ook daadwerkelijk hebben bestaan.

Dat niet alles in directe zin aantoonbaar is in de wetenschap maakt het overigens nog niet tot geloof. Een denkfout die religieus ingestelde personen wel vaker maken.

Daarmee blijven wetenschappelijke theorieen nog altijd miljoenen keer meer bewijsbaar dan alle verhalen die in de bijbel staan. Toch wel grappig dat we meer bewijs in handen hebben over wat er zich heeft afgespeeld vlak na de oerknal dan dat we bewijs hebben dat bepaalde bijbelse figuren ook daadwerkelijk hebben bestaan.

Dat niet alles in directe zin aantoonbaar is in de wetenschap maakt het overigens nog niet tot geloof. Een denkfout die religieus ingestelde personen wel vaker maken.

Maar vaak word er gedaan alsof het ECHT helemaal vast staat en dat is gewoon een leugen. Ik wil nu niet de bijbel verdedigen op dit moment, of mijn overtuigingen verkondigen. Het is wel een eerlijk antwoord van je ;)

Maar vaak word er gedaan alsof het ECHT helemaal vast staat en dat is gewoon een leugen. Ik wil nu niet de bijbel verdedigen op dit moment, of mijn overtuigingen verkondigen. Het is wel een eerlijk antwoord van je ;)

dat is nu juist het verschil!
Bij de gelovige staat alles vast omdat het in het oude boek staat.
Bij de anderen staat alles steeds ter discussie en wordt bijgestuurd zodra er nieuwe 'kennis' vergaard wordt. Geregeld worden bestaande systemen, theorieën VOLLEDIG onderuit gehaald en vervangen door nieuwe meer accurate. Dit is iets waar je bij religie niet moet aan denken, dan onstaan er rellen in het beste tot moorden in het slechtste geval..
dus je vergelijking houd geen enkel steek.
Kennis >< geloof is als kat >< hond.

Atheisme op zich niet neen, maar al de gevolgen daarvan wel. Het zoeken naar verklaringen voor het ontstaan van het heelal en het leven. Dat IS en zal ALTIJD geloof blijven, want nooit zullen jullie dat kunnen bewijzen, echt nooit.

Jawel, we kunnen het bewijzen. We kunnen misschien over een tijdje wiskundig bewijzen hoe het eerste leven is ontstaan. En de experimenten bij CERN kunnen mogelijk bewijzen hoe het universum is ontstaan.

Ontstaan van planeten is al duidelijk gedocumenteerd en er is al een volledige theorie van de zwaartekracht. Ik ben er 99.999999999999% van overtuigd dat het ontstaan van het leven wiskundig te beschrijven valt, en het ontstaan van het heelal ook.

Maar vaak word er gedaan alsof het ECHT helemaal vast staat en dat is gewoon een leugen.

Zonderlinge kritiek van een gelovige. Daarbij: hoe weet jij dat het vaststaat dat de wetenschap NOOIT het onstaan van het leven en het heelal kan verklaren?
Ik neem aan dat je het verhaal van de balk en de splinter kent? :D

Het is juist inherent aan wetenschap dat dingen openstaan ter discussie. En jazeker, dit gebeurt ook binnen menselijke kringen, met dientengevolge menselijke fouten. Maar er is geen systeem ter wereld, dat er zo in is geslaagd juist die invloed te minimaliseren.

Dingen die 'echt' vaststaan, kun je beter aan de gelovige overlaten. Maar dit biedt natuurlijk geen fatsoenlijk tegenwicht aan het atheïsme (dat vind nl. niet zijn oorsprong in de wetenschap! Wetenschap biedt echter wel zeer goede handvaten voor de atheïst, om veel zaken die als 'bovennatuurlijk' worden verklaard (veel) simpeler te verklaren)
Om aan atheïsme te twijfelen, moet je nl. een gegronde reden hebben om aan te nemen dat god bestaat. En die is er niet. Hoeveel verhaaltjes je ook in de kerk hoort, want die gaan allemaal voorbij aan juist die a priori aanname dat god bestaat.

De gelovige zal in dat opzicht moeten beweren dat er helemaal NIETS vaststaat, omdat alles gebaseerd is op de aanname dat god bestaat, hetgeen niet geverifieerd kan worden.

Terug
Naar boven